7ος χρόνος, ημέρα 2104η
Πέμπτη, 5 Αυγούστου 2021

Η μεγάλη νίκη των συλλόγων επί της UEFA για τα τηλεοπτικά δικαιώματα και τους σπόνσορες

Η μεγάλη νίκη των συλλόγων επί της UEFA για τα τηλεοπτικά δικαιώματα και τους σπόνσορες
AP PHOTO

Το αργότερο στις 19 Απριλίου, στο Εκτελεστικό Συμβούλιο της UEFA, θα συμφωνηθεί η συνεργασία της με την ECA, τον Σύνδεσμο Ευρωπαϊκών Συλλόγων, για τη δημιουργία μιας νέας εταιρίας όπου οι δύο οργανισμοί θα αποφασίζουν μαζί για την καλύτερη διαχείριση στην πώληση των οπτικοακουστικών δικαιωμάτων και επιλογή χορηγών στις τρεις ευρωπαϊκές διοργανώσεις, το Champions League, το Europa League και το Europa Conference League από την σεζόν 2024-25. Μπορεί να φαίνεται μακριά, αλλά σύντομα θ' αρχίσουν τις επαφές για την πώληση των πακέτων και τις συμφωνίες με τους σπόνσορες. Ο πρόεδρος της ECA και της Γιουβέντους, Αντρέα Ανιέλι, έβαλε ένα σημαντικό γκολ, για τα συμφέροντά του οργανισμού του, στον πρόεδρο της UEFA, Αλεκσάντερ Τσέφεριν.

Είναι η μεγάλη νίκη των κορυφαίων ευρωπαϊκών συλλόγων επί της UEFA και πέραν της αύξησης των αγώνων του Champions League από το 2024-25 και των απειλών της FIFA, ίσως ο σημαντικότερος λόγος που οι ομάδες φέρεται να έχουν κάνει πίσω στην προσπάθεια δημιουργίας της ευρωπαϊκής Super League, που σύμφωνα με τις πληροφορίες θα απέφερε στα ιδρυτικά μέλη 350 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Για χρόνια παραπονούνταν πως η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία είχε το ρόλο του ρυθμιστή των κανόνων του παιχνιδιού, των τουρνουά, αλλά και της αγοράς. Ενιωθαν ότι η UEFA τους ανταγωνιζόταν σε ζητήματα πώλησης τηλεοπτικών δικαιωμάτων ή εύρεσης χορηγών.

Οι ομάδες από το 2017 έχουν δύο θέσεις στο Εκτελεστικό Συμβούλιο και πάντοτε λαμβανόταν υπόψη η άποψή τους στη διαμόρφωση των τουρνουά και στα οικονομικά ζητήματα μέσω της εταιρίας UCC SA, αλλά σε τελική ανάλυση δεν είχαν τη δυνατότητα να αποφασίσουν οι ίδιες. Τώρα, αυτό αλλάζει. Με λίγα λόγια μοιάζει να δημιουργείται ένας de facto συνεταιρισμός, κάτι παρόμοιο μ' αυτό που γίνεται στα περισσότερα πρωταθλήματα: η Ομοσπονδία – εν προκειμένω η Συνομοσπονδία – ρυθμίζει τους κανόνες του παιχνιδιού και οι ομάδες – εδώ η ECA – την αγορά.

Φυσικά, όλα γίνονται για τη μοιρασιά των χρηματικών επάθλων. Οι ομάδες ελπίζουν πως μπορούν να αποκομίσουν περί τα τέσσερα δισεκατομμύρια ευρώ από την πώληση των πακέτων οπτικοακουστικού υλικού του Champions League και στην συνέχεια να μοιραστούν από 3,3 μέχρι 3,5 δισεκατομμύρια. Μπορεί, η νέα εταιρία να ασχολείται και με τα άλλα δύο τουρνουά, αλλά το πολύ χρήμα βρίσκεται στ'... αστέρια. Κι έτσι έχει εξελιχθεί η πώληση των δικαιωμάτων από το 2006 και ανά τρία χρόνια στην συνέχεια μέχρι σήμερα:

ΕΤΟΣ ΠΟΣΟ
2006 600 εκατ. ευρώ τον χρόνο
2009 820 εκατ. ευρώ τον χρόνο
2012 1,2 δισ. ευρώ τον χρόνο
2015 1,5 δισ. ευρώ τον χρόνο
2018 2 δισ. ευρώ τον χρόνο
2021 2,4 δισ. ευρώ τον χρόνο
2024 4 δισ. ευρώ τον χρόνο - ο στόχος

Οι ομάδες πιέζουν και γι' άλλα πράγματα πάνω σ' αυτόν τον τομέα: με δεδομένο πως ολοένα εδραιώνεται η κουλτούρα των highlights, θέλουν ν' αποκτήσουν επισήμως τα αποσπάσματα για δική τους χρήση, αν είναι δυνατόν αμέσως μετά την λήξη των αγώνων, ώστε να τα προβάλλουν στις πλατφόρμες τους στα social media, στο επίσημο κανάλι τους στο Υoutube ή ακόμη και στα επίσημα τηλεοπτικά δίκτυα. Οι σύλλογοι του μεγαλύτερου βεληνεκούς έχουν εξελιχθεί σε media companies και δεν τους επιτρέπεται να έχουν άμεσα περιεχόμενο από το... πάνω ράφι.

Στις διαπραγματεύσεις UEFA – ECA έχει πέσει και στο τραπέζι η ιδέα της ανάπτυξης πλατφόρμας streaming στο στιλ του NBA League Pass ή ακόμη και η είσοδος επενδυτικών fund για τη μεγαλύτερη οικονομική ενίσχυση των τουρνουά. Αυτή η τελευταία κίνηση ακολουθεί το μονοπάτι που ήδη προσπαθούν να βαδίσουν σε κάποια από τα μεγάλα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, όπως στην Serie A (λίγκα και τηλεοπτικά δικαιώματα), στη Bundesliga (τηλεοπτικά δικαιώματα εξωτερικού) και στη LaLiga (ψηφιακά δικαιώματα).

Τα οπτικοακουστικά δικαιώματα είναι το ένα σκέλος. Το άλλο έχει να κάνει με τους σπόνσορες. Οι ομάδες πιέζουν για ν' αυξηθεί η προβολή των δικών τους χορηγών στα εντός έδρας παιχνίδια τους στην Ευρώπη. Ενα παράδειγμα που μπορεί να μοιάζει ανούσιο, αλλά όχι για τα κλαμπ: όταν η Μπάγερν Μονάχου παίζει ως γηπεδούχος το στάδιο της για την UEFA είναι «Fußball Arena München» αντί για «Allianz Arena», αφού έχει παραχωρήσει τα naming rights. Το ίδιο ισχύει και για πολλούς άλλους συλλόγους όπως η Μάντσεστερ Σίτι και η Γιουβέντους. Οι ομάδες εκτιμούν πως αν μεγαλώσει η παρουσία των χορηγών τους στην κορυφαία ετήσια ποδοσφαιρική διοργάνωση στον κόσμο θα μπορέσουν να ζητήσουν και περισσότερα χρήματα από αυτούς.