Ζ. Μηνά (Αθηναϊκή Ζυθοποιία): Αν δεν μειωθεί η φορολογία, καμιά ανάπτυξη δεν θα στεριώσει

Ζ. Μηνά (Αθηναϊκή Ζυθοποιία): Αν δεν μειωθεί η φορολογία, καμιά ανάπτυξη δεν θα στεριώσει

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Την άποψη ότι η Ελλάδα έχει λαμπρό μέλλον τόσο στην ανάπτυξη του κλάδου της μπύρας όσο κυρίως στην πρωτογενή παραγωγή από την οποία και μόνο μπορεί να προέλθει η φυγή προς τα εμπρός εξέφρασε χθες το βράδυ σε συνάντηση με δημοσιογράφους ο απερχόμενος πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας Ζωούλλης Μηνά.

Ο ίδιος όμως ξεκαθάρισε ό,τι «αν δεν μειωθεί η φορολογία που “σκοτώνει” κάθε δημιουργική προσπάθεια, τότε η όποια ανάπτυξη έρθει στη χώρα δεν πρόκειται να είναι βιώσιμη», φέρνοντας το παράδειγμα της Πορτογαλίας.

Στην Ελλάδα, το εκατόλιτρο μπύρας φορολογείται με 62 ευρώ, τη στιγμή που στην Πορτογαλία (χώρα μεσογειακή, με παρόμοιο κλίμα με το δικό μας) η αντίστοιχη φορολογία είναι μόλις 18 ευρώ! Παράλληλα, αυτό που επισημαίνει ο κ. Μηνά είναι ότι μέσω της μείωσης της φορολογίας και τα έσοδα του κράτους θα ενισχυθούν, μέσω της μεγαλύτερης κατανάλωσης.

Σ' αυτό, ο ίδιος επισημαίνει τη μεγάλη «απόσταση» που έχει ακόμη να διανύσει η Ελλάδα και τα περιθώρια ανάπτυξης του κλάδου της μπύρας, καθώς στην Πορτογαλία η μέση ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση είναι 75 λίτρα (με ανάπτυξη 4% φέτος) όταν στη χώρα μας είναι μόλις 34 λίτρα!

Τα εμπόδια για το Μηλίτη

Αναφορικά με την παραγωγή μπύρας από μηλίτη, ο κ. Μηνά τόνισε ότι παρ' ότι έχει αλλάξει ο νόμος που κρατούσε από τη δεκαετία του 1920, εντούτοις υπάρχουν στη δημόσια διοίκηση πολλές αγκυλώσεις και τρομερή γραφειοκρατία που συνεχίζουν να βάζουν προσκόμματα.

Πήρε πολλά χρόνια να αλλάξει ο νόμος, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έχει επενδύσει 1 εκατ. ευρώ για να παράξει μηλίτη, όμως άδεια δεν παίρνει, καθώς μπαίνουν εμπόριο γραφειοκρατικού τύπου σχετικά με το πόση θα είναι η ποσότητα μηλίτη, ποιο το μείγμα κ.λπ.

Πτώση 4% φέτος στην αγορά μπύρας

Μιλώντας για την αγορά μπύρας συνολικά στη χώρα, ο κ. Μηνά τόνισε ότι έως το Σεπτέμβριο κατέγραφε μείωση 4% (σε όγκους αλλά και αξία) ενώ πριν το καλοκαίρι η αγορά ήταν κάτω 11%. Όμως ο τουρισμός έδωσε ώθηση. Ο λόγος που παρά το νέο ρεκόρ στον τουρισμό, η αγορά μπύρας κινήθηκε εκ νέου πτωτικά, σύμφωνα με τον κ. Μηνά οφείλεται στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης που επιβλήθηκε, καθιστώντας πιο ακριβό το προϊόν.

Μιλώντας για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία φέτος, τόνισε ότι ο τζίρος θα κυμανθεί στα περυσινά επίπεδα, ενώ η κερδοφορία θα είναι καλύτερη, σημειώνοντας ότι γενικώς είναι ικανοποιημένος από την πορεία της επιχείρησης το 2017. Επίσης, γνωστοποίησε ότι είχε εξαγωγές 300.000 εκατό λίτρα με μια παραγγελία της τελευταίας στιγμής 60.000 από Ιταλία.

Συμβολαιακή γεωργία

Ο κ. Μηνά αναφέρθηκε και στο μεγάλο πρόγραμμα που τα τελευταία χρόνια έχει σε εξέλιξη η Αθηναϊκή Ζυθοποιία και αφορά τη Συμβολαιακή Καλλιέργεια Κριθαριού, τονίζοντας ότι ο όμιλος θα συνεχίσει να ενισχύει αυτό το πρόγραμμα με μεγάλη έμφαση.

Μέσω αυτού του προγράμματος η εταιρεία παράγει τις μπύρες της από 100% ελληνικό κριθάρι, το οποίο προμηθεύεται από περίπου 2.000 εγχώριους παραγωγούς, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στη δημιουργία περίπου 800 νέων θέσεων εργασίας κυρίως στον πρωτογενή τομέα.

Για το πρόστιμο

Μιλώντας για το πρόστιμο που η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει επιβάλει στην εταιρεία ο κ. Μηνά τόνισε ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έχει καταβάλει τα 25 εκατ. ως όφειλε. Για αυτό το λόγο όπως αποκάλυψε στους δημοσιογράφους, η εταιρεία έχει ήδη προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας ενώ η εκδίκαση της έφεσης που έχει κάνει θα γίνει τον προσεχή Μάρτιο.

Η πορεία του Ζ. Μηνά στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία

O Ζωούλλης Μηνά εντάχθηκε στον όμιλο Heineken το 1996, αρχικά ως οικονομικός διευθυντής στην Ουγγαρία, ενώ κατόπιν ανέλαβε περισσότερες θέσεις ευθύνης, πάντα στην οικονομική διεύθυνση, σε διάφορες περιοχές που έχει παρουσία ο όμιλος. Μεταξύ αυτών ήταν ο ρόλος του οικονομικού διευθυντή της Ρωσίας και του οικονομικού διευθυντή της περιοχής Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Ανατολικής Ευρώπης (ΑΜΕΕ).

Τον Απρίλιο του 2012 ανέλαβε Διευθύνων Σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, σε μια συγκυρία μεταβατική για την αγορά μπύρας στην Ελλάδα, όπου πολλές νέες εταιρείες ξεπήδησαν, διεκδίκησαν και πήραν μερίδια, ενώ η αγορά εν γένει «άνοιξε».

Επί των ημερών του η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προσπάθησε να προσαρμόσει τις πολιτικές της πάνω στα νέα δεδομένα μιας πιο… ανοικτής και ανταγωνιστικής αγοράς, ενώ έδωσε σημαντική ώθηση στο Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού, μέσω του οποίου η εταιρεία παράγει τις μπίρες της.

Από την 1η Φεβρουαρίου 2018 πλέον αναλαμβάνει το τιμόνι της Pivovarna Lasko Union, θυγατρικής της Heineken στη Σλοβενία, ενώ νέος επικεφαλής της ελληνικής εταιρείας αναλαμβάνει ο Αλέξανδρος Δανιηλίδης.

«Αποστολή» του κ. Μηνά είναι αφενός να υλοποιήσει μια συγχώνευση δύο εταιριών που εξαγόρασε η Heineken και μαζί είχαν το 70% της αγοράς της Σλοβενίας και αφετέρου να «τρέξει» τις ευκαιρίες που έχει η χώρα στα Βαλκάνια, όπου η Heineken στοχεύει να επεκταθεί.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Ζωούλλης Μηνά συμμετέχει στα Διοικητικά Συμβούλια διαφόρων κοινοπραξιών και εταιριών που είναι μέτοχος η Heineken, πολλά εκ των οποίων στην Αφρική.