Για μια σημαντική διάκριση για τη χώρας μας κάνει λόγο ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος καθώς η Γενική Διεύθυνση Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έθεσε την Ελλάδα επικεφαλής σε μια μικτή πιλοτική task force ευρωπαϊκών χωρών συμμετέχουν επίσης το Βέλγιο, η Ολλανδία, η Τσεχία, η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία- με σκοπό την αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσης και τεκμηρίωσης στην εφαρμοσμένη πολιτική.
Όπως σημειώνει ο κ. Σκέρτσος σε ανάρτησή του η Ελληνική Κυβέρνηση έχει επενδύσει σε ένα νέο μοντέλο επιτελικής διακυβέρνησης στον πυρήνα του οποίου βρίσκεται αυτό που επιστημονικά ονομάζεται evidence based policy making.
Αναλυτικά η ανάρτηση του κ. Σκέρτσου:
Η Γενική Διεύθυνση Μεταρρυθμίσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μας έκανε χθες την τιμή να θέσει την Ελλάδα 🇬🇷 επικεφαλής σε μια μικτή πιλοτική task force ευρωπαϊκών χωρών συμμετέχουν επίσης το Βέλγιο, η Ολλανδία, η Τσεχία, η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία- με σκοπό την αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσης και τεκμηρίωσης στην εφαρμοσμένη πολιτική.
Τι είδαν και γιατί μας επέλεξαν οι ευρωπαίοι εταίροι μας ως κράτος μέλος που μπορεί να καθοδηγήσει αυτή την ευρωπαϊκή πρωτοβουλία;
Από το 2019 η Ελληνική Κυβέρνηση έχει επενδύσει σε ένα νέο μοντέλο επιτελικής διακυβέρνησης στον πυρήνα του οποίου βρίσκεται αυτό που επιστημονικά ονομάζεται evidence based policy making, με τα ακόλουθα αποτελέσματα:
Η Ελλάδα εμφανίζει το 2022 διπλάσιο ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης από την υπόλοιπη ΕΕ - εν μέσω δυο mega κρίσεων (υγειονομική-ενεργειακή) έχουμε αυξήσει ήδη κατα 5 μονάδες το ΑΕΠ σε σχέση με το σημείο που βρισκόταν το 2019. Αντί οι δυο αυτές κρίσεις να μας διαλύσουν, κάναμε την κρίση ευκαιρία.
Στην αγορά εργασίας έχουν προστεθεί περίπου 250.000 νέες θέσεις εργασίας από το 2019 και η ανεργία έχει μειωθεί κατα 5,5 μονάδες καταγράφοντας τη μεγαλύτερη πτώση στην ΕΕ.
Οι Ελληνικές εξαγωγές υπερβαίνουν πλέον το 40% του ΑΕΠ της χώρας μας (ήταν περίπου 20-21% το 2010) και κινούνται υψηλότερα από τις υπόλοιπες χώρες του ευρωπαϊκού νότου και πολύ κοντά στις πορτογαλικές επιδόσεις που θεωρούνταν έως τώρα εξαγωγικό υπόδειγμα.
Η ψηφιοποίηση του Ελληνικού κράτους έχει κάνει άλματα με 1000 νέες ψηφιακές υπηρεσίες και 1 δισεκατομμύριο ψηφιακές συναλλαγές το 2022 μεταξύ πολιτών-επιχειρήσεων και ελληνικού δημοσίου που εξοικονομούν περίπου 100 ώρες ελεύθερου παραγωγικού χρόνου για τον καθένα μας ετησίως.
Το μερίδιο παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ έχει αυξηθεί τα τελευταία τρία χρόνια στο 46-48% στην κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος κατατάσσοντας τη χώρα μας στην πρώτη 10άδα παγκοσμίως ως προς τη συμμετοχή των ΑΠΕ στο εθνικό ενεργειακό μίγμα.
Οι ξένες άμεσες επενδύσεις σημειώνουν ιστορικό ρεκόρ 20ετίας και ταυτόχρονα τα κόκκινα δάνεια έχουν μειωθεί σε μονοψήφιο ποσοστό στα τραπεζικά χαρτοφυλάκια ανοίγοντας το δρόμο στην χρηματοδότηση της οικονομικής και επενδυτικής επανεκκίνησης.
Η Ελλάδα παρά το γεγονός ότι έχουμε τον 2ο γηραιότερο πληθυσμό της ΕΕ και ένα δημόσιο σύστημα υγείας που αντιμετώπισε σημαντικές περικοπές σε ανθρώπινο δυναμικό και χρηματοδότηση στα 10 χρόνια της κρίσης, κατάφερε να κινηθεί στον ευρωπαϊκό μέσο όρο στους δυο πιο κρίσιμους δείκτες της πανδημίας, τον δείκτη της υπερβάλλουσας θνησιμότητας και τον δείκτη του εμβολιασμού του πληθυσμού. Η δυναμική διαχείριση της πανδημίας με τη βοήθεια της επιστήμης και ένα άρτιο εμβολιαστικό πρόγραμμα συνέβαλαν καθοριστικά σε αυτό.
Τα αποτελέσματα αυτά δεν προέκυψαν τυχαία. Ούτε είναι αποτέλεσμα κάποιου «ελατηρίου» που εκτινάχθηκε λόγω της μακροχρόνιας κρίσης και ύφεσης μετά το 2010. Είναι προϊόν συστηματικής και μεθοδικής δουλειάς μιας χώρας που έμαθε από τα λάθη της, εφαρμόζει πλέον το δικό της εθνικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων, εμπιστεύεται και χρησιμοποιεί τις εισηγήσεις των ειδικών επιστημόνων, αξιοποιεί τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές και ταυτόχρονα εισηγείται εθνικές λύσεις που υιοθετούνται από τους εταίρους μας και γίνονται ευρωπαϊκές -όπως το ταμείο ανάκαμψης, το ευρωπαϊκό ψηφιακό πιστοποιητικό Covid αλλά και ο εθνικός μηχανισμός για την διακράτηση και αναδιανομή προς τους καταναλωτές των υπερκερδών των ενεργειακών εταιρειών ή το δυναμικό cap στο φυσικό αέριο.
Η εμπιστοσύνη στην επιστήμη, η χρήση των δεδομένων για την τεκμηρίωση των δημόσιων πολιτικών και η συνεχής αξιολόγηση της αποτελεσματικότητάς τους δεν απομειώνουν το ρόλο της πολιτικής ή των πολιτικών σε μια δημοκρατία. Αντιθέτως ενδυναμώνουν την πολιτική διαδικασία και γεφυρώνουν το χάσμα εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και κυβερνήσεων αλλά και την ασυμμετρία πληροφοριών που πολλές φορές υπάρχει στη διαχείριση σύνθετων προβλημάτων και κρίσεων.
Η Ελλάδα, μαζί με τη συντριπτική πλειονότητα των πολιτών, καταβάλλει μια εργώδη προσπάθεια να αλλάξει «πίστα» και να συγκλίνει πραγματικά με την υπόλοιπη Ευρώπη. Είναι όλα τέλεια; Σε καμία περίπτωση. Έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μας για να γίνουμε μια κανονική ευρωπαϊκή χώρα.
Όμως τον βαδίζουμε αυτό τον δρόμο και προχωράμε μπροστά παρά τις αντιξοότητες, τις αντιστάσεις κατεστημένων συμφερόντων αλλά και τα λάθη που γίνονται, τα οποία πρέπει να αναγνωρίζουμε με ειλικρίνεια και να διορθώνουμε χωρίς δεύτερη σκέψη. Οι ευρωπαίοι εταίροι μας βλέπουν και αναγνωρίζουν αυτή την προσπάθεια. Είναι στο δικό μας χέρι να συνεχίσουμε και δεν θα την αφήσουμε στη μέση.