Με τον αρχαιολόγο… αγκαζέ οι επενδύσεις στο Λιμάνι

Με τον αρχαιολόγο… αγκαζέ οι επενδύσεις στο Λιμάνι

Του Γιώργου Φιντικάκη

Κάθε έργο, μικρό ή μεγάλο, από καθημερινές εργασίες ανακαίνισης και βάψιμο ενός κτιρίου έως μεγαλύτερες υποδομές στο λιμάνι του Πειραιά, θα πρέπει στο εξής να γίνονται με την έγκριση της αρχαιολογίας.

Αυτό είναι το μεγαλύτερο μπλόκο που βάζει η χθεσινή γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τις επενδύσεις του ΟΛΠ, και συγκεκριμένα στη χερσαία ζώνη του εμπορικού λιμένα, ο οποίος χαρακτηρίστηκε ως χώρος αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.

Τα πάντα από εδώ και πέρα, από μια απλή ανάπλαση πρόσοψης κτιρίου έως κάτι σπουδαιότερο, θα χρειάζονται έγκριση της αρχαιολογικής υπηρεσίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε γραφειοκρατία, και καθυστερήσεις. Καθίσταται με λίγα λόγια το ΚΑΣ ένα είδος «συνεταίρου» στα λιμενικά έργα, κάτι που δεν είθισται, και δημιουργεί μεγάλο προβληματισμό στην πλευρά του ΟΛΠ για τη σκοπιμότητα της κίνησης.

Στη πράξη, όπως λένε στο liberal.gr, στελέχη της εταιρείας που ελέγχεται από την κινεζική Cosco, μπορεί να είναι κατανοητή η οριοθέτηση περιοχών στο λιμάνι που εμπεριέχουν αρχαιότητες ή υπάρχουν ενδείξεις για τέτοιες, ωστόσο όταν ο οργανισμός ήταν δημόσιος δεν είχε υπάρξει καμία εμπλοκή του συγκεκριμένου φορά στα λιμενικά έργα.

Σε αυτό καθ' εαυτό το θέμα της έγκρισης του master plan του ΟΛΠ, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα, τελικά δεν φαίνεται να «έκοψε» κανένα έργο, ωστόσο έβαλε κάποιους όρους. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ενέκρινε το σύνολο των έργων του master plan της Cosco, αλλά υπό προϋποθέσεις, οι οποίες ωστόσο δεν είναι γνωστές καθώς η επίσημη γνωμοδότηση του θα αποσταλεί στον ΟΛΠ την επόμενη Παρασκευή. 

Σύμφωνα με αυτή τη πρώτη ανάγνωση, το θετικό είναι ότι το ΚΑΣ δεν αποδέχτηκε την πρόταση της Επιτροπής Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) του υπ. Ναυτιλίας, η οποία είχε «κόψει» επενδύσεις ύψους 600 εκατ ευρώ, όπως η ανέγερση Mall, 5άστερου ξενοδοχείου στην περιοχή Πόρτο Λεόνε, το car terminal, και τα εμπορευματικά κέντρα, δηλαδή τα logistics center. Σημειωτέον ότι προ μηνός, με πρότασή της η ΕΣΑΛ είχε «κόψει» όλα τα παραπάνω, εκφράζοντας αντιρρήσεις είτε ότι δημιουργούν οπτική όχληση στο Κωνόνειο Τοίχος (ξενοδοχείο), είτε είναι περιττά (logistics) ενόψει της κατασκευής του μεγάλου Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο.

Η περιπέτεια συνεχίζεται

Το ΚΑΣ φέρεται να τα εγκρίνει, ζητώντας μόνο να «χαμηλώσει» το 5άρωφο ξενοδοχείο, και υπό άλλες προυποθέσεις, που θα γίνουν γνωστές όταν ο ΟΛΠ παραλάβει την επόμενη Παρασκευή το οριστικό κείμενο. 

Τα παραπάνω δεν σημαίνει ότι η περιπέτεια τελειώνει εδώ. Διότι αμέσως μόλις παραλάβει την οριστική γνωμοδότηση του ΚΑΣ, ο ΟΛΠ θα προσφύγει στην ΕΣΑΛ υποβάλλοντας προς αυτήν νέα τροποοιημένη πρόταση, με βάση και τις παρατηρήσεις του ΚΑΣ, προσδοκώντας ότι θα τύχει της τελικής της έγκρισης.

Ταυτόχρονα με τα παραπάνω, ουδείς γνωρίζει τι θα αποφανθεί μια άλλη επιτροπή, το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, από το οποίο θα πρέπει να περάσουν για να εγκριθούν τα δύο ξενοδοχεία, όπως επίσης και η Παγόδα.

Εκεί όπου το ΚΑΣ τάχθηκε εναντίον, ήταν ως προς τη συνέχιση της λειτουργίας δύο ναυπηγείων στην Κυνοσούρα και τα Αμπελάκια της Σαλαμίνας. 

Συγκεκριμένα το συμβούλιο γνωμοδότησε κατά της χρήσης ναυπηγοεπισκευαστικών ζωνών στον αρχαιολογικό χώρο της Κυνόσουρας και των Αμπελακίων της Σαλαμίνας, στις ζώνες προστασίας Α και Β, ζητώντας να προβλεφθεί η διαδικασία απομάκρυνσης των υφιστάμενων ναυπηγείων.

Στελέχη του ΟΛΠ εκφράζουν το προβληματισμό τους για την απόφαση, καθώς όπως λένε, σε αμφότερα τα ναυπηγεία είχε δοθεί παράταση στην άδεια λειτουργίας τους από την προηγούμενη διοίκηση του δημοσίου ΟΛΠ, έως και το 2052. Το ερώτημα, όπως λένε, είναι ποιος θα πληρώσει αποζημιώσεις στα ναυπηγεία, καθώς και στον ΟΛΠ που θα χάσει έσοδα από αυτό. 

Επίσης, το ΚΑΣ ζήτησε να μετακινηθεί η πλωτή δεξαμενή που θέλει να κατασκευάσει ο ΟΛΠ στην Ψυττάλεια σε άλλη θέση ώστε να μην έρχεται σε επαφή με τον οριοθετημένο αρχαιολογικό χώρο.

Συνολικά, οι επενδύσεις που αναμένεται να πραγματοποιήσει η Cosco και ορισμένες εκ των οποίων ήδη έχουν ολοκληρωθεί - υποχρεωτικές και πρόσθετες - ανέρχονται στο ποσό των περίπου 580 εκατ. ευρώ.

Οι υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΠ είναι ύψους 293,7 εκατ. ευρώ και θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2021, προκειμένου να μεταβιβαστεί στην Cosco και το υπόλοιπο 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, εκτός από το 51% που απέκτησε το 2016.

Οι εγκρίσεις της ΕΣΑΛ σχετικά με τις υποχρεωτικές επενδύσεις, δίνονται με την προϋπόθεση της έγκρισής τους από το υπουργείο Πολιτισμού μετά από γνωμοδότηση των αρμοδίων Κεντρικών Συμβουλίων και τον όρο ότι κατά την υλοποίηση των έργων θα ληφθούν όλες οι απαιτούμενες άδειες και εγκρίσεις που απαιτούνται από την ισχύουσα νομοθεσία.

Φωτογραφία intime news