Αγορά αυτοκινήτου: Ελπίζει σε... ηλεκτροσόκ

Ελπίζει σε... ηλεκτροσόκ

Σε μια χρονιά - σταθμό για την αγορά αυτοκινήτου αναδεικνύεται το 2020, κατά τη διάρκεια της οποίας θα κριθεί τόσο η αντοχή της ίδιας όσο και των επιμέρους επιχειρήσεων που τη διαμορφώνουν. Μετά το συντριπτικό πλήγμα που επέφεραν οι μήνες του lockdown, γυρνώντας τις πωλήσεις στα επίπεδα του 2014, ο κλάδος του αυτοκινήτου παρουσιάζει τάσεις «επαναφοράς», καθώς η πτώση των πωλήσεων άρχισε να φρενάρει τους μήνες του καλοκαιριού. Το στοίχημα όμως θα κριθεί το δεύτερο εξάμηνο, οπότε και θα αποδειχθεί κατά πόσον τα μέτρα για την ηλεκτροκίνηση θα παράσχουν το απαραίτητο κίνητρο για να σωθεί η παρτίδα.

Για τον τροφοδότη του 10% των φορολογικών εσόδων του ελληνικού κράτους (όσο δηλαδή υπολογίζεται η συνδρομή του ευρύτερου κλάδου του αυτοκινήτου), το 2020 ξεκίνησε ελπιδοφόρα, με την αγορά να υπολογίζει σε ένα επιπλέον 15% με 20% των πωλήσεων του 2019, όταν και είχαν ξεπεράσει τις 114.000 μονάδες. Την τάση αυτή υποστήριζε και ο τομέας των μισθώσεων, καθώς η μεγάλη άνοδος του τουρισμού τα τελευταία χρόνια οδήγησε τις επιχειρήσεις των rent a car, να προχωρήσουν σε μεγάλες επενδύσεις για τη διεύρυνση των στόλων τους.

Και ύστερα ήρθε η Covid-19

Ωστόσο, τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν σύμφωνα με τους υπολογισμούς καθώς η πανδημία άλλαξε τα δεδομένα. Τον Μάρτιο, η αγορά έπεσε κατά 60% και τον Απρίλιο κατά 80%, ενώ τον Μάιο κατά 67,5%. Για την πτώση των πωλήσεων δεν ευθύνεται μόνο ο φόβος του αγοραστικού κοινού για τις ευρύτερες συνθήκες που προέκυψαν από την Covid-19, αλλά και η τροποποίηση των σχεδίων από τις εταιρείες μισθώσεων, που διέβλεψαν ότι η τουριστική χρονιά θα συρρικνωθεί και «μάζεψαν» αντίστοιχα τα επενδυτικά και αγοραστικά τους πλάνα. Με αυτά τα δεδομένα, το επτάμηνο του 2020 η ελληνική αγορά είχε επιστρέψει στα δεδομένα του 2014, με 46.086 ταξινομήσεις. Το 2014, την ίδια περίοδο είχαν πωληθεί 45.100 νέα αυτοκίνητα. Να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις του επταμήνου του 2020 είναι χαμηλότερες και από αυτές του 2015, όταν εν μέσω capital controls και γενικευμένης αβεβαιότητας, οι πωλήσεις είχαν ξεπεράσει τις 48.500 μονάδες.

Η αγορά «είδε» τον Ιούνιο να κλείνει με ένα -38% στις πωλήσεις, ενώ ένα σχετικά ελπιδοφόρο μήνυμα ήρθε τον Ιούλιο, με την πτωτική πορεία να φρενάρει και τον συγκεκριμένο μήνα να κλείνει με -18%. Παρ’ όλα αυτά, το σύνολο του επταμήνου έκλεισε στο -40%, ποσοστό καθοριστικά αρνητικό για την αγορά, τις αντοχές και τους σχεδιασμούς των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ο Αύγουστος θα είναι σχετικά καλύτερος, αλλά αυτό δεν αρκεί για να αντιστρέψει την εικόνα. Οπως όλα δείχνουν, το στοίχημα πλέον μπαίνει για τους φθινοπωρινούς μήνες, οπότε και θα ισχύσουν τα κίνητρα της ηλεκτροκίνησης. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι τα κίνητρα που παρέχονται όχι μόνο θα οδηγήσουν τις πωλήσεις σε ανοδική τάση, αλλά θα διαμορφώσουν ένα ευρύτερο ενδιαφέρον για την αλλαγή του στόλου οχημάτων με ευεργετικές επιπτώσεις στην αγορά. Κατά τις ίδιες εκτιμήσεις, εφόσον το «πείραμα» της ηλεκτροκίνησης επιτύχει, συμπαρασύροντας προς τα πάνω την αγορά, διαμορφώνονται θετικότερα σενάρια για την πορεία του έτους, με το καλύτερο εξ αυτών να «βλέπει» το 2020 να κλείνει με -20%-25%. Οι ίδιες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι σε ένα τέτοιο, πάντα, σενάριο η κατάσταση θα είναι διαχειρίσιμη για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι τα προβλήματα δεν θα είναι μεγάλα.

Απώλειες

Δεν είναι τυχαίο ότι πολλές από τις επιχειρήσεις του κλάδου αντιμετωπίζουν τεράστιες απώλειες σε τζίρο. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε για το εξάμηνο η Μοτοδυναμική, η δραστηριότητα μίσθωσης αυτοκινήτων της Sixt εμφάνισε πτώση πωλήσεων 60%. Κάτι που «μεταφράστηκε» σε πωλήσεις κάτω των 4 εκατ. ευρώ, από 9,5 εκατ. ευρώ το α' εξάμηνο του 2019.

Στη μάχη της αγοράς, όπως συμβαίνει πάντα, θα επιβιώσουν οι καλύτερα προετοιμασμένες επιχειρήσεις και αυτές που λόγω αντικειμένου έχουν μεγαλύτερη διασπορά κινδύνου. Για παράδειγμα, η Autohellas, που δραστηριοποιείται τόσο στις πωλήσεις όσο και στις μισθώσεις, βρέθηκε αντιμέτωπη με απώλεια δυνητικών εσόδων της τάξεως του 15% το δίμηνο του lockdown. Ωστόσο, όπως δήλωσε ο επικεφαλής της, Ευτύχης Βασιλάκης, τα αποτελέσματα της εταιρείας θα παραμείνουν θετικά σε ενοποιημένη βάση για τη χρονιά. Για την εισηγμένη που λόγω δραστηριότητας αποτελεί «σηματωρό» του κλάδου, το ενδιαφέρον στρέφεται στις 16 Σεπτεμβρίου, όταν και θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα εξαμήνου.

 *Αναδημοσίευση απο τον Φιλελεύθερο του σαββατοκύριακου 22-23 Αυγούστου.