Νούφαρα: Από τον Μονέ στον Άι Γουέι Γουέι
Έργο του Κλωντ Μονέ, φιλοτεχνημένο το 1890. Πηγή: Facebook / Claude Monet
Έργο του Κλωντ Μονέ, φιλοτεχνημένο το 1890. Πηγή: Facebook / Claude Monet

Νούφαρα: Από τον Μονέ στον Άι Γουέι Γουέι

Γυναίκες με ομπρελίνο για τον ήλιο, άνθη πλησίον των νερών, νούφαρα στη λίμνη, «πάντρεμα» άνθεων και δέντρων είναι ορισμένες μόνο από τις εικόνες που ο Γάλλος ιμπρεσιονιστής Κλωντ Μονέ (1840-1926) «έντυσε» τους πίνακές του. Ο αμφιβληστροειδής μας τους αναζητεί για να «ξεκουραστεί», καθότι, παρατηρώντας τους, συναισθάνεται την ευφορία που προσφέρει το φυσικό τοπίο. Τα άνθη που φιλοτέχνησε, δημιουργούν επίσης μια ψευδαίσθηση εικονογραφικής επιφάνειας.

Στους πίνακές του φιλοτεχνήθηκαν και εικόνες του κήπου του, ο οποίος είναι σήμερα επισκέψιμος στο κοινό. Πρόκειται για έναν κήπο στον οποίο ο Μονέ αφιερώθηκε, και εντός του οποίου τον ανακαλούμε κάθε που διαβάζουμε ή ακούμε το όνομά του καλλιτέχνη· στεκούμενος δίπλα σε μια ιαπωνική γέφυρα, την οποία και προσέθεσε για να διασχίσει την υδάτινη πλευρά του κήπου, στο σπίτι του στο Ζιβερνί – ένα γραφικό χωριό της Νορμανδίας μόλις μία ώρα μακριά από το Παρίσι.

Facebook / Claude Monet

Η υδάτινη πλευρά του κήπου δημιουργήθηκε με μια εκτροπή ενός παραπόταμου του Έμπ, η άλλη πλευρά του κήπου αποτελούνταν από άνθη. Ευρέως γνωστά τα νούφαρά του, τα οποία απολάμβανε να απεικονίζει στους πίνακες και σε μεγάλων διαστάσεων επιφάνειες.

Είχε επίσης αναλάβει – κατόπιν ανάθεσης της γαλλικής κυβέρνησης – να δημιουργήσει τη σειρά των νουφάρων για δύο οβάλ γκαλερί στο Οραντζερί.

Άποψη του κήπου του Κλωντ Μονέ, που είναι πλέον επισκέψιμος για το κοινό. Πηγή: AP / Francois Mori / Ημ. δημοσίευσης: 18/05/2022

Τα νούφαρα του Μονέ θα «πρωταγωνιστήσουν» στη νέα έκθεση του Κινέζου καλλιτέχνη Άι Γουέι Γουέι (γενν. 1957), στο Design Museum, στο Λονδίνο. Ο λόγος για το έργο «Water Lilies #1» που αποτελεί αναπαράσταση ενός πίνακα από τη σειρά «Νούφαρα» του Κλωντ Μονέ, με 650.000 κυβάκια, σε 22 χρώματα.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο μέχρι σήμερα καλλιτεχνικό δημιούργημα του Κινέζου καλλιτέχνη: το μήκος του είναι παραπάνω από 15 μέτρα και όπως φαίνεται από φωτογραφίες που έχουν δημοσιευθεί, καλύπτει έναν ολόκληρο τοίχο στο μουσείο.

Από φωτογραφικές λήψεις σε κοντινή απόσταση του έργου, τα κυβάκια φαίνονται σαν πίξελ, υπονοώντας – κατ' αυτόν τον τρόπο – τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες που τίθενται επί τάπητος, σήμερα. Ενδεχομένως και ένα σχόλιο για τη διάδοση δημιουργημάτων της τέχνης στον σύγχρονο κόσμο, μέσω των τεχνολογικών μέσων.

Στο εν λόγω έργο του Άι Γουέι Γουέι, ο καλλιτέχνης έχει ενσωματώσει μία δική του ανάμνηση· έχει προσθέσει στη δεξιά του πλευρά μια πύλη που είναι η είσοδος στο υπόγειο αμπρί όπου είχαν ζήσει εξόριστοι στη δεκαετία του 1960, ο ίδιος και ο πατέρας του, Άι Κινγκ.

Με την προσθήκη αυτή, ο καλλιτέχνης έχει προσωποποιήσει το έργο του Γάλλου ιμπρεσιονιστή. «Τον έχει προσωποποιήσει (σ.σ τον πίνακα) εντάσσοντας την πόρτα του ορύγματος όπως και χρησιμοποιώντας τη βιομηχανική γλώσσα των αρθρωτών LEGO κύβων», διευκρίνισε ο επιμελητής της έκθεσης και επικεφαλής επιμελητής στο Design Museum, Τζάστιν ΜακΓκάιρκ.

Πηγή: Twitter / Gregory Betts

Θα μπορούσε να λεχθεί ότι η απόδοση με Lego έρχεται σε αντιπαράθεση με το φυσικό τοπίο. Το μεν (φυσικό τοπίο) ενέχει ζωή, το δε (Lego) όχι. Ενδεχομένως και ένα σχόλιο για τη διείσδυση της πολεοδομικής ανάπτυξης στη φύση, εν προκειμένω στην Κίνα, κατά τις τελευταίες δύο δεκαετίες.

Η έκθεση στην οποία παρουσιάζεται το «Water Lilies #1» φέρει τον τίτλο «Ai Weiwei: Making Sense», εγκαινιάζεται στις 7 Απριλίου, θα διαρκέσει έως τις 30 Ιουλίου και αποτελεί την πρώτη έκθεση του καλλιτέχνη που εστιάζει στο ντιζάιν και την αρχιτεκτονική.

Κεντρική φωτογραφία: Έργο του Κλωντ Μονέ, φιλοτεχνημένο το 1890. Πηγή: Facebook / Claude Monet