8ος χρόνος, ημέρα 2396η
Τρίτη, 24 Μαΐου 2022

Ποιός ευθύνεται για το χάος στην Αττική Οδό

Ποιός ευθύνεται για το χάος στην Αττική Οδό
Eurokinissi

Η εισπρακτική λογική δεν μπορεί να είναι το μόνο μέλημα ορισμένων επενδυτών. Η εικόνα της Αττικής Οδού και των εκατοντάδων εγκλωβισμένων οδηγών επί 10 και 12 ώρες μέσα στο χιόνι, εκτός από κακή οργάνωση απέναντι σε ένα καιρικό φαινόμενο γνωστό εδώ και μέρες, δείχνει και μια νοοτροπία μακριά από τη κοινωνική ευθύνη. Οι διοικούντες της Αττικής Οδού έδωσαν εξετάσεις και απέτυχαν. Στο σχεδιασμό και τη προετοιμασία αντιμετώπισης της κακοκαιρίας για την οποία υπήρχε πρόγνωση ακριβείας, αλλά και στην διαχείριση της κρίσης. Το φιάσκο έρχεται σε μια συγκυρία όπου τρέχει ο διαγωνισμός για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου σε ιδιώτες. Ένας διαγωνισμός, όπου θα συμμετάσχουν και οι εταιρείες των σημερινών διοικούντων του έργου.

Οι εταιρείες δεν είναι μόνο για να εισπράττουν

Του Τάσου Ευαγγελίου

Η εικόνα της Αττικής Οδούς και των εγκλωβισμένων οδηγών και συνεπιβατών για ώρες μέσα στο χιόνι δεν αποτελούν μόνο στοιχεία κακής οργάνωσης. Δείχνουν και μια νοοτροπία που δεν ανταποκρίνεται στη λογική των εταιρειών και της κοινωνικής τους ευθύνης και επιβεβαιώνει ότι οι σημερινοί μέτοχοι της διαχειρίστριας εταιρείας του κεντρικού κόμβου της Αττικής έδωσαν εξετάσεις και απέτυχαν. Όπως και το γεγονός πως η εισπρακτική λογική δεν μπορεί να είναι το μόνο μέλημα ορισμένων επενδυτών.

Τα όσα έγιναν και όσα γίνονται, το γεγονός πως κατέστη απαραίτητη η παρέμβαση του στρατού επιβεβαιώνουν ότι η συμμετοχή σε μια εταιρείας που έχει αναλάβει τη λειτουργία ενός τόσο σημαντικού έργου δεν ξεκινά και δεν σταματά ανάλογα στη λογική των κερδών που από αυτή αποκομίζουν οι μέτοχοι

Οι έξοδοι της κεντρικής αρτηρίας κλειστές ενώ στις εισόδους οι υπάλληλοι άφηναν τα οχήματα να μπαίνουν στην Αττική Οδό με τη διοίκηση της εταιρείας να μην δίνει εντολή να κλείσει, ενώ την ίδια στιγμή ο δρόμος δεν καθάριζε.

Τι αναφέρει όμως η εταιρεία αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας της; Πέραν της συνεχούς παρακολούθησης που σημειώνει ότι γίνεται με κάμερες και άλλες διαδικασίας στην επίσημη ιστοσελίδα της τονίζεται ότι:

«Ο στόλος των οχημάτων της εταιρείας περιλαμβάνει εξοπλισμένα van για επέμβαση σε συμβάντα και εκτέλεση εργασιών συντήρησης, mini van για τη συντήρηση του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, γερανούς, οχήματα pick up και επιβατικά οχήματα. Για την παροχή δωρεάν οδικής βοήθειας στους χρήστες της Αττικής Οδού, η «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.» συνεργάζεται και με εταιρείες Οδικής Βοήθειας, οι οποίες διαθέτουν σε 24ωρη βάση τα οχήματά τους.

Η εταιρεία διαθέτει πολυμηχανήματα τύπου Unimog, τα οποία λειτουργούν με την προσθήκη του κατάλληλου εξοπλισμού (λεπίδα, αλατοδιανομέας) και ως εκχιονιστικά, καθώς επίσης και φορτηγά εξοπλισμένα με πλυστικά συγκροτήματα, σάρωθρα (σκούπες), καλαθοφόρα και φορτωτές. Όλα τα φορτηγά της εταιρίας δύναται το χειμώνα να μετατραπούν σε εκχιονιστικά με την προσθήκη λεπίδας και αλατοδιανομέα»

Στην χθεσινή χιονοκαταιγίδα δεν προέκυψε από το αποτέλεσμα ότι τηρήθηκαν όλα όσα απορρέουν και από τη σύμβαση που έχει με το ελληνικό δημόσιο ως προς την εκμετάλλευση και λειτουργία της Αττικής Οδού.

Ο εγκλωβισμός δεκάδων εκατοντάδων οδηγών και επιβατών οχημάτων, ανέδειξε κενά και προβλήματα σέ ένα έργο που λειτουργεί με βάσει ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Δηλαδή με είσπραξή αντιτίμου τμήμα του οποίου λειτουργεί ανταποδοτικά μέσω της παροχής υπηρεσιών προς τους χρήστες.

Και είναι ακριβώς αυτό το σημείο που κάνει τη διαφορά και στο οποίο επενδύουν όλοι όσοι πιστεύουν στην ανάγκη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στο πλαίσιο της ανάπτυξης της χώρας. Κάθε χώρας.

Όταν όμως εμφανίζονται φαινόμενα όπως αυτό που προκάλεσε η χθεσινή κακοκαιρία η αίσθηση ότι ορισμένοι θεωρούν τη χώρα μπανανία και έρχονται για να επενδύσουν για ένα γρήγορο κέρδος προκαλεί αντιδράσεις από τους πολίτες που δεν βλέπουν αντισταθμιστικό ωφέλημα.

Συμμετέχοντας σε μια εταιρεία, ο όποιος επενδυτής, συμμετέχει και στα κέρδη της, συμμετέχει όμως και στις υποχρεώσεις. Σε όλα όσα απορρέουν από τις συμβάσεις και τις συμφωνίες που υπάρχουν με μια ευνομούμενη πολιτεία που δεν δύναται να αντιμετωπίζεται ως τριτοκοσμική.

Και πράγματι όπως αναφέρει η ανακοίνωση της Αττικής Οδού, αυτή τη στιγμή προέχει ο απεγκλωβισμός και η ασφάλεια των εγκλωβισμένων στον σύγχρονο αυτό αυτοκινητόδρομο. Επίσης αναμένεται και η τοποθέτησή της «για τις αποφάσεις και τις συνθήκες που οδήγησαν στα πρωτοφανή αυτά γεγονότα που η Αττική Οδός κλήθηκε να αντιμετωπίσει για πρώτη φορά στα 20 χρόνια λειτουργίας της»

Άλλωστε η παρέμβαση του εισαγγελέα για το χάος που προκλήθηκε οδηγεί σε αυτή την κατεύθυνση, όπως και η αναφορά του υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστου Στυλιανίδη ο οποίος ανέφερε χθες πως η εταιρεία παρά τις δεσμεύσεις της διοίκησης προς τον ίδιο δεν κατάφερε να κρατήσει το δρόμο ανοιχτό.

Σημειώνεται πως η Αττική Οδός νωρίτερα είχε κάνει λόγο για νταλίκες που δίπλωσαν για οδηγούς χωρίς εμπειρία που λειτούργησαν με φόβο και γενικότερα για ευθύνες που όμως θα πρέπει να διευκρινιστεί αν και για ποιους υπάρχουν.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης πριν εκλεγεί στη θέση του πρωθυπουργού της χώρας αλλά και μετά έχει στείλει με σαφήνεια ένα μήνυμα. Θα στηρίξει τις επενδύσεις και τις προσπάθειες για την ανάπτυξη της χώρας και κατ' επέκταση τις επιχειρήσεις και τις εταιρείες που επενδύουν σε αυτό το σκοπό που όμως έχουν υποχρεώσεις. Και απέναντι στους πολίτες- εργαζόμενους και απέναντι στην πολιτεία.

Αττική Οδός: Έδωσε εξετάσεις και απέτυχε

Του Γιώργου Φιντικάκη

Οι σημερινοί διοικούντες της Αττικής Οδού έδωσαν εξετάσεις και απέτυχαν. Ο ρόλος των εταιρειών είναι να προσφέρουν σωστές υπηρεσίες και να εισπράττουν το σχετικό αντίτιμο.

Ο χιονιάς απέδειξε ότι η ιδιωτική εταιρεία απέτυχε να παράσχει με επιτυχία στους οδηγούς την υπηρεσία ασφαλούς διέλευσης για την οποία και πληρώνεται.

Απέτυχε στον σχεδιασμό και την προετοιμασία αντιμετώπισης ενός ακραίου καιρικού φαινομένου για το οποίο γνώριζε ότι θα συμβεί εδώ και μέρες. Απέτυχε στην διαχείριση της κρίσης όταν ξεκίνησε η κακοκαιρία, καθώς παρά τις συσκέψεις που είχαν προηγηθεί, όπως τουλάχιστον ανέφερε ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης, δεν έλαβε όσα μέτρα φαίνεται ότι απαιτούνταν για να αποτρέψει τον αποκλεισμό.

Το φιάσκο έρχεται σε μια συγκυρία όπου τρέχει ο διαγωνισμός για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου σε ιδιώτες. Ένας διαγωνισμός όπου θα συμμετάσχουν και οι εταιρείες των σημερινών διοικούντων του έργου.

Τα χθεσινά γεγονότα, η έλλειψη επιχειρησιακής ετοιμότητας απέναντι σε μια δύσκολη κατάσταση για την οποία η εταιρεία είχε ενημερωθεί, αλλά άφησε την διαχείριση της στην τύχη, ποντάροντας ίσως στην παρέμβαση του κράτους, επιβάλουν στο Δημόσιο να συνυπολογίσει ένα τέτοιο ιστορικό. Στο εξωτερικό αντίστοιχες συμβάσεις συνοδεύονται από όρους, βάσει των οποίων, όταν ο παραχωρησιούχος αδυνατεί να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη διέλευση των οδηγών για την οποία καταβάλουν διόδια, τότε το Δημόσιο του επιβάλει αυστηρά πρόστιμα.

Άνθρωποι του χώρου εκφράζουν την έκπληξή τους πως είναι δυνατόν ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος μήκους 70 χιλιομέτρων, με τα έσοδα της Αττικής Οδού, τον εξοπλισμό, τις υποδομές και τις κάμερες παρακολούθησης που διαθέτει, να κλείνει μέσα σε μερικές μόλις ώρες έντονης χιονόπτωσης, την οποία και ανέμενε. Απορίας άξιον γιατί δεν έκλεισε τις εισόδους όταν γνώριζε από το μεσημέρι ότι δεν είναι δυνατή η πρόσβαση από ένα σημείο και μετά. Αν και οι εγκλωβισμοί οδηγών ξεκίνησαν από το πρωί, εντούτοις χρειάστηκε να φτάσει μεσημέρι, ώστε να επιβληθεί στην Αττική Οδό η απαγόρευση κυκλοφορίας των βαρέων οχημάτων και φορτηγών άνω των 3,5 τόνων. Ακολούθησε η ανακοίνωσή της εταιρείας, όπου την ώρα που επικρατούσε κυκλοφοριακό κομφούζιο, εκείνη επέρριπτε ευθύνες στους οδηγούς κάνοντας λόγο για έλλειψη εμπειρίας και μηχανικά προβλήματα.

Αβλεψία; Κακή εκτίμηση και διαχείριση; Όλα αυτά μαζί; Πιθανώς. Αλλά για να μην θρηνήσουμε πάντως απώλειες χρειάστηκε να επέμβει ο στρατός. Αν δε, πιστέψουμε την επιχειρηματολογία της εταιρείας, ότι φταίνε οι συνθήκες που οδήγησαν στα πρωτοφανή αυτά γεγονότα, που η Αττική Οδός κλήθηκε να αντιμετωπίσει για πρώτη φορά στα 20 χρόνια λειτουργίας της, τότε οι δρόμοι στον Καναδά θα έπρεπε να ήταν μονίμως κλειστοί.

Η αστοχία της Αττικής Οδού αναδεικνύει ένα θέμα που στην Ελλάδα δεν έχουμε ακόμη λύσει. Επαναλαμβάνουμε την ίδια συζήτηση περί σωστής παροχής υπηρεσιών, για τις αξιώσεις που έχουμε από τις εταιρείες που τις παρέχουν, πόσο μάλλον όταν αυτές είναι κομβικές για την ασφάλειά μας, για τις οποίες μάλιστα πληρώνουμε διόδια. Ένα θέμα που έχει αποτελέσει συχνά αντικείμενο συζήτησης, αντιπαράθεσης και συγκρούσεων, ενώ ουκ ολίγες φορές, κυβερνήσεις έχουν κληθεί να απολογηθούν για το ύψος τους.

Εκτός και αν η Αττική Οδός από εταιρεία παροχής υπηρεσιών, έχει μετατραπεί σε εισπρακτική εταιρεία. Κάποιοι νομίζουν ότι η Ελλάδα είναι ακόμη μπανανία.