Ν. Κεραμέως: Ανάγκη να δώσουμε έμφαση σε ήπιες και ψηφιακές δεξιότητες
Έρευνα Ιδρύματος VODAFONE

Ν. Κεραμέως: Ανάγκη να δώσουμε έμφαση σε ήπιες και ψηφιακές δεξιότητες

Ως πολύ ενδιαφέρουσα χαρακτήρισε η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κυρία Νίκη Κεραμέως τη νέα, πανευρωπαϊκή έρευνα που διενήργησε η IPSOS για λογαριασμό του Ιδρύματος Vodafone, η οποία παρουσιάστηκε σήμερα. 

Ειδικότερα, η κυρία Κεραμέως, σε ό,τι αφορά την αναγκαιότητα τέτοιου είδους ερευνών αναφέρθηκε στην αξία των δεδομένων τονίζοντας ότι χρειαζόμαστε περισσότερα δεδομένα στη χώρα. Για να βελτιώσεις κάτι πρέπει να ξέρεις ποια είναι η κατάσταση, ποια η χαρτογράφηση της κατάστασης και κάθε προσπάθεια στην κατεύθυνση αυτή είναι σημαντική. 

Αναφορικά με την ουσία των πορισμάτων η κυρία Κεραμέως επεσήμανε ότι τα πρώτα πορίσματα από την έρευνα δείχνουν την ανάγκη να δώσουμε έμφαση στις δεξιότητες, είτε ήπιες, είτε ψηφιακές. Αυτή τη στιγμή η πολιτική που χαράσσουμε δεν αφορά το 2023 αλλά το 2040 και μετά, καθώς, τότε θα μπουν στην αγορά τα παιδιά που είναι σήμερα στο δημοτικό. Είναι πολύ πιθανόν η γενιά αυτή θα κληθεί να αλλάξει περισσότερα επαγγέλματα απ΄ότι εμείς. Συνεπώς εκεί χρειάζονται οι δεξιότητες.

Ακόμη η κυρία Κεραμέως αναφέρθηκε και στην ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η οποία εφαρμόζεται στη χώρα μας μετά από 41 χρόνια, από το 1982. Αξιολόγηση, τόνισε η κυρία Κεραμέως, σημαίνει βελτίωση και καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα. 

Εκτός από την έρευνα της IPSOS για τις ψηφιακές δεξιότητες, παρουσιάστηκε ακόμη η έναρξη ενός νέου Εκπαιδευτικού Προγράμματος Σπουδών, σε συνεργασία με την ομάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ), τον εκπαιδευτικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Επιστήμη Επικοινωνία (SciCo) και την Ελληνογερμανική Αγωγή.

Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, πραγματοποιήθηκε και δημόσια συζήτηση για το θέμα των ψηφιακών δεξιοτήτων στην εκπαίδευση, στην οποία συμμετείχαν ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Vodafone Ελλάδας και πρεσβευτής του Ιδρύματος Vodafone Χάρης Μπρουμίδης, ο Διευθυντής Πληροφορικής του MIT Media Lab και πρεσβευτής του Ιδρύματος Vodafone, Μιχάλης Μπλέτσας, ο Καθηγητής, Κοσμήτορας Σχολής Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου o Αχιλλέας  Καμέας και η Διάνα Βουτυράκου, Γενική Διευθύντρια και Συνιδρύτρια του Μη Κερδοσκοπικού Οργανισμού Unique Minds.

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Vodafone Ελλάδας και πρεσβευτής του Ιδρύματος Vodafone, Χάρης Μπρουμίδης δήλωσε: «Στη Vodafone πιστεύουμε ότι η τεχνολογία, η εκπαίδευση και η επιστημονική γνώση θα είναι ο καταλύτης της Ελλάδας για τα άλματα που θα κληθούμε να κάνουμε σήμερα και στο μέλλον. Και συμβάλλουμε σε αυτήν την προσπάθεια με ουσιαστικά προγράμματα και ενέργειες για την εξοικείωση των νέων με τις δεξιότητες STEM, υποστηρίζοντας έτσι την ψηφιακή μετάβαση της Ελλάδας». 

Τι δείχνει η έρευνα 

Σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε η IPSOS για λογαριασμό του Ιδρύματος Vodafone, οι λειτουργοί της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα θεωρούν ότι στην πλειονότητά τους διαθέτουν πολύ καλά επίπεδα δεξιοτήτων στην πληροφορική, με αποτέλεσμα η χώρα μας να αποκτά μία ιδιαίτερα υψηλή θέση στην Ευρώπη. 

Επιπλέον, διαπιστώνουν ότι δεξιότητες, όπως η υπευθυνότητα, η εξοικείωση με τα ψηφιακά μέσα, η προσαρμοστικότητα και η ευελιξία θεωρούνται οι πιο σημαντικές σε μια ψηφιακή κοινωνία. Όμως, αναγνωρίζουν ότι υπάρχει χάσμα μεταξύ της συνάφειας ορισμένων ικανοτήτων και της ικανότητας των σχολείων να τις προάγουν, όπως πρέπει.

Σε σχέση με τις ήπιες δεξιότητες, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί θεωρούν τα σχολεία καλά προετοιμασμένα για να προωθήσουν εκείνες της υπευθυνότητας και της επικοινωνίας. Αντίθετα, διαπιστώνουν ελλείμματα στην προώθηση της αυτοργανωμένης μάθησης και του ψηφιακού γραμματισμού. Στα δύο αυτά θέματα, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί βαθμολογούν τα σχολεία τους χειρότερα από τους συναδέλφους τους στην Ευρώπη, με την κατάσταση να είναι κάπως καλύτερη στα λύκεια, σύμφωνα με τους ίδιους τους καθηγητές. 

Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί θεωρούν τα σχολεία υπεύθυνα για  προς την προετοιμασία των νέων για τις τεχνολογικές απαιτήσεις ενός ψηφιακού μέλλοντος. Επιπλέον, δηλώνουν ότι τόσο οι οικογένειες όσο και τα σχολεία έχουν την ευθύνη για την ανάπτυξη των συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών ώστε να προσαρμοστούν στο αύριο της τεχνολογίας, διαφοροποιούμενοι από τους ξένους συναδέλφους ως προς τον ρόλο του σχολείου στη μετάβαση αυτή.