Το μακρύ καλοκαίρι του ελληνικού τουρισμού

Το μακρύ καλοκαίρι του ελληνικού τουρισμού

Σε σημαντικό βραχίονα  της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας μας τείνει να εξελιχθεί ο τουρισμός και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που τόσο οι εκπρόσωποι της πολιτείας, όσο και οι παράγοντες της τουριστικής βιομηχανίας έχουν εκδηλώσει την επιθυμία για επιμήκυνση της φετινής, και όχι μόνο, τουριστικής περιόδου. Οι αριθμοί δίνουν τη δυνατότητα στους αρμόδιους να συζητούν για επέκταση της σεζόν για τις αρχές Οκτωβρίου ή ακόμη και του Νοεμβρίου.

Η πρώτη αίσθηση είναι ότι κατά το φετινό Σεπτέμβριο, τόσο οι αεροπορικές αφίξεις, όσο και οι πληρότητες των ξενοδοχείων και άλλων καταλυμάτων θα είναι ικανοποιητικές και ίσως ξεπεράσουν τα επίπεδα του 2019. Με τον τρόπο αυτό μπορούμε να συζητάμε για μια βέβαια υπέρβαση των τουριστικών εσόδων σε σχέση με το 2019, το οποίο να σημειώσουμε ήταν χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό. Στόχος, βέβαια, είναι όχι μόνο να ξεπεραστεί το ρεκόρ, αλλά να δημιουργηθεί μια βάση για σταδιακή επέκταση της τουριστικής σεζόν, για όλο τον χρόνο.

Ήδη ο υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλης Κικίλιας με δηλώσεις του από τα Νέα Μουδανιά της Χαλκιδικής αναφερόμενος στη φετινή πορεία του τουρισμού και στην προσπάθεια επέκτασης της σεζόν τόνισε χαρακτηριστικά : «Το υπουργείο Οικονομικών έβαλε τον πήχη για τον τουρισμό στα 15 δισ. ευρώ έσοδα και μετά προέκυψε πόλεμος, άρα θα έπρεπε κάποιος να σκεφτεί πως με 10 ή 11 δισ. ευρώ είμαστε ευχαριστημένοι. Ωστόσο, καταφέραμε να ξεπεράσουμε ακόμη και τα έσοδα του 2019 που ήταν 18,2 δισ. και ανάλογα με την προσπάθεια που θα κάνουμε όλοι μαζί θα έχουμε χρονιά ρεκόρ φέτος στον τουρισμό και θα δούμε που θα φτάσει ο πήχης».

Στη συνέχεια, αναφερόμενος στην ελκυστικότητα της χώρας μας ως τουριστικό προορισμό ακόμη και το φθινόπωρο σημείωσε: «Ο χειμώνας είναι πολύ πιο βαρύς για τη Βόρεια Ευρώπη από ότι για την Ελλάδα. Εμείς έχουμε ένα γλυκό φθινόπωρο και χειμώνα. Κάλλιστα κολυμπάς στη Χαλκιδική τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο, έχεις ανοιχτά καταστήματα, αθλητισμό και πολιτισμό. Επομένως, οι Βορειοευρωπαίοι που έχουν χειμώνα επτά μήνες γιατί να μην έρθουν στη χώρα μας τους επόμενους μήνες;  Θα τους κοστίσει λιγότερο, ενώ είναι το όνειρο τους να επισκεφτούν την Ελλάδα».

Θετικά τα στοιχεία και για τον Σεπτέμβριο

Οι προσπάθειες των αεροπορικών εταιρειών και των tour operators δείχνουν να αποδίδουν καρπούς. Στην κατεύθυνση αυτή, εκτός από το ελληνικό τουριστικό brand, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και το χάος που επικράτησε τους προηγούμενους μήνες και εξακολουθεί να επικρατεί στα ευρωπαϊκά μεγάλα, διεθνή αεροδρόμια, πλην των ελληνικών, όπου οι αριθμοί αποδεικνύουν ότι όλα βαίνουν καλώς.

Σε ό,τι αφορά τις μέχρι στιγμής επιδόσεις με βάση τα στοιχεία για τον μήνα Αύγουστο, στις τουριστικές αφίξεις των νησιών του νοτιοανατολικού Αιγαίου σημειώθηκε αύξηση 17% σε σχέση με το 2019, για την πρώτη εβδομάδα.

Παράλληλα, στοιχεία από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων δείχνουν ότι τουρίστες από αγορές, όπως η Αγγλία και η Γερμανία συνεχίζουν και τον Σεπτέμβριο τις διακοπές τους, ενώ σύμφωνα με τον υπουργό Τουρισμού κ. Κικίλια, στοιχεία από καταλύματα βραχυχρόνιων μισθώσεων, (Airbnb) δείχνουν ότι τόσο για τον Ιούλιο και Αύγουστο, όσο και για τον Σεπτέμβριο, καταγράφεται αύξηση στης κρατήσεις που υπερβαίνει το 26% σε σχέση με το 2019.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι η επέκταση της τουριστικής σεζόν όχι μόνο για τη φετινή χρονιά, αλλά και για τις επερχόμενες μπορεί να επιτευχθεί.

Μάλιστα, η κατάσταση γίνεται ευκολότερη στην περίπτωση  δημοφιλών τουριστικών προορισμών όπως η Κρήτη, η Κως και η Ρόδος, καθώς τα νησιά αυτά διαθέτουν τις κατάλληλες υποδομές για την επέκταση της σεζόν. Για τον σκοπό αυτό βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με tour operators ώστε να προστεθούν κάποιες πτήσεις μέχρι και τις αρχές Νοεμβρίου.

Αξίζει να αναφερθεί ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι συζητήσεις αυτές έχουν αποφέρει καρπούς. Ενδεικτικά αναφέρεται η απόφαση του γερμανικού tour operator FTI ο οποίος, πρόσφατα, ανακοίνωσε ότι επεκτείνει τα σχέδιά του ειδικά για Ρόδο και Κρήτη, πέρα από τους καλοκαιρινούς μήνες, μέχρι και τον Οκτώβριο, δίνοντας, ουσιαστικά, μια μικρή παράταση στη σεζόν.

Στόχος των επιχειρηματιών, ξενοδόχων και άλλων φορέων της Ρόδου είναι η επέκταση της τουριστικής σεζόν ως τις 15 Νοεμβρίου, σε περίπτωση που αυτό είναι εφικτό. Με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία, κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί, καθώς  στη Ρόδο, η εξέλιξη της φετινής τουριστικής περιόδου είναι ικανοποιητική.  Ήδη, έχει καταρρίψει τα ρεκόρ του 2019 όπου μέχρι πρότινος ήταν η καλύτερη σεζόν του ροδιακού τουρισμού. Τις τελευταίες ημέρες οι αφίξεις τουριστών στο νησί της Ρόδου έχουν υπερβεί συνολικά το 1.800.000 άτομα. Ο στόχος είναι μέχρι τέλος του χρόνου ο αριθμός τουριστών να φθάσει τα 2.300.000 άτομα.

Ενεργειακή μετανάστευση ή «ενεργειακός τουρισμός»

Την επέκταση της τουριστικής σεζόν και μάλιστα για όλη τη διάρκεια του φθινοπώρου έχουν θέσει σε πρώτο πλάνο και οι επιχειρηματίες και ξενοδόχοι των Χανίων.

Μάλιστα, το νησί της Κρήτης, πρόσφατα, όταν άρχισε να διαφαίνεται ο «βαρύς βορειοευρωπαϊκός χειμώνας» που θα προκαλέσει η ενεργειακή κρίση, προχώρησε σε μια ρηξικέλευθη πρόσκληση. Πρόκειται για την «ενεργειακή μετανάστευση» η οποία κάλλιστα μπορεί και να μετονομασθεί σε «ενεργειακό τουρισμό».

Τον σχεδιασμό, αυτόν του υπουργείο Τουρισμού υιοθέτησαν και οι επιχειρηματίες και ξενοδόχοι στη Ρόδο.

Στόχος της πρόσκλησης  είναι η προσέλκυση των Ευρωπαίων προκειμένου να περάσουν όχι μόνο τις θερινές διακοπές τους το δίμηνο Σεπτεμβρίου -Οκτωβρίου στη χώρα μας, αλλά κι ένα ένα μεσογειακό χειμώνα στην Ελλάδα.

Έτσι κατά τις επαφές που θα έχει ο υπουργός Τουρισμού στη Γερμανία θα συζητηθεί και η προσέλκυση Γερμανών συνταξιούχων στην Ελλάδα, με αιχμή την Κρήτη, τη Ρόδο, την Κω, την Κέρκυρα, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, μετά το πέρας της τουριστικής περιόδου.

Οι τοπικοί φορείς και παράγοντες της Ρόδου έχουν εστιάσει το ενδιαφέρον τους στο να μπορέσουν να προσελκύσουν τουρίστες και τη χειμερινή περίοδο, κυρίως συνταξιούχους από τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης και προς την κατεύθυνση αυτή έχουν, ήδη, πραγματοποιηθεί οι πρώτες συσκέψεις, ενώ υπάρχει συνεχής συνεννόηση και με το υπουργείο Τουρισμού.