Από τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με τον Ιμάνουελ Αξ στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Φωτ.: Margarita Yoko Nikitaki, πηγή φωτ.: Facebook/ Κρατική Ορχήστρα Αθηνών / Athens State Orchestra
Μπετόβεν και Μέντελσον «συναντήθηκαν» κάτω από την Ακρόπολη
Από τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με τον Ιμάνουελ Αξ στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Φωτ.: Margarita Yoko Nikitaki, πηγή φωτ.: Facebook/ Κρατική Ορχήστρα Αθηνών / Athens State Orchestra

Μπετόβεν και Μέντελσον «συναντήθηκαν» κάτω από την Ακρόπολη

Σχεδόν ένας χρόνος έχει περάσει από τότε που ο Αμερικανός πιανίστας Ιμάνουελ Αξ (γενν. 1949) είχε ανέβει στη σκηνή του Ωδείου Ηρώδου Αττικού, συμπράττοντας με τους Λεωνίδα Καβάκο και Γιο-Γιο-Μα σε ένα πρόγραμμα που αποτελείτο από συνθέσεις των Μπραμς και Μπετόβεν. Τότε (σ.σ. το 2024), ήταν η πρώτη φορά που ο Αξ είχε βρεθεί στην Ελλάδα να ερμηνεύσει, η δε παρουσία του, είχε γίνει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, και ο Καβάκος είχε υπογραμμίσει ότι «η πρόσκληση τέτοιου βεληνεκούς καλλιτεχνών πρέπει να γίνει κάποια στιγμή προτεραιότητα στην Ελλάδα, για να μπορεί το κοινό να ''δει'' από κοντά τη δουλειά τους».

Στο πλαίσιο του ίδιου Φεστιβάλ εμφανίστηκε και φέτος ο Αξ, αυτή τη φορά συμπράττοντας με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη μουσική διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού. Δύο ημέρες πριν από την εκπνοή του Ιουνίου και παρά την υψηλή θερμοκρασία που κυριαρχούσε στο κλεινόν άστυ, μουσικόφιλοι και μη συγκεντρώθηκαν στο ρωμαϊκό ωδείο για να ακούσουν τον Αξ στην πολυαναμενόμενη ανάγνωση του Τρίτου Κοντσέρτου για πιάνο και ορχήστρα σε ντο ελάσσονα, του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν. Αν μη τι άλλο, ένα από τα πιο δραματικά έργα του μεγάλου συνθέτη, και ένα από τα πιο αγαπητά και πολυπαιγμένα κοντσέρτα ολόκληρου του ρεπερτορίου, που όμως μοιάζουν νέα στα χέρια ενός τόσο μεγάλου σολίστα.

Από τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με τον Ιμάνουελ Αξ στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Φωτ.: Margarita Yoko Nikitaki, πηγή φωτ.: Facebook/ Κρατική Ορχήστρα Αθηνών / Athens State Orchestra

Παίρνοντας τη σκυτάλη από τις αρχές του γερμανικού ρομαντισμού που μόλις διαφαίνονται στο Κοντσέρτο του Μπετόβεν, το πρόγραμμα της συναυλίας συνεχίστηκε με μια πλήρη παρουσίαση της μουσικής του Φέλιξ Μέντελσον για το «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, ένα «Όνειρο» που αποτελεί προσδοκία για μια μαγική βραδιά κάτω από την Ακρόπολη. Το σαιξπηρικό όνειρο ακούστηκε στη μετάφραση του Διονύση Καψάλη  με τον Δημήτρη Αλεξανδρή στο ρόλο του αφηγητή. «Συνταξιδιώτες» σε αυτό το σαιξπηρικό όνειρο ήταν οι ερμηνεύτριες Μυρσίνη Μαργαρίτη (υψίφωνος) και Άρτεμις Μπόγρη (μεσόφωνος) ως σολίστ, και το γυναικείο φωνητικό σύνολο Equábili Vocal Ensemble σε διεύθυνση και διδασκαλία του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου.

Από τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με τον Ιμάνιουελ Αξ στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Διακρίνονται οι σολίστ  Μυρσίνη Μαργαρίτη και Άρτεμις Μπόγρη, καθώς και μέλη του γυναικείου φωνητικού συνόλου Equábili Vocal Ensemble. Φωτ.: Margarita Yoko Nikitaki, πηγή φωτ.: Facebook/ Κρατική Ορχήστρα Αθηνών / Athens State Orchestra

Όσο για το «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας», αποτελεί τη σκηνική μουσική του μεγάλου ρομαντικού συνθέτη που προοριζόταν για παράσταση του θεατρικού έργου του Σαίξπηρ. Το μουσικό έργο γράφτηκε τμηματικά και σπανίως παίζεται στο σύνολό του, κάτι που έκανε τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών ακόμη πιο συναρπαστική. Αν μη τι άλλο, αποτέλεσε μία από τις πιο συναρπαστικές στιγμές για την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο τέλος της καλλιτεχνικής της περιόδου, και μια ιδανική αρχή καλοκαιριού για το κοινό του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Για τον Αμερικανό πιανίστα, Ιμάνουελ Αξ, υπενθυμίζω ότι έχει διαγράψει μια μακρά πορεία στις μεγαλύτερες αίθουσες και με τις σημαντικότερες ορχήστρες του κόσμου. Είναι Επίτιμος Διδάκτωρ σε τέσσερα πανεπιστήμια και έχει κερδίσει το Βραβείο Grammy, μια από τις πιο λαμπερές μουσικές διακρίσεις, για την ηχογράφησή του με τον Γιο-Γιο Μα και τον Λεωνίδα Καβάκο «Beethoven for three».

Ο Λουκάς Καρυτινός διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Φωτ.: Margarita Yoko Nikitaki, πηγή φωτ.: Facebook/ Κρατική Ορχήστρα Αθηνών / Athens State Orchestra 

Οι επόμενες συναυλίες της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, θα δοθούν στις 8 και 13 Ιουλίου. Πρόκειται για τις «Μεγάλες ταινίες, μεγάλες μουσικές» (08/07) με τον Νικόλα Πιοβάνι στο πόντιουμ σε ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει σουίτες από τις ταινίες των Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι «Φιορίλε, Il sole anche di notte», «Η νύχτα του Σαν Λορέντζο» και «Καλημέρα Βαβυλωνία», από την ταινία του Ρομπέρτο Μπενίνι «Η ζωή είναι ωραία», καθώς και από τις ταινίες του Φεντερίκο Φελίνι «η Συνέντευξη», «η Φωνή του Φεγγαριού» και «Τζίντζερ και Φρεντ». Καθώς και για «Το Άξιον Εστί» του Οδυσσέα Ελύτη σε μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, με τον Μύρωνα Μιχαηλίδη στο πόντιουμ (13/07) και τη συμμετοχή της Χορωδίας των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων (διεύθυνση - διδασκαλία: Σταύρος Μπερής) και της Χορωδίας της ΕΡΤ (διεύθυνση - διδασκαλία: Μιχάλης Παπαπέτρου).

Κεντρική φωτ.: Από τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με τον Ιμάνουελ Αξ στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Φωτ.: Margarita Yoko Nikitaki, πηγή φωτ.: Facebook/ Κρατική Ορχήστρα Αθηνών / Athens State Orchestra