Ηλεκτροκίνηση: Ρεύμα υψηλής τάσης!

Ηλεκτροκίνηση: Ρεύμα υψηλής τάσης!

Το πρώτο τρίμηνο του 2020 ήταν καταστροφικό για τον κλάδο του αυτοκινήτου σε όλο τον κόσμο. Είναι ενδεικτικό ότι οι συνολικές πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ενωση, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών (ΕΖΕΣ) μειώθηκαν κατά 52,9% την ίδια περίοδο, καθώς η οικονομική αβεβαιότητα και το lockdown πολλών εκθεσιακών χώρων «πάγωσαν» την αγορά.

Την ίδια στιγμή, όμως, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη σημείωσαν άνοδο 57,4% το πρώτο τρίμηνο του 2020, αν και αντιπροσωπεύουν μόνο το 4,3% των συνολικών ταξινομήσεων, σύμφωνα με την Ενωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Το συμπέρασμα είναι ότι η άκαπνη και αθόρυβη αυτοκίνηση πλησιάζει με μεγαλύτερη ταχύτητα, από αυτή που έχουμε εντοπίσει. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι και η ελληνική κυβέρνηση θα παρουσιάσει, ίσως και μέσα στον Ιούνιο, νομοσχέδιο που θα περιλαμβάνει γενναία κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Εξάλλου, στο χτεσινό υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, παρουσίασε το νομοσχέδιο που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων επιδότηση για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων, φορολογικά κίνητρα σε εταιρείες και δωρεάν στάθμευση.

Επιδόσεις και αυτονομία

Πίσω από την αλλαγή υποδείγματος στην αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται ο διακηρυγμένος στόχος της Ευρωπαϊκής Ενωσης να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 40% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990 μέσα στην επόμενη δεκαετία. Με τον κλάδο των μεταφορών να αποτελεί την πηγή σχεδόν του 25% των αερίων αυτών, η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση φαντάζει μονόδρομος.

Στο ερώτημα αν η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία είναι σε θέση να τοποθετηθεί με αξιώσεις στη νέα εποχή και τις απαιτήσεις της, η απάντηση δεν είναι εύκολη. Μια αισιόδοξη πρόβλεψη έρχεται από την έρευνα της IHS Markit, η οποία διαπιστώνει ότι έπειτα από αρκετά χρόνια αναιμικής στάσης, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ενωση θα προσφέρουν 214 μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2021, από τα 60 που είναι διαθέσιμα σήμερα. Τα 92 από αυτά θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά και τα 118 υβριδικά. Σύμφωνα με την ανάλυση, μέχρι το 2025 το 22% των οχημάτων που θα παράγονται στην Ε.Ε. θα είναι φορτιζόμενα, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο.

Το ενδεχόμενο αυτό φέρνει στο προσκήνιο δύο ξεκάθαρες προκλήσεις: τι θα γίνει με τις υποδομές και τους σταθμούς φόρτισης στους ευρωπαϊκούς δρόμους, αλλά και αν η σύγχρονη τεχνολογία μπορεί να δημιουργήσει μπαταρίες αυτοκινήτων ικανές να προσφέρουν όχι μόνο υψηλές επιδόσεις, αλλά και επαρκή αυτονομία κίνησης.


Δρόμοι στην πρίζα

Τα πιο πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι τον Ιούλιο του 2019 υπήρχαν περίπου 170.000 δημόσιοι σταθμοί φόρτισης για τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη. Αυτός ο αριθμός περιελάμβανε τυπικούς φορτιστές ισχύος έως 22 Κιλοβάτ, καθώς και ταχυφορτιστές άνω των 22 Κιλοβάτ. Σήμερα, η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ακόμα και φορτηγού μικρής εμβέλειας, μπορεί να γίνει εύκολα κατά τη διάρκεια της νύχτας. Παράλληλα, οι υποδομές για ταχυφορτιστές, αν και εξακολουθούν να είναι περιορισμένες, επεκτείνονται με γοργούς ρυθμούς. Στα τέλη του 2019 υπήρχαν στο σύνολο της Ευρώπης 22.000 ταχυφορτιστές, με δυνατότητα να «γεμίζουν» το 80% μιας μπαταρίας σε είκοσι λεπτά.

Οσον αφορά την Ελλάδα, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών επισημαίνει σε μελέτη του ότι απαιτούνται από 80 έως 100 σταθμοί ταχυφόρτισης και τουλάχιστον 3.000 απλοί σταθμοί φόρτισης για να καλυφθούν οι ανάγκες του εθνικού οδικού δικτύου, χωρίς να συνυπολογίζονται οι ανάγκες εντός αστικών περιοχών. Αυτή τη στιγμή ο αριθμός των φορτιστών στο ελληνικό οδικό δίκτυο υπολογίζεται περίπου στους 70.

Μία μπαταρία για εκατομμύρια χιλιόμετρα

Παράλληλα, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα αυξάνεται, η τεχνολογία μπαταριών εξελίσσεται ευθέως ανάλογα. Ηδη οι σύγχρονες μπαταρίες ιόντων λιθίου έχουν το ένα τρίτο του βάρους και το ήμισυ του όγκου σε σύγκριση με τις παλιές μπαταρίες μολύβδου. Ακόμη πιο αποδοτικές θα είναι οι μπαταρίες επόμενης γενιάς, γνωστές ως συσσωρευτές στερεάς κατάστασης, οι οποίες θα φορτίζουν ταχύτερα και θεωρητικά θα διπλασιάσουν την αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων.

Στο μεταξύ, το κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων αποκλιμακώνεται ταχύτατα, καθώς μειώνεται συνεχώς το κόστος των μπαταριών τους, λόγω της εξέλιξης της τεχνολογίας, αλλά και της μαζικοποίησης της παραγωγής. Οι μπαταρίες συνιστούσαν το 57% του συνολικού κόστους ενός ηλεκτρικού οχήματος το 2015. Σήμερα, ο αριθμός αυτός είναι κάτω από 33% και θα έχει υποχωρήσει στο 20% το 2025.

To επόμενο βήμα στην τεχνολογία μπαταριών θα έρθει, σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, από την Tesla, η οποία μέχρι το τέλος Μαΐου θα παρουσιάσει την πρώτη μπαταρία του «ενός εκατομμυρίου μιλίων», δηλαδή ένα σύστημα με αυτονομία 1.600 χιλιομέτρων. Ηλεκτρικά αυτοκίνητα με ανάλογη αυτονομία θα είναι σε θέση να κάνουν την απόσταση Αθήνα - Βουδαπέστη με μία μόλις φόρτιση. Οι φήμες θέλουν αυτή την μπαταρία να είναι φθηνότερη στην κατασκευή της και πολύ πιο εύκολη στη διαδικασία παραγωγής, κάτι που, αν επιβεβαιωθεί, θα αποκλιμακώσει περαιτέρω την τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σε βαθμό που θα είναι ευθέως ανταγωνιστικά με τα συμβατικά οχήματα εσωτερικής καύσης, και θα φέρει την Tesla σημαντικά μπροστά από τους ανταγωνιστές της.

Η νέα μπαταρία δεν θα χρησιμοποιεί καθόλου ή θα χρησιμοποιεί ελάχιστο κοβάλτιο, θα αποθηκεύει περισσότερη ενέργεια, θα έχει μεγαλύτερη ωφέλιμη ζωή και σε τελική ανάλυση θα είναι το βήμα που θα καταστήσει τα ηλεκτρικά οχήματα χειροπιαστή καθημερινότητα. Σε κάθε περίπτωση, το «ηλεκτρικό φαινόμενο» βρίσκεται πλέον σε πλήρη εξέλιξη. Ενα ακόμα κομμάτι στο παζλ των ανατροπών που έρχονται σε μια βιομηχανία η οποία κυριαρχείται από παραδοσιακά αυτοκίνητα εδώ και 120 χρόνια.

Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο 23-24 Μαϊου