«Ξεκλειδώνει» ο ΒΟΑΚ – Τι σημαίνει το πράσινο φως για το Χερσόνησος-Νεάπολη

«Ξεκλειδώνει» ο ΒΟΑΚ – Τι σημαίνει το πράσινο φως για το Χερσόνησος-Νεάπολη

Ένα βήμα πιο κοντά στην έναρξη υλοποίησης βρίσκεται ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, ύστερα από την έγκριση, χθες, της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Η συγκεκριμένη ΑΕΠΟ αφορά το υποτμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη» που βρίσκεται στους Νομούς Ηρακλείου και Λασιθίου που θα υλοποιηθεί ως ΣΔΙΤ με το διαγωνισμό του έργου να είναι σε πλήρη εξέλιξη. Στη β’ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας έχουν περάσει τα σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη» (Άβαξ-Marguerite), Άκτωρ Παραχωρήσεις, και «Acciona Concesions- Μυτιληναίος Intertoll».

Το οδικό τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη, με μήκος 22 χλμ. και  αξία 360 εκατ. ευρώ, βρίσκεται μετά το Γούρνες-Χερσόνησος και πριν το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και διαθέτει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 90 εκατ. ευρώ από το ταμείο Ανάκαμψης. Στο εν λόγω τμήμα θα πραγματοποιηθούν οι αναγκαίες εργασίες κατασκευής για τη βελτίωση και λειτουργική αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού στο τμήμα των 22 χλμ. από την Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη, με διαπλάτυνση αυτής καθώς και νέες χαράξεις προκειμένου ο δρόμος να μετατραπεί σε ευρωπαϊκών προδιαγραφών αυτοκινητόδρομο.

Ο ΒΟΑΚ, συνολικού προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ, που έχει ταυτιστεί με έναν πολύ μεγάλο αριθμό θανατηφόρων τροχαίων,  εξυπηρετεί τις ανάγκες σε μεταφορά του συνόλου της Βόρειας Κρήτης, καλύπτοντας και μεγάλο μέρος της Νότιας Κρήτης η οποία δεν διαθέτει επαρκές οδικό δίκτυο σύνδεσης. Κατά συνέπεια αποτελεί βασική αναπτυξιακή συγκοινωνιακή υποδομή της νήσου συνδέοντας όλες τις πρωτεύουσες των νομών, τα μεγάλα λιμάνια-αεροδρόμια (πύλες εισόδου – εξόδου) καθώς και τους ισχυρούς οικονομικούς πόλους (ΒΙΠΕ, εγκαταστάσεις τουριστικού ενδιαφέροντος κ.λπ.).

Ευρύτερα ο ΒΟΑΚ επιτρέπει την (οδική) ενίσχυση προς τα δύο άκρα, ανατολικά προς Σητεία και δυτικά προς Καστέλι Κισσάμου, του λειτουργικού ρόλου του υφιστάμενου βόρειου άξονα ανάπτυξης διαπεριφερειακής εμβέλειας.

Επιπλέον, σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ επιβάλλεται και από το γεγονός ότι ο υφιστάμενος δρόμος διαθέτει ανεπαρκή γεωμετρικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά με αποτέλεσμα την εμφάνιση προβλημάτων κορεσμού με επιπτώσεις στην εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας και στην οδική ασφάλεια ιδίως κατά τους θερινούς μήνες.

Τα υπόλοιπα τμήματα

Όσον αφορά το βασικότερο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο με μήκος 157,5 χιλιομέτρων, που θα συνδέει τα Χανιά, με το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο, έχει δημοπρατηθεί ως παραχώρηση για 25 χρόνια. Για το έργο ύψους 1,32 δισ. ευρώ ενδιαφέρον έχουν υποβάλει η ΤΕΡΝΑ, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Μυτιληναίος- Intertol, η Vinci και η ΑΒαξ. Υπολογίζεται ότι έως το τέλος της χρονιάς θα έχει εξασφαλιστεί η περιβαλλοντικής αδειοδότησή του, ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός.

Τέλος, το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος εκτιμάται ότι θα μπορούσε να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο ενδεχομένως μέχρι τις αρχές του 2022. Το έργο είναι της τάξεως των 145 εκατ. ευρώ.

Για να εξασφαλιστούν οι χρηματοροές του έργου, προβλέπεται η διατήρηση των διοδίων με χρέωση 0,063 ευρώ/χλμ., ενώ προβλέπονται κυμαινόμενες πληρωμές από το Ελληνικό Δημόσιο ως ποσοστό των πραγματικών διοδίων. Όσον αφορά τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου τοποθετείται στα 800 εκατ. ευρώ.