Hola Beat!

Hola Beat!

Η βιομηχανία του ride hailing, των ψηφιακών υπηρεσιών κλήσης οδηγού, είναι ένας χώρος εξαιρετικά ανταγωνιστικός. Uber, Lyft, Grab και τόσες άλλες εφαρμογές αγωνίζονται να επικρατήσουν στις μεγάλες πόλεις του πλανήτη. To «δικό μας» Beat ξεκίνησε ως Taxibeat στην ελληνική πρωτεύουσα το 2011 και ήταν μάλιστα από τις πρώτες εφαρμογές του είδους σε διεθνές επίπεδο. Λίγα χρόνια αργότερα και παρά τις μεγάλες δυσκολίες, κυρίως εύρεσης κεφαλαίων, αλλά και ταλέντου, η μικρή startup έχει σήμερα περίπου 300 εργαζομένους και παρουσία σε 4 πόλεις.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Beat, Νίκος Δρανδάκης μιλάει για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες στη Νότια Αμερική. 

Η Beat, όχι μόνο κατόρθωσε να γίνει η πλέον δημοφιλής εφαρμογή, αλλά έγινε και η μεγαλύτερη ιστορία επιτυχίας ανάμεσα στις ελληνικές startups, όταν εξαγοράστηκε από το mytaxi. Ενάμιση χρόνο μετά, τι σημαίνει αυτή η εξαγορά για την εταιρεία σας;

Ο όμιλος του mytaxi (Daimler Mobility Services, μέλος του Daimler Group), στον οποίο ανήκει η Beat, αναδεικνύεται πλέον σε έναν παγκόσμιο παίκτη του κλάδου μας, ειδικά έπειτα από τις εξαγορές στις οποίες έχει προχωρήσει -και όσες θα ακολουθήσουν. Ο όμιλος διπλασίασε τον αριθμό των επιβατών του το προηγούμενο έτος, φθάνοντας σε περισσότερους από 11 εκατομμύρια χρήστες, οι οποίοι πραγματοποίησαν 76 εκατομμύρια διαδρομές. Η ανάπτυξη το 2017 ήταν +450% σε σύγκριση με το 2016. Ως επιβεβαίωση της ποιότητας της υπηρεσίας, κάθε δευτερόλεπτο, 4 αυτοκίνητα ζητούνται από μία από τις εφαρμογές του ομίλου mytaxi. Η συμβολή της Beat στα νούμερα αυτά υπήρξε καταλυτική, ενώ παρατηρούμε ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη την τρέχουσα χρονιά. Η Beat ανήκει τώρα σε ένα μεγαλύτερο σχήμα και έχει περισσότερα εφόδια για να υλοποιήσει τα σχέδιά της.

Ποια είναι τα σχέδια της Beat;

Αποστολή μας είναι να προσφέρουμε εύκολη, ασφαλή και οικονομικά προσιτή μετακίνηση σε όλους. Μιλώντας για το (όχι πολύ μακρινό) μέλλον, το όραμα της Beat για τη βιομηχανία είναι να αναπτύξει ένα έξυπνο σύστημα που να προβλέπει εκ των προτέρων τις ανάγκες μετακίνησης των ανθρώπων και να εξυπηρετεί αυτές τις ανάγκες μέσω αυτόνομων οχημάτων, κατόπιν αιτήματος ή -ακόμη καλύτερα- με συνδρομή. Μπαίνοντας στην οικογένεια της Daimler, είμαστε σε πολύ καλό δρόμο για να τα πετύχουμε αυτά.

Η Daimler, εξάλλου, πρόσφατα ανακοίνωσε τη συγχώνευση με τη σχετική επιχειρηματική μονάδα της BMW για τα mobility services -χώρος όπου η Beat αναμένεται να διαδραματίσει βασικό ρόλο. Στόχος της Daimler είναι να γίνει πρωτοπόρος στον τομέα των αυτόνομων αυτοκινήτων και να κερδίσει έδαφος έναντι των ανταγωνιστών της -είτε των παραδοσιακών παικτών της αυτοκινητοβιομηχανίας είτε των εταιρειών τεχνολογίας της Silicon Valley.

Πριν από την εξαγορά από τον γερμανικό κολοσσό, η Beat είχε ήδη επεκτείνει τις δραστηριότητές της στο εξωτερικό, και συγκεκριμένα στη Νότια Αμερική. Πώς πάνε τα πράγματα εκεί;

Συνεχίζουμε να αναπτυσσόμαστε με ταχύ ρυθμό. Μάλιστα, διπλασιάσαμε τον αριθμό των Beat διαδρομών φέτος σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2017. Η εφαρμογή μας είναι σήμερα η κορυφαία εφαρμογή στη Λίμα του Περού, με δεκάδες χιλιάδες οδηγούς και εκατομμύρια διαδρομές τον μήνα, αφήνοντας πίσω πολύ μεγαλύτερους παίκτες, όπως η Uber. Η Beat επίσης αναπτύσσεται με ταχύ ρυθμό και στο Σαντιάγκο της Χιλής, όπου ήδη πραγματοποιούμε περισσότερες διαδρομές σε σχέση με τη «γενέτειρά» μας, την Αθήνα. Αυτόν τον μήνα, η Beat εφαρμογή έφτασε και στην Μπογκοτά της Κολομβίας.

Ποια θα είναι η επόμενη πόλη; Την έχετε ορίσει;

Ναι, εξετάζουμε την περίπτωση του Μεξικού, αν και δεν θα πω περισσότερα τώρα. Στόχος μας είναι να επεκταθούμε σε περισσότερες πόλεις και να κυριαρχήσουμε στη Νότια Αμερική στο κοντινό μέλλον.

Γιατί, όμως, στη Νότια Αμερική;

Στη Νότια Αμερική η εταιρεία μας είχε τις επιτυχίες και τις απώλειές της τα τελευταία χρόνια, μέσω των οποίων η ομάδα μας απέκτησε σημαντική εμπειρία στην περιοχή. Συνεχίζουμε να εστιάζουμε και να επεκτεινόμαστε στη Νότια Αμερική επειδή θέλουμε να αντιμετωπίσουμε μια πολύ πραγματική και πιεστική ανάγκη της αγοράς: την οικονομικά προσιτή, εύκολη και ασφαλή μετακίνηση σε πόλεις στις οποίες οι υποδομές των δημοσίων συγκοινωνιών είναι χαμηλής ποιότητας. Οι ευκαιρίες ανάπτυξης που βλέπουμε είναι τεράστιες. Επιπλέον, εκεί μπορούμε να παρέχουμε ευκαιρίες και σε ανθρώπους που αγωνίζονται για τον βιοπορισμό τους. Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι αντικαθιστούν την έλλειψη συγκοινωνιακής υποδομής στην πόλη, μεταφέροντας άλλους ανθρώπους στους προορισμούς τους με τα δικά τους αυτοκίνητα, και κερδίζουν ένα εισόδημα από αυτό.

Πώς η -μέχρι πρόσφατα- μικρή ελληνική startup κατάφερε να ανταγωνιστεί γίγαντες όπως η Uber;

Κατ'' αρχάς, εφαρμόζοντας αυτό που λέμε εσωτερικά στη εταιρεία μας «ruthless execution». Θέτουμε προτεραιότητες, παίρνουμε γρήγορα αποφάσεις για το πώς θα δράσουμε ανάλογα με τις καθημερινές προκλήσεις και στη συνέχεια εστιάζουμε στην εκτέλεσή τους, απλοποιώντας όσο γίνεται τις διαδικασίες. Επειτα, υιοθετούμε μια υπερ-τοπική προσέγγιση στις πόλεις στις οποίες λειτουργούμε, σε τέτοιο βαθμό που η κάθε πόλη μάλλον θεωρεί ότι το Beat λειτουργεί μόνο στη συγκεκριμένη πόλη.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για εσάς το αμέσως επόμενο διάστημα;

Το να μεγαλώσουμε και άλλο τις ομάδες μας σε όλες τις πόλεις στις οποίες λειτουργούμε, και να οργανώσουμε νέες ομάδες στις νέες πόλεις που θα πάμε. Οι δυνατές και επαρκώς στελεχωμένες ομάδες είναι προτεραιότητα. Χωρίς τους σωστούς ανθρώπους στις σωστές θέσεις δεν μπορούμε να οραματιζόμαστε ανάπτυξη. Εχουμε διπλασιάσει το προσωπικό μας κατά τον τελευταίο χρόνο, και θέλουμε να συνεχίσουμε να μεγαλώνουμε τις ομάδες μας με τον ίδιο και ακόμη πιο εντατικό ρυθμό.

* Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο ειδικό ένθετο του Φιλελεύθερου για τις startups στις 16 Ιουλίου