Τα τραγούδια της AI slop κατακλύζουν το Spotify - και η τελευταία επιτυχία είναι από ένα indie rock συγκρότημα που ονομάζεται The Velvet Sundown. Η επιτυχία του κομματιού έχει εντείνει τη συνεχιζόμενη συζήτηση σχετικά με το αν οι ιστότοποι συνεχούς ροής μουσικής θα πρέπει να χαρακτηρίζουν ή όχι τα τραγούδια που δημιουργούνται από τεχνητή νοημοσύνη.
Το συγκρότημα έχει προσελκύσει 474.341 μηνιαίους ακροατές στο Spotify σε λιγότερο από ένα μήνα. Το κορυφαίο κομμάτι του, το «Dust on the Wind» - του οποίου το άκουσμα έχει παρομοιαστεί με την επιτυχία του Kansas «Dust in the Wind» του 1977 - έχει παιχτεί πάνω από 380.0006 φορές από την κυκλοφορία του στις 20 Ιουνίου.
Το Velvet Sundown επισημάνθηκε για πρώτη φορά ως πιθανώς δημιουργημένο από τεχνητή νοημοσύνη από χρήστες του Reddit, οι οποίοι ανέδειξαν κάποια ύποπτα σημάδια.
Μια φωτογραφία προφίλ που μοιάζει σαν να δημιουργήθηκε από AI. Ένας λογαριασμός στο Instagram γεμάτος με εικόνες των μελών του συγκροτήματος που φαίνονται κάπως αλλόκοτα. Και ένα βιογραφικό με ένα υποτιθέμενο απόσπασμα από το περιοδικό Billboard που λέει ότι η μουσική τους ακούγεται σαν «η ανάμνηση από κάτι που δεν έζησες ποτέ, και με κάποιο τρόπο το κάνει να μοιάζει αληθινό» - ένα απόσπασμα που φαίνεται να μην έχει ποτέ δημοσιευτεί στην πραγματικότητα.
Επίσης, δεν υπάρχει κανένα διαδικτυακό ίχνος των μελών του συγκροτήματος που αναφέρονται στο βιογραφικό του στο Spotify: «Γκέιμπ Φάροου, ο κιθαρίστας Λένυ Ουέστ, ο μπασίστας-συνθετικός αλχημιστής Μάιλο Ρέινς και ο ελεύθερος πνευματικός κρουστός Όριον «Ρίο» Ντελ Μαρ.
Ωστόσο, δεν υπάρχει τίποτα στη σελίδα των The Velvet Sundown στο Spotify που να επιβεβαιώνει ότι το συγκρότημα έχει δημιουργηθεί από τεχνητή νοημοσύνη. Τα κομμάτια τους εμφανίστηκαν ακόμη και στις λίστες αναπαραγωγής «Discover Weekly» ορισμένων Redditors, μια λειτουργία εντός της εφαρμογής που συνιστά νέα τραγούδια στους χρήστες.
Το The Velvet Sundown είναι επίσης διαθέσιμο στο Apple Music και στο Amazon Music. Ο μόνος μεγάλος ιστότοπος streaming στον οποίο έχει επισημανθεί ως δυνητικά τεχνητής νοημοσύνης είναι το Deezer.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, η Deezer έγινε η πρώτη υπηρεσία μουσικής ροής που άρχισε να επισημαίνει περιεχόμενο που δημιουργήθηκε από AI. Ο αλγόριθμός της μπορεί να εντοπίσει τεχνητά δημιουργημένα τραγούδια που έχουν δημιουργηθεί με τη χρήση αρκετών δημοφιλών μοντέλων δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης, συμπεριλαμβανομένων των Suno και Udio, τα οποία μετατρέπουν βασικές προτροπές κειμένου σε «μουσική».
Πάνω από 20.000 κομμάτια που έχουν δημιουργηθεί πλήρως με τεχνητή νοημοσύνη κατακλύζουν την πλατφόρμα του Deezer κάθε μέρα. Τον Απρίλιο, ο ήχος που δημιουργήθηκε από μποτ αποτελούσε το 18% του «συνολικού περιεχομένου που ανεβαίνει» - σχεδόν διπλάσιο από το ποσοστό 10% που μοιράστηκε η εταιρεία τον Ιανουάριο.
Ένα άλλο δημοφιλές συγκρότημα που δημιουργήθηκε από την Τεχνητή Νοημοσύνη είναι οι The Devil Inside, που παρουσιάστηκαν σε ένα πρόσφατο επεισόδιο της εκπομπής Last Week Tonight του John Oliver, με τίτλο «AI Slop».
Το κορυφαίο κομμάτι των The Devil Inside, «Bones in the River», έχει συγκεντρώσει 1,6 εκατ. ακροάσεις στο Spotify από τότε που κυκλοφόρησε στις 16 Μαΐου. Είναι ενδιαφέρον ότι το κομμάτι δεν έχει κανένα αναγνωρισμένο δημιουργό στην καρτέλα «View credits» της πλατφόρμας.
Ωστόσο, στο Deezer το ίδιο τραγούδι επισημαίνεται ως AI-generated και πιστώνεται στον Λάζλο Ταμάσι, έναν Ούγγρο μουσικό που είναι γνωστός ως ντράμερ των Honky Crew, ενός electro-swing συγκροτήματος. Αποτελεί μια σπάνια ονομαστική πίστωση για έναν καλλιτέχνη που δημιουργήθηκε από AI, ο οποίος συνήθως παραμένει ανώνυμος.
Η Deezer αποτελεί εξαίρεση στην επίθεσή της στη μουσική που παράγεται από τεχνητή νοημοσύνη. Το Spotify δεν έχει ακόμη λανσάρει κάποιο αντίστοιχο εργαλείο ανίχνευσης. Επίσης, δεν έχει κάνει καμία προσπάθεια να επισημάνει τέτοιο περιεχόμενο, τουλάχιστον όχι δημοσίως. Άλλες πλατφόρμες ροής μουσικής, συμπεριλαμβανομένων των Apple Music, Amazon Music και Tidal, έχουν παραμείνει ουσιαστικά βουβές στο θέμα.
Δεν αποτελεί ίσως έκπληξη το γεγονός ότι οι δημοφιλείς πλατφόρμες ροής μουσικής κάθονται με σταυρωμένα χέρια. Προς το παρόν δεν υπάρχουν κανονισμοί για τη ροή των τραγουδιών που δημιουργούνται με τεχνητή νοημοσύνη, ούτε συναίνεση σχετικά με το τι τα καθιστά αποδεκτά ή όχι. Ακόμη και η Deezer είναι διχασμένη.
«Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι εγγενώς καλή ή κακή, αλλά πιστεύουμε ότι μια υπεύθυνη και διαφανής προσέγγιση είναι το κλειδί για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης με τους χρήστες μας και τη μουσική βιομηχανία», δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ο Αλέξις Λαντενιέρ, διευθύνων σύμβουλος της Deezer.
«Είμαστε επίσης ξεκάθαροι στη δέσμευσή μας να διασφαλίσουμε τα δικαιώματα των καλλιτεχνών και των στιχουργών σε μια εποχή όπου η νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων τίθεται υπό αμφισβήτηση υπέρ της εκπαίδευσης μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης».
Πέρυσι, μια ομάδα αμερικανικών δισκογραφικών εταιρειών μήνυσε τις Suno και Udio, υποστηρίζοντας παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων σε «μαζική κλίμακα». Ωστόσο, οι δύο εταιρείες ισχυρίζονται ότι η εκπαίδευση των μοντέλων τους σε μουσική που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα εμπίπτει στο πλαίσιο της «δίκαιης χρήσης», μια συνήθης υπεράσπιση από τις εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης.