Το λιμάνι από χρυσάφι, το σφυρί χτυπά για (πρώην) κατασκευαστή, η αντίδραση στις τράπεζες και ο αγοραστής της Αλουμύλ

Την πιο κρίσιμη ώρα οι αγοραστές εμφανίστηκαν ξανά στο χρηματιστηριακό ταμπλό και προσπάθησαν να ακυρώσουν την πτώση του Γενικού Δείκτη κάτω από κρίσιμα τεχνικά σημεία, όπως είναι ο εκθετικός κινητός μέσος των 200 ημερών, αλλά και ο αντίστοιχος απλός. Ανάλογη μάχη φαίνεται πως έδωσαν και οι επενδυτές στις διεθνείς αγορές. Η πτώση άλλωστε των μετοχών και κυρίως των ελληνικών, μάλλον είναι υπερβολική, καθώς δεν έχουν μεταβληθεί οι προοπτικές.

Μέρος των απωλειών είχε να κάνει με την επικείμενη αποεπένδυση του ΤΧΣ. Έτσι είδαμε καλή αντίδραση από τον τραπεζικό κλάδο, ο οποίος στήριξε την αγορά, αν και θα θέλαμε να δούμε περισσότερες μετοχές από την υψηλή κεφαλαιοποίηση να αντιδρούν. Ο τραπεζικός δείκτης ενισχύθηκε 3,44%. Το ζητούμενο είναι να συνεχιστεί η αντίδραση και να ανακτηθούν οι 1.200 μονάδες.


Υψηλή μεταβλητότητα και μεγάλο όγκο εμφάνισε στο ντεμπούτο της στο Χρηματιστήριο η Optima Bank. Αρχικά πιέστηκε μέχρι 4,5% περίπου και στη συνέχεια μπήκαν μεγάλες εντολές αγοράς, απέναντι στις μεγάλες εντολές πώλησης και προσπάθησαν να στηρίξουν τη μετοχή. Θα περίμενε κάποιος πως με τέτοιο βαθμό κάλυψης θα πήγαινε καλύτερα και δε θα είχε τέτοιους όγκους. Τελικά απορροφήθηκαν οι πωλήσεις και η μετοχή κινήθηκε πέριξ της τιμής εισαγωγής που ήταν τα 7,20 ευρώ και τελικά έκλεισε αμετάβλητη. 


Η απόκτηση του λιμανιού του Βόλου από τον ΟΛΘ, χαρακτηρίζεται στρατηγική επένδυση από τη διοίκηση του λιμένος Θεσσαλονίκης. Αποφασίστηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο «έπειτα από ενδελεχή ανάλυση της αγοράς και εκτίμηση των προοπτικών ανάπτυξης του λιμένα Βόλου», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση και εναρμονίζεται με τους στρατηγικούς επιχειρηματικούς στόχους του ΟΛΘ για την ανάπτυξη και παροχή ενός δικτύου συνδυασμένων μεταφορών πολλαπλών πυλών και λύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Στο πλαίσιο αυτό, η επέκταση των δραστηριοτήτων, στοχεύει να εξυπηρετήσει αποτελεσματικότερα τις ανάγκες, τόσο στην αγορά της Κεντρικής και Βόρειας Ελλάδας, όσο και διεθνώς, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία και κοινωνία. Ο ΟΛΘ πρόσφερε για το 67% το ποσό των 51 εκατ. ευρώ, επομένως η αποτίμηση για το σύνολο των μετοχών ανέρχεται στα 76 εκατ. ευρώ. Το 2022 είχε τζίρο το λιμάνι του Βόλου 5,4 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 716 χιλ. ευρώ, ενώ είχε ταμείο 6 εκατ. ευρώ. Προφανώς, η αποτίμηση είναι μεγάλη έστω και αν δούμε μία λογική αναπροσαρμογή τιμολογίου. Αλλά αν τόσο βγάζει δίκαιη τιμή, όπως λέει η διοίκηση του ΟΛΘ, πόσο αξίζουν τα δύο εισηγμένα λιμάνια;


Ισχυρή αντίδραση έχει βγάλει η μετοχή της Αλουμύλ στον απόηχο της είδησης πως δεν έχει πλέον το βραχνά του servicer. Έτσι θα προχωρήσει και στις επενδύσεις που έχει προαναγγείλει. Βέβαια το θέμα της μείωσης των δανείων και κυρίως των τόκων που καταβάλει είναι σημαντικό, καθώς ήδη φαίνονται οι επιπτώσεις της ανόδου των επιτοκίων στις λογιστικές καταστάσεις, αλλά και της μείωσης της ζήτησης.

Πάντως η μετοχή μετά τη γνωστοποίηση της μεταφοράς των δανείων έγραψε δύο ανοδικές συνεδριάσεις. Καλό και το timing από γνώστη της κατάστασης της εταιρείας, ο οποίος αγόρασε στα τέλη Σεπτεμβρίου 48 χιλ. μετοχές με μέση τιμή 2,40 ευρώ. Η μετοχή έχει ενισχυθεί κατά περίπου 40 σεντς από την τιμή που αγόρασε το υπόχρεο πρόσωπο.


Για τις 25 Οκτωβρίου έχει δρομολογηθεί από την Cepal Hellas η δημοπρασία μιας πολυτελούς κατοικίας στη Μύκονο, συνολικής επιφανείας 226 τετραγωνικών μέτρων σε οικόπεδο 5.765 τετραγωνικών μέτρων.

Η τιμή εκκίνησης ορίστηκε σε 1,05 εκατ. ευρώ, ενώ η κατάσχεση επιβλήθηκε από την Cepal Hellas για 100.000 ευρώ που είναι μέρος μιας μεγαλύτερης, συνολικής οφειλής. Ταυτόχρονα, το ίδιο ακίνητο βαρύνεται με αναγκαστικές κατασχέσεις υπέρ του Δημοσίου, αλλά και προσημειώσεις υπέρ τραπεζών.

Οι αναγκαστικές κατασχέσεις υπέρ του Δημοσίου για το συγκεκριμένο ακίνητο αφορούν οφειλόμενα ποσά από τους ιδιοκτήτες περί τα 13 εκατ.ευρώ. Ο λόγος που η πολυτελής, αυτή , κατοικία «βγαίνει στο σφυρί» είναι το γεγονός ότι ανήκει στην οικογένεια Ψαλλίδα, η οποία ήταν ιδιοκτήτης της κατασκευαστικής εταιρείας Έδραση και προς το παρόν δεν έχει προχωρήσει σε κάποια προσπάθεια αναστολής του πλειστηριασμού.

Η διαδικασία αυτή βρίσκεται σε εξέλιξη από το 2019, όταν, δηλαδή, οι πιστώτριες τράπεζες προχώρησαν σε καταγγελία των δανείων και σε πλειστηριασμό των ακινήτων της. Τα δάνεια προς τις πιστώτριες συστημικές τράπεζες ανερχονται σε πάνω από 140 εκατ.ευρώ.

Από το παραπάνω ποσό των 13 εκατ. ευρώ τα 12,15 εκατ.ευρώ αφορούν οφειλές προς τη ΔΟΥ Μεγάλων Επιχειρήσεων και της ΔΟΥ ΦΑΕ Αθηνών, ενώ το υπόλοιπο των 850.000 ευρώ αφορά οφειλές προς την εταιρεία Galaxy IV Funding Designated Activity Company.


Δίκτυο καταστημάτων τα οποία θα λειτουργούν από τις 7.30 π.μ. ως τις 8 μ.μ., αλλά και όλο το 24ωρο για πληρωμές λογαριασμών «κτίζει» η ΔΕΗ.

Το δίκτυο θα δημιουργηθεί με τη μέθοδο του franchising, στο πλαίσιο του προγράμματος ΔΕΗ MyStore και για το σκοπό αυτό η ΔΕΗ απευθύνεται στους ενδιαφερόμενους ιδιώτες να γίνουν συνεργάτες.

Σύμφωνα με το μοντέλο ανάπτυξης, η ΔΕΗ επιλέγει το ακίνητο και την τοποθεσία όπου θα βρίσκεται, αναλαμβάνει την κατασκευή και διαμόρφωσή του και το παραδίδει στον δικαιοδόχο με υπομίσθωση. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η  απόσβεση της επένδυσης για τους συνεργάτες υπολογίζεται σε περίπου τρία χρόνια.

Στα νέα καταστήματα της ΔΕΗ, οι επισκέπτες θα μπορούν να ενημερώνονται σχετικά με τα νέα προϊόντα ενέργειας της ΔΕΗ, όπως για παράδειγμα το myHome 4All, το νέο οικιακό κυμαινόμενο πρόγραμμα της ΔΕΗ που δίνει τη δυνατότητα σε νέους και υφιστάμενους πελάτες να μειώσουν το ενεργειακό τους αποτύπωμα, ενώ τους ανταμείβει σε περίπτωση εξοικονόμησης.

Ακόμη, οι επαγγελματίες θα ενημερώνονται, μεταξύ άλλων,  και για τα δύο νέα ανταγωνιστικά κυμαινόμενα προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας για επιχειρήσεις και επαγγελματίες, με την επιλογή του προϊόντος να γίνεται με βάση την πραγματική κατανάλωση της επιχείρησης και όχι τον τύπο μετρητή, προσφέροντας παράλληλα εξειδικευμένη εξυπηρέτηση αλλά και πρόγραμμα επιβράβευσης για την επιχείρηση. Το ΔΕΗ myBusiness 4All απευθύνεται σε επιχειρήσεις με κατανάλωση έως 10 MWh τον χρόνο, ενώ το ΔΕΗ myBusiness 4All+ σε επιχειρήσεις με κατανάλωση μεγαλύτερη από 10 MWh τον χρόνο.


To «ξεπούλημα» στις αγορές ομολόγων παγκοσμίως πήρε δυναμική την Τετάρτη ωθώντας τις αποδόσεις σε υψηλά επίπεδα που είχαμε να δούμε εδώ και μια δεκαετία, καθώς οι traders προσαρμόζονται για παρατεταμένο διάστημα νομισματικής σύσφιξης. Η απόδοση στα 30ετή κρατικά ομόλογα ΗΠΑ έφτασε το 5% για πρώτη φορά από το 2007, ενώ στο 10ετές ομόλογο της Γερμανίας σκαρφάλωσε στο 3%, επίπεδο που είχαμε να δούμε από το 2011.

Οι επενδυτές ζητούν μεγαλύτερη «αποζημίωση» για να διακρατήσουν μακροπρόθεσμο χρέος μετά το ξεκαθάρισμα από τις κεντρικές τράπεζες οτι δεν θα χαλαρώσουν τη νομισματική πολιτική που ακολουθούν σύντομα. Το κλίμα επιβαρύνουν και οι ανησυχίες για τις αυξημένες εκδόσεις χρέους από τις ΗΠΑ για να χρηματοδοτήσουν το διογκούμενο δημοσιονομικό έλλειμμα. Η μεταβλητότητα διαχέεται και στις χρηματιστηριακές αγορές και εξαπλώνεται και στα εταιρικά ομόλογα με δύο προγραμματισμένες εκδόσεις για την Τρίτη να «παγώνουν», καθώς οι αποδόσεις στα ομόλογα blue chip εταιρειών έχουν ανεβεί στο 6,15%.

Η πτώση στις τιμές των ομολόγων επιταχύνθηκε μετά την απροσδόκητη αύξηση των αγγελιών για θέσεις απασχόλησης στις ΗΠΑ, δημιουργώντας αμφιβολίες για το αν η Fed έχει πράγματι ολοκληρώσει τον κύκλο επιτοκιακών αυξήσεων. Ο παγκόσμιος δείκτης ομολόγων χάνει 3,5% το 2023 και στην Ευρώπη οι αποδόσεις ακολουθούν τις αμερικανικές, παρά την επιδείνωση της ευρωπαϊκής οικονομίας.


Η τύχη της κρατικής εταιρείας διαχείρισης των ιταλικών αυτοκινητοδρόμων φαίνεται πως μπορεί να απειλήσει την ενότητα του κυβερνητικού συνασπισμού της χώρας εξαιτίας των διαφορετικών απόψεων της πρωθυπουργού Μελόνι και του αναπληρωτή της Σαλβίνι σχετικά με το μέλλον της Autostrade per l’ Italia SpA.

Η σχετική αναστάτωση ξεκίνησε την Δευτέρα που μας πέρασε όταν το Bloomberg μετέδωσε πληροφορίες του σύμφωνα με τις οποίες η μεγάλη ιταλική επιχείρηση  Fininc SpA ετοιμάζεται να υποβάλει προσφορά για την εξαγορά της Autostrade σε συνεργασία με διεθνείς επενδυτικούς ομίλους. H Fininc ελέγχεται πλήρως από τον ιδρυτή της Matterino Dogliani και την οικογένειά του.

Ο ηλικίας 82 ετών Dogliani ίδρυσε την επιχείρηση, η οποία εδρεύει στο Τορίνο, την δεκαετία του 1960 και την ανέπτυξε μαζί με την οικογένεια του. Η Fininc ασχολείται με την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων με διόδια ανά τον κόσμο όπως και με την κατασκευή εργοστασίων και την παροχή υπηρεσιών πολιτικού μηχανικού, ενώ συμμετέχει και σε πλήθος επιχειρήσεων, από επιχειρήσεις που ασχολούνται με τον αυτοματισμό, την κυβερνοασφάλεια και την οινοποιία.

Το ρεπορτάζ του διεθνούς πρακτορείου ανέφερε πως η ιταλική εταιρεία μαζί με τον συνεργάτη της σκέφτεται να υποβάλει μία προσφορά ύψους 8 δισεκατομμυρίων ευρώ για να εξαγοράσει την Autostrade από το ιταλικό δημόσιο. Αν ληφθεί υπόψη και ο δανεισμός που βαραίνει την κρατική εταιρεία, το κόστος για την κοινοπραξία θα ανέρχεται στα 20 δισεκατομμύρια ευρώ. Παρά το γεγονός πως δεν υπάρχει καμία επίσημη επιβεβαίωση από την μεριά της Fininc σχετικά με την πρόθεσή της να υποβάλει προσφορά, το γραφείο της πρωθυπουργού Μελόνι έσπευσε να δηλώσει πως μία τέτοια κίνηση δεν θα υποστηριχθεί από την κυβέρνηση.

Λίγο αργότερα όμως, συνεργάτες του Σαλβίνι ο οποίος είναι αρμόδιος για τα έργα υποδομής, ανέφεραν πως το «αφεντικό» τους θα υποστηρίξει μία τέτοια προσφορά από έναν Ιταλό μεγιστάνα των κατασκευών και μάλιστα πρόσθεσαν πως (ο Σαλβίνι) ελπίζει να δούμε μία τέτοια πρόταση. Την επόμενη ημέρα, δηλαδή προχθές Τρίτη, ο Σαλβίνι προχώρησε λίγο περισσότερο μιλώντας σε δημοσιογράφους.

Σύμφωνα με το πρακτορείο Ansa είπε πως «αν υπάρχει επενδυτικό σχέδιο αξίας πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ το οποίο θα ετοιμάσει μία υγιής ιταλική επιχείρηση σε συνεργασία με ξένους κεφαλαιούχους, τότε θα πρόκειται για καλά νέα». Η διαφαινόμενη σύγκρουση μεταξύ των δύο πολιτικών τονίζει, όπως επισημαίνει το Bloomberg, τις διαφωνίες που υπάρχουν μεταξύ των εταίρων της κυβέρνησης όσον αφορά στο όραμά τους για την πορεία της χώρας, διαφωνίες που σύμφωνα με το διεθνές πρακτορείο, δεν αποκλείεται να ενταθούν καθώς θα πλησιάζουν οι ευρωεκλογές του επόμενου Μαΐου.

Όσο αφορά στην συγκεκριμένη υπόθεση,  είναι φανερό πως ο Σαλβίνι θέλει να φανεί αρεστός στους επιχειρηματίες της χώρας αφού το κόμμα του είναι παραδοσιακά φιλικό προς αυτούς ενώ η Μελόνι θέλει να τηρήσει την δέσμευση για παραμονή της Autostrade υπό κρατικό έλεγχο μετά την κατάρρευση της γέφυρας Μοράντι στην Γένοβα το 2018.

Εδώ είναι χρήσιμο να υπενθυμίσουμε πως κάτω από την πίεση των πολιτικών και της κοινής γνώμης, ο τραγικός απολογισμός αυτής της κατάρρευσης (43 νεκροί) έγινε αφορμή για την πώληση της Autostrade  από τους προηγούμενους ιδιοκτήτες (την γνωστή οικογένεια Benetton) στο ιταλικό δημόσιο και τους διεθνείς συνεργάτες του (την αμερικανική Blackstone και την αυστραλιανή Macquarie), πριν περίπου έναν χρόνο.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.