7ος χρόνος, ημέρα 2188η
Πέμπτη, 28 Οκτωβρίου 2021

Αυτό είναι το πρώτο ελληνικό drone βασισμένο στο μαχητικό F-35B των ΗΠΑ

Αυτό είναι το πρώτο ελληνικό drone βασισμένο στο μαχητικό F-35B των ΗΠΑ

Βασισμένο στην υψηλή τεχνολογία του μαχητικού 5ης Γενιάς των ΗΠΑ, που μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί κάθετα, το F-35B, θα είναι βασισμένο το ελληνικής σχεδίασης Μη Επανδρωμένο Αερόχημα (drone) σταθερής πτέρυγας το οποίο θα είναι έτοιμο σε δυόμισι χρόνια από σήμερα.

Όπως ανέφερε στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FM», ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων- Μηχανικών, Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ Κύρος Υάκινθος, «το υπουργείο Οικονομικών θα χρηματοδοτήσει την ΕΑΒ για να αναπτύξει ένα Μη Επανδρωμένο Αερόχημα (UAV/drone) το οποίο θα έχει δυνατότητες κάθετης απο-προσγείωσης. Είναι ένα μεγάλο σύστημα σταθερής πτέρυγας και αυτό δεν έχει γίνει ξανά στην Ελλάδα. Θέλουμε να κατασκευάσουμε ένα αερόχημα, που θα μπορεί να επιτύχει την κάθετη απογείωση και προσγείωση με συστήματα, που δεν έχουν ακόμη εμφανιστεί (σ.σ. στον χώρο των drones)».Το πρόγραμμα «Αρχύτας», σύμφωνα με τον καθηγητή έχει ως βασικό στόχο το συγκεκριμένο drone να παραχθεί στη Ελλάδα από την ΕΑΒ με περιορισμένο κόστος.

Με βάση όσα εξήγησε στην συνέντευξή του ο καθηγητής κ. Κύρος Υάκινθος, η τεχνολογική πρόκληση είναι μεγάλη από την στιγμή που η ομάδα θέλει να προχωρήσει "διαφορετικά" στην κατασκευή αυτού του drone, με σχέδια που ο κόσμος δεν βλέπει συχνά. Το ΑΠΘ συμμετέχει σε αυτό το πρόγραμμα παρέχοντας τον αεροδυναμικό σχεδιασμό για το συγκεκριμένο Μη Επανδρωμένο Αερόχημα.

Σε ότι αφορά την ομάδα που θα εργαστεί για την δημιουργία του συγκεκριμένου drone, ανέφερε χαρακτηριστικά πως «δεδομένου ότι ο στόχος είναι να είμαστε αποδοτικοί σε κόστος, για το "Αρχύτας" θα συνεργαστεί μια "σφιχτή" ομάδα 30-35 ατόμων πάνω σε ένα σχέδιο- πρόταση υψηλής απόδοσης. Η ομάδα θα περιλαμβάνει πέρα από τους μηχανολόγους, τους σχεδιαστές, τους τεχνίτες των ηλεκτρονικών, τους τεχνίτες που θα φτιάξουν το Αερόχημα στην ΕΑΒ, τους τεχνικούς δοκιμών κ.ο.κ». και συνέχισε λέγοντας πως «τίποτα πλέον δεν το κάνεις μόνος σου. Εμείς, ως Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, θα σχεδιάσουμε το συγκεκριμένο Αερόχημα, ενώ η ΕΑΒ θα αναλάβει να το κατασκευάσει, να κάνει τις μελέτες για τα εσωτερικά δομικά του στοιχεία. Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης μαζί με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας θα αναπτύξουν τα συστήματα κατανομής ισχύος -power management- για τον κινητήρα και τις μπαταρίες, όπως και θα επιλέξουν συσκευές για τις ασύρματες επικοινωνίες, τις τηλεπικοινωνίες, την αρχιτεκτονική του Σταθμού Εδάφους. Θα είναι τεχνολογικά συστήματα που, είτε θα αναπτυχθούν από τα Πανεπιστήμια, είτε θα αποκτηθούν για τη λειτουργία ολόκληρου του συστήματος που θα προκύψει από το "Αρχύτας"».

Για το τι έχει ζητηθεί από το Υπουργείο Οικονομικών, Κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ τόνισε πως «η εντολή του Υπουργείου Οικονομικών όπως και της ΕΑΒ είναι το πρόγραμμα να ολοκληρωθεί όσο πιο γρήγορα γίνεται και όσο πιο οικονομικά γίνεται. Ο στόχος που μας έχει τεθεί -και είναι κάτι που κάνουμε για την πατρίδα- είναι το drone αυτό να είναι έτοιμο και να το δοκιμάζουμε μέσα σε δυόμισι χρόνια. Πρέπει, σ' αυτό το διάστημα, να έχει πετάξει, να έχει περάσει όλες τις διαδικασίες on flight testing (σ.σ εναέριες δοκιμές), ώστε μετά να σχεδιαστεί η γραμμή παραγωγής του και να πάρει το πιστοποιητικό αεροπλοϊμότητας».

Η ομάδα του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών & Στροβιλομηχανών, Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ όμως δεν σταματάει εδώ αφού τρέχει ταυτόχρονα και πολλά άλλα προγράμματα που σχετίζονται με την τεχνολογία των Μη Επανδρωμένων Αεροχημάτων (UAVs/drones).

«Δεν είναι μόνο το "Αρχύτας". Υπάρχει σε εξέλιξη σήμερα το "Project LOTUS", πέρα απ' αυτό όμως η ομάδα έχει να "τρέξει" το μεγάλο Αερόχημα RX-1 των 200 κιλών το 2016, ενώ υπάρχει και το Τακτικό Αερόχημα DELAER RX-3 (tactical unmanned aerial vehicle (UAV)) των 250 κιλών, το οποίο βρίσκεται σε φάση δοκιμών στο έδαφος στη Θεσσαλία. Το RX-3 μάλιστα αυτό το διάστημα δοκιμάζεται και σε ταχύτητες απογείωσης ώστε να προχωρήσει, όταν αυτό είναι εφικτό και σε πτήσεις», εξήγησε ο κ. Υάκινθος.