Black Box: Αν Μιχάλη δεν ξέρεις τι γίνεται στο σπίτι σου...

Μπαλάκι του πινγκ πονγκ έχει γίνει η υπόθεση Φουρθιώτη. Ο υπουργός πετάει το μπαλάκι στον υφυπουργό, εκείνος στην αστυνομία και εκείνη πάλι στον υπουργό. Αυτό που έχω μάθει Μιχάλη μου είναι ότι την ευθύνη ενός υπουργείου την έχει ο υπουργός και όχι ο κλητήρας.

Οι 14 αστυνομικοί, τα αυτοκίνητα με τα αλεξίσφαιρα τζάμια και οι διαψεύσεις έχουν εκθέσει ανεπανόρθωτα την κυβέρνηση και τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.

Σε άλλη χώρα θα μπορούσε αυτό να είναι αφορμή παραίτησης.

Σημείωση: Πάλι καλά που δεν είχαμε διαθέσει και ελικόπτερο της αστυνομίας. Το... έσωσαν.

-----

Πριν Ελλάκτωρ φωνήσαι τρις.... Για να μην παρεξηγηθούμε από τους γλωσσολόγους και τους μελετητές της Βίβλου, να πούμε ότι χάριν δημοσιογραφικής αδείας χρησιμοποιούμε εσκεμμένα λάθος τον τίτλο για τον κόκκορα που λάλησε πριν ο Πέτρος προδώσει τρεις φορές τον Ιησού (πριν αλέκτορα φωνήσαι, τρις απαρνήση με). Το κάνουμε για να δώσουμε λίγη περισσότερη έμφαση στο πολύ πιο πεζό -σε σχέση με τα Θεία- θέμα του σύγχρονου πολέμου που μαίνεται μεταξύ των βασικών μετόχων της Ελλάκτωρ. Μεγάλη ιστορία, με πολύ παρασκήνιο, πισώπλατα μαχαιρώματα, εκβιασμούς, απειλές, «βασανιστήρια», που ακόμη κι αν θυμίζει λίγο, καμία σχέση δεν έχει με το δράμα της θρησκευτικής μας ιστορίας.

Εδώ έχουμε να κάνουμε με πράγματα και θαύματα του Μαμμωνά, και με συμφέροντα που θέλουν να βγάλουν λεφτά. Για να μπούμε στην ουσία της υπόθεσης και να ξεπεράσουμε για λίγο αυτό τον καταιγισμό των παρελκυστικών ανακοινώσεων, αντι-ανακοινώσεων, επιθέσεων και αντεπιθέσεων μεταξύ των βασικών πρωταγωνιστών της Ολλανδικής Reggeborgh και της ελληνικής Greenhill των επιχειρηματιών Μπάκου – Καυμενάκη που ερίζουν για τα ιμάτια της Ελλάκτωρ, θα πάρουμε το ρίσκο να προβλέψουμε πως όλη αυτή η ιστορία δεν θα έχει αίσιο τέλος βραχυχρόνια.

Δεν ξέρουμε αν στο τέλος της ημέρας θα δούμε την Ελλάκτωρ να σπάει σε χίλια κομμάτια και να μένει με τις παραχωρήσεις ή ό,τι άλλο θεωρηθεί πολύτιμο. Αλλά όταν μιλάμε για δύο μετόχους με 20-25% που δεν μπορούν να κάτσουν στο τραπέζι να σχεδιάσουν κοινή στρατηγική για το πως θα αναγεννηθεί από τις στάχτες του ο πάλαι ποτέ μεγαλύτερος κατασκευαστικός όμιλος της χώρας, αναρωτιόμαστε κι εμείς που πάμε.

Αυτό που βλέπουμε πίσω από τους συσχετισμούς είναι πως ακόμη και δεύτερη γενική συνέλευση να γίνει στις 22 Απριλίου για την αύξηση κεφαλαίου των 120,5 εκατ. ευρώ θα είναι δύσκολο να ληφθεί απόφαση καθώς απαιτεί τη σύμφωνη γνώμη από τα 2/3 επί των παρόντων. Η Reggeborgh λέει ότι θα τα «έχει».

Η Greenhill των Μπάκου-Καϋμενάκη-Αν. Καλλιτσάντση και Farallon, ισχυρίζεται ότι η απόφαση δεν περνάει εφόσον η «συμμαχία» αθροίζει περίπου 25%. Ανάλογα με το «στοίχημα», θα υπάρξουν κερδισμένοι και χαμένοι, αλλά αν η ιστορία οδηγηθεί και σε τρίτη γενική συνέλευση, τα δεδομένα αλλάζουν.

Η πλευρά Μπάκου – Καϋμενάκη ποντάρει στο σενάριο αναβολής ή αδυναμία λήψης απόφασης και στην προκήρυξη τρίτης γενικής συνέλευσης όπου όλα ξεκινούν από την αρχή. Η στρατηγική είναι σαφής. Να πιέσει όσο μπορεί τη Reggeborgh ώστε να καθίσει στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης μαζί της και να επιβάλει μια σειρά από όρους τόσο σε επίπεδο στρατηγικής όσο και σε ό,τι αφορά την εκπροσώπηση του Δ.Σ.

---

Πολύ θα το θέλαμε αλλά δεν περιμένουμε σημαντικές «αποκαλύψεις» από τη σημερινή Γενική Συνέλευση των μετόχων της τράπεζας Πειραιώς. Παρότι οι μέτοχοι αλλά και ένα μέρος του πολιτικού σκηνικού που αρέσκεται να ανακαλύπτει «σκάνδαλα» πίσω από κάθε οικονομική συναλλαγή μεγάλου βεληνεκούς, περιμένουν απαντήσεις στα σημαντικά θέματα, μάλλον θα αρκεστούν στα πιο διαδικαστικά, καθώς απαντήσεις στα κρίσιμα ερωτήματα δεν θα δοθούν.

Η έγκριση της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου είναι δεδομένη -την εξασφαλίζει και μόνο η παρουσία του ΤΧΣ ως μετόχου με πάνω από 60% - αλλά σε πρώτη φάση μιλάμε για την εξουσιοδότηση της διοίκησης να προχωρήσει στις λεπτομέρειες και στην απόφαση για το reverse split, τις επόμενες εβδομάδες.

Αυτό σημαίνει πως έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά ως το τρίτο δεκαήμερο του Απριλίου, όταν και αναμένεται να ανοίξει το book building για τους μετόχους του εξωτερικού.

Εκπεφρασμένη πρόθεση εκ μέρους του ΤΧΣ και άλλων παραγόντων όπως της ΤτΕ, είναι το ποσοστό του Ταμείου να πέσει κάτω από την καταστατική μειοψηφία του 33% ώστε να διευκολύνει την εκ νέου ιδιωτικοποίηση της τράπεζας με την προσέλκυση κεφαλαίων που δεν θα ανησυχούν ότι θα έχουν έναν ισχυρότερο επενδυτή ο οποίος θα διαθέτει δικαίωμα δικαίωμα βέτο κλπ.

Το πόσο θα μειωθεί η συμμετοχή του Ταμείου είναι συνάρτηση του αρχικού ενδιαφέροντος που θα εκδηλωθεί στη διάρκεια των roadshows που θα ακολουθήσουν από την ερχόμενη εβδομάδα, και κυρίως του βιβλίου προσφορών που θα ανοίξει στη συνέχεια στο εξωτερικό.

Βεβαιότητες δεν υπάρχουν. Αν λ.χ εκδηλωθεί ενδιαφέρον από επενδυτές υψηλής ποιότητας, μπορεί να δούμε μια αύξηση κεφαλαίου πολύ μεγάλη, μέσω της οποίας το ΤΧΣ θα παραχωρήσει κρίσιμο μερίδιο. Ας πούμε, έτσι για το παράδειγμα, πως η ΑΜΚ θα μπορούσε να κυμανθεί από 800 έως 1,5 δισ. ευρώ, επηρεάζοντας ανάλογα και το ποσοστό συμμετοχής του Ταμείου.

Το πόσο υψηλά ή πόσο χαμηλά θα διαμορφωθεί το ποσοστό, θα εξαρτηθεί εκ των πραγμάτων από την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την συμμετοχή στην αύξηση και κυρίως από την ποιότητα των κεφαλαίων. Δεν αποκλείεται λ.χ το σενάριο σε πρώτη φάση το ΤΧΣ να πέσει οριακά κάτω από τα όρια της καταστατικής μειοψηφίας αλλά μερικούς μήνες μετά να πουλήσει σημαντικό επιπλέον ποσοστό. Όπως αντίστοιχα δεν αποκλείεται να καλύψει αισθητά μικρότερο μέρος της αύξησης και να περιορίσει δραστικά το μερίδιό του υπέρ των ιδιωτών επενδυτών.

---

Η στήλη το έγραφε και χθες. Ο Γ. Στουρνάρας δεν είναι από τους τεχνοκράτες που μασάνε τα λόγια τους για να χαϊδέψουν αυτιά. Και δεν το έκανε ούτε προς το οικονομικό επιτελείου της Κυβέρνησης, ούτε προς τους τραπεζίτες, ούτε ως προς το πολιτικο-τραπεζικό πρόβλημα των κόκκινων δανείων. Προέβλεψε μεν ανάπτυξη 4,2% για φέτος αλλά μας είπε πως ακόμη και αυτή η ισχνή για τα δεδομένα των αναγκών της οικονομίας ανάκαμψη, δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Επέμεινε -και προφανώς έχει λόγους να το κάνει- στην πρόβλεψη του για νέα κόκκινα δάνεια 8-10 δισ. ευρώ από την πανδημία, κλείνοντας τα αυτιά του στις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις των τραπεζών για ένα ποσό όχι μεγαλύτερο των 5 δισ. ευρώ. Και κυρίως έδωσε μεγάλο βάρος για να προειδοποιήσει σε όλους τους τόνους και όλους τους ενδιαφερόμενους, αναφορικά με το μεγάλο πρόβλημα των αναβαλλόμενων φορολογικών υποχρεώσεων των τραπεζών που δεν αντιμετωπίζονται με τον «Ηρακλή». Δεν ξέρουμε αν αυτή τη φορά εισακουστεί, ελπίζουμε για το καλό όλων να μην δικαιωθεί, αλλά τουλάχιστον ο κεντρικός τρταπεζίτης τα έχει πει.

---

Υπάρχει και ο αντίλογος, βέβαια, σε όσα είπε ο Γ. Στουρνάρας για τον αναβαλλόμενο φόρο και την ανάγκη δημιουργίας Bad Bank ή εξεύρεσης άλλου τρόπου για να ενισχυθεί η επάρκεια των κεφαλαίων τους. Ότι τα προβλήματα λύνονται ένα - ένα, και όχι όλα μαζί. Ας πούμε λ.χ να αντιμετωπιστεί πρώτα η μεγάλη πρόκληση μείωσης των κόκκινων δανείων από τις τράπεζες σε μονοψήφια επίπεδα και να κερδηθεί το στοίχημα της αύξησης κεφαλαίου της Πειραιώς, και μετά να δούμε την «ποιότητα» των κεφαλαίων τους. Σωστή η άποψη από πλευράς βραχυπρόθεσμης τακτικής αλά Γκρέκα, αλλά πολύ μας θυμίζει εκείνο το τενεκεδάκι που διαχρονικά οι κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένης της σημερινής, αντιμετωπίζουν το τραπεζικό πρόβλημα, σιγοντάροντας κοντόφθαλμες λύσεις χωρίς... λύσεις. Μπροστά μας θα τα βρούμε τα προβλήματα και θα αναρωτιόμαστε τι πήγε στραβά.

Δεν πρόλαβε να στεγνώσει το μελάνι από το αναλυτικό ρεπορτάζ της Μαίρης Βενέτη για το πως το Σουέζ μπορεί να προκαλέσει έκρηξη ασφαλίστρων στη ναυτιλία  και ήδη έχουμε τις πρώτες σοβαρές επιπτώσεις. Μεγάλες αντασφαλιστικές εταιρείες έχουν αρχίσει να προχωρούν σε αυξήσεων των χρεώσεων τους βάζοντας στην παράμετρο και τον Covid, οι οποίες παρασύρουν και τις ασφαλιστικές εταιρείες, προσθέτοντας νέα κόστη στις ναυτιλιακές εταιρείες. Η δε Morgan Stanley προειδοποίησε πως η τάση αυτή βρίσκεται ακόμη στην αρχή. Παρότι αναμενόμενα τα νέα, σημαίνουν προβλήματα για τον ισχυρό εγχώριο ναυτιλιακό κλάδο.

---

Το γεγονός ότι το ναυπηγείο Σκαραμαγκά δεν διαθέτει, ούτε άδεια λειτουργίας, ούτε πιστοποιητικό πυροπροστασίας, ενώ σε εκκρεμότητα είναι και η τακτοποίηση πολλών εγκαταστάσεων και κτισμάτων τα οποία είναι αυθαίρετα,  ήταν από τις βασικές αιτίες που οι διαγωνισμοί τόσο της ΕΝΑΕ όσο και της ΕΤΑΔ κηρύχθηκαν άγονοι.

Το δεδομένο στην όλη διαδικασία και στην αγορά ήταν ότι τα δύο τμήματα του Σκαραμαγκά που βγήκαν σε ξεχωριστούς διαγωνισμούς προς πώληση από την ΕΤΑΔ και τον Ειδικό διαχειριστή είναι άμεσα συνδεδεμένα, λόγω των αδειών λειτουργίας του ναυπηγείου αλλά και των δεξαμενών ναυπήγησης εκ των οποίων η δεξαμενή 5 αποτελεί το κυριότερο asset.

Η κίνηση να υπάρξει διαχωρισμός της άδειας λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με διάταξη που ήρθε στη Βουλή σε νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και η έκδοση δύο αδειών λειτουργίας ναυπηγείων αορίστου χρόνου μεταξύ της Ανώνυμης Εταιρίας Ελληνικά Ναυπηγεία (ΕΝΑΕ) και της Ανώνυμης Εταιρίας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ Α.Ε.), ενδέχεται να αλλάζει σημαντικά τις ισορροπίες.

Και αυτό γιατί η διαδικασία για την ναυπήγηση των φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού όποια πρόταση και αν επιλεγεί  απαιτεί ένα ενιαίο μεγάλο ναυπηγείο με όλα τα asset που διαθέτουν τα δύο κομμάτια των Ναυπηγείων. Αν λοιπόν υπάρξουν διαφορετικοί πλειοδότες στους δυο διαγωνισμούς τότε ίσως υπάρξει σύγχυση.

Από την άλλη το αίτημα η άδεια λειτουργίας του Ναυπηγείου να προϋπάρξει των διαγωνισμών για να μην υπάρχουν προβλήματα μετά μέσω της ακολουθούμενης διαδικασίας λύνεται.

Πρέπει να σημειωθεί ότι το ακίνητο της ΕΤΑΔ μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τη Δεξαμενή Νο5 των Ναυπηγείων (από τις μεγαλύτερες αυτού του είδους στη Μεσόγειο, με χωρητικότητά 500.000 τόνων, αλλά απαιτεί επενδύσεις), τον Προβλήτα Νο3 καθώς και μηχανολογικό εξοπλισμό και εγκαταστάσεις, αλλά και τον Προβλήτα Νο4 και υπόλοιπο χερσαίο χώρο.

---

Aύριο 8 Απριλίου αναμένεται να δημοσιοποιηθεί η ετήσια οικονομική έκθεση του ομίλου Σαράντης. Στον στρατηγικό σχεδιασμό της εισηγμένης όπως πληροφορείται η στήλη είναι η ενίσχυση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου της με νέα προϊόντα και συνεργασίας, όπως επίσης και η επέκταση σε νέες αγορές. Τα προϊόντα που παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση είναι αυτά που σχετίζονται με την προσωπική υγιεινή, την υγεία, την οικιακή φροντίδα, τα οποία έχουν απογειωθεί χάρις στην πανδημία του κορονοϊού.

Επομένως σε αυτούς τους κλάδους αναμένονται εξελίξεις. Σημειώνεται πως η εταιρεία ανανέωσε τη συνεργασία της με την Estee Lauder, έως το 2028, από τον Ιούνιο του 2021 που έληγε, ενώ η επέκταση στη Μολδαβία είναι ένα ακόμη στοίχημα της εισηγμένης. Υπενθυμίζεται πως οι πωλήσεις του ομίλου το 2020 ανήλθαν σε 393,38 εκατ. ευρώ από 370,08 εκατ.ευρώ το 2019, με το περιθώριο EBITDA να φτάνει ρεκόρ δεκαετίας στο 15,94%. Η κερδοφορία του Ομίλου αυξήθηκε το 2020 λόγω της βελτιστοποίησης του λειτουργικού κόστους με το EBTIDA να αυξάνεται 15,94% συγκριτικά με το 2019 στα 62,69 εκατ.ευρώ και τα κέρδη προ φόρων στα 50,05 εκατ.ευρώ έναντι 43,84 εκατ.ευρώ το 2019.

---

Με ταχείς ρυθμούς αναπτύσσεται το eshop της Μασούτης. Το supermarket φιλοδοξεί να εξελιχθεί σε ένα market place πολλών προϊόντων, ώστε να καλύψει πολλές ανάγκες των καταναλωτών. Στόχος της διοίκησης της γνωστής αλυσίδας είναι να «πιάσει» το momentum της αγοράς, έτσι λοιπόν μετά τη you.gr έρχεται και η συνεργασία με τη ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ για εμπορία των προϊόντων της. Οι καταναλωτές θα μπορούν να παραγγέλνουν εκτός από τα …ψώνια τους και είδη για το σπίτι, είδη υγείας και ευεξίας, είδη ομορφιάς, οπτικά, είδη ταξιδιού και προϊόντα που αφορούν σε αυτοκίνητα και μηχανές. Μέσα από τις συνεργασίες με το You.GR και την BΙΟΚΑΡΠΕΤ διατίθενται περισσότερα από 20.000 προϊόντα από 600 brands… Κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη της εταιρείας παίζει και η συνεργασία με την Box της Cosmote. Μέσω της συνεργασίας αυτής οι ηλεκτρονικές παραγγελίες έχουν εκτοξευθεί, ενώ εξυπηρετούνται πελάτες της εταιρείας σε 45 πόλεις της χώρας.

---

Eξελίξεις στο διαγωνισμό της ΕΥΔΑΠ για τη διαχείριση του κέντρου επεξεργασίας λυμάτων της Ψυττάλειας, στον οποίο έχουν καταθέσει προσφορά η ΑΒΑΞ και η ΑΚΤΩΡ. Η ΑΚΤΩΡ , σύμφωνα με πληροφορίες, προτίθεται να καταθέσει προσφυγή για να μην ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές που έχουν υποβληθεί από τις δύο κοινοπραξίες SUEZ-ΤΕΡΝΑ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ, Μυτιληναίος-Κωνσταντινίδης-ACEA. Το project είναι κομβικής σημασίας και αγγίζει τα 260 εκατ.ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες η ΑΚΤΩΡ θα αιτηθεί να μην ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές μέχρι να εξεταστούν οι προσφυγές για τις βαθμολογίες των τεχνικών προσφορών. Θα καταφέρει κάτι;