Εlectra: Η επανάσταση της ηλεκτροκίνησης στις θαλάσσιες μεταφορές

Εlectra: Η επανάσταση της ηλεκτροκίνησης στις θαλάσσιες μεταφορές

Την Τετάρτη 27 Οκτωβρίου η Boundary Layer Technologies, μια startup τεχνολογίας αιχμής, με έδρα την Καλιφόρνια, παρουσίασε σε παγκόσμια πρώτη, το 100%  ηλεκτρικό, zero emission (μηδενικών ρύπων) επιβατικό catamaran ELECTRA.  Στόχος της εταιρείας είναι  η ανάπτυξη των θαλάσσιων μεταφορών με υψηλές ταχύτητες και έκλυση μηδενικών αέριων ρύπων.

Εξαιρετικές επιδόσεις
 

Το catamaran ELECTRA,  ταξιδεύει σε σχέση με τα μέχρι τώρα γνωστά ηλεκτρικά επιβατικά ταχύπλοα, με έως και διπλάσια υπηρεσιακή ταχύτητα, που φτάνει τους 40 κόμβους και διαθέτει εμβέλεια-αυτονομία έως και 100 ναυτικά μίλια, χάρη στις ιδιαίτερα εξελιγμένες μπαταρίες του.

Οι εξαιρετικές αυτές επιδόσεις, οφείλονται στην χρήση της πατενταρισμένης  τεχνολογίας υδροπτέρυγων της Boundary Layer Technologies, στην εκτεταμένη χρήση ελαφρών κραμάτων στην κατασκευή του hull και στην πρωτοπόρο αεροδυναμική σχεδίαση του σκάφους (στα πρότυπα της αεροπορικής βιομηχανίας), που μειώνει τον αεροδυναμικό συντελεστή οπισθέλκουσας κατά 2 φορές.

Επιπλέον, το foiling system προσφέρει εξαιρετική πλεύση στη θάλασσα και υψηλή άνεση επιβατών, ανεξάρτητα  από τις επικρατούσες συνθήκες κυματισμού. 

Σε σύγκριση με τις εγκατεστημένες σήμερα μηχανές εσωτερικής καύσεως σε ταχύπλοα που χρησιμοποιούν συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα, με πλήρως ηλεκτρική πρόωση (με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας που αντλείται από συσσωρευτές), το ELECTRA παρέχει υψηλού επιπέδου ανέσεις στους επιβάτες του, επιτυγχάνοντας μείωση της στάθμης θορύβου στην καμπίνα επιβατών έως και 20dB, σε σύγκριση με τα συμβατικά οχηματαγωγά, κάνοντας πραγματικότητα ένα σχεδόν αθόρυβο ταξίδι.

Η κατασκευή του από αλουμίνιο του προσφέρει εξαιρετική πλεύση στη θάλασσα και άνεση, ακόμη και κάτω από συνθήκες υψηλού κυματισμού.

Υψηλή τεχνολογία - Μείωση κατανάλωσης
 

Ο  CEO της Boundary Layer Technologies, Ed Kearney εξηγεί ότι «η τεχνολογία Hydrofoil είναι το κλειδί για να καταστεί δυνατή η ηλεκτροκίνηση των ταχύπλοων επιβατικών πλοίων. Με τη μείωση της οπισθέλκουσας του σκάφους κατά τον συντελεστή δύο, η κατανάλωση μειώνεται επίσης κατά 50%, γεγονός που αυξάνει την ταχύτητα και την εμβέλεια  που μπορεί να διαθέτει ένα πλήρως ηλεκτρικό πλοίο. Το ELECTRA ανοίγει διάπλατα την νέα εποχή στην ηλεκτροδότηση των περισσότερων δρομολογίων επιβατικών σκαφών παγκοσμίως».

Το ELECTRA, εκτός από μηδενικούς ρύπους, προσφέρει  σημαντικές μειώσεις στα λειτουργικά έξοδα, έναν ιδιαίτερα σημαντικό παράγοντα επιλογής νέων ναυπηγήσεων με στόχο την μεγιστοποίηση της απόδοσης των επενδεδυμένων κεφαλαίων, που αγγίζουν ποσοστό έως και 35% σε σύγκριση με τα λειτουργικά έξοδα των σημερινών ταχύπλοων (που χρησιμοποιούν ναυτιλιακά καύσιμα), ενώ παράλληλα αποτελεί μια εξαιρετική λύση για τις ναυτιλιακές εταιρίες της επιβατηγού ναυτιλίας που επιθυμούν να αποφύγουν τις αναμενόμενες σημαντικές επιβαρύνσεις, που θα επιφέρει στο λειτουργικό κόστος των πλοίων τους  η φορολογία με βάσει τις εκπομπές  αερίων ρύπων.

Σχεδίαση
 

Το ELECTRA έχει αρχικά σχεδιαστεί σε δυο βασικές εκδόσεις:

α) Μια μεταφορικής δυναμικότητας 150 επιβατών, που δίνει έμφαση στην πολυτέλεια της καμπίνας επιβατών (παρέχοντας υψηλού επιπέδου ανέσεις σε δυο κατηγορίες, Οικονομική και Premium-Business, με μεγάλο χώρο για τα πόδια των επιβατών) και,

β) μια πιο απλή παραλλαγή, μεταφορικής δυναμικότητας 240 επιβατών.

Το ελληνικό στοιχείο
 

Ένας Έλληνας, ο Πυθαγόρας Νάγος με τεράστια εμπειρία 30 ετών σε υψηλές θέσεις στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας, είναι Στρατηγικός Σύμβουλος της Boundary Layer Technologies  και μέλος του task force που αναπτύσσει τεχνολογικά και εμπορικά το ELECTRA. 

Επισημαίνει ότι: «Το ELECTRA προσφέρει εξαιρετικές επιχειρησιακές δυνατότητες στις πρωτοπόρες ακτοπλοϊκές εταιρίες που επιχειρούν στις περιοχές του Αιγαίου και γενικότερα της Μεσογείου, οι οποίες αυτή τη χρονική στιγμή αξιολογούν τις υπάρχουσες δυνατότητες ταχύπλοων σκαφών επόμενης γενιάς, υψηλής τεχνολογίας και θέλουν να συμμορφωθούν από τώρα, μειώνοντας όσο το δυνατόν συντομότερα, με σεβασμό στο κοινωνικό σύνολο και στο περιβάλλον, δραστικά το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα».

Τονίζει ότι είναι αναμφίβολα το κατάλληλο σκάφος για μια ασφαλή, άνετη και περιβαλλοντολογικά σύννομη και υπεύθυνη ναυτιλία μικρών αποστάσεων και σίγουρα είναι μια εξαιρετική εναλλακτική λύση για τις ακτοπλοϊκές εταιρίες που επιχειρούν στις Ελληνικές θάλασσες η γενικά στην Ανατολική Μεσόγειο και προετοιμάζονται για τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής.

Ένας άλλος Έλληνας, ο Σπύρος Πούλιος Διευθύνων Σύμβουλος του Impact Investment Fund Brace με έδρα την Αθήνα, τονίζει ότι το project ELECTRA  έχει ήδη μεγάλη απήχηση σε επενδυτές που αναζητούν ολοένα και περισσότερο τη χρηματοδότηση πράσινων έργων. Το ELECTRA είναι το ιδανικό καταμαράν μηδενικών εκπομπών για να αντικαταστήσει τον γηρασμένο στόλο των ελληνικών ιπτάμενων δελφινιών και των πλοίων μικρών αποστάσεων. «Υπάρχει μια πραγματική ευκαιρία να σχηματιστεί ένας στρατηγικός συνασπισμός μεταξύ της Ελληνικής κυβέρνησης, των εταιρειών και των εταιριών καινοτομίας παγκόσμιου βεληνεκούς, ώστε να γίνουν πραγματικότητα σημαντικά έργα απανθρακοποίησης», επισημαίνει.

Εν κατακλείδι πρόκειται για ένα εξαιρετικό concept στην κατεύθυνση της μείωσης των ρύπων και στις θαλάσσιες μεταφορές, τομέας παγκόσμιου ενδιαφέροντος και που ταιριάζει ιδιαίτερα στην Ελλάδα, που πρωταγωνιστεί στον τουρισμό με δεκάδες νησιά σε σχετικά μικρές αποστάσεις. Με την αναδιάρθρωση των ναυπηγείων που συντελείται στην Ελλάδα, το ELECTRA θα μπορούσε να κατασκευαστεί και στη χώρα μας προσδίδοντας  υψηλή προστιθέμενη αξία. Η καινοτομία, σε συνδυασμό με τους θεμελιώδεις τομείς ανάπτυξης της χώρας μας μπορεί να οδηγήσει στην πρωτοπορία στον αγώνα κατά της κλιματικής αλλαγής. Είναι άλλωστε στην κατεύθυνση που επιθυμεί και υλοποιεί η Ελληνική Κυβέρνηση.