O OTE χρυσώνει τους μετόχους, το κλειδί του growth της Mytilineos, οι εξελίξεις στην Πειραιώς, οι ζημιές της ΕΚΤ, η απόβαση στη Μύκονο, αναταράξεις στις αεροπορικές και η περίπτωση της Πετρόπουλος

Εξαιρετικά αποτελέσματα παρουσίασε ο ΟΤΕ, ικανοποιώντας την αγορά, ενώ η διοίκηση φαίνεται πως άκουσε το αίτημα των επενδυτών για υψηλότερο μέρισμα και ανακοίνωσε 0,71 ευρώ ανά μετοχή, το οποίο ήταν ανώτερο από τη μέση εκτίμηση των αναλυτών (0,67 ευρώ). Επιπλέον προχώρησε και σε αύξηση της συνολικής επιβράβευσης των επενδυτών, η οποία θα ανέλθει φέτος στα 450 εκατ. ευρώ (μέρισμα και αγορές ιδίων μετοχών). Τα καθαρά κέρδη ήταν ανώτερα από τις εκτιμήσεις των αναλυτών και σε προσαρμοσμένη βάση διαμορφώθηκαν στα 562,7 εκατ. ευρώ.

Φαίνεται πως η υποχώρηση της έντασης του ανταγωνισμού έχει ξεκινήσει και αποδίδει καρπούς στον ΟΤΕ, ο οποίος διαθέτει τον πιο ισχυρό ισολογισμό και εύκολα συγκαταλέγεται μεταξύ των καλύτερων στην Ευρώπη. Για το 2024 η διοίκηση έδωσε εκτίμηση για υψηλότερα έσοδα και λειτουργικά κέρδη, ενώ οι ελεύθερες ταμειακές ροές θα ανέλθουν στα 470 εκατ. ευρώ. Το σημαντικό είναι πως ο ΟΤΕ είναι μία μηχανή παραγωγής χρήματος και παρά τις μεγάλες επενδύσεις, οι οποίες το 2024 αναμένεται να είναι μεταξύ 610 και 620 εκατ. ευρώ καταφέρνει να έχει υψηλές ελεύθερες ταμειακές ροές (λειτουργικές μείον επενδυτικές ροές) και να ανταμείβει τους μετόχους.

Ο καθαρός δανεισμός του ΟΤΕ είναι μόλις στα 635 εκατ. ευρώ μειωμένος κατά 12,6% σε σύγκριση με το 2024 και είναι μόλις 0,5 φορές τα EBITDA, όταν στην Ευρώπη ο μέσος όρος είναι 2,5 φορές. Η αγορά στρέφει τώρα το βλέμμα της στη Ρουμανία και στις προσπάθειες που καταβάλει ο ΟΤΕ για ολοκλήρωση της πώλησης των δραστηριοτήτων που έχει εκεί και που θα μπορούσε να φέρει ένα έκτακτο μέρισμα μελλοντικά. Ο CEO του ΟΤΕ, Μιχάλης Τσαμάζ ανέφερε στην τηλεδιάσκεψη πως είναι υπερήφανος για τη δουλειά που έγινε όλα τα προηγούμενα χρόνια και πως υποχωρεί ο ανταγωνισμός και ο ΟΤΕ εκμεταλλεύεται τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα.

Είπε επίσης πως «κλείσαμε το 2023 με ένα τρίμηνο ισχυρών λειτουργικών και οικονομικών επιδόσεων, γεγονός που επιβεβαιώνει την αποφασιστικότητα και τη συνέπεια με την οποία αντιμετωπίσαμε τις νέες προκλήσεις κατά τη διάρκεια του έτους. Συνεπείς στη στρατηγική μας, επεκτείνουμε και αναβαθμίζουμε συνεχώς τα δίκτυα σταθερής και κινητής, διασφαλίζοντας την ανάπτυξη και την κερδοφορία μας για τα επόμενα χρόνια. Είμαστε έτοιμοι να προσελκύσουμε και να ικανοποιήσουμε την αυξανόμενη ζήτηση για υπηρεσίες δεδομένων, μέσα από τα πιο προηγμένα δίκτυα οπτικών ινών και 5G της χώρας».


Η αποεπένδυση του ΤΧΣ από την Τράπεζα Πειραιώς μάλλον θα είναι ολική και όχι σε δόσεις, καθώς η κυβέρνηση και το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας κρίνουν ότι είναι καλύτερο να αξιοποιηθεί η δυναμική στην παρούσα φάση με βάση την εισήγηση του συμβούλου Bank of America. Παρόμοιας άποψης είναι και οι σύμβουλοι της Τράπεζας Πειραιώς, η Goldman Sachs και η UBS. Με βάση τo ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών, μάλλον προκρίνεται η αποεπένδυση της συμμετοχής του 27% του ΤΧΣ στην τράπεζα. Η ολική αποεπένδυση του ΤΧΣ προκρίνεται γιατί θα τονώσει το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών που δεν θεωρούν ελκυστικές τις επενδύσεις σε εταιρείες στις οποίες υπάρχει κρατική συμμετοχή.  


Οι συνέργειες του ομίλου Μυτιληναίος αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα έναντι του ανταγωνισμού, με τον όμιλο να συνεχίζει να επενδύει στην ενέργεια αλλά να βλέπει και ισχυρές προοπτικές για τον κλάδο του αλουμινίου. Στο investor day, παρουσία πολλών αναλυτών εγχώριων και ξένων ο πρόεδρος του ομίλου, Ευάγγελος Μυτιληναίος, μπορεί να μην έδωσε εκτίμηση για το 2024, όπως άλλωστε αναμενόταν αφού έχει πει πως θα γίνει αυτό στη γενική συνέλευση του Ιουνίου, αναφέρθηκε στην ανάγκη επέκτασης και ανανέωσης των δικτύων σε παγκόσμιο επίπεδο.

Είπε επίσης πως η ελληνική αγορά ενέργειας έχει δυναμική και θα πρέπει να αναμένεται περαιτέρω εξυγίανση της προσφοράς δεδομένου του μεγέθους της αγοράς. Η Μυτιληναίος διαθέτει αποδοτική παραγωγή με τη νέα μονάδα 826 MW η οποία σε λίγες εβδομάδες μπαίνει σε εμπορική λειτουργία, ενώ παράλληλα επεκτείνει την εμβέλειά της στην προμήθεια φυσικού αερίου στην κεντρική Ευρώπη.

H Alpha Finance υπογραμμίζει ότι η διοίκηση, κατά τη διάρκεια της ετήσιας συνάντησης με τους αναλυτές της, περιέγραψε τους στρατηγικούς της στόχους που θα οδηγήσουν το συνεργατικό επιχειρηματικό της μοντέλο σε ισχυρές επιδόσεις, επισημαίνοντας ταυτόχρονα ότι οι καθετοποιημένες εταιρείες είναι σε καλύτερη θέση για να εκμεταλλευτούν τη δυναμική της αγοράς στις αγορές ενέργειας.

Η Eurobank Equities σημειώνει ότι η διοίκηση σκιαγράφησε τις μελλοντικές προοπτικές, εστιάζοντας στις προκλήσεις που θέτει η ενεργειακή μετάβαση, τα οφέλη από τη διαμόρφωση των λειτουργιών και τις δυνατότητες των έργων ανάπτυξης του δικτύου. Η διοίκηση τόνισε επίσης τις σημαντικές συνέργειες εντός του ομίλου. Αν και ο διευθύνων σύμβουλος απέφυγε να δώσει συγκεκριμένες οδηγίες για το οικονομικό έτος 2024, εξέφρασε την πεποίθηση ότι η κερδοφορία θα είναι βιώσιμη.

Τέλος, η Optima Bank εστιάζει στα εξής στοιχεία τα οποία αναφέρθηκαν στη συνάντηση και είναι: Η Mytilineos εστιάζει στην επέκταση της παρουσίας της στον τομέα της διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος αναμένεται να γνωρίσει άνθηση τα επόμενα χρόνια. Σε αυτό το πλαίσιο η εταιρεία διερευνά επί του παρόντος πιθανές συγχωνεύσεις και εξαγορές στον κλάδο. Αναμένει περαιτέρω αποκλιμάκωση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας στο μέλλον, λόγω των προσθηκών ΑΠΕ, των νέων CCGTs, αλλά και του χαμηλότερου κόστους φυσικού αερίου και CO2.

Ως απάντηση στην πιθανή συρρίκνωση του περιθωρίου κέρδους και τον αυξημένο ανταγωνισμό, η εταιρεία σχεδιάζει να επεκτείνει τις ενεργειακές της δραστηριότητες στην Κεντρική Ευρώπη, αυξάνοντας το δίκτυο προμήθειας φυσικού αερίου στην Ευρώπη, ή ακόμη και αναπτύσσοντας ένα νέο CCGT κάπου στην Κεντρική Ευρώπη (η Γερμανία μεταξύ των υποψήφιων χωρών). Η απόκτηση του ορυχείου βωξίτη στην Γκάνα είναι σημαντική για τη μελλοντική ασφάλεια εφοδιασμού, καθώς τα παγκόσμια αποθέματα βωξίτη μειώνονται και οι τιμές αυξάνονται.


Μία εκ των πλέον φθηνών εταιρειών της μικρομεσαίας κεφαλαιοποίησης είναι η Πετρόπουλος και παρά το γεγονός ότι είναι σε υψηλά σχεδόν 24 ετών, θα αποδειχθεί με τη δημοσίευση των ετήσιων αποτελεσμάτων ξανά η ελκυστικότητά της. Ήδη βέβαια με τα αποτελέσματα εννεαμήνου έχει δείξει την αξία της. Υπενθυμίζεται πως είχε εμφανίσει κέρδη 6,63 εκατ. ευρώ και η αποτίμηση είναι στα 70 εκατ. ευρώ. Δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια που ο μέτοχος Τρύφων Νάτσης ρευστοποιούσε τη θέση του και έστελνε τη μετοχή στα 4 ευρώ. Σήμερα όσοι τοποθετήθηκαν εκεί ή και λίγο πιο πάνω, έχουν μεγάλα κέρδη. Ο υγιής ισολογισμός και η πολύ καλή κερδοφορία αναμένεται να δείξουν πως παρά το γεγονός ότι σήμερα είναι στα 10 ευρώ, έχει περιθώριο ανόδου. Και όλα αυτά χωρίς να υπολογιστούν πιθανά οφέλη μεσοπρόθεσμα από τη συνεργασία με την κινέζικη BYD.


Στρατηγική επένδυση ύψους 154 εκατ. ευρώ δρομολογείται στη Μύκονο από τον φορέα Southrock Property Company Eleven. Πρόκειται για την ίδρυση και λειτουργία μιας σύνθετης τουριστικής μονάδας, πέντε αστέρων, η οποία θα περιλαμβάνει και την ανέγερση τουριστικών επιπλωμένων κατοικιών, στην περιοχή Αγράρι.

Η μονάδα θα αποτελείται από ξενοδοχείο δυναμικότητας 40 δωματίων με 82 κλίνες και 12 τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες. Παράλληλα θα περιλαμβάνει κέντρο αναζωογόνησης και ευεξίας (Spa), πισίνες και κλειστό γυμναστήριο. Η επένδυση αυτή θα δημιουργήσει 60 νέες, ετήσιες, θέσεις εργασίας. Σε ό,τι αφορά τη δόμηση θα πραγματοποιηθεί σε μια έκταση 193.236 τετραγωνικών μέτρων. Η συνολική επιφάνεια των κτιρίων θα είναι 15.781,5 τετραγωνικά μέτρα.

Ο φορέας Southrock έχει ήδη αιτηθεί την ένταξη της επένδυσης στις στρατηγικές, για ταχεία αδειοδότηση (fast track).


Δεν θα διανείμει μέρισμα προς τις εθνικές τράπεζες της ευρωζώνης για τη χρήση 2023 η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, καθώς έκλεισε τη χρήση με ζημιά 1,26 εκατ.ευρώ.

Η ζημιά, η οποία καταγράφεται μετά από δυο κερδοφόρες δεκαετίες, αποδίδεται στο ρόλο αλλά και στις πολιτικές που υιοθέτησε προκειμένου να διατηρηθεί η σταθερότητα των τιμών. Για παράδειγμα, η αύξηση των βασικών επιτοκίων της ΕΚΤ, με στόχο την τιθάσευση του πληθωρισμού είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των τόκων - εξόδων επί των υποχρεώσεων της ΕΚΤ που υπόκεινται σε κυμαινόμενο επιτόκια. Την ίδια στιγμή, οι τόκοι ως έσοδα επί των στοιχείων του ενεργητικού της δεν αυξήθηκαν με τον ίδιο ρυθμό.

Συγκεκριμένα το 2023 οι καθαροί τόκοι-έξοδα της ΕΚΤ ανήλθαν συνολικά σε 7,19 εκατ. ευρώ λόγω των τόκων-εξόδων που προέκυψαν από την καθαρή υποχρέωση της ΕΚΤ ύψους 14.236 εκατ. ευρώ. Οι καθαροί τόκοι-έσοδα από τίτλους που διακρατεί η ΕΚΤ για σκοπούς νομισματικής πολιτικής αυξήθηκαν σε 3.467 εκατ. ευρώ, ενώ οι καθαροί τόκοι-έσοδα επί των συναλλαγματικών διαθεσίμων αυξήθηκαν σε 2.382 εκατ. ευρώ (2022: 798 εκατ. ευρώ). Οι αυξήσεις αυτές οφείλονται κυρίως στις υψηλότερες μέσες αποδόσεις στη ζώνη του ευρώ και στις ΗΠΑ το 2023. Παράλληλα, δεν καταγράφηκαν ζημίες λόγω απομείωσης της αξίας στα χαρτοφυλάκια των διακρατούμενων τίτλων της ΕΚΤ.


Ένας τίτλος άρθρου του Bloomberg μας κέντρισε χθες την περιέργεια. «Το μακρύτερο αεροπορικό ταξίδι στον κόσμο καθυστερεί λόγω προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες» είναι μία ελεύθερη μετάφρασή του. Σύμφωνα με το άρθρο, οι αεροπορικές εταιρείες Qantas και Air New Zealand, από την Αυστραλία και την Νέα Ζηλανδία αντίστοιχα, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα με την παραλαβή των αεροσκαφών πάνω στα οποία βασίζονται για τις πτήσεις τους από την Ωκεανία προς τις ΗΠΑ.

Η Qantas περιμένει το Airbus SE A350, με το οποίο σχεδιάζει να εγκαινιάσει το δρομολόγιο Σίντνεϋ Νέας Υόρκης χωρίς ενδιάμεση στάση. Σύμφωνα με το Bloomberg αυτή θα είναι η μεγαλύτερη σε απόσταση εμπορική πτήση στον κόσμο. Μόνο που αντί για το τέλος του 2025, η πρώτη πτήση θα γίνει στα μέσα του 2026, καθώς υπάρχει καθυστέρηση στην παράδοση των πρώτων αεροπλάνων.

Κάτι αντίστοιχο έχει πάθει και η Air New Zealand, η οποία βλέπει τα νέα της Boeing 787 Dreamliner να έρχονται το νωρίτερο στα μέσα του 2025, καθυστερώντας κατά έναν χρόνο το λανσάρισμα μίας μεγάλης καινοτομίας: της κουκέτας για τους ταξιδιώτες της οικονομικής κλάσης στις πτήσεις από την Νέα Ζηλανδία προς την Νέα Υόρκη και το Σικάγο.

Όπως μας πληροφορεί το άρθρο, και η Airbus και η Boeing δυσκολεύονται να παραδώσουν εγκαίρως τα διαφόρων τύπων αεροσκάφη τους στις αεροπορικές εταιρείες, λόγω διαφόρων προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες αλλά και στις δικές τους γραμμές παραγωγής. Την ίδια στιγμή, στον διεθνή Τύπο μαθαίνουμε πως υπάρχει κάποιος που θα προσπαθήσει να πείσει τις αεροπορικές εταιρείες ότι μπορεί να τους προσφέρει μία λύση στο πρόβλημα: η κινεζική, υπό κρατικό έλεγχο, βιομηχανία κατασκευής εμπορικών αεροσκαφών COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China).

Στο Reuters διαβάζουμε πως η εταιρεία προσπαθεί να αποκτήσει διεθνή παρουσία και να διεκδικήσει μία θέση ανάμεσα στους δύο κολοσσούς από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, εκμεταλλευόμενη την δυσκολία των δύο επιχειρήσεων να ανταποκριθούν στην μεγάλη ζήτηση για αεροσκάφη από όλο τον κόσμο.

Σε αυτό το πλαίσιο, το μοντέλο της C919, το οποίο μπορεί να μεταφέρει περίπου 160 επιβάτες και προσπαθεί να ανταγωνιστεί τα Boeing 737 και Airbus A320neo των δύο διεθνών μεγαθηρίων, έκανε πριν μερικές το πρώτο του ταξίδι εκτός Κίνας και βρέθηκε στην Σινγκαπούρη στα πλαίσια του αεροπορικής έκθεσης της μικρής νησιωτικής χώρας. Το συγκεκριμένο μοντέλο ξεκίνησε τις πτήσεις του πέρυσι αλλά έχει αδειοδοτηθεί για ταξίδια μόνο μέσα στην Κίνα.

Μέχρι στιγμής η εταιρεία έχει δεχθεί παραγγελίες για τουλάχιστον 1.000 αεροσκάφη αυτού του τύπου (έχει και άλλα μικρότερα που πετούν εδώ και χρόνια) από κινεζικές αεροπορικές εταιρείες. Αυτές τις μέρες όμως ανακοινώθηκε πως η Tibet Airlines έχει παραγγείλει 40 αεροπλάνα C919, ειδικά προσαρμοσμένα για ταξίδια σε αεροδρόμια μεγάλου υψομέτρου. Η εταιρεία αυτή είναι κινεζική αλλά πετάει και σε άλλες χώρες όπως το Νεπάλ, πράγμα που σημαίνει πως σε λίγο το C919 θα μπορεί να ξεκινήσει και διεθνή δρομολόγια.

Παραγγελίες για το ίδιο αεροσκάφος έκανε τον προηγούμενο Σεπτέμβριο μία νέα εταιρεία από το Μπρουνέι, η GallopAir, η οποία είναι η πρώτη μη κινεζική αεροπορική εταιρεία που παραγγέλνει τον συγκεκριμένο τύπο αεροπλάνου. Αν πραγματικά ξεκινήσουν πτήσεις των C919 σε διεθνείς προορισμούς, τότε δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την πιθανότητα της σταδιακής καθιέρωσης της COMAC ως ενός αξιόλογου ανταγωνιστή των μέχρι τώρα κυρίαρχων της αγοράς, Boeing και Airbus.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.