Η αύξηση των πρώτων υλών, η αγωνία των κατασκευαστών και ποια σενάρια εξετάζονται

Η αύξηση των πρώτων υλών, η αγωνία των κατασκευαστών και ποια σενάρια εξετάζονται

Λύση στο πρόβλημα που έχει δημιουργήσει η αύξηση της τιμής των πρώτων υλών, του πετρελαίου αλλά και η διατάραξη της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας στο κόστος κατασκευής ήδη ανειλημμένων έργων αναζητά από τις αρχές του έτους το σύνολο του κατασκευαστικού κόσμου. Πρόβλημα το οποίο έχει τεθεί επί τάπητος και προς την ηγεσία του Υπουργείου υποδομών και εκτιμάται ότι θα λυθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα.

O Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης στην τοποθέτηση του στο 4ου Athens Investment Forum δήλωσε έτοιμος να συνδράμει και να προσφέρει ουσιαστικές λύσεις προκειμένου να ξεπεραστούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κατασκευαστικός κλάδος αναφορικά με την υλοποίηση μεγάλων έργων στη χώρα μας.

Από το ίδιο βήμα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Intrakat Πέτρος Σουρέτης, υπογράμμισε την ανάγκη επίλυσης του θέματος της αύξησης των τιμών των υλικών με μια καινοτόμο λύση και υπέρβαση από το υπουργείο προτείνοντας μια νομοθετική πρωτοβουλία σε δύο επίπεδα, που αφοράσε: α) μία άμεση, δίκαιη αποζημίωση που να αντιμετωπίζει την απρόβλεπτη συνθήκη και να εξασφαλίζει τη συνέχιση των έργων και β) μια οργανωμένη διαδικασία με παρατηρητήριο τιμών που να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά ανάλογες απρόβλεπτες καταστάσεις στο μέλλον.

Πληροφορίες του Liberal αναφέρουν ότι επίκειται άμεσα συνάντηση μεταξύ του υπουργείου και κατασκευαστών ώστε να δοθεί λύση στο ζήτημα και να προχωρήσει η διαδικασία αναθεώρησης συμβάσεων με βάση την διαφοροποίηση των τιμών των πρώτων υλών που καθιστούν σε πολλές περιπτώσεις τα τεχνικά έργα μη βιώσιμα.

Το ισχυρό κύμα ανατιμήσεων που έχει λάβει χώρα το τελευταίο διάστημα έχει εκτροχιάσει τους προϋπολογισμούς και τις προσφορές που έχουν δοθεί για την υπογραφή παλαιότερων συμβάσεων, το ύψος των οποίων εκτιμάται άνω των 6,5 δις. ευρώ, καθώς δεν έχουν γίνει προβλέψεις για τόσο σημαντικές διακυμάνσεις και αυξήσεις. Εξάλλου, να σημειωθεί ότι δεν επιτρέπεται η εκ των υστέρων αναθεώρησή κοστολόγησης των έργων καθώς κάτι τέτοιο μπορεί να διαφοροποιήσει τους όρους του διαγωνισμού, ανοίγοντας «παράθυρο» για την προσφυγή στην δικαιοσύνη από τους υπόλοιπους μειοδότες ανά διαγωνισμό.

Οι ανατιμήσεις, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία των εργοληπτικών οργανώσεων της χώρας, τους τελευταίους μήνες φθάνουν σε ύλες όπως τα μέταλλα (σίδηρος, χαλκός αλουμίνιο), τα πλαστικά (PVC, πολυαιθυλένιο κλπ.), το πετρέλαιο και τα παράγωγά του (κυρίως καύσιμα και ασφαλτικά), έως και 75%.

Υπό αυτό το πρίσμα έργα τα οποία έχουν δοθεί με εκπτώσεις που φθάνουν το 30% και 35% έχουν πρόβλημα βιωσιμότητας και δεν δύνανται να εκτελεστούν.

Το πρόβλημα αφορά τόσο τα δημόσια, όσο και τα ιδιωτικά έργα, ενώ εξαιρούνται εκείνα που υλοποιούνται μέσω Συπράξεων Δημοσίου με Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). 
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος οι εργοληπτικές οργανώσεις της χώρας έχουν ζητήσει με επιστολή τους προς την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, από τον Απρίλιο, τον ορισμό συντελεστών αναθεώρησης. 

Συνεκτιμώντας το μέγεθος του προβλήματος το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναμένεται μέσω μίας νέας υπουργικής απόφασης να καθορίσει τους συντελεστές αναθεώρησης για τα υλικά, στα οποία διαπιστώνεται αύξηση των τιμών.