Πόλος έλξης η Ελλάδα για επενδύσεις στο λιανεμπόριο

Πόλος έλξης η Ελλάδα για επενδύσεις στο λιανεμπόριο

Νέα εμπορικά κέντρα, με το Ελληνικό να διατηρεί την πρωτοκαθεδρία, τη διπλή ανάπλαση σε Αλεξάνδρας και Βοτανικό να ακολουθεί, την επανατοποθέτηση της Πειραιώς σε εμπορικό δρόμο, τα νέα δεδομένα για τα ήδη υφιστάμενα εμπορικά αλλά και το κλείσιμο μικρών επιχειρήσεων διαμορφώνουν ένα ελκυστικό μείγμα για υφιστάμενες αλυσίδες και νέες αφίξεις.

Παράλληλα, το παρατεταμένο lockdown έχει δημιουργήσει μια σημαντική δυναμική για το άνοιγμα των καταστημάτων όταν το επιτρέψουν μόνιμα οι υγειονομικές συνθήκες, στην οποία ποντάρουν και εγχώριοι όμιλοι όπως η Fourlis για την επέκταση τους με τη δημιουργία νέων σημείων πώλησης.

Παρά το δυσμενές κλίμα που βιώνει αυτή τη στιγμή η αγορά υπάρχουν ικανές συνθήκες σημαντική ανάκαμψης προσελκύοντας εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα. Εταιρείες που δεν πτοούνται και προσπαθούν να μετατρέψουν μακροπρόθεσμα την κρίση σε ευκαιρία.

Όσο αφορά την αγορά ακινήτων αυτή είναι σημαντικά υποτιμημένη ήδη και λόγω των οικονομικών επιπτώσεων του κορονοϊού πολλά συνοικιακά καταστήματα ενδέχεται να απελευθερώσουν χώρους και τζίρο, επομένως, το να βρει κανείς  τώρα ακίνητο για το πρώτο κατάστημα αποτελεί ένα θετικό momentum.

Στην αγορά είναι σαφές δε ότι η κινητικότητα στον κλάδο των εμπορικών κέντρων στην Αθήνα, είναι μεγάλη με τα ενεργά projects να προχωρούν ενώ νέα malls είτε βρίσκονται σε στάδιο σχεδιασμού είτε ήδη σε στάδιο εκκίνησης και αναμένεται να ενισχύσουν το ενδιαφέρον μεγάλων brands.

Άλλωστε η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη, όσον αφορά τον αριθμό και μέγεθος των εμπορικών κέντρων με την αναλογία τετραγωνικών μέτρων ανά κάτοικο στη χώρα μας να είναι πολύ χαμηλή, μόλις στα 61 τ.μ. / κάτοικο, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019.

Ποιοι έρχονται – ποιοι ενισχύουν θέσεις

Ήδη δύο μεγάλες αλυσίδες από τον χώρο των σουπερμάρκετ, μια από τη Μεγάλη Βρετανία και μια από τη Ρωσία επενδύουν στην ελληνική αγορά καθώς όπως εκτιμούν παράγοντες του κλάδου αναμένεται να καταγράψει ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.

Και οι δύο αλυσίδες, η Βρετανική Poundland και η Ρωσική SVETOFOR, γνωστή στην ΕΕ ως ΜERE εκτιμάται ότι θα εκμεταλλευτούν τις οικονομικές επιπτώσεις που προκύπτουν από την πανδημία του κορονοϊού καθώς πρόκειται για εκπτωτικές αλυσίδες. Η Poundland  εμπορεύεται φθηνά προϊόντα, τα οποία αφορούν από το food industry, την υγιεινή διατροφή έως τροφές και εξαρτήματα για κατοικίδια. Διαθέτει δηλαδή μια ευρεία γκάμα προϊόντων, η οποία διατίθεται σε πολύ χαμηλές τιμές.

Ήδη στο ραντάρ της πολυεθνικής βρίσκονται ακίνητα κατά κύριο λόγο σε οικιστικούς ιστούς, που προσφέρουν τη δυνατότητα μαζικής προσέλευσης καταναλωτών και ειδικά στο κέντρο της Αθήνας, όπως είναι το Σύνταγμα, Μοναστηράκι και στα Δυτικά Προάστια καθώς η Poundland, είναι γνωστή και ως το «σούπερ μάρκετ της μιας λίρας». Η αλυσίδα αναμένεται έως τις αρχές του 2022 να ανοίξει το πρώτο κατάστημα στην Αθήνα.

Παράλληλα η «άφιξη» της μεγαλύτερης εκπτωτικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ της Ρωσίας, στην Ελλάδα αναμένεται να ξεκινήσει από τη Λάρισα, Τρίπολη και Λαγκαδά στη Θεσσαλονίκη.

Η MERE δραστηριοποιείται στον χώρο του hard discount, σχεδόν στο σύνολό της με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και «υπόσχεται» τιμές έως και 40% κάτω από τον ανταγωνισμό.

Στη χώρα μας όπως επισημαίνει η  MERE, συνεργάζεται απευθείας με τους παραγωγούς, μικρούς και μεγάλους προτιμώντας ελληνικά προϊόντα ενώ προσφέρει «αυτόματες πληρωμές κάθε εβδομάδα για ό,τι έχει πωληθεί στη διάρκειά της».

Παράλληλα, αρκετά brands τείνουν να ενδυναμώνουν τη θέση τους στην αγορά της Ελλάδα ενώ δε λείπουν και οι νέες αφίξεις.

Η νεοσύστατη Up Trend με βασικούς μετόχους την Βeyond Lifestyle (Καρέλλης Νικόλαος & Σία) την Παύλος Καλαμαρίδης και Σία, τη Sport & Fashion Freedom των αδελφών Κυρκίνη και την Unlimited Sport, μέσω της οποίας το Fais Group αναπτύσσει την Under Armour, επιχειρεί να εκμεταλλευτεί το κενό που αφήνει στην αγορά αθλητικών ειδών η Nike, εκμεταλλευόμενη τις νέες τάσεις που προκαλεί η πανδημία καθώς όλο και περισσότεροι  καταναλωτές στρέφονται στην casual και αθλητική ένδυση.

Το δίκτυό της στην Ελλάδα επεκτείνει η ιταλική εταιρεία καλλυντικών ΚΙΚΟ Μilano, την οποία έφερε στη χώρα μας το περασμένο φθινόπωρο, ο Όμιλος Φάις, με την προσθήκη δύο ακόμη καταστημάτων στα τρία που ήδη διαθέτει με πρώτο σταθμό τη Γλυφάδα και αμέσως μετά την Πάτρα 

Ο όμιλος Η&Μ προχωρά σε άνοιγμα καταστήματος COS στο Golden Ηall. Τα COS αποτελούν brand που έχει στο χαρτοφυλάκιο της η H&M και αυτή τη στιγμή διατίθεται στη χώρα μας από το 2020 μόνο μέσω e-shop, μαζί με τα brand Monki, Weekday, & Other Stories και ARKET, που επίσης ανήκουν στον ίδιο Όμιλο.

Ο αρχικός προγραμματισμός προέβλεπε το άνοιγμα του πρώτου καταστήματος COS στην Ελλάδα προς τα τέλη Μαρτίου, ωστόσο, τα περιοριστικά μέτρα άλλαξαν το χρονοδιάγραμμα με το άνοιγμα του λιανεμπορίου στη Αττική.

Την εταιρεία υποδημάτων Aldo φέρνει στην Ελλάδα η Migato AE. Το πρώτο κατάστημα της γνωστής αλυσίδας, με έδρα το Μοντρεάλ του Καναδά, ετοιμάζεται να ανοίξει τις πύλες του στο κοινό στον κεντρικότερο εμπορικό δρόμο της Γλυφάδας, επί της λεωφόρου Ιωάννου Μεταξά, το προσεχές διάστημα, και όταν επιτραπεί στο λιανεμπόριο να ξαναλειτουργήσει. 

Στην αναβάθμιση του δικτύου καταστημάτων του επενδύει και ο ισπανικός όμιλος fast fashion, Inditex, στη χώρα μας το 2021 και προχωρά στο άνοιγμα νέων σημείων. Ειδικότερα, προγραμματίζεται το άνοιγμα τεσσάρων νέων καταστημάτων μέσα στο 2021, σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κρήτη.