Ο Σολτς ψάχνει λίθιο στη Νότια Αμερική
AP / Matias Delacroix
AP / Matias Delacroix

Ο Σολτς ψάχνει λίθιο στη Νότια Αμερική

Λίγο αφού κατάφερε να πείσει τον πρόεδρο Μπάιντεν να στείλει και αυτός άρματα μάχης στην Ουκρανία, ο Όλαφ Σολτς ξεκίνησε το επίσημο ταξίδι του στην Νότιο Αμερική. Το Σάββατο προσγειώθηκε στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής όπου συναντήθηκε με τον πρόεδρο Αλμπέρτο Φερνάντες, την Κυριακή πήγε στο Σαντιάγο της Χιλής όπου είχε συνομιλίες με τον πρόεδρο Γκαμπριέλ Μπόριτς και χθες Δευτέρα ολοκλήρωσε την περιοδεία αστραπή στην Βραζιλία για να συναντηθεί με τον πρόεδρο Λούλα ντα Σίλβα ο οποίος ξεκίνησε πριν μερικές εβδομάδες την τρίτη προεδρική του θητεία.

Η επιλογή των τριών προορισμών δεν είναι καθόλου τυχαία, καθώς είναι οι τρεις μεγαλύτερες οικονομίες της Νότιας Αμερικής. Το ταξίδι του σοσιαλδημοκράτη πολιτικού είναι πάνω από όλα οικονομικού χαρακτήρα, χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι πολιτικές πεποιθήσεις του Σολτς και των προέδρων των τριών χωρών δεν παίζουν ρόλο.

Σε συνέντευξη που έδωσε το Σάββατο στο Μπουένος Άιρες σε νοτιοαμερικανούς δημοσιογράφους ο Σολτς δήλωσε πως η Γερμανία επιθυμεί να ενισχύσει τη συνεργασία με τις χώρες της Λατινικής Αμερικής και της Καραϊβικής στους τομείς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, του πράσινου υδρογόνου και του υπεύθυνου εμπορίου στις πρώτες ύλες.

Στην ίδια συνέντευξη ο καγκελάριος είπε και κάποια άλλα πράγματα. Αναφερόμενος στην γενική εντύπωση που επικρατεί στον κόσμο σύμφωνα με την οποία όλες οι πρώτες ύλες προέρχονται από την Κίνα, υπογράμμισε πως είναι πολύ λανθασμένη και έφερε ένα ενδιαφέρον και πολύ ταιριαστό παράδειγμα. Συγκεκριμένα, είπε πως πολλές πρώτες ύλες αρχικά έρχονται από την Αργεντινή ή την Χιλή, μεταφέρονται στην Κίνα όπου υφίστανται μία επεξεργασία και στη συνέχεια πωλούνται και πάλι, κάνοντας την Κίνα κυρίαρχη στην παγκόσμια αγορά λιθίου και την βιομηχανία μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ο Σολτς αναρωτήθηκε αν η επεξεργασία αυτών των πρώτων υλών θα μπορούσε να γίνεται στις χώρες προέλευσης τους, δηλαδή την Αργεντινή και την Χιλή, με προφανή οφέλη για την οικονομία και των δύο κρατών. Δεν χρειάζεται και πολύ φαντασία για να καταλάβουμε τι εννοούσε ο Γερμανός καγκελάριος.

Η Αργεντινή και η Χιλή είναι τα δύο από τα τρία μέλη του «τριγώνου του λιθίου» στο υπέδαφος των οποίων βρίσκεται περίπου το 57% των παγκοσμίων κοιτασμάτων λιθίου. Η τρίτη είναι η Βολιβία. Παρά τα μεγάλα κοιτάσματα και την σημαντική παραγωγή τους, οι τρεις χώρες δεν έχουν καταφέρει να αποκτήσουν σημαντικό μερίδιο στην επεξεργασία του μετάλλου.

Ο καγκελάριος Σολτς υπόσχεται ακριβώς αυτό. Την ανάπτυξη μίας μεταποιητικής βιομηχανίας λιθίου η οποία θα λειτουργεί με την υποστήριξη της Γερμανίας και θα λειτουργεί με πολύ διαφορετικούς όρους από αυτούς που προσφέρουν συνήθως η Κίνα και οι ΗΠΑ, οι οποίες ενδιαφέρονται να κάνουν το ίδιο πράγμα.

Κατά την συνάντησή του με τον Αργεντινό πρόεδρο Φερνάντες ο Όλαφ Σολτς στηλίτευσε την πολιτική «η οποία εξυπηρετεί μόνο τα συμφέροντα των χωρών που επιθυμούν να επεξεργάζονται για τον εαυτό τους τις πρώτες ύλες». Παρόμοιο ήταν και το μήνυμα που έστειλε στο Σαντιάγο όταν συνάντησε τον Χιλιανό πρόεδρο Μπόριτς.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, το μήνυμα ήταν πως η Γερμανία είναι έτοιμη να συνεργαστεί με την Λατινική Αμερική σε μία προσπάθεια ανεξαρτητοποίησης από την Κίνα. Από την μεριά του ο Μπόριτς δήλωσε, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, πως είναι αποφασισμένος να αναδιοργανώσει την βιομηχανία λιθίου στην χώρα του και πρόσθεσε πως θέλει να δημιουργήσει μία εθνική εταιρεία λιθίου μέσα από διάφορες διεθνείς συμφωνίες.

Ο Μπόριτς κατέληξε λέγοντας πως η Χιλή έχει το δικαίωμα και την υποχρέωση να συμμετάσχει σε αυτή την βιομηχανία.

Σύμφωνα με την άποψη των δημοσιογράφων της Deutsche Welle, μία συνεργασία με την Χιλή συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες πραγματοποίησης λόγω της έμφασης που δίνει η κυβέρνηση Μπόριτς στην προστασία του περιβάλλοντος και στις βιώσιμες οικονομικές πρακτικές. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως τα πράγματα είναι εύκολα για τον Σολτς και την Γερμανία, και κατ’ επέκταση για την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Οι κινεζικές εταιρείες καραδοκούν και έχουν ήδη πατήσει το πόδι τους στην Χιλή και την Αργεντινή υποσχόμενες περίπου τα ίδια με τον Όλαφ Σολτς και η αμερικανική κυβέρνηση προσπαθεί να κάνει τις ΗΠΑ το παγκόσμιο κέντρο μεταποίησης λιθίου και παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η Γερμανία και η Ε.Ε. θα πρέπει να κινηθούν πολύ γρήγορα και συντονισμένα και να προσπαθήσουν να αποφύγουν αυτό που έπαθε η Γερμανία όταν υπέγραψε μία διακρατική συμφωνία συνεργασίας με την Βολιβία στον τομέα του λιθίου το 2018 για να την δει αργότερα να καθίσταται ανενεργή όταν η κυβέρνηση του προέδρου Άρσε προτίμησε την κινεζική αγκαλιά. 

Το ταξίδι του Όλαφ Σολτς στην Νότια Αμερική φαίνεται πως είναι σχεδιασμένο σωστά και έχει εστιάσει σε ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα. Για να αποδώσει όμως καρπούς θα πρέπει να έχει άμεση συνέχεια με την συμμετοχή της Γερμανικής κυβέρνησης, των Γερμανικών επιχειρήσεων και των ομολόγων τους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αν η Γερμανία και η Ε.Ε. δεν καταφέρουν να μπουν σαν σφήνα ανάμεσα από τις επεκτατικές τάσεις της Κίνας και των ΗΠΑ θα κινδυνέψουν να περάσουν σε μία κατάσταση πλήρους εξάρτησης από τρίτους όσον αφορά στην μετάβαση της βαριάς τους βιομηχανίας στην πράσινη ηλεκτρική εποχή.

Αυτό το καταλαβαίνουν πολύ καλά οι επικεφαλής των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών και είμαστε βέβαιοι πως έχουν παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στην σχεδίαση της νοτιοαμερικανικής εξόρμησης του Γερμανού καγκελαρίου. Για το καλό της Ευρωπαϊκής Ένωσης ευχόμαστε αυτό το ταξίδι να μην μείνει χωρίς συνέχεια.