7ος χρόνος, ημέρα 2055η
Πέμπτη, 17 Ιουνίου 2021

Η Αθηνά Ωνάση βγάζει έργο του Τσόρτσιλ στο σφυρί

Η Αθηνά Ωνάση βγάζει έργο του Τσόρτσιλ στο σφυρί

Αν τη βλέπατε στο Μοναστηράκι, μάλλον θα την προσπερνούσατε χωρίς δεύτερη ματιά. Μια τοπιογραφία που φιλοτεχνήθηκε το καλοκαίρι του 1921 ξεχωρίζει, όχι τόσο για την παλαιότητα ή τις αρετές του ζωγράφου, αλλά για την υπογραφή του διάσημου δημιουργού της, Γουίνστον Τσόρτσιλ.

Πριν από πέντε δεκαετίες, ο ιστορικός ηγέτης της μεταπολεμικής Ευρώπης χάρισε το έργο του, ένα λάδι σε καμβά, στον Έλληνα μεγιστάνα Αριστοτέλη Ωνάση. Ο δαιμόνιος επιχειρηματίας τίμησε την προσφορά του φίλου του και το κρέμασε στο αγαπημένο του σκάφος «Χριστίνα». Τώρα, ο πίνακας βγαίνει εκ νέου στην επικαιρότητα με τη βραδινή πώληση έργων μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης που προγραμματίζει ο οίκος Phillips για τις 23 Ιουνίου στη Νέα Υόρκη. Ο πίνακας με τίτλο «The Moat, Breccles» αναμένεται να πιάσει 1,5 εκατομμύρια - 2 εκατομμύρια δολάρια.

Ο Τσόρτσιλ, ερασιτέχνης ζωγράφος που αφιερώθηκε στη μεγάλη του αγάπη, κυρίως, μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο, φαίνεται πως απέδιδε ιδιαίτερη σημασία στο συγκεκριμένο έργο. Καθόλου τυχαία το αναφέρει στο δοκίμιο με τον τίτλο «Ζωγραφική ως χόμπι», που δημοσίευσε στο περιοδικό «Strand» λίγους μήνες μετά τη δημιουργία του, τον Δεκέμβριο του 1921. Ο Τσόρτσιλ και ο Ωνάσης γνωρίστηκαν μέσω του γιου του πολιτικού, Ράντολφ, και δημιούργησαν μια στέρεη φιλία χρόνων. 

 «Δύο από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες του 20ου αιώνα, ο Τσόρτσιλ και ο Ωνάσης έχτισαν μια αξιοσημείωτη φιλία, την οποία ο Τσόρτσιλ επιχείρησε να σφραγίσει με ένα έργο που κρατούσε στην ιδιωτική του συλλογή επί σαράντα χρόνια. Εδώ και καιρό αγνοούσαμε την τύχη του έργου και τώρα πωλείται από την οικογένεια Ωνάση, έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του και πενήντα χρόνια αφότου προσφέρθηκε γενναιόδωρα από τον πολιτικό στην οικογένεια» δήλωσε εκπρόσωπος του οίκου.  

Πρόσφατα, οι πίνακες του σημαντικού πολιτικού έχουν σημειώσει τεράστια επιτυχία στη διεθνή αγορά. Στην βρετανική πώληση μοντέρνας τέχνης του Christie’s που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο τον Μάρτιο, ένας φανατικός καθώς φαίνεται συλλέκτης του Σερ, «χτύπησε» και τελικά απέκτησε τρεις πίνακες του πρώην πρωθυπουργού για συνολικά 11,2 εκατομμύρια λίρες (16 εκατομμύρια δολάρια). Μεταξύ των έργων, κι ένα τέμενος της Βορείου Αφρικής που διέθεσε η Αντζελίνα Τζολί και κατακυρώθηκε στο τριπλάσιο της εκτίμησης για 8,3 εκατομμύρια λίρες (11,6 εκατομμύρια δολάρια), θέτοντας νέο ρεκόρ πώλησης με την υπογραφή του Τσόρτσιλ. 

Για την καλύτερη προβολή του έργου, ο Phillips σκοπεύει να εμφανίσει τον πίνακα δίπλα σε μία ρεπλίκα από το μπαρ του γιοτ, μέσα στο οποίο είχε αναρτηθεί. Σε επιστολή του Τσόρτσιλ προς τη γυναίκα του Κλημεντίνη (8 Φεβρουαρίου 1956), αναφέρεται ότι είναι «η πιο όμορφη κατασκευή που έχω δει να επιπλέει». Συνοδευόμενος συχνά από τη σύζυγό του, πραγματοποίησε επάνω στη Χριστίνα οκτώ κρουαζιέρες σε Μεσόγειο κι Ατλαντικό. Ο ίδιος ήταν εκλεκτός πότης (είχε ζωγραφίσει μάλιστα μια νεκρή φύση με το αγαπημένο του Johnny Black Label κι ένα κονιάκ https://www.liberal.gr/market/o-agnostos-zografos-ouinston-tsortsil/334929), ενώ στο ίδιο μπαρ είχαν απολαύσει το έργο με το ποτό τους, υψηλοί φιλοξενούμενοι, όπως η Μέριλιν Μονρό, το διάσημο ζευγάρι Λιζ Τέιλορ - Ρίτσαρντ Μπάρτον και ο Φρανκ Σινάτρα. 

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης μισό αιώνα σχεδόν από τον θάνατό του, εξακολουθεί να είναι μια μηχανή που «κόβει χρήμα» στη χρυσή κληρονόμο του. Η έκθεση για το κοινό θα ανοίξει στις 15 Ιουνίου στα νέα κεντρικά γραφεία του οίκου στο Park Avenue 432.