Την εγκατάσταση δεύτερου ανελκυστήρα στην Ακρόπολη, και μάλιστα μεγαλύτερων διαστάσεων, συζητά το υπουργείο Πολιτισμού, καθότι «η προσβασιμότητα είναι στον πυρήνα της Δημοκρατίας», όπως υπογράμμισε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
«Η προτεραιότητα της προσβασιμότητας είναι δεδομένη για το υπουργείο Πολιτισμού. Η συγκεκριμένη Κυβέρνηση και το συγκεκριμένο υπουργείο, τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο είναι αυτό, το οποίο ενδιαφέρεται απολύτως για την προσβασιμότητα στα μνημεία», τόνισε η υπουργός Πολιτισμού, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον ΣΚΑΪ, γνωστοποιώντας ότι ο ανελκυστήρας της Ακρόπολης θα μείνει εκτός λειτουργίας για ακόμη μία εβδομάδα «διότι πρέπει να γίνουν επισκευές, οι οποίες να εξασφαλίσουν την απόλυτη ασφάλεια, αυτών που ανεβαίνουν με τον ανελκυστήρα».
Όπως διευκρίνισε, «είναι θέμα συντήρησης λόγω υπερβολικής χρήσης και θέλουμε ανταλλακτικά από το εξωτερικό. Ήρθε η κατασκευαστική εταιρεία, η ιταλική που το κατασκεύασε, δεν μπόρεσε να το αποκαταστήσει, διότι από την υπερβολική χρήση, επαναλαμβάνω, η ζημιά είναι πάρα πολύ μεγάλη και χρειάζεται χρόνο προκειμένου να είναι ασφαλής η άνοδος».
Αναφορικά με τη συχνότητα χρήσης του ανελκυστήρα, η Λίνα Μενδώνη διευκρίνισε ότι «όταν έγινε ο ανελκυστήρας πλαγιάς, σύμφωνα με τις μελέτες, οι οποίες είχαν λάβει υπόψη όλη τη ζήτηση που υπήρχε το 2020, ήταν προγραμματισμένος για 200 δρομολόγια. Σήμερα είναι περισσότεροι από 2000 άνθρωποι, την ημέρα, που χρησιμοποιούν τον ανελκυστήρα. Ο ανελκυστήρας, όπως και στις πολυκατοικίες που ζούμε, είναι μηχάνημα. Το μηχάνημα, λοιπόν, όταν έχει υπερβολική χρήση βεβαίως υφίσταται ζημίες. […] Στα 200 δρομολόγια, το κάθε δρομολόγιο είναι μάξιμουμ για δύο αμαξίδια με τους συνοδούς. Όμως, όπως ξέρετε, η άνοδος στην Ακρόπολη είναι δύσκολη, όχι μόνο για αυτούς που χρησιμοποιούν αμαξίδια. Είναι δύσκολη και για τα εμποδιζόμενα γενικότερα άτομα. Ένα 15-20% των επισκετών ζητά χρήση του ανελκυστήρα διότι είναι παχύσαρκοι, καρδιοπαθείς, έγκυες κοπέλες».
Ο πρώτος ανελκυστήρας
Χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση ήταν ο πρώτος ανελκυστήρας στην Ακρόπολη. «Το Ίδρυμα Ωνάση είναι διατεθειμένο να υποστηρίξει οικονομικά και το δεύτερο ανελκυστήρα. Υπάρχει πάντοτε βεβαίως και η βούληση του υπουργείου να γίνει και ως δημόσιο έργο αυτό. Θα το δούμε πώς θα γίνει. Η δωρεά πήρε περίπου 1,5 χρόνο. Οι μελέτες και η κατασκευή», διευκρίνισε η Λίνα Μενδώνη.
Σε ευρύτερο πλαίσιο, το ΥΠΠΟ αυτή τη στιγμή έχει την προσβασιμότητα στις πολιτικές του προτεραιότητες. Είναι περισσότεροι από 150 χώροι, σε όλη την Ελλάδα, στους οποίους γίνονται έργα προσβασιμότητας και σε πολλές περιπτώσεις όχι ανώδυνα. Χαρακτηριστική περίπτωση η Άνω Πόλις της Μονεμβασίας.
Επιμέλεια κειμένου: Νεκταρία Μαραγιάννη