Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη; Η Τοσκάνη δείχνει τον δρόμο

Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη; Η Τοσκάνη δείχνει τον δρόμο

Ειδικού συνεργάτη

Αύγουστος, αρχές της δεκαετίας '80 εκατοντάδες αεροπλάνα charter μεταφέρουν κάθε εβδομάδα προς τον ευρωπαϊκό νότο από τις χώρες του βορρά διψασμένους για ήλιο ταξιδιώτες Ενα από αυτά με προέλευση σκανδιναβική χώρα, προσγειώνεται στην Ίμπιζα. Που είναι το περίεργο;
Οι επιβάτες είχαν αγοράσει «πακέτο» για Ρόδο. Διαμαρτυρήθηκαν; Όχι. Δεν πήραν είδηση ότι δεν έφθασαν στην Ρόδο αλλά στην Ίμπιζα.

Εκείνοι όπως και χιλιάδες άλλοι ήθελαν ήλιο, μια πισίνα δίπλα στη θάλασσα και μπύρες. Και στις 5 το απόγευμα happy hour... Η αλλαγή του προορισμού οφείλεται στην διαμάχη μεταξύ του tour operator και των ξενοδόχων της Ρόδου που σε μια σπάνια κίνηση ενώθηκαν και δεν υποχώρησαν στις πιέσεις του πράκτορα για συμπίεση των τιμών. Η ιστορία είναι πραγματική και ενδεικτική της άγριας κατάστασης που επικρατούσε. Την εποχή εκείνη οι wholesalers ήσαν πανίσχυροι.

Οι τουρίστες δεν ήταν ακόμα χειραφετημένοι και μπορούσαν να τους επηρεάζουν αποφασιστικά. Επάνω σ αυτόν τον τουρίστα αναπτύχθηκε ο μαζικός τουρισμός μεγάλης κλίμακας από την δεκαετία του 60 μέχρι το τέλος του 20 αιώνα σε όλη την ακτογραμμή της Μεσογείου, από τα παράλια του Λιβάνου μέχρι το Γιβραλτάρ. Με μεγάλο περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος. Αρκεί να δει κανείς φωτογραφίες της Costa del Sol, Palma, Valencia, της δικής μας Μυκόνου, της Ρόδο , της βόρειας ακτογραμμής της Κρήτης, της Κω κα πριν από την τουριστική ανάπτυξη και μετά. Το μοντέλο αυτό άρχισε να παρουσιάζει τις πρώτες ρωγμές με την διάδοση του internet.

Από τις αρχές του 2000 και ιδιαίτερα μετά τα τρομοκρατικά χτυπήματα του Σεπτεμβρίου 2001, αλλά και των υπολοίπων που ακολούθησαν (σιδηροδρομικός σταθμός Μαδρίτης, Βρυξέλλες κλπ) οι ρωγμές αυτές έγιναν μεγαλύτερες. Τότε πολλοί φοβήθηκαν ότι ο τουρισμός ως οικονομική δραστηριότητα, είχε πληγεί καίρια. Όμως όχι. Οι άνθρωποι στις ανεπτυγμένες οικονομικά χώρες δεν ήσαν διατεθειμένοι να θυσιάσουν το αγαθό των διακοπών, κατάκτηση μεταπολεμική όλων των κοινωνικών τάξεων. Οι αερομεταφορές άλλαξαν, αλλά και οι τουρίστες άλλαξαν. Είναι πλέον περισσότερο συνειδητοποιημένοι, πιο χειραφετημένοι και πιο επιλεκτικοί. Τους ενδιαφέρει ο τόπος που επισκέπτονται, ο πολιτισμός του και οι άνθρωποι του μέσα από την γαστρονομία τους.

Οι προτιμήσεις τους στα καταλύματα μετατοπίζονται στα καταλύματα μικρής κλίμακας με χαρακτήρα, προσωπικότητα. Εμφανίζονται τα art hotels, design hotels, boutique hotels. Τα τσιμεντένια μεγαθήρια χτισμένα πάνω στον αιγιαλό απαξιώνονται και πολλά κατεδαφίζονται (Ισπανία). Μεγάλα ταξιδιωτικά πρακτορεία, εμβληματικά της δεκαετίας '80, έκλεισαν. Όσοι παρέμειναν στη αγορά εργάζονται πλέον με προγράμματα tailored, φτιαγμένα για τις ανάγκες του κάθε πελάτη.

Μέσα σε αυτή την κοσμογονία ένας τουριστικός προορισμός παραμένει αλώβητος στο πέρασμα των δεκαετιών και των κρίσεων: η Τοσκάνη. Το τουριστικό μοντέλο της επαρχίας της Τοσκάνης είναι υπόδειγμα αειφορίας: Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, σεβασμός στη παράδοση και τον πολιτισμό της, σεβασμός στη κλασική ομορφιά της πέρα από μόδες και τάσεις παροδικές και εφήμερες. Η έκταση και το βάθος της τρέχουσας κρίσης λόγω Covid θα αποτιμηθεί με το τέλος του 2021, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού.

Προεξοφλείται όμως πως ό,τι απέμεινε όρθιο από το μοντέλο μαζικού τουρισμού των δεκαετιών '70, '80, '90 δύσκολα θα επιβιώσει. Πολλά από τα καταλύματα που απευθύνονταν στον τουρίστα εκείνων των δεκαετιών θα κλείσουν Μέσα στην δραματικότητά του το γεγονός αυτό παρουσιάζει και μια μοναδική ευκαιρία αναβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντος, με αποσυμφόρηση των τουριστικών δραστηριοτήτων ακόμα και με κατεδάφιση των καταλυμάτων των οποίων θα σταματήσει η λειτουργία. Ο στόχος θα πρέπει να είναι ένας: ποιότητα σε όλα τα επίπεδα και μέσω αυτής η βιωσιμότητα των τουριστικών επενδύσεων