Φθηνότερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα ακριβότερα στην Ευρώπη

Φθηνότερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα ακριβότερα στην Ευρώπη

Τα στοιχεία μας έρχονται από την JATO Dynamics, τη γνωστή εταιρία – πάροχο πληροφοριών για την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία έδωσε πριν από λίγες μέρες στη δημοσιότητα την τελευταία της έκθεση σχετικά με την εξέλιξη της αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στην Κίνα, τις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Πρόκειται για την «EVs-A pricing challenge» (Ηλεκτρικά Οχήματα – Η πρόκληση της τιμής) η οποία περιλαμβάνει δεδομένα και πληροφορίες της JATO για τη βιομηχανία, που προέκυψαν από τη διερεύνηση των τιμών των EV τα τελευταία 10 χρόνια, αλλά και του αντίκτυπου των κυβερνητικών κινήτρων στην εξέλιξη των πωλήσεων σε αυτές τις αγορές.

Σύμφωνα με την έκθεση αυτή, παρόλο που σε γενικές γραμμές κίνητρα έχουν δοθεί και δίνονται σε αρκετές χώρες, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική, οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.

Ενώ, λοιπόν, οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα - τη μεγαλύτερη «ηλεκτρική» αγορά στον κόσμο - έχει μειωθεί σημαντικότατα, σχεδόν κατά το ήμισυ (σε ποσοστό 47%) από το 2011, στις ευρωπαϊκές αγορές αλλά και στις ΗΠΑ το κόστος κτήσης των ηλεκτρικών οχημάτων, κατά την ίδια χρονική περίοδο, έχει αυξηθεί κατά 28% και 38%, αντίστοιχα.

Στην Κίνα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κοστίζουν φθηνότερα σε σχέση με πριν από δέκα χρόνια. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Προφανώς, η επιτυχία της Κίνας στον τομέα αυτόν, της παραγωγής δηλαδή προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, με την πολιτική βούληση, την απόφαση της κυβέρνησής της χώρας αυτής να επενδύσει στην εγχώρια αγορά από το 2009, να έχει παίξει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο. Σήμερα, οι καταναλωτές στην Κίνα μπορούν να αγοράσουν ένα ολοκαίνουργιο ηλεκτρικό όχημα πόλης για μόλις 3.700 ευρώ. Στον αντίποδα, ένα αντίστοιχο ηλεκτρικό αυτοκίνητο κοστίζει τουλάχιστον 15.740 ευρώ, ενώ στις ΗΠΑ η τιμή του φτάνει τα 24.800 ευρώ!

Μέση τιμή πώλησης ηλεκτρικών (BEV) και συμβατικών αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ (ICE) σε Κίνα, Ευρώπη και ΗΠΑ. Είναι φανερό το πόσο χαμηλά έχουν κατεβάσει το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων οι Κινέζοι.

Η μέση λιανική τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ συνεχίζει να αυξάνεται ταχύτερα από οποιαδήποτε άλλη μεγάλη αγορά στον κόσμο, έχοντας ανέβει σήμερα στα 36.200 ευρώ, από τα 26.200 ευρώ του 2011! Αντίστοιχη εικόνα παρατηρείται και στην Ευρώπη, όπου οι μέσες τιμές λιανικής ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι σήμερα ψηλότερες από ποτέ. Τον Μάιο του 2021, τα ηλεκτρικά οχήματα ήταν κατά μέσο όρο 52% πιο ακριβά από τα αντίστοιχα συμβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης και ντίζελ) στο Ηνωμένο Βασίλειο και 54% πιο ακριβά στην Ολλανδία. Στη Γερμανία τα πράγματα είναι σαφώς καλύτερα με τη μέση λιανική τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου να διαμορφώνεται στα 39.755 ευρώ έναντι 36.979 ευρώ για συμβατικά οχήματα. Ενώ η Νορβηγία είναι η μόνη εξαίρεση στον κανόνα αφού εδώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητο είναι φθηνότερα από τα συμβατικά, με τη μέση τιμή του να φτάνει τα 44.500 € έναντι 53.000 € για τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ. Ωστόσο αυτό έχει να κάνει με την πολιτική κινήτρων/αντικινήτρων που εφαρμόζει η τοπική κυβέρνηση και όχι με το πραγματικό κόστος των οχημάτων.

Πρέπει στο σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι η επιτυχία της Κίνας - και η δυνατότητα που έχει σήμερα να προσφέρει στο ευρύτερο καταναλωτικό κοινό προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα - έχει να κάνει με την αποφασιστικότητα που επέδειξαν οι αρχές επενδύοντας έγκαιρα στην ηλεκτροκίνηση. Έτσι τώρα ότι το κράτος είναι πλέον σε θέση να αποσύρει σταδιακά τα όποια οικονομικά κίνητρα δίνονται για την προώθηση των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αφού πλέον οι επενδύσεις αποδίδουν καρπούς και το κόστος παραγωγής έχει μειωθεί σημαντικά. Αντίθετα, σε Ευρώπη και ΗΠΑ φαίνεται ότι δεν μπορεί να υπάρξει ευρύτερη διάδοση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων χωρίς τη στήριξη με κυβερνητικά μέτρα.

Στις ΗΠΑ, τα φορολογικά κίνητρα έχουν επιταχύνει την ανάπτυξη της αγοράς των λεγομέων “premium” (πολυτελών) ηλεκτρικών αυτοκινήτων, χωρίς όμως να έχουν καταφέρει να βοηθήσουν τους αγοραστές χαμηλότερων εισοδημάτων να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ και οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν ακόμα καταφέρει να προσφέρουν στο κοινό πραγματικά προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα. Ενώ στην Ευρώπη, η όποια αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων οφείλεται κατά κύριο λόγο στην κινητικότητα στον τομέα των περιβαλλοντικών δράσεων και στα προγράμματα παροχής κινήτρων τα οποία οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν θέσει σε εφαρμογή τα τελευταία χρόνια – ανάμεσά τους και το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που εφαρμόζεται στη χώρα μας.