E-Rating: Δεν είναι όλα τα ηλεκτρικά το ίδιο αποδοτικά

E-Rating: Δεν είναι όλα τα ηλεκτρικά το ίδιο αποδοτικά

Μια νέα μέθοδο ενεργειακής αξιολόγησης με την ονομασία E-Rating αποφάσισαν να δημιουργήσουν οι εμπειρογνώμονες της εξειδικευμένης ψηφιακής πλατφόρμας Electrifying.com, προκειμένου να δώσουν στους υποψήφιους αγοραστές οχημάτων μηδενικών ρύπων τη δυνατότητα να εκτιμήσουν την απόδοση των διαθέσιμων στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου – και όχι μόνον - μοντέλων. Με βάση αυτόν τον αλγόριθμο
προέκυψαν διαφορές στο κόστος κίνησης που δεν είναι αμελητέες, καθώς μεταξύ των πλέον αποδοτικών και των πλέον «ενεργοβόρων» ηλεκτρικών μοντέλων που μπήκαν στο μικροσκόπιο του Electrifying.com φτάνουν, μεταφρασμένες σε χρήμα τα 600 ευρώ ετησίως
– τα οποία δεν είναι βέβαια αμελητέο ποσό. 

Το ενδιαφέρον είναι ότι αυτή η διαφορά ανάγεται και σε επίπεδο επικράτειας, καθώς με δεδομένη τη γοργά αναπτυσσόμενη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Μεγάλης Βρετανίας, υπολογίζεται ότι μέχρι το τέλος του 2021 θα κυκλοφορούν στη χώρα αυτή περισσότερα από 300.000 οχήματα μηδενικών ρύπων. Κάτι που μεταφράζεται σε κόστος περίπου 185 εκ. ευρώ – σχεδόν το διπλάσιο του κόστους του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» το οποίο έδωσε τα δύο τελευταία χρόνια ώθηση στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.

Τα πράγματα, λοιπόν, δεν είναι απλά – και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προφανώς δεν «καίνε» όλα το ίδιο. Η βαθμολογία του E-Rating θυμίζει τις ενεργειακές ετικέτες που συναντάμε στις ηλεκτρικές συσκευές κάθε είδους, αλλά και στα ελαστικά των αυτοκινήτων. Με αυτόν τον τρόπο η αυτοκινητοβιομηχανία εναρμονίζεται με άλλους τομείς της βιομηχανίας. 

Το E-Rating διαμορφώθηκε χρησιμοποιώντας έναν αλγόριθμο που λαμβάνει υπόψη αρκετούς παράγοντες, όπως το πόσο καλά μετατρέπεται η ηλεκτρική ενέργεια σε κινητική (και εν τέλει σε διανυθείσα απόσταση) στο δρόμο, την ταχύτητα με την οποία μπορεί να επαναφορτιστεί η μπαταρία, η ευφυής ανάκτηση ενέργειας πέδησης, η προετοιμασία του εσωτερικού του οχήματος με την ενεργοποίηση του κλιματισμού όταν το αυτοκίνητο είναι ακόμα στην πρίζα, αλλά και υποσυστήματα όπως οι αντλίες θερμότητας – όλα εκείνα δηλαδή που συμβάλλουν στην ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης και στη βελτιστοποίηση της ανάκτησης ενέργειας.

Στην κορυφή του βάθρου, με μέγιστη βαθμολογία A++ βρέθηκαν τα BMW i4 και Tesla Model 3, ενώ μοντέλα όπως η Mercedes EQS, τα Citroen Ami & e-C4 και SEAT Mii συγκαταλέγονται στα 13 μοντέλα που έχουν βαθμολογηθεί με Α+. Άλλα 14 πέτυχαν την αρκετά καλή βαθμολογία Α. Στο άλλο άκρο της κλίμακας, βρέθηκαν μεγαλύτερα σε όγκο και βάρος οχήματα όπως το Audi e-tron που βαθμολογήθηκε με D.

Εξετάζοντας, τώρα, την κατανάλωση ενέργειας ανά kWh, το Electrifying.com υπολόγισε ότι η διαφορά κόστους που προκύπτει κάθε 10.000 μίλια (16.000 χιλιόμετρα) μεταξύ ενός αυτοκινήτου με βαθμολογία «A++» και ενός αυτοκινήτου με βαθμολογία «E» φτάνει τα 600 ευρώ. Σημειώστε ότι αυτό το ποσό είναι μεταβλητό, καθώς είναι απόλυτα εξαρτημένο από τα χιλιόμετρα που θα κάνει ένα αυτοκίνητο το χρόνο. Ενώ ενδιαφέρον είναι και το ότι διαφορές προκύπτουν όχι μόνο μεταξύ διαφορετικού μεγέθους ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και μοντέλων που ανήκουν στην ίδια κατηγορία (μικρότερες είναι αλήθεια). Για παράδειγμα, τα 16.000 χιλιόμετρα με ένα Tesla Model Y (βαθμολόγηση A+) κοστίζουν 200 ευρώ λιγότερο σε σχέση με ένα Volvo XC40 Recharge.

Τέλος, πέρα από το επιπλέον κόστος κίνησης, οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα πρέπει να υπολογίσουν και το κόστος του χρόνου που θα ξοδέψουν περιμένοντας να φορτιστεί η μπαταρία του αυτοκινήτου τους. Και στον τομέα αυτόν υπάρχουν και πάλι διαφορές. Για παράδειγμα ένα Opel Mokka μπορεί να ανακτήσει ενέργεια κατά τη φόρτιση της μπαταρίας του με διπλάσια ταχύτητα από ένα Mazda MX-30, ενώ τα νεότερα μοντέλα της Hyundai και της Kia μπορούν να προσθέσουν αυτονομία 90 χιλιομέτρων σε λιγότερο από πέντε λεπτά.