7ος χρόνος, ημέρα 2101η
Δευτέρα, 2 Αυγούστου 2021

Black Box: Οι τεχνοκράτες των Βρυξελλών δεν κάνουν χάρες...

Ένα ξεχασμένο «παράπτωμα» του ΣΥΡΙΖΑ, αποκαλύπτει επιστολή της Κομισιόν που μόλις έφτασε στην Αθήνα. Πρόκειται για το μεγάλο σιδηροδρομικό εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο που είχε συμφωνήσει η προηγούμενη κυβέρνηση να παραχωρηθεί σε ιδιώτες (Goldair και ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ).

Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν που μελέτησε την υπόθεση έκρινε ότι το τίμημα που είχε οριστεί ήταν απαράδεκτα χαμηλό, και υποστηρίζει ότι πρέπει να διπλασιαστεί!

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως είχε συμβεί και με την επέκταση της παραχώρησης του Αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος που είχε συμφωνηθεί σε 700 εκατ. ευρώ και μετά την παρέμβαση της Κομισιόν δόθηκε με 1,3 δισ. ευρώ, εγκρίνει τη συμφωνία παραχώρησης του κέντρου στο Θριάσιο σε ιδιώτες αλλά με διπλάσιο τίμημα από όσα συμφωνήσαν οι τότε υπερασπιστές των συμφερόντων του λαού!

Πρόκειται για το μεγαλύτερο κέντρο μεταφοράς εμπορευμάτων, και η συμφωνία αφορά την κατασκευή και λειτουργία των απαραίτητων υποδομών και εγκαταστάσεων όπως δρόμοι, σιδηροδρομικές γραμμές, εγκαταστάσεις ηλεκτρισμού και συστήματα πληροφορικής, πάρκινγκ οχημάτων, ψυγεία, αποθήκες, συσκευαστήρια κ.α. Παράλληλα βέβαια προβλέπεται και η δημιουργία κτιρίων που αφορούν την διοίκηση του κέντρου, πρατήρια καυσίμων, καταστήματα και εστιατόρια.

Συγκεκριμένα, με την επιστολή της Επιτροπής, προτείνεται:

• Αύξηση του αρχικού τιμήματος για την παραχώρηση από 10 σε 20 εκατ. ευρώ. Τα πρώτα 10 πρέπει να πληρωθούν στην έναρξη της παραχώρησης και τα υπόλοιπα στην αρχή του 8ου έτους της σύμβασης.

•Να αυξηθεί η ελάχιστη εγγυημένη ετήσια πληρωμή από τους ιδιώτες από 350.000 (που είχε συμφωνηθεί) σε 700.000 ευρώ με τιμές 2017.

•Να αυξηθεί το ποσοστό επί του τζίρου που είχε συμφωνηθεί να καταβάλλεται κάθε χρόνο από 2,51% σε 5% του τζίρου.

• Να μειωθεί η διάρκεια της παραχώρησης από 60 χρόνια σε 37 έτη.

Παράλληλα η Κομισιόν ζητά να διασφαλιστεί ότι ο παραχωρησιούχος δεν θα αποκτήσει επιπλέον χώρους ή δυνατότητες που δεν αναφέρονται ρητά στη συμφωνία. Θεωρεί μάλιστα εύλογο να συμφωνηθεί ότι οι ιδιώτες και οι κρατικοί οργανισμοί που κάνουν την παραχώρηση θα μοιράζονται από 50% η κάθε πλευρά τα κέρδη μετά από φόρους και μετά την εξασφάλιση απόδοσης 9,09% για τα κεφάλαια των ιδιωτών.

----

Κοιτάξτε τι κάνουν τα αρνητικά επιτόκια: μετατρέπουν ένα παραδοσιακό έξοδο των τραπεζών (να πληρώνουν δηλαδή τόκο για τα δάνεια που παίρνουν από το Ευρωσύστημα μέσω της ΤτΕ) σε «επιδότηση». Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στα αποτελέσματα της Τράπεζας της Ελλάδος: «Τα συνολικά καθαρά έσοδα ανήλθαν σε 843,3 εκατ. ευρώ, έναντι 1.166,1 εκατ. ευρώ στη χρήση 2019, σημειώνοντας μείωση κατά 27,7%. Η μεταβολή αυτή οφείλεται κυρίως στην αύξηση κατά 221,6 εκατ. ευρώ των τόκων-εξόδων από δάνεια σε ευρώ σε πιστωτικά ιδρύματα της ζώνης του ευρώ σχετιζόμενα με πράξεις νομισματικής πολιτικής, λόγω της μέσης αύξησης του υπολοίπου τους και του εκτοκισμού τους με αρνητικό επιτόκιο». Τι ακριβώς σημαίνει αυτό; Πρόκειται για μεταφορά εσόδων από την ΤτΕ προς τις τράπεζες μέσω των αρνητικών επιτοκίων του προγράμματος TLTRO. Η «επιδότηση» μέσω του συγκεκριμένου μηχανισμού για τις ελληνικές τράπεζες ήταν 221,6 εκατ. ευρώ.

---

Μιας και για την ΤτΕ ο λόγος, να που ο Γιάννης Στουρνάρας ο οποίος πήρε την πρωτοβουλία να ζητήσει από την ΕΚΤ να αγοράζει με μεγαλύτερα ταχύτητα ομόλογα από τις αγορές, δικαιώθηκε εντός λίγων ωρών. Τα απολογιστικά στοιχεία για την εβδομάδα που τελείωσε την Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου δείχνουν ότι η ΕΚΤ επιβράδυνε τις αγορές ομολόγων από την αγορά, γεγονός που σε μεγάλο βαθμό εξηγεί και την μεγάλη άνοδο στις αποδόσεις τους το παραπάνω διάστημα.

Πιο συγκεκριμένα την προηγούμενη εβδομάδα οι αγορές ομολόγων από την ΕΚΤ περιορίστηκαν στα 13,7 δισ. ευρω, ενώ κατά μέσο όρο η Κεντρική Τράπεζα όλο το προηγούμενο διάστημα απορροφούσε από την αγορά ομόλογα αξίας 23,9 δισ. ευρω κατά μέσο όρο την εβδομάδα.
Η ΕΚΤ απέδωσε το «φρενάρισμα» αυτό σε τεχνικούς λόγους. Μάλιστα η επικεφαλής της ΕΚΤ Κρ. Λαγκάρντ δήλωσε έσπευσε να δηλώσει ότι δεν πρόκειται να επιτρέψει την αύξηση του κόστους χρηματοδότησης τόσο σύντομα.

---

Αίτημα για άδεια Διαχείρισης Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου υπέβαλε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας η βουλγαρική «ICGB AD». Αν σας θυμίζει κάτι το όνομα είναι επειδή η «ICGB AD» τρέχει το έργο του Διασυνδετήριου Αγωγού Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας IGB και αποτελεί κοινοπραξία της βουλγαρικής Bulgaria Energy Holdings (ανήκει στο βουλγαρικό κράτος) και της IGI Poseidon η οποία ελέγχεται από τη ΔΕΠΑ και την Edison.

---

Eνδιαφέρον από ακόμη δύο στοιχηματικές εταιρείες του εξωτερικού εκδηλώνεται για τον διαγωνισμό των on line αδειών στο στοίχημα, που πάντως φαίνεται ότι αντιμετωπίζει σημαντικές καθυστερήσεις λόγω έλλειψης προσωπικού και γίνεται προσπάθεια να μην παραταθεί πριν την έναρξη των μεγάλων αθλητικών διοργανώσεων. Οι δύο νέοι παίκτες φέρονται να επιθυμούν να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους – έστω και με προσωρινή άδεια – ενώ διεξάγεται το EURO, το Κόπα Αμέρικα (11 Ιουνίου με 11 Ιουλίου), καθώς και οι Ολυμπιακοί Αγώνες (23 Ιουλίου με 8 Αυγούστου), διοργανώσεις που αποφέρουν μεγάλο τζίρο.

---

Επισήμως η Εθνική Τράπεζα λέει πως τα αρμόδια όργανα δεν έχουν λάβει καμία σχετική απόφαση για την ολοκλήρωση πώλησης των μετοχών της Εθνικής Ασφαλιστικής. Ανεπισήμως, πηγές που είναι πολύ κοντά στις εξελίξεις επιμένουν ότι το deal έχει κλειδώσει και θα ολοκληρωθεί τυπικά το αργότερο εντός των δύο προσεχών εβδομάδων αφού πρώτα σταλεί η έκθεση αποτίμησης που έχει ανατεθεί από το ΤΧΣ στη Barclays.

---

Ακούμε πολλά και διάφορα για τις ξένες επενδύσεις που θα προσελκύσει στην πραγματική οικονομία η Ελλάδα τα επόμενα χρόνια. Θα το ξαναπούμε: Για να έρθουν μακροπρόθεσμοι επενδυτές στην Ελλάδα και να αυξηθούν σημαντικά τα τιμήματα θα πρέπει να ξέρουν που επενδύουν. Ότι το πλαίσιο κανόνων της αγοράς (φορολογικό, νομικό, ρυθμιστικό, εποπτικό, ασφαλιστικό) θα εκσυγχρονιστεί και θα παραμείνει σταθερό για πολλά χρόνια ώστε να μην αλλάζει κάθε τρεις και λίγο ανάλογα με την κυβέρνηση ή τον εκάστοτε υπουργό. Αφού υπάρξει σταθερό πλαίσιο σε φόρους, εισφορές, ρυθμιστικούς κανόνες κλπ, τότε οι επενδυτές θα εξετάσουν αν αυτό το πλαίσιο σε συνδυασμό με τις προοπτικές της οικονομίας καθιστούν μία επένδυση ελκυστική.

----

Στα υψηλότερα επίπεδα από τον Ιούνιο του 2008 βρίσκεται πλέον η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με κεφαλαιοποίηση που πλέον ξεπερνά τα 900 εκατ. ευρώ. Ένα σημαντικό μέρος της απόκλισης που έχει με την θυγατρική Τέρνα Ενεργειακή (1,4 δισ. ευρώ) αποκαταστάθηκε, αλλά μέχρι οι δραστηριότητες του ομίλου (κατασκευές, παραχωρήσεις κλπ) να αποτυπωθούν στην χρηματιστηριακή της αξία, υπάρχει δρόμος ακόμη πολύς δρόμος να διανυθεί.

----

Τι φέρνει το 2021 για την Performance Technologies; Όπως μαθαίνει η στήλη η εισηγμένη στην εναλλακτική αγορά βλέπει αύξηση της ζήτησης για προϊόντα ψηφιακού μετασχηματισμού. Έτσι λοιπόν η διοίκησή της προσανατολίζεται σε νέα προϊόντα που θα έχουν προσανατολισμό τις cloud υπηρεσίες, την τεχνητή νοημοσύνη και τους αυτοματισμούς. Σημειώνεται πως ανάμεσα στους πελάτες της εισηγμένης συγκαταλέγονται μεγάλες επιχειρήσεις, τράπεζες, τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, βιομηχανίες, εταιρείες διανομής, ερευνητικά ιδρύματα και δημόσιοι οργανισμοί. Το πρώτο εξάμηνο του 2021 θα ανακοινωθεί ένα νέο πρόγραμμα, το οποίο αναμένεται ότι θα αυξήσει τις πωλήσεις της εισηγμένης.

---

Παραμένοντας στην εναλλακτική αγορά, η Optron βλέπει τις επιπτώσεις του κορονοϊού να είναι περιορισμένες καθώς η εταιρεία έχει επαρκή ρευστότητα και ταμειακά διαθέσιμα. Σε περίπτωση που προκύψει κεφαλαιουχικός κίνδυνος τότε θα μειωθεί το κόστος κεφαλαίου μέσω επιστροφής στους μετόχους, της έκδοσης νέων μετοχών, ή της πώλησης περιουσιακών στοιχείων για να μειωθεί ο δανεισμός. Η τελευταία λύση φαίνεται πως είναι πιο πρόσφορη.

Αναδιάρθρωση δρομολογίων για το καλοκαίρι και συγκράτηση του λειτουργικού της κόστους σχεδιάζει η ΑΝΕΚ. Με αυτόν τον τρόπο θα περιοριστούν οι ζημιές. Ωστόσο, το ζήτημα που «καίει» τη διοίκηση της εισηγμένης δεν είναι άλλο από τα αρνητικά ίδια κεφάλαια τα οποία αναμένεται να αναπληρωθούν με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.

---

H κύρια δραστηριότητα της ΕΚΤΕΡ, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα εξαιτίας της πανδημίας. Κατασκευαστικά έργα «παγώνουν» και projects έχουν πάει πολύ πίσω, γεγονός που προβληματίζει τη διοίκηση της εισηγμένης. Μια από τις εναλλακτικές που επεξεργάζεται η εταιρεία είναι η δραστηριοποίηση σε νέες αγορές όπως ο πρωτογενής τομέας. Θεωρεί η διοίκηση πως η αγροτική παραγωγή είναι ένας κλάδος που θα καταγράψει ανάπτυξη στο μέλλον. Έως το τέλος του 2021 πιθανότητα θα ανακοινωθεί ο τρόπος και το σχήμα που θα επιλεγεί για την είσοδο στη νέα αυτή αγορά.