«Ας αναλογιστούμε τι πρόοδο έχουμε κάνει ως χώρα από το 2015, μια περίοδο μαύρη για τη χώρα, μέχρι τώρα. Πολλοί δούλεψαν για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο», τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την Παρασκευή (09/05) από την εκδήλωση για την υπογραφή της σύμβασης για τον ΒΟΑΚ που πραγματοποιήθηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Ηρακλείου.
Συγκεκριμένα, ανάδοχος του έργου είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που επιβεβαιώνει την κυριαρχία της στις οδικές παραχωρήσεις της χώρας καθώς έχει πλέον στο χαρτοφυλάκιο της (μαζί την Εγνατία Οδό) πάνω από 2.000 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων.
Δείτε ζωντανά την εκδήλωση:
Το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο είναι το βασικό τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης καθώς καλύπτει τις τρεις μεγαλύτερες πόλεις του νησιού, τα Χανιά, το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο και για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι μια μεγάλη στιγμή καθώς κλείνει η τελευταία μεγάλη εκκρεμότητα στις οδικές υποδομές της χώρας.
Την υπογραφή της σύμβασης έβαλαν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, με το έργο να έχει ενταχθεί στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0» και συνεπώς μέρος του κόστους κατασκευής να καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
«Δεν χρειάζεται να αναφερθώ στην πολυκύμαντη ιστορία αυτού του μεγάλου και σύνθετου έργου. Όλοι και όλες έχουμε την υποχρέωση να κοιτάξουμε μπροστά. Έχουμε ήδη δύο ανοιχτά εργοτάξια από Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, έργα που θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2027. Οι Κρητικοί ήδη βλέπουν την αλλαγή», όπως είπε ο πρωθυπουργός.
«Σήμερα είναι μια σπουδαία ημέρα για την Κρήτη καθώς επιτέλους μετά από πολλές δυσκολίες και εμπόδια υπογράφουμε τη σύμβαση παραχώρησης Ηράκλειο-Χανιά με προαίρεση μέχρι την Κίσσαμο, μια δέσμευση που είχα αναλάβει προσωπικά και σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να την παρουσιάσω», είπε ο πρωθυπουργός.
«Αγαπητέ κ. Περιστέρη περιμένω πολύ σύντομα να δούμε τα ανοιχτά εργοτάξια στο τμήμα Ηράκλειο-Χανιά. Ξέρουμε ότι είναι ένα έργο σύνθετο με ορίζοντα τα 5 χρόνια. Γι αυτό και ζητώ τη συνεργασία των τοπικών αρχών. Είναι πολύ σημαντικό να αντιληφθούμε την τεράστια σημασία που έχει εν συνόλω για την Κρήτη και όχι τα μικρά τοπικά ζητήματα» πρόσθεσε ο κ. Μητσοτάκης.
«Ας βάλουμε τα δυνατά όλοι μας το έργο να ολοκληρωθεί στο χρονοδιάγραμμα που περιλαμβάνεται στην παραχώρηση. Είναι ένα έργο με μεγάλες τεχνικές δυσκολίες συν ότι ο δρόμος πρέπει να είναι λειτουργικός παράλληλα», είπε ο πρωθυπουργός.
Σε αναφορά του, στα θέματα οδικής ασφάλειας έκανε λόγο για «παρανοϊκό φόρο αίματος στην Κρήτη λόγω των κακών δρόμων και της κακής οδηγικής συμπεριφοράς», προσθέτοντας ότι «έχω ζητήσει έργα οδικής ασφάλειας που θα τον κάνουν πιο ασφαλή και κοντά στο Ηράκλειο και κοντά στα Χανιά».
Απευθυνόμενος δε, στον περιφερειάρχη Κρήτης είπε ότι θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε συνολικά το θέμα της οδικής ασφάλειας στην Κρήτη.
Επίσης, κάνοντας λόγο για τα υπόλοιπα μεγάλα έργα στην Κρήτη υπενθύμισε 4: «Τον ΒΟΑΚ, την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα που έχει γίνει ήδη η μικρή και προχωράει η μεγάλη, τα σημαντικά αρδευτικά έργα που πρέπει να γίνουν. Είναι σημαντικό να θωρακίσουμε την Κρήτη ως προς το αρδευτικό και να προστατεύσουμε από τον κίνδυνο της λειψυδρίας. Το αεροδρόμιο στο Καστέλλι που δρομολογείται όπως το είχαμε υποσχεθεί. Και να προσθέσω άλλο ένα στο οποίο αποδίδω σημασία και είναι οι φοιτητικές εστίες σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο. Σχεδόν 5.000 φοιτητές θα εγκατασταθούν εκεί για να αντιμετωπιστεί και το πρόβλημα στέγασης των φοιτητών στο νησί».
«Επέμεινα ιδιαίτερα στον υπουργό και τον παραχωρησιούχο για υπογραφές στις 9 Μαΐου γιατί είναι η ημέρα της Ευρώπης, Όλα τα μεγάλα έργα στην Κρήτη και αλλού έχουν ευρωπαϊκή συμμετοχή. Και αυτό έχει σημασία να το θυμόμαστε τον Μάιο του 2025 και πλησιάζουμε στην επέτειο των δραματικών στιγμών του 2015. Ας αναλογιστούμε την πρόοδο που έχει κάνει η χώρα με την Ελλάδα να είναι παράδειγμα για τα δημοσιονομικά. Ας σκεφτούμε ότι όσο καλύτερα πηγαίνουν τόσο θα μπορούμε να επιστρέφουμε την ανάπτυξη στους πολίτες», τόνισε ο πρωθυπουργός.
Ολόκληρη η τοποθέτηση του Πρωθυπουργού:
«Κύριε Περιφερειάρχα, Σεβασμιώτατε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, φίλες και φίλοι,
Σήμερα πράγματι είναι μια σπουδαία μέρα για την Κρήτη, μια σπουδαία μέρα συνολικά για την κυβέρνησή μας, καθώς επιτέλους, μετά από πολλές δυσκολίες, μετά από πολλά εμπόδια, υπογράφουμε τη σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Ηράκλειο – Χανιά με προαίρεση έως την Κίσσαμο, μία δέσμευση την οποία είχα αναλάβει προσωπικά και σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να την εκπληρώσω.
Δεν χρειάζεται, κυρίες και κύριοι, να αναφερθώ στην πολυκύμαντη ιστορία αυτού του μεγάλου και εξαιρετικά σύνθετου έργου, διότι σήμερα πιστεύω ότι έχουμε μία υποχρέωση, όλες και όλοι, να κοιτάξουμε μπροστά.
Όσον αφορά τον Βόρειο Οδικό Άξονα, όπως είπε και ο Υπουργός, ήδη έχουμε δύο ανοιχτά εργοτάξια στα οποία υλοποιούνται έργα, από τη Χερσόνησο ουσιαστικά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, χωρισμένο σε ένα τμήμα σύμπραξης Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και ένα δεύτερο δημόσιο έργο. Τα έργα αυτά θα έχουν ολοκληρωθεί έως το 2027.
Ήδη, δηλαδή, οι Κρητικοί βλέπουν ότι ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο το οποίο προχωρά. Και, αγαπητέ κ. Περιστέρη, θα περιμένω πολύ σύντομα να δούμε και τα ανοιχτά εργοτάξια στο μεγάλο τμήμα της σύνδεσης μεταξύ Ηρακλείου και Χανίων. Ξέρουμε ότι είναι ένα έργο τεχνικά σύνθετο, τεχνικά δύσκολο, με ορίζοντα υλοποίησης περί τα πέντε χρόνια.
Και εδώ επιτρέψτε μου να ζητήσω και τη συνεργασία, αγαπητέ μου κ. Περιφερειάρχα, κύριοι Δήμαρχοι, όλων των τοπικών αρχών, έτσι ώστε να ξεπεραστούν τα οποιαδήποτε εμπόδια. Θα λάβουμε υπόψη οποιαδήποτε αιτήματα είναι λογικά, αλλά είναι πολύ σημαντικό να αντιληφθούμε, εν τω συνόλω, την τεράστια σημασία την οποία έχει αυτό το έργο για την Κρήτη και να μην βλέπουμε μόνο το μικρό τοπικό συμφέρον αλλά να δούμε τη μεγάλη εικόνα.
Είδα, μάλιστα, κ. Περιφερειάρχα, ότι ανεβήκατε κρατώντας έναν πράσινο φάκελο. Θα σας δώσω τον μπλε φάκελο την επόμενη φορά, είναι πιο κομψοί, για να σηματοδοτήσω με αυτόν τον τρόπο το εξαιρετικό επίπεδο συνεργασίας το οποίο έχουμε μεταξύ της κεντρικής κυβέρνησης και της Περιφέρειας Κρήτης.
Θέλω, επίσης, να αναφερθώ και ξεχωριστά στους φίλους μας, κ. Αντιπρόεδρε της Βουλής, από τη Σητεία, οι οποίοι είχαν την καλοσύνη να έρθουν σήμερα εδώ και να δεσμευτώ και ενώπιόν τους ότι οι μελέτες στο τμήμα Παχιά Άμμος – Σητεία θα προχωρήσουν άμεσα, έτσι ώστε να βρούμε τη βέλτιστη δυνατή λύση ώστε ο ΒΟΑΚ πραγματικά να αποτελέσει έναν δρόμο που θα συνδέει την Κίσσαμο με τη Σητεία.
Ας βάλουμε, λοιπόν, όλοι τα δυνατά μας έτσι ώστε το έργο αυτό να προχωρήσει με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα και να ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος το οποίο περιγράφεται από τη σύμβαση παραχώρησης.
Στο έργο αυτό συνεργάζονται μεγάλες, οι μεγαλύτερες τεχνικές εταιρείες που έχουμε. Είναι ένα έργο το οποίο, όπως βλέπετε εδώ, έχει μεγάλες τεχνικές δυσκολίες.
Σε αυτό πρέπει να προσθέσουμε και το γεγονός ότι ο δρόμος οφείλει να είναι λειτουργικός κατά τη διάρκεια κατασκευής του. Είμαι σίγουρος, όμως, ότι θα καταφέρουμε να ξεπεράσουμε όλα τα εμπόδια και το έργο να παραδοθεί εντός προϋπολογισμού και εντός χρονοδιαγράμματος.
Θέλω, επίσης, να κάνω μια ξεχωριστή μνεία στα ζητήματα της οδικής ασφάλειας. Έχω μιλήσει πολλές φορές για τον παρανοϊκό φόρο αίματος τον οποίο καταβάλλουμε στην Κρήτη, λόγω και κακής οδικής συμπεριφοράς αλλά λόγω και κακών υποδομών.
Έχω ζητήσει, λοιπόν, από τον Υπουργό να δρομολογήσουμε άμεσα, σε συνεργασία με τους παραχωρησιούχους, έργα οδικής ασφάλειας τα οποία θα κάνουν τον υφιστάμενο Βόρειο Οδικό Άξονα πιο ασφαλή -και σε τμήματα κοντά στο Ηράκλειο και σε τμήματα κοντά στα Χανιά. Έργα τα οποία θα προσομοιάζουν πολύ στις παρεμβάσεις οι οποίες έγιναν στην παλιά Εθνική Οδό Πατρών-Πύργου, έργα τα οποία απεδείχθησαν εξαιρετικά αποτελεσματικά ως προς τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Άρα, έχω ζητήσει από το Υπουργείο πολύ σύντομα να έχουμε τέτοιες παρεμβάσεις ώστε να καταστήσουμε τον υφιστάμενο Βόρειο Οδικό Άξονα όσο το δυνατόν πιο ασφαλή. Αυτό, βέβαια, θα το ξαναπώ, αγαπητέ μου Σταύρο, κύριοι Δήμαρχοι, δεν λύνει το πρόβλημα της συνολικής οδικής συμπεριφοράς στην Κρήτη, το οποίο κάποια στιγμή θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε πιο δραστικά, πιο αποτελεσματικά, αναλογιζόμενοι πρώτα από όλα εμείς οι ίδιοι τον τρόπο με τον οποίο οδηγούμε. Διότι, δυστυχώς, τα στατιστικά στοιχεία στο νησί δεν πηγαίνουν προς την κατεύθυνση την οποία θα θέλαμε.
Επιτρέψτε μου να πω δυο ακόμα κουβέντες για τα υπόλοιπα μεγάλα έργα τα οποία δρομολογούμε στην Κρήτη. Όταν είχα για πρώτη φορά ζητήσει την εμπιστοσύνη σας και με εκλέξατε Πρωθυπουργό, το 2019, σας είχα μιλήσει για τέσσερα μεγάλα έργα.
Σας είχα μιλήσει για τον Βόρειο Οδικό Άξονα -παρά τις πολύ μεγάλες δυσκολίες υλοποιείται. Σας είχα μιλήσει για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα. Η μεγάλη διασύνδεση -η μικρή έχει ήδη ολοκληρωθεί- θα παραδοθεί εντός των επόμενων τριών μηνών, τεράστιας σημασίας έργο για τη ενεργειακή αυτάρκεια του νησιού μας. Σας είχα μιλήσει, επίσης, για τα πολύ σημαντικά αρδευτικά έργα τα οποία πρέπει να γίνουν συνολικά στο νησί μας, καθώς γνωρίζουμε τα προβλήματα λειψυδρίας που αντιμετωπίζουμε ειδικά στην ανατολική Κρήτη.
Χθες υπεγράφη το έργο του συμπλέγματος των Μπραμιανών. Σήμερα θα έχω τη ευκαιρία να πάω στην Πλακιώτισσα και να υπογράψουμε τα δίκτυα, έτσι ώστε να μπορεί να αρδεύεται ένα μεγάλο κομμάτι του κάμπου της Μεσαράς. Έχουμε τις εκκρεμότητες με τον Ταυρωνίτη, είμαστε στην τελική φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου έτσι ώστε και το έργο αυτό να ολοκληρωθεί. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να μπορέσουμε να θωρακίσουμε την Κρήτη ως προς το υδάτινο δυναμικό της και να προστατεύσουμε τους αγρότες μας από την πολύ μεγάλη και πραγματική απειλή της λειψυδρίας.
Σας είχα μιλήσει, επίσης, για το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο, το οποίο προχωρά με γρήγορους ρυθμούς. Ένα αεροδρόμιο το οποίο θα έρθει και θα καταστήσει την Κρήτη ακόμα πιο ελκυστικό τουριστικό προορισμό. Είναι ένα έργο πολύ σημαντικό, πολύ μεγάλο, πολύ ακριβό, το οποίο και αυτό, όμως, δρομολογείται όπως ακριβώς το είχαμε υποσχεθεί.
Και να προσθέσω στα τέσσερα αυτά μεγάλα έργα και ένα ακόμα στο οποίο αποδίδω πολύ μεγάλη σημασία, και αυτό αφορά το έργο των φοιτητικών εστιών οι οποίες θα χτιστούν στο Ηράκλειο και στο Ρέθυμνο. Σχεδόν 5.000 φοιτητές οι οποίοι θα επιλέξουν την Κρήτη ως τον τόπο για να σπουδάσουν, θα έχουν πρόσβαση στις πιο σύγχρονες φοιτητικές εστίες, για να αντιμετωπίσουμε με αυτόν τον τρόπο και το πρόβλημα της στέγασης των φοιτητών οι οποίοι έρχονται στο νησί μας.
Τέλος, επιτρέψτε μου να κλείσω με μία υπενθύμιση. Επέμεινα ιδιαίτερα στον Υπουργό και στον παραχωρησιούχο να υπογράψουμε τη σύμβαση παραχώρησης την 9η Μαΐου, για τον λόγο ότι η 9η Μαΐου είναι η Ημέρα της Ευρώπης. Θέλω να θυμόμαστε πάντα ότι όλα τα μεγάλα έργα τα οποία δρομολογούμε, είτε γίνονται στην Κρήτη είτε στην ηπειρωτική Ελλάδα, έχουν και μία σημαντική ευρωπαϊκή συμμετοχή. Και νομίζω ότι αυτό έχει μία ξεχωριστή αξία να το θυμόμαστε, καθώς βρισκόμαστε στον Μάιο του 2025 και πλησιάζουμε προς την επέτειο δραματικών στιγμών του 2015, όταν η χώρα έφτασε πολύ κοντά στο να βρεθεί έξω από την Ευρώπη.
Ας αναλογιστούμε την πρόοδο την οποία έχουμε κάνει από τότε συνολικά ως χώρα, ας πάρουμε ικανοποίηση από το γεγονός ότι σήμερα η Ελλάδα, ως προς τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών, είναι παράδειγμα προς μίμηση συνολικά στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Ας σκεφτούμε ότι όσο καλύτερα πηγαίνουν τα δημόσια οικονομικά, τόσο θα μπορούμε να επιστρέφουμε αυτό το πλεόνασμα της αναπτυξιακής πορείας προς τους πολίτες.
Και ας υποδεχτούμε, αγαπητέ μου Περιφερειάρχα, συντοπίτες μου, ενωμένοι αυτή την πολύ σημαντική υπογραφή. Ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο το οποίο ανήκει σε όλους τους Κρητικούς. Πολλές κυβερνήσεις δούλεψαν για να φτάσουμε στο σημείο αυτό και θέλω να τις ευχαριστήσω. Και τώρα ας περάσουμε στην υπογραφή αυτής της στιγμής που ξέρω ότι την περιμένατε εδώ και πολλά χρόνια».
Ταχιάος: «Μια νέα μέρα για τον ΒΟΑΚ – Η Κρήτη αλλάζει πρόσωπο»
Μια σημαντική ημέρα ξημερώνει για την Κρήτη, καθώς όπως δήλωσε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, η συμβασιοποίηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) αποτελεί ένα δύσκολο αλλά αισιόδοξο βήμα. «Το μέλλον της Κρήτης με τον ΒΟΑΚ θα είναι εντελώς διαφορετικό. Η Κρήτη θα γίνει ένα άλλο νησί», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Ταχιάος υπογράμμισε ότι για πρώτη φορά στην Ελλάδα κατασκευάζεται ενιαίος αυτοκινητόδρομος σε επιμέρους τμήματα που είναι λειτουργικά, γεγονός που αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε μια περιοχή όπως η Κρήτη με αυξημένες μετακινήσεις, ειδικά σε τουριστικές περιόδους.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, επεσήμανε τη σημασία της σημερινής ημέρας, σημειώνοντας: «Εδώ και χρόνια ακουγόταν η φράση ‘παραχώρηση ΒΟΑΚ’. Σήμερα, όσο απίθανο κι αν φάνταζε, η υπογραφή γίνεται πράξη. Με ξενύχτι από την ομάδα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τα υπουργεία και τις τράπεζες, πετύχαμε τον στόχο που είχε θέσει ο πρωθυπουργός για τις 9 Μαΐου».
Ο κ. Περιστέρης ευχαρίστησε τα στελέχη της εταιρείας για την «πιο ολοκληρωμένη πρόταση» που κατατέθηκε, ενώ δεν παρέλειψε να εκφράσει την εκτίμησή του προς τον πρωθυπουργό «για τη στήριξη και τις κατευθύνσεις που έδωσε ώστε να προχωρήσει το έργο».
Κλείνοντας, επισήμανε ότι τώρα ξεκινά ένα ακόμη πιο απαιτητικό στάδιο, τονίζοντας την ανάγκη για συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και τις αρχές, προκειμένου να φτάσει σε πέρας αυτό το σύνθετο εγχείρημα.
Δήμας: Έρχονται μελέτες και για τη Σητεία
Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Δήμας δήλωσε ότι παρότι οι εργασίες για τον ΒΟΑΚ έχουν ήδη ξεκινήσει, σήμερα συμβασιοποιείται το μεγαλύτερο μέρος του έργου. Όπως ανέφερε, το φιλόδοξο αυτό έργο περιλαμβάνει τουλάχιστον 43 κόμβους, 23 σήραγγες και 89 γέφυρες, υπογραμμίζοντας τη μεγάλη τεχνική του πολυπλοκότητα.
Ο κ. Δήμας ανακοίνωσε επίσης ότι, έπειτα από εντολή του πρωθυπουργού, το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει η χρηματοδότηση των μελετών για την επέκταση του έργου έως τη Σητεία.
Σημείωσε ακόμη την ανάγκη ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, καθώς στον ΒΟΑΚ έχουν καταγραφεί 38 θανατηφόρα τροχαία. Επεσήμανε ότι θα εφαρμοστούν μέτρα αντίστοιχα με εκείνα στον άξονα Πατρών–Πύργου, με στόχο τη μείωση των ατυχημάτων και την ομαλή κυκλοφορία κατά τη διάρκεια των εργασιών.
«Από το 2019 μέχρι σήμερα, οι κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη και οι αρμόδιες ηγεσίες του υπουργείου Υποδομών εργάστηκαν συστηματικά για να φτάσουμε στη σημερινή ημέρα. Όμως, όλα αυτά γίνονται χάρη στην καθοριστική συμβολή του πρωθυπουργού, ο οποίος έχει την κύρια ευθύνη για την πρόοδο του έργου», κατέληξε ο υπουργός.