7ος χρόνος, ημέρα 2093η
Κυριακή, 25 Ιουλίου 2021

Αυτόνομη οδήγηση μέχρι τα τέλη του 2021 υπόσχεται η Tesla

Αυτόνομη οδήγηση μέχρι τα τέλη του 2021 υπόσχεται η Tesla

Παρά το γεγονός ότι οι εκτιμήσεις για τη δυνατότητα εφαρμογής της πλήρως αυτόνομης οδήγησης ποικίλουν και τοποθετούν την έναρξη της διάθεσης στην αγορά αυτο-οδηγούμενων αυτοκινήτων ποικίλουν, η Tesla δείχνει να βιάζεται περισσότερο από τους άλλους. Πρόσφατα αποφάσισε να αλλάξει τα «μάτια» του πολυσυζητημένου συστήματος Autopilot, αφαιρώντας μάλιστα τα ραντάρ και προσθέτοντας κάμερες.

Στην όραση των ηλεκτρονικών υπολογιστών θέλει να βασίσει η κορυφαία στον χώρο της ηλεκτροκίνησης αμερικανική εταιρία Tesla και προχωρεί στην ανακοίνωση της μετάβασης στην «Όραση Tesla» (Tesla Vision) χωρίς ραντάρ, έχοντας τον γνωστότατο διευθύνοντα σύμβουλό της, Elon Musk να δημιουργεί για άλλη μια φορά εντυπώσεις, δηλώνοντας ότι η εταιρία του θα έχει έτοιμο ένα πραγματικό σύστημα αυτόνομης οδήγησης «επιπέδου 5» μέχρι το τέλος της χρονιάς. Πρόκειται για μια εξαιρετικά φιλόδοξη δήλωση, η οποία έχουμε κάθε λόγο να πιστεύουμε ότι μπορεί και να μην υλοποιηθεί, αφού και άλλες φορές στο παρελθόν ο κ. Musk έχει υποσχεθεί πράγματα που δεν υλοποιήθηκαν στην ώρα τους.

Στο σημείο αυτό οφείλουμε να θυμίσουμε ότι μιλώντας για αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 5 μιλάμε όχι απλά για αυτοκίνητα που θα κινούνται χωρίς καμία παρέμβαση από την πλευρά του οδηγού, αλλά δεν θα έχουν καν τιμόνι! Προσέξτε λοιπόν, σύμφωνα με την κατηγοριοποίηση της SAE (Society of Automotive Engineers) τα επίπεδα της αυτόνομης οδήγησης είναι έξι και ξεκινούν από το μηδενικό “level 0”, όπου δεν υπάρχει κανένας αυτοματισμός στο αυτοκίνητο, για να φτάσουν μέχρι το “level 5” που περιγράψαμε. 

Στο ενδιάμεσο έχουμε το Επίπεδο 1, όπου ο αυτοματισμός αφορά κάποιο σύστημα υποστήριξης του οδηγού (π.χ. το cruise control), το Επίπεδο 2, όπου το αυτοκίνητο μπορεί όχι μόνο να επιταχύνει και να φρενάρει αυτόματα, αλλά έχει πλέον τον έλεγχο και του συστήματος διεύθυνσης (π.χ. σύστημα traffic jam assist), το Επίπεδο 3, όπου οδηγός μπορεί πλέον να αφήσει τα χέρια απ’ το τιμόνι και να ασχοληθεί με άλλα πράγματα, αλλά πρέπει να είναι σε θέση να αναλάβει τον έλεγχο του αυτοκινήτου το πολύ μέσα σε 10 δευτερόλεπτα και το Επίπεδο 4, όπου το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί χωρίς καμία παρέμβαση από τον οδηγό σε μια σειρά από περιπτώσεις (π.χ. κίνηση στον αυτοκινητόδρομο) αλλά και να παρκάρει μόνο του, χωρίς ο οδηγός να βρίσκεται μέσα σε αυτό.

Και ενώ στην καλύτερη περίπτωση, μπορεί κανείς να θεωρήσει το υπάρχον σύστημα Autopilot της Tesla ως σύστημα επιπέδου 3, έχουν ανακοίνωση που μιλά για επίπεδο 5 ως το τέλος του 2021! Έστω και είναι σαφές ότι αυτό που θα δούμε δεν θα αφορά ένα αυτοκίνητο παραγωγής, αλλά κάποιο πρωτότυπο.

Σε ότι αφορά τώρα στο σύστημα Autopilot που βασίζεται αποκλειστικά σε κάμερες (Tesla Vision) αυτό έχει ήδη αρχίσει να τοποθετείται στα Model 3 και Model Y που κατασκευάζονται για την αγορά της Βόρειας Αμερικής από τον Μάιο. Αυτά είναι και πρώτα μοντέλα της Tesla που βασίζονται στην όραση της κάμερας (και σε ηλεκτρονικό υπολογιστή για την επεξεργασία της) προκειμένου προσφέρουν αυτόνομη οδήγηση και μια σειρά από συστήματα ενεργητικής ασφαλείας.

Και ενώ, όπως είπαμε, οι μεγάλες υποσχέσεις δεν λείπουν η Tesla ενημέρωσε σε πρώτη φάση τους πελάτες της ότι η μετάβαση στις κάμερες θα οδηγήσει σε ορισμένους περιορισμούς κάποιων λειτουργιών του Autopilot, όπως του Autosteer το οποίο θα είναι ενεργό μόνο μέχρι τα 120 km/h, διατηρώντας παράλληλα μεγαλύτερη ελάχιστη απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα. Στοιχεία που δείχνουν κάποια υποχώρηση σε σχέση με τις υπάρχουσες δυνατότητες του Autopilot. Το μόνο που μπορεί να υποθέσει κανείς είναι ότι οι Αμερικάνοι ελπίζουν ότι θα καταφέρουν να εξελίξουν το νέο, χωρίς ραντάρ Autopilot, εξελίσσοντας το λογισμικό του και προσφέροντας τις βελτιωμένες του εκδόσεις στους ιδιοκτήτες των Tesla μέσω ενημερώσεων “over the air”.

Με κάμερες τοποθετημένες γύρω-γύρω στο αυτοκίνητο να προσφέρουν διαφορετικά οπτικά πεδία, το Autopilot της Tesla μπορεί να έχει στη διάθεσή του μεγαλύτερο οπτικό πεδίο από αυτό που μπορεί να έχει ένας άνθρωπος, οπότε θεωρητικά το πρόβλημα της αυτόνομης οδήγησης με κάμερες μετατίθεται στην εξέλιξη της όρασης των ηλεκτρονικών υπολογιστών, η λειτουργία των οποίων θα πρέπει να προσεγγίσει τη λειτουργία του ανθρωπίνου εγκεφάλου.