Τι φέρνει το Μετρό στον Πειραιά - Επιταχύνεται η κατασκευή της Γραμμής 4

Τι φέρνει το Μετρό στον Πειραιά - Επιταχύνεται η κατασκευή της Γραμμής 4

Εδώ και λίγες ώρες η επέκταση της γραμμής 3 του μετρό της Αθήνας προς τον Πειραιά, είναι πραγματικότητα. Πρόκειται για ένα έργο το οποίο δημιουργεί νέα δεδομένα αφενός στην κατεύθυνση της βελτίωσης της καθημερινότητας των κατοίκων των περιοχών του Πειραιά αλλά και όλων των υπολοίπων χρηστών και αφ΄ετέρου στην βελτίωση των τουριστικών υπηρεσιών αλλά και στην ανάπτυξη του real estate. 

Κατ΄αρχάς η επέκταση της γραμμής με τρεις επιπλέον σταθμούς, δηλαδή τα Μανιάτικα, τον Πειραιά και το Δημοτικό Θέατρο γεφυρώνει το κέντρο του Πειραιά και τις γύρω συνοικίες με τις υπόλοιπες συνοικίες και Δήμους της Δυτικής Αθήνας, δηλαδή Νίκαιας, Κορυδαλλό, Αιγάλεω και Αγία Βάρβαρα. Έτσι για όσους μετακινούνται από τον Πειραιά προς τις περιοχές αυτές δεν υπάρχει πλέον ανάγκη να χρησιμοποιούν την γραμμή του ΗΣΑΠ Πειραιάς - Κηφισιά, να αποβιβάζονται στο Μοναστηράκι και από εκεί να συνεχίζουν προς Αιγάλεω ή Νίκαια, αλλά μπορούν να το πραγματοποιούν σε πολύ λιγότερο χρόνο και χωρίς μετεπιβίβαση. 

Επιπρόσθετα, η γραμμή 3 μετά την επέκταση της, λειτουργεί και ως βασικός άξονας σύνδεσης του Πειραιά και των Δυτικών Προαστίων και Δήμων της Αθήνας με τα Βόρεια - βορειοανατολικά Προάστια, και συγκεκριμένα με τον Χολαργό, την Αγία Παρασκευή και τον τερματικό σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας.

Σύμφωνα, μάλιστα, μετά στοιχεία της Αττικό Μέτρο, η επέκταση της γραμμής 3, γνωστής και ως «μπλε» γραμμής από την Νίκαιας προς τον Πειραιά θα αυξήσει την κίνηση της κατά 132.000 επιβάτες, ημερησίως. Με την επέκταση του δικτύου του μετρό κατά 3,2 χλμ., η γραμμή 3 «Δημοτικό Θέατρο - Δουκίσσης Πλακεντίας - Αεροδρόμιο» αριθμεί πλέον 27 σταθμούς. Η επέκταση, ακόμη, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αρμοδίων της Αττικό Μετρό, θα μειώσει την κίνηση των ΙΧ αυτοκινήτων κατά 23.000 περίπου, η έκκληση ρύπων θα μειωθεί σημαντικά (115 τόνοι ημερησίως), ενώ η διαδρομή από το Δημοτικό Θέατρο μέχρι τον Κορυδαλλό θα διαρκεί περίπου 7 λεπτά.

Εκτός από τη βελτίωση της καθημερινότητας του επιβατικού κοινού και την αύξηση των εναλλακτικών τρόπων προσβασιμότητας σε περιφερειακές συνοικίες και δήμους της Αθήνας, το μεγαλύτερο πλεονέκτημα που προσφέρει η συγκεκριμένη επέκταση είναι αυτό της απ΄ευθείας σύνδεσης του λιμανιού του Πειραιά με το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος». Πρόκειται για μια γραμμή συνολικού μήκους 50 χιλιομέτρων.

Παράλληλα, ο σταθμός μετρό του Πειραιά συμβάλει στη δημιουργία ενός από τους μεγαλύτερους συγκοινωνιακούς κόμβους στην Αθήνα, θα διαθέτει τις Γραμμές 3 και την Γραμμή 1 του Μετρό, μία είσοδος του θα βγάζει απευθείας στο λιμάνι του Πειραιά και σε ακτίνα 50 μέτρων θα υπάρχει σταθμός Τραμ, Προαστιακού, ενώ θα περνούν δεκάδες γραμμές λεωφορείων και τρόλεϊ.

Παράλληλα, η έναρξη λειτουργίας των τριών νέων σταθμών του Μετρό στον Πειραιά (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) δημιουργεί νέα δεδομένα για την τοπική αγορά ακινήτων, καθώς οι τιμές πώλησης ή ενοικίασης αναμένεται να αυξηθούν λόγω και της εκτιμώμενης αυξημένης ζήτησης, καθώς  για τον ένοικο ενός διαμερίσματος η κοντινή απόσταση από το Μετρό σημαίνει σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου, ευκολία και μειωμένος χρόνος μετακινήσεων.

Η μετατροπή του Πειραιά σε σημαντικό συγκοινωνιακό κόμβο, όπως προαναφέρθηκε θα ενισχύσει και τον τουρισμό. 

Στο πλαίσιο αυτό, το ξενοδοχείο Savoy στον Πειραιά, ύστερα από εκτεταμένη ανακαίνιση, αναμένεται να λειτουργήσει σε σύντομο χρονικό διάστημα.  Επίσης, σε κοντινή απόσταση από το σταθμό του Μετρό, στα σκαριά βρίσκεται η ανέγερση νέου, πενταώροφου ξενοδοχείου 3 αστέρων, δυναμικότητας 55 δωματίων και 100 κλινών.

Η γραμμή 4

Εκτός από την ολοκλήρωση της γραμμής 3, μελλοντικά αναμένεται και η γραμμή 4, η οποία εκτιμάται ότι θα αρχίσει να λειτουργεί το 2030. 

Πρόκειται για μια γραμμή που θα εξυπηρετεί το κέντρο αλλά και αρκετές συνοικίες και δήμους της Αθήνας, που σήμερα δεν έχουν πρόσβαση στο μετρό. 

Ο σχεδιασμός της γραμμής 4 έγινε με γνώμονα την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών της πόλης (Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Καισαριανή, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή), Τη συμπληρωματική εξυπηρέτηση του κέντρου της Αθήνας με 3 νέους σταθμούς (Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι). Την εξυπηρέτηση πολλών σημαντικών κτιρίων και εγκαταστάσεων, όπως Νοσοκομεία (Ευαγγελισμός, Παίδων, Λαϊκό, κλπ.), Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Πανεπιστημιούπολη, Πολυτεχνειούπολη, Πανεπιστήμιο και Πολυτεχνείο στο κέντρο της Αθήνας, και πολλά σχολεία), Δικαστήρια - πρώην σχολή Ευελπίδων και Οργανισμούς ή Υπουργεία. Την αύξηση της δικτύωσης των γραμμών του Μετρό με δυο σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμός) και την αποσυμφόρηση υφιστάμενων κεντρικών σταθμών Μετρό από την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση του επιβατικού κοινού (Σύνταγμα, Ομόνοια, κ.λπ.).

Οι 15 σταθμοί της γραμμής 4 του Μετρό είναι: «Άλσος Βεΐκου» επί της λεωφόρου Βεΐκου - Ομορφοκκλησιάς πλησίον της διασταύρωσης με την οδό Τράλλεων, «Γαλάτσι» στη διασταύρωση των λεωφόρων Βεΐκου και Γαλατσίου, «Ελικώνος» στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος, «πλατεία Κυψέλης», «Δικαστήρια», Σταθμός «Αλεξάνδρας» σε ελεύθερο χώρο στην διασταύρωση Λεωφ. Αλεξάνδρας και οδού Μουστοξύδη, «Εξάρχεια» στην πλατεία Εξαρχείων (Δήμος Αθηναίων). «Ακαδημία» είναι σημαντικός σταθμός ανταπόκρισης με άμεση υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό «Πανεπιστήμιο» στην Γραμμή 2,«Κολωνάκι» στην ομώνυμη πλατεία (Δήμος Αθηναίων), «Ευαγγελισμός» χωρoθετείται πλησίον του υφιστάμενου σταθμού, με άμεση σύνδεση για τους επιβάτες των γραμμών 3 & 4,«Καισαριανή» στην περιοχή διασταύρωσης των οδ. Υμηττού και λεωφ. Εθν. Αντιστάσεως, «Πανεπιστημιούπολη», «Ιλίσια» στην περιοχή της πλατείας Κύπρου, «Ζωγράφου» στην περιοχή της πλατείας Γαρδένιας, «Γουδή» στην περιοχή της πλατείας Ελευθερίας και οδού Λοχ. Σπηλιόπουλου, επίσης στο δήμο Ζωγράφου.

Βάσει  του χρονοδιαγράμματος, ολόκληρη η γραμμή 4, που θα έχει ένα συμβατικό τίμημα περίπου 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ συν ΦΠΑ και υλοποιείται με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, αναμένεται να έχει παραδοθεί έως το έτος 2029 και θα αποτελέσει μια ακόμη ανάσα για την Αθήνα, καθώς θα εξυπηρετεί πολλές πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου.