Aegean Airlines: Στο… σπάνιο κλαμπ των εταιρειών του 1 δισ. τζίρου

Aegean Airlines: Στο… σπάνιο κλαμπ των εταιρειών του 1 δισ. τζίρου

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Στο… σπάνιο κλαμπ – εισηγμένων και μη – εταιρειών που κάνουν πλέον τζίρο πάνω από 1 δισ. ευρώ μπήκε για πρώτη φορά στην ιστορία της η Aegean Airlines, η οποία μέσα σε ελάχιστα μόλις χρόνια έχει γίνει ένας Εθνικός Πρωταθλητής, σ' έναν από τους πιο δύσκολους και απαιτητικούς επιχειρηματικούς τομείς παγκοσμίως!

Η εταιρεία είχε ενοποιημένα έσοδα 1,020 δισ. ευρώ το 2016, διακινώντας 12,5 εκατ. επιβάτες, με πάνω από 112 χιλιάδες πτήσεις, μέσω 61 αεροσκαφών! Επιδόσεις και αριθμοί, πίσω από τους οποίους - για όσους γνωρίζουν ελάχιστα το χώρο - κρύβεται ένα τεράστιο πτητικό έργο, πολυσχιδείς υπηρεσίες, με την εταιρεία να «παίζει» πλέον ως υπολογίσιμη δύναμη διεθνώς, σ' έναν άκρως ανταγωνιστικό κλάδο.

Θυμίζουμε ότι η πορεία της Aegean Airlines τα τελευταία χρόνια, συνδυαστικά με το υπερσύγχρονο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, είναι οι κυρίαρχοι καταλύτες της γεωμετρικής αύξησης της τουριστικής κίνησης από και προς την Ελλάδα.

Σε ότι αφορά τους στόχους για το 2017, η διοίκηση της εταιρείας προχωρά σε κινήσεις προσαρμογής στους καιρούς, τόσο μέσω αναδιάρθρωσης κάποιων προορισμών, όσο και επανεκτιμώντας το επενδυτικό της πρόγραμμα.

Όπως σημείωσε χθες ο αντιπρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές, οι στόχοι για το τρέχον έτος είναι η ενίσχυση της χωρητικότητας στο αεροδρόμιο της Αθήνας όπου είναι η έδρα της, η μείωση του κόστους διανομής των εισιτηρίων, αλλά και η μείωση – κατά τέσσερα – του στόλου των αεροσκαφών turboprop.

Η εκτίμηση του κ. Βασιλάκη για το 2017 είναι θετική για την πορεία του τουρισμού και εν γένει της αεροπορικής κίνησης, ενώ η εταιρεία έχει συνάψει συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου (hedging) για την μεγαλύτερη ποσότητα πετρελαίου (περίπου 60%) για τη διετία 2017-2018.

Χαμηλά τα τέλη στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια

Αναφορικά με τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια ο αντιπρόεδρος της Aegean επισήμανε ότι – τουλάχιστον την πρώτη 4ετία παραχώρησης - θα έχουν χαμηλότερες χρεώσεις σε σχέση με ανταγωνιστικούς αερολιμένες (π.χ. Κωνσταντινούπολης και Νότιας Ευρώπης), αλλά και με το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Για άλλη μια φορά ο κ. Βασιλάκης τόνισε ότι η ενίσχυση της εμπορικής εκμετάλλευσης των περιφερειακών αερολιμένων αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα.

Όπως είπε, η συμβολή του μέσου επιβάτη του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες κυμαίνεται από 7 έως 11 ευρώ, με το ποσό αυτό να συρρικνώνεται στο 1 ευρώ στα περιφερειακά αεροδρόμια.

Σημειώνεται ότι περίπου το 50% των εσόδων στους αερολιμένες των ΗΠΑ και της Ευρώπης προέρχεται από τις υπηρεσίες στάθμευσης, μεταφοράς επιβατών, ενοικίασης αυτοκινήτων και τις εμπορικές δραστηριότητες (duty free, καταστήματα εστίασης κ.λπ.)

Μικρή η μείωση τελών στο ΔΑΑ

Αναφορικά με την επέκταση της σύμβασης του ΔΑΑ Ελευθέριος Βενιζέλος ο κ. Βασιλάκης τόνισε ότι ενδεχομένως αυτό οδηγήσει σε μείωση των χρεώσεων. Εκτίμησε όμως, ότι η μείωση αυτή θα είναι μικρή, ενώ η αναπροσαρμογή των τελών συνδέεται με την πώληση του ποσοστού του Δημοσίου (55%) στον ΔΑΑ, διαδικασία που διευκολύνει η επέκταση της ισχύος της σύμβασης.

Σε κάθε περίπτωση, όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκης, η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης προσφέρει μακροπρόθεσμο ορίζοντα στη διοίκηση του ΔΑΑ, η οποία «ίσως να εξετάσει την υιοθέτηση μίας νέας εμπορικής πολιτικής αφότου ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης του ποσοστού του Δημοσίου».

Τι επηρέασε τα μεγέθη του 2016 – Ισχυρό μέρισμα

Παρά την αύξηση του τζίρου πάνω από 1 δισ. ευρώ, η κερδοφορία του 2016 ήταν μειωμένη για την εταιρεία, λόγω του ιδιαίτερα αδύναμου σε ζήτηση δεύτερου τρίμηνου της χρονιάς, αλλά και της αύξησης του ΦΠΑ κατά 11 μονάδες. Αυτά επηρέασαν αρνητικά τα μεγέθη της χρονιάς, παρά τη θετική απόδοση κατά το τρίτο και εποχικά σημαντικότερο τρίμηνο του έτους.

Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε 32,2 εκατ. ευρώ από 68,4 εκατ. ευρώ το 2015, κυρίως λόγω της υστέρησης που παρουσιάστηκε στο πρώτο εξάμηνο του έτους.

Τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε 253,2 εκατ. ευρώ από 236,8 εκατ. ευρώ στις 31/12/2015.

Η κίνηση στο δίκτυο εξωτερικού αυξήθηκε κατά 12% σε σύγκριση με το 2015, φτάνοντας τους 6,7 εκατ. επιβάτες, ενώ αντίστοιχα στο δίκτυο εσωτερικού η αύξηση της επιβατικής κίνησης ανήλθε σε 5,7 εκατ. επιβάτες, μια αύξηση 2%.

Σημειώνεται πάντως ότι το δ.σ. της Aegean θα προτείνει στην προσεχή γενική συνέλευση τη διανομή μερίσματος 0,40 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση του 2016, ένα από τα κορυφαία μερίσματα στην ελληνική αγορά.