Πόσα θα πληρώνουμε για ένα λίτρο βενζίνης και πετρελαίου κίνησης;

Πόσα θα πληρώνουμε για ένα λίτρο βενζίνης και πετρελαίου κίνησης;

Η τιμή χονδρικής της αμόλυβδης και του πετρελαίου κίνησης, «μαζεύτηκε» χθες στα επίπεδα που ήταν στις 4 Μαρτίου και αφού είχε προηγηθεί μια ξέφρενη κούρσα που έφερε την τιμή λιανικής ακόμη και πάνω από τα 2,15 ευρώ ανά λίτρο για την αμόλυβδη και κοντά στα 2 ευρώ για το πετρέλαιο κίνησης. Και ενώ ουδείς μπορεί να προβλέψει το μέλλον – χθες είχαμε πάλι «ράλι» με το πετρέλαιο να ακριβαίνει και πάλι κατά 9% μέσα σε μια συνεδρίαση φτάνοντας και πάλι στα 107 δολάρια το βαρέλι για το μπρεντ και στα 103 δολάρια το βαρέλι για το πετρέλαιο κίνησης- το ενδιαφέρον πλέον επικεντρώνεται στο πόσο θα μας κοστίζει τελικώς η μετακίνηση με το ΙΧ το επόμενο χρονικό διάστημα. Προφανώς, αυτό εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την πορεία των διεθνών τιμών.

Τα τελευταία 24ωρα, οι οδηγοί είδαν ανακουφισμένοι την τιμή της αμόλυβδης να υποχωρεί και πάλι κάτω από τα δύο ευρώ το λίτρο αλλά ουδείς μπορεί να γνωρίζει πόσο θα κρατήσει αυτό. Και ύστερα, μένει να φανεί το πώς θα λειτουργήσουν στην πράξη και τα μέτρα στήριξης που ανακοινώθηκαν χθες από την κυβέρνηση. Ποια είναι λοιπόν τα δεδομένα;

Ας πάρουμε ως «βάση» τις τιμές λιανικής που κατέγραψαν οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης την Τετάρτη 16 Μαρτίου: 2,06 ευρώ η αμόλυβδη για την Αττική μέση τιμή και 1,95 ευρώ για το diesel κίνησης. Για όλο το διάστημα μέχρι και τις αρχές Απριλίου, θα είμαστε εκτεθειμένοι στα κελεύσματα των αγορών καθώς μέσα στον Μάρτιο δε θα υπάρχει κρατική στήριξη. Με το που θα αλλάξει ο μήνας, θα ενεργοποιηθεί το πρώτο μέτρο που θα αφορά στο πετρέλαιο κίνησης. Τι θα συμβεί; Το κράτος θα πιστώσει στους λογαριασμούς των διυλιστηρίων πάνω από 23 εκατ. ευρώ για να επιδοτηθεί με 12 λεπτά το λίτρο (συν ΦΠΑ ήτοι 15 λεπτά τελική τιμή) το κάθε λίτρο του πετρελαίου κίνησης.

Αυτή την επιδότηση το διυλιστήριο θα είναι υποχρεωμένο να την περάσει στην εταιρεία εμπορίας, η εταιρεία εμπορίας στον πρατηριούχο και ο πρατηριούχος στον τελικό καταναλωτή. Εδώ κριτήρια δεν υπάρχουν. Η έκπτωση θα πρέπει να φαίνεται στην τιμή της αντλίας. Άρα, αν υποτεθεί ότι ο πρατηριούχος κάνει μια αγορά ποσότητας με τα σημερινά δεδομένα τιμών (σ.σ 1,95 ευρώ για το πετρέλαιο κίνησης), τότε θα πρέπει να πουλήσει προς 1,8 ευρώ καθώς το κράτος θα έχει καταβάλλει τη διαφορά. Και ως πότε θα συμβαίνει αυτό; Σίγουρα για έναν μήνα και… βλέπουμε. Το κράτος θέλει να κρατήσει χαμηλά το πετρέλαιο κίνησης για να μην εκτοξευτεί το κόστος μεταφοράς προϊόντων με αποτέλεσμα να περάσει και στις τιμές των υπόλοιπων προϊόντων. Θα υπάρξει κάτι αντίστοιχο και για την βενζίνη; Όχι είναι η απάντηση. Είναι ένα στοχευμένο μέτρο καθώς το πετρέλαιο κίνησης θεωρείται κυρίως «επαγγελματικό καύσιμο».

Κάποια στιγμή μέσα στον Απρίλιο θα ανοίξει και η πλατφόρμα gov.gr για να πάρουν όσοι ιδιοκτήτες ΙΧ έχουν οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ, την επιδότηση που ανακοινώθηκε χθες. Είτε με ηλεκτρονικό κουπόνι, είτε με πίστωση στον τραπεζικό λογαριασμό, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Θα λάβουμε επιδότηση 40 ευρώ για το ΙΧ και 35 ευρώ για τη μοτοσικλέτα. Αν υπάρχουν δύο αυτοκίνητα στην οικογένεια (ένα στο όνομα της συζύγου και ένα στο όνομα του συζύγου) τότε θα δοθεί διπλή επιδότηση.

Αν και τα δύο οχήματα ανήκουν σε έναν, ή αν υπάρχει ένα όχημα που ανήκει και στους δύο, η επιδότηση θα είναι «μονή» και όχι διπλή. Τι λοιπόν θα γίνεται στην πράξη; Η τιμή της βενζίνης ή του πετρελαίου κίνησης ή του υγραερίου, δεν αλλάζει. Απλώς ο οδηγός έχει στα χέρια του ένα κουπόνι (ηλεκτρονικό) το οποίο μπορεί να εξαργυρώσει. Πρακτικά, ισοδυναμεί με ενίσχυση 22 λεπτών το λίτρο για 55 λίτρα ανά μήνα. Αν θέλει κάποιος να το σκεφτεί και διαφορετικά, θα είναι σαν αυτά τα 55 λίτρα να κοστίζουν 1,84 ευρώ και όχι 2,06 ευρώ που είναι η τιμή στο τελευταίο δελτίο του υπουργείου Ανάπτυξης. Η επιδότηση, καλύπτει την περίοδο μέχρι τον Ιούνιο. Μετά… βλέπουμε.