8ος χρόνος, ημέρα 2439η
Τετάρτη, 6 Ιουλίου 2022

Black Box: Πρωτοβουλία Μητσοτάκη για φυσικό αέριο. Πρατήρια Βαρδινογιάννη, πετάει η Cenergy, τα 750 λεωφορεία, γιοτ και Louis Vuitton

Για πρώτη φορά η κυβέρνηση δημοσίως στηρίζει τις έρευνες για τον εντοπισμό κοιτασμάτων φυσικού αερίου. Υπενθυμίζεται πως το θέμα είχε αναδείξει σε ανύποπτο χρόνο το Black Box, όταν γράψαμε για την αναγκαιότητα χάραξης πολιτικής για τις έρευνες υδρογονανθράκων και κυρίως του φυσικού αερίου. Ο πρωθυπουργός λοιπόν έστειλε επενδυτικό σήμα για τη συνέχιση των προγραμμάτων έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων σε θαλάσσια και χερσαία blocks.

Όπως σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας χρειάζεται «αξιοποίηση των εθνικών κοιτασμάτων φυσικού αερίου με οικονομικό ενδιαφέρον».

Η αγορά όπως μαθαίνει η στήλη έχει αναθαρρήσει από αυτή τη δήλωση, καθώς θεωρεί ότι ήρθε η στιγμή το ζήτημα των υδρογονανθράκων και κυρίως του φυσικού αερίου να ληφθεί σοβαρά υπόψη. Το μεγαλύτερο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες είναι αυτό της γραφειοκρατίας. Η οποία αφορά σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, από την τοπική αυτοδιοίκηση, το δημόσιο έως και την περιφέρεια. Η εκτέλεση των συμβάσεων που έχουν υπογραφεί απαιτεί εναρμονισμένη πολιτική από όλη τη διοικητική βαθμίδα.

Tα παραδείγματα είναι χαρακτηριστικά. Υπάρχει επιβεβαιωμένο κοίτασμα φυσικού αερίου 1 δισ. κ.μ. στο Κατάκολο. Οι άδειες έχουν δοθεί πριν δέκα χρόνια. Ακόμη περιμένουν την έγκριση περιβαλλοντικών όρων. Στην Κρήτη οι έρευνες έχουν μπλοκαριστεί επειδή κάτι σωματεία έχουν προσφύγει στη δικαιοσύνη, ενώ στα Γιάννενα μια απόφαση περνά από επτά διαφορετικά συμβούλια δημοτικά και τοπικούς φορείς. Η γραφειοκρατία έχει μειωθεί το τελευταίο διάστημα, η ψυχολογία των επενδυτών ανέβηκε μετά τη δήλωση του πρωθυπουργού, όμως πρέπει να γίνουν τομές.

---

Στο πρατήριο του μέλλοντος επενδύει ο όμιλος Βαρδινογιάννη. Όπως μαθαίνει η στήλη στόχος είναι σε βάθος χρόνου, με τις ενέργειες ήδη να υλοποιούνται, το πρατήριο βενζίνης να αποτελεί ένα μικρό super market. Oι καταναλωτές δηλαδή να μπορούν να βρουν από είδη supermarket, έως καφέ, χώρο να φορτίσουν το κινητό τους, ακόμη και ρούχα. Στην ουσία να παρασχεθεί η δυνατότητα μιας ολιστικής καταναλωτικής εμπειρίας. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θεωρείται δεδομένος και ήδη γίνονται επενδύσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Άλλωστε η ψηφιοποίηση βρίσκεται ψηλά στις προτεραιότητες του ομίλου.

---

Μια πολύ γεμάτη ημέρα ξεκινάει η οποία θα τελειώσει περίπου τα μεσάνυχτα. Η ατζέντα περιλαμβάνει το πρώτο triple witching της χρονιάς, αναδιαρθρώσεις δεικτών και μια υποψία αναβάθμισης. Ξεκινώντας από τη λήξη παραγώγων σε δείκτες μετοχές, εμπορεύματα και δικαιώματα επί τίτλων σε Ελλάδα και εξωτερικό το ενδιαφέρον στρέφεται στις ανοιχτές θέσεις που θα λήξουν το μεσημέρι. Τις μεγαλύτερες ανοικτές θέσεις σε αξία είχαν το πρωί της Πέμπτης η Alpha Bank (6 εκατ. ευρώ), η Εθνική Τράπεζα (5,5 εκατ. ευρώ), η ΔΕΗ (7 εκατ. ευρώ) και η Μυτιληναίος (6,5 εκατ. ευρώ). Κατά τις τρεις το μεσημέρι θα τρέξει και η τηλεδιάσκεψη της Βιοχάλκο κλείνοντας για πρώτη φορά πολύ νωρίς για τα δεδομένα του ομίλου τις παρουσιάσεις αποτελεσμάτων της μητρικής και των θυγατρικών. Στο κλείσιμο της ημέρας θα λάβει χώρα η αναδιάρθρωση των δεικτών του FTSE-Russell. Στις κυριότερες μεταβολές αναμένουμε τις προσθήκες της Autohellas και Quest Holdings στα Small Caps και Τράπεζα Αττικής, Ιντεάλ Συμμετοχών και Space στα Micro Caps. Όμως η ημέρα δεν τελειώνει εδώ.

---

Το βράδυ η Moody’s (Βα3/σταθερή προοπτική) και η DBRS (ΒΒ/θετική προοπτική) θα δημοσιεύσουν την άποψη τους για το ελληνικό αξιόχρεο. Η Moody’s απέχει τρία σκαλοπάτια από την επενδυτική βαθμίδα, έναντι δύο των άλλων αξιολογητών, γεγονός που θα έδινε λόγους μιας αναβάθμισης. Η καλύτερη των αναμενομένων αύξηση του ΑΕΠ στο δ’ τρίμηνο του 2021 και η πρόοδος στη μείωση των μη εξυπηρετούμενων εκθέσεων στους ισολογισμούς των τραπεζών, αποτελούν λόγους μιας θετικής στάσης. Από την άλλη πλευρά η τρέχουσα συγκυρία δεν μπορεί να αγνοηθεί ως προς τις επιβαρύνσεις που υπάρχουν από το ενεργειακό κόστος και την αύξηση των τιμών των αγαθών και επομένως τον «τζόγο» που έχουν οι προβλέψεις για την ανάπτυξη της χρονιάς. Ας κρατήσουμε την αναθεώρηση της προοπτικής σε θετική ως βασικό σενάριο και οτιδήποτε άλλο θα είναι μια έκπληξη. Καλοδεχούμενη φυσικά.

---

Η Cenergy εξέπληξε ευχάριστα την αγορά. Με έσοδα ρεκόρ άνω του 1 δισ. ευρώ και ανεκτέλεστο 1 δισ. ευρώ. Όπως ανέφερε ο CFO του ομίλου, Aλέξανδρος Μπένος, στην ενημέρωση αναλυτών εξετάζεται η αγορά εξειδικευμένου πλοίου που θα ποντίσει το καλώδιο στη θάλασσα, ενώ νέες συνεργασίες και γεωγραφική επέκταση είναι στο τραπέζι. Ο όμιλος είχε ελεύθερες ταμειακές ροές 66 εκατ. ευρώ μειώνοντας το καθαρό χρέος στα 264 εκατ. ευρώ. Οι κεφαλαιουχικές ανάγκες αναμένεται να μείνουν στα επίπεδα του 2021 (περίπου 45 εκατ. ευρώ). Στα αξιοσημείωτα πως από το τέλος του 2021, έως σήμερα, το ανεκτέλεστο έχει αυξηθεί περαιτέρω. Κάτι που σημαίνει πως υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ σήμερα.

Ο κ. Μπένος αναφέρθηκε και στα νέα έργα, επισημαίνοντας ότι ο κλάδος καλωδίων αναμένεται να συνεχίσει να ωφελείται από τα ήδη εξασφαλισμένα έργα, ενώ έχει ήδη αναλάβει σημαντικές νέες παραγγελίες (π.χ. το έργο Sofia Offshore Wind Farm (OWF) στο Ηνωμένο Βασίλειο και το έργο Vesterhav OWF στη Δανία). Η δυναμική της αγοράς που υποδηλώνει τις ισχυρές προοπτικές του τομέα των υπεράκτιων αιολικών πάρκων προοιωνίζει συνέχιση της ανάπτυξης.

---

Στον Τιτάνα το τρίμηνο θα μπορούσε να τύχει καλύτερης υποδοχής από την αγορά μιας το τέταρτο τρίμηνο και έδειξε καλύτερη εικόνα στο λειτουργικό περιθώριο από το τρίτο τρίμηνο περιορίζοντας την μείωση του περιθωρίου από τις 500 μονάδες βάσης στις 230 μονάδες. Η επιπλέον επιβάρυνση από το ενεργειακό κόστος ήταν για το σύνολο του 2021 50 εκατ. ευρώ μέρος της οποίας μετακυλίθηκε στην κατανάλωση με δύο αυξήσεις τιμών σε Ελλάδα και ΗΠΑ ενώ από τον Ιούνιο στις ΗΠΑ οι πωλήσεις θα τρέξουν με αυξημένες τιμές.

Οι κεφαλαιουχικές ανάγκες για το 2022 αναμένεται να διαμορφωθούν σε 150 εκατ. ευρώ λόγω της αναβάθμισης και της επέκτασης του εργοστασίου της Φλόριντα. Η αδύναμη υποδοχή των αποτελεσμάτων αποδίδεται στο ότι οι αντίστοιχες τσιμεντοβιομηχανίες στο εξωτερικό παραμένουν υπό πίεση με τους δείκτες αποτίμησης EV/EBITDA να φθάνουν με το ζόρι τις 5,5 φορές. Η επιστροφή κεφαλαίου των 50 λεπτών -καλύτερη από τα αναμενόμενα- και η ενεργοποίηση αγορών ιδίων μετοχών 10 εκατ. ευρώ από την 1η Απριλίου είναι ένα μαξιλαράκι ασφαλείας για τα τρέχοντα επίπεδα. Η βασική γραμμή για το που θα πάει η μετοχή ωστόσο δίνεται από τις αποτιμήσεις των μεγάλων του εξωτερικού.

---

Μιλώντας για αποτιμήσεις του εξωτερικού η πρόσφατη ανοδική διαφυγή της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ήταν κάτι σαν «προμελετημένο έγκλημα». Οι αποτιμήσεις των εταιριών ΑΠΕ στο εξωτερικό πατάνε πλέον σε διψήφια EV/EBITDA, ενώ οι συναλλαγές πάρκων και εταιριών γίνονται σε επίπεδα μεταξύ 15 και 20 φορών την επιχειρηματική αξία των λειτουργικών κερδών. Από το ξεκίνημα της χρονιάς η απόδοση του κλάδου είναι κατά μέσο όρο στο +20% και αυτό οφείλεται και στην δυναμική που υπάρχει μετά τις εξελίξεις στο θέμα του φυσικού αερίου από την Ρωσία. Οι προσθήκες ώριμων έργων στο τέλος του 2022 θα αυξήσουν το εγκατεστημένο δυναμικό κατά 397ΜW και τα αποτελέσματα της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή σε ετήσια βάση κατά και 65 εκατ. ευρώ.

---

Είναι σημαντικό τα χρονοδιαγράμματα να τηρούνται. Για παράδειγμα, είχε πει ο διευθύνων σύμβουλος της 5G Ventures Αντώνης Τζωρτζακάκης, όπως και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης ότι μέσα στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς θα έχει ολοκληρωθεί ο πρώτος γύρος συγκέντρωσης κεφαλαίων του Φαιστός. Χθες, λοιπόν, με ανακοίνωσή του το Φαιστός έκανε γνωστό επισήμως ότι ο πρώτος γύρος είναι πραγματικότητα, αποκαλύπτοντας τη συμμετοχή κι ενός ακόμη επενδυτή, δηλαδή του family office του Δημήτρη Δασκαλόπουλου. Είχε προηγηθεί η συμμετοχή στο Φαιστός του Latsco, του Family Office συμφερόντων της Μαριάννας Λάτση με ποσό της τάξεως των 5 εκατ. ευρώ, όπως και η επένδυση, ύψους 3 εκατ. ευρώ, στο Ταμείο του γερμανικού ομίλου τηλεπικοινωνιών Deutsche Telekom (DT).

Το fund, όπου συμμετέχει και η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΑΕ, πρώην ΤΑΝΕΟ), η οποία βάσει σχετικής σύμβασης εκπροσωπεί το ελληνικό Δημόσιο, διαθέτει κεφάλαια άνω των 100 εκατ. ευρώ. Αυτά αποτελούν 93 εκατ. ευρώ είναι τμήμα των εσόδων από τον διαγωνισμό –είχε λάβει χώρα πριν από έναν χρόνο– για τη διάθεση του φάσματος για την ανάπτυξη του 5G. Και τα υπόλοιπα αντιστοιχούν στην ιδιωτική συμμετοχή. Τώρα λοιπόν, περνάμε στην επόμενη πίστα, όπως λένε στην αγορά, καθώς το fund θα ξεκινήσει τους επόμενους μήνες τη χρηματοδότηση εγχειρημάτων και projects, με 40 εταιρείες να έχουν, ήδη, ενδιαφερθεί για την υποστήριξη των καινοτομιών τους από το Φαιστός.

---

Με τη συμμετοχή ηχηρών ονομάτων τόσο από την Ελλάδα, την Κίνα αλλά και την Ευρώπη προχωρά μετά από πολλές καθυστερήσεις ο διαγωνισμός, χωρισμένος σε πέντε μέρη για την προμήθεια 750 νέων λεωφορείων για τους οργανισμούς αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 383,5 εκατ. ευρώ.

Ονόματα όπως η Solaris Bus&Coach που ελέγχεται από τον ισπανικό όμιλο Grupo CAF και Mercedes Benz Hellas , BuildYourDreams (BYD), που εκπροσωπεί στην Ελλάδα η εισηγμένη Π. Πετρόπουλος, και YUTONG, Κοντέλλης και Σαρακάκης που αντιπροσωπεύει τους Σουηδούς της Volvo, εκτιμάται ότι έχουν κατέβει στο διαγωνισμό.

Τα πέντε διακριτά τμήματα του διαγωνισμού αφορούν, στην προμήθεια 100 απλών υβριδικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων κατηγορίας EURO VI, 200 αστικών λεωφορείων 12 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO V , 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18 μέτρων, 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χιλιομέτρων και 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 180 χιλιομέτρων.

Να σημειωθεί ότι η εισηγμένη Πετρόπουλος συμμετέχει μόνο στα δύο τελευταία τμήματα του διαγωνισμού για τα ηλεκτρικά λεωφορεία, που όμως έχουν και τη μεγαλύτερη αξία από το σύνολο του διαγωνισμού. Σύντομα τα νεότερα.

---

Δύο τομείς που υπέστησαν ιδιαίτερο πλήγμα κατά την περίοδο της πανδημίας, βρίσκονται πλέον σε χρονιά ανάτασης, αλλά το κυριότερο ανάπτυξης και αφορούν το θαλάσσιο τουρισμό και δη την κρουαζιέρα και το yachting. Ειδικά για το δεύτερο φαίνεται ότι οι προωθούμενες από το ΤΑΙΠΕΔ αξιοποιήσεις των μαρίνων που διαθέτει η χώρα και η βελτίωση των υπηρεσιών θα επιφέρουν επιπλέον έσοδα στο κράτος, αλλά θα είναι και το κλειδί για την ανάπτυξη του yachting στη χώρα μας.

Οι τάσεις για την κρουαζιέρα αποτυπώνονται και στις οικονομικές καταστάσεις του ΟΛΠ όπου αναλύοντας τις δραστηριότητες για την κρουαζιέρα σημειώνεται ότι «το 2022 οι προκρατήσεις κρουαζιερόπλοιων είναι αυξημένες ακόμη και σε σχέση με το 2019, ωστόσο, το ευμετάβλητο των συνθηκών της πανδημίας επιβάλλει συγκρατημένη αισιοδοξία. Σε κάθε περίπτωση, η επιτυχής αντιμετώπιση της πανδημίας και οι αυξημένοι κατάπλοι σε σχέση με ανταγωνιστές υποδεικνύει ότι η στρατηγική της επέκτασης των υποδομών κρουαζιέρας στον Πειραιά είναι βάσιμη. Η επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη θα επιτρέψει στον Πειραιά να κεφαλαιοποιήσει την επιτυχή διαχείριση της κρουαζιέρας κατά τα έτη πανδημίας μονιμοποιώντας τη χρήση του Πειραιά ως λιμάνι εκκίνησης (Homeport)».

Όσον αφορά δε το yachting έχει εξελιχθεί ιδιαίτερα στην πατρίδα μας ως η πλέον εναλλακτική / πολυτελή προσφορά στο θαλάσσιο τουρισμό με αποτέλεσμα η Ελλάδα να κατάφερε να διατηρήσει την πρώτη θέση στο yachting της Μεσογείου το 2021, αφού εξασφάλισε το 24% της αγοράς, με την Γαλλία να ακολουθεί με ποσοστό 19% και στην τρίτη θέση η Ιταλία με 17%.

Η επιτυχία αυτή φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και το 2022 αφού ήδη έχουν γίνει προκρατήσεις σε ένα μεγάλο ποσοστό ναυλώσεων, περίπου στο 57% για τη σεζόν που πλησιάζει. Αναμένεται περαιτέρω ανάπτυξη στο yachting με το νέο νομοσχέδιο που σύντομα θα ψηφιστεί στη Βουλή και στο οποίο προβλέπεται η σταδιακή απελευθέρωση του καμποτάζ, όπως ισχύει σχεδόν σε όλον τον κόσμο, αλλά και στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στους ανταγωνιστές μας στη Μεσόγειο.

Ο συνολικός αριθμός yachts παγκοσμίως ανέρχεται στα 8.500 σκάφη και αυξάνεται σε ποσοστό περίπου 7%, ενώ σημειώθηκε νέο ρεκόρ πωλήσεων το 2021 με 1.140 σκάφη να έχουν μεταπωληθεί ή να αφορούν νέες κατασκευές. Ιδιαίτερα σημαντικός για τον συγκεκριμένο τομέα θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας και την εθνική μας οικονομία είναι ο κύκλος εργασιών ετησίως, περίπου στο 1.6 δισ. ευρώ.

---

Παρά το πολεμικό κλίμα λόγω Ουκρανίας, φέτος το Airbnb αναμένεται να πάει καλά το φετινό καλοκαίρι, μιας και ο κόσμος διψάει για ταξίδια. Κι αυτό σε μία συγκυρία κατά την οποία τα αθηναϊκά καταλύματα βραχυχρόνιων ενοικιάσεων έχουν καθιερωθεί, διεθνώς, ως από τα φθηνότερα σε σχέση με την απόσταση από το κορυφαίο αρχαιολογικό μνημείο της χώρας, την Ακρόπολη. Για παράδειγμα, στο Βοτανικό και το Γκάζι και σε ιδιαίτερα κοντινή απόσταση από το μετρό Κεραμεικός η τιμή ανά διανυκτέρευση ξεκινάει από 50-60 ευρώ, με τον τουρίστα να είναι σε θέση να επισκεφθεί με τα πόδια όλα τα τουριστικά hotspots, όπως ο Παρθενώνας, το Θησείο κτλ. Πέραν αυτών, ενδιαφέρον έχει έρευνα βρετανικής εταιρείας η οποία έχει υπολογίσει με ακρίβεια cents πόσο μπορεί να αυξηθεί το ενοίκιο ενός Airbnb που βρίσκεται στην Αθήνα, εάν διαθέτει ορισμένες μόνο χαρακτηριστικά.

Όλοι δηλαδή, γνωρίζαμε ότι ένα κατάλυμα με πισίνα θα ενοικιάζεται ακριβότερα σε σχέση με ένα πιο «απλό» διαμέρισμα. Οι Βρετανοί όμως, υπολόγισαν ότι στην Αθήνα ένα σπίτι με πισίνα μπορεί να ενοικιαστεί κατά 53,50 ευρώ ακριβότερα, ενώ η δυνατότητα φιλοξενίας κατοικιδίων αυξάνει το μίσθωμα κατά 15,70 ευρώ. Εάν, δε, υπάρχει συνδρομή σε πλατφόρμα streaming, όπως το Netflix κτλ. ή και τζάκι μπορεί άνετα να μπει «καπέλο» 7,50 ευρώ ανά διανυκτέρευση. Μάλιστα, η ίδια έρευνα υπολογίζει ότι εάν το σπίτι διαθέτει ηχοσύστημα ή παιδική κούνια, το ενοίκιο δύναται να αυξηθεί έως και κατά 4 ευρώ.

---

Σε αναθεώρηση προς τα πάνω των προβλέψεων τους για τον πληθωρισμό προχωρούν οι οικονομολόγοι της Citi στις οικονομίες που καλύπτουν, χαμηλώνοντας ταυτόχρονα τις εκτιμήσεις τους για την ανάπτυξη. Για την Ελλάδα η αμερικανική τράπεζα δεν δίνει νέες προβλέψεις για την ανάπτυξη, αλλά βλέπει ανοδική πορεία στα ελληνικά spread και στάση αναμονής από τους οίκους αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας μέχρις ότου υπάρξει ορατότητα για τις επιπτώσεις της γεωπολιτικής κρίσης στην οικονομία. Η Citi χαμηλώνει τις προβλέψεις για την ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας φέτος κατά 0,6% στο 3,3% και κατά 0,1% στο 3,1% το 2023. Βλέπει υψηλότερο παγκόσμιο πληθωρισμό φέτος κατά 1,3% στο 6,1% και κατά 0,4% στο 3,4% το 2023.

Για τη ζώνη του ευρώ η Citi αναθεωρεί χαμηλότερα την πρόβλεψή της για τον ρυθμό ανάπτυξης κατά 1,2% φέτος και το 2023. Βλέπει πλέον ανάπτυξη 2,3% φέτος από 3,3% προηγουμένως και 2,6% το 2023 από 2,8% πριν. Το σοκ προσφοράς θα αυξήσει τον ήδη υψηλό πληθωρισμό στην ευρωζώνη που θα κινηθεί κατά μέσο όρο στο 6,5% φέτος και στο 2,7% το 2023, ενσωματώνοντας την άνοδο της τιμής πετρελαίου κατά 30% καθώς και το άλμα 130% στις τιμές φυσικού αερίου.

---

Των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν, λέει η λαϊκή μας παροιμία. Στην περίπτωση του Bernard Arnault, ιδρυτή και βασικού μετόχου της κολοσσιαίας εταιρείας ειδών πολυτελείας LVMH, το ζητούμενο είναι να ξεκαθαρίσει, όσο πιο γρήγορα και ομαλά γίνεται, το ζήτημα της διαδοχής του. Ο Arnault, ο οποίος είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος στην Γαλλία, είναι 73 ετών, και θα πρέπει να αποχωρήσει σε δύο χρόνια από την διοίκηση της εταιρείας, σύμφωνα με το καταστατικό της. Φαίνεται όμως πως δεν έχει αποφασίσει ακόμα με ποιόν τρόπο θα παραδώσει το τιμόνι της LVMH. Έτσι, όπως μαθαίνουμε από τον διεθνή τύπο, σύντομα θα προτείνει στους μετόχους της επιχείρησης την τροποποίηση του καταστατικού και την θεσμοθέτηση νέου ορίου ηλικίας για την υποχρεωτική αποχώρηση του διευθύνοντος συμβούλου.

Το νέο όριο θα είναι τα ογδόντα έτη, πράγμα που σημαίνει πως ο Arnault θα εξακολουθήσει (αν θέλει) να διοικεί την εταιρεία μέχρι το 2029. Δεδομένου του ότι ο ίδιος είναι ο βασικός μέτοχος της εταιρείας, είναι βέβαιο πως η πρότασή του θα γίνει δεκτή. Η αντίδραση των χρηματιστηριακών αναλυτών είναι μάλλον θετική. Εκτιμούν πως έτσι ο Arnault θα έχει περισσότερο χρόνο να προετοιμάσει την εταιρεία για την περίοδο μετά την αποχώρησή του. Κάποιοι από αυτούς ανακουφίστηκαν, καθώς προτιμούν την παραμονή του πολύπειρου ιδρυτή της LVMH στην τωρινή δύσκολη περίοδο που η μία παγκόσμια αναταραχή διαδέχεται την άλλη. Όμως, δεν είναι καθόλου βέβαιο πως η οργάνωση της διαδοχής θα είναι μία εύκολη υπόθεση.

Ο Arnault έχει πέντε παιδιά, από 23 έως 46 ετών, και όλα δουλεύουν μέσα στον όμιλο. Πέρα από τα παιδιά του, υποψήφιοι για το τιμόνι της LVMH φέρονται να είναι και τουλάχιστον τρεις από τους βασικούς του συνεργάτες, οι οποίοι κατέχουν θέσεις ευθύνης και βρίσκονται για αρκετά χρόνια στην επιχείρηση. Οι αναλυτές ελπίζουν πως ο Arnault θα βρει μία καλή λύση, όπως έχει κάνει ο Francois Pinault, ιδρυτής του ομίλου Kering, ο οποίος έχει αφήσει την διοίκηση της εταιρείας στον γιό του Francois – Henri, εδώ και αρκετά χρόνια. Αυτό όμως δεν είναι καθόλου βέβαιο πως θα μπορέσει να γίνει και για την LVMH, και λόγω των πολλών υποψήφιων διαδόχων, και λόγω της τάσης του Arnault να μην θέλει να αφήσει τίποτα έξω από τον έλεγχό του. Όσο περισσότερο καθυστερήσει η ανακοίνωση του σχεδίου για την «επόμενη μέρα», τόσο πιο διστακτικοί θα γίνονται οι επενδυτές, καθώς οι περιπτώσεις αρνητικών εξελίξεων μετά την αποχώρηση ενός επιτυχημένου και χαρισματικού ιδρυτή δεν είναι καθόλου σπάνιες στην επιχειρηματική ιστορία.

---

Η τελευταία μόδα στις αγορές κρυπτονομισμάτων είναι η ανάσταση εταιρειών ζόμπι, και η χρήση των brands από καινούρια τεχνολογικά startup. Την περασμένη εβδομάδα, η μη λειτουργική πλατφόρμα διαμοιρασμού μουσικής LimeWire, ανακοινώθηκε πως επιστρέφει, αυτή τη φορά ως NFT marketplace. Το μοτίβο γνωστό. Οι νέες ομάδες δεν έχουν καμία σχέση με τα παλαιότερα brands που χρησιμοποιούσαμε και πολλοί έχουμε αναμνήσεις από παλαιότερα χρόνια. Οι νέοι ιδιοκτήτες αγόρασαν τις επωνυμίες μέσω κάποιας δημοπρασίας στη διαδικασία πλειστηριασμών των χρεοκοπημένων αυτών εταιρειών. Μερικές άλλες από τις εταιρείες που πρόσφατα ξαναέκαναν το ντεμπούτο τους ως πρότζεκτ στις αγορές των κρυπτονομισμάτων είναι το RadioShack, το MoviePass και το Blockbuster.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.