7ος χρόνος, ημέρα 2096η
Τετάρτη, 28 Ιουλίου 2021

Εργασίες πράσινης αναβάθμισης στην κάτω πλευρά της πλατείας Συντάγματος

Εργασίες πράσινης αναβάθμισης στην κάτω πλευρά της πλατείας Συντάγματος

Ως πρότυπο και συμβολικό έργο ρεαλιστικού και βιώσιμου ανασχεδιασμού του δημοσίου χώρου της Αθήνας, ξεκινούν στις αρχές Αυγούστου οι εργασίες ανάπλασης, ενοποίησης και πράσινης αναβάθμισης της πλατείας Συντάγματος.

Το έργο περιλαμβάνει τη ριζική ανάπλαση του κάτω τμήματος της πλατείας με διαπλάτυνση των πεζοδρομίων μπροστά στον πεζόδρομο της Ερμού, δημιουργία νέου και ποιοτικού δημοσίου χώρου που θα λειτουργήσει ως πύλη στον εμπορικό και ιστορικό πυρήνα και φύτευση συνολικά 28 ψηλών δέντρων.

Επιπλέον, προβλέπεται μονιμοποίηση των λωρίδων κυκλοφορίας σε τέσσερις όπως είναι σήμερα με διατήρηση της χαρακτηριστικής καμπύλης της οδικής χάραξης, δημιουργία έξυπνης, ασφαλούς και ορατής διάβασης πεζών, φροντίδα για ΑΜΕΑ σε όλο το φάσμα και τις λεπτομέρειες του έργου, εξοπλισμός με πέργκολες για πυκνή σκίαση και μορφολογική οργάνωση του νέου χώρου.

Ακόμη, θα υπάρξει σύγχρονος φωτισμός, και κατάλληλα υλικά επίστρωσης μαρμάρινων πλακών σε απόλυτη μορφολογική συνάφεια με τον πεζόδρομο της Ερμού και το κυρίως σώμα της πλατείας.

Τα 10 οφέλη με αριθμούς συνοψίζονται στα παρακάτω:

  1. Από τη μείωση των λωρίδων κυκλοφορίας σε 4 απο 6, όπως υλοποιήθηκε πέρσι, μειώνονται τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, θορύβου και αναβαθμίζεται το επίπεδο οδικής ασφάλειας.
  2. Στο τμήμα μεταξύ Καραγεώργη Σερβίας και Ερμού το μέσο πλάτος επέκτασης του πεζόδρομου ανέρχεται σε 7,80 μέτρα, ενώ στο τμήμα Ερμού - Μητροπολεως σε 5,20 και άρα δημιουργούνται περίπου 1000 τετραγωνικά μέτρα νέου ζωτικού δημοσίου χώρου.
  3. Η ανάπλαση προβλέπει 28 νέα μεγάλα δέντρα που θα συμβάλουν στο μικροκλίμα της πλατείας, τη σκίαση, την ελκυστικότητά της νέας πλατείας, την φιλικότητα προς τους επισκέπτες.
  4. Οι 2 διαμήκεις πέργκολες, θα προσφέρουν πρόσθετη σκίαση αλλά κυρίως θα οργανώσουν αστικά και ενοποιητικά τον χώρο και κατά επέκταση τον εξοπλισμό και τα τραπεζοκαθίσματα των καταστημάτων, σε οριοθετημένες θέσεις.
  5. Η σύγχρονη διάβαση πεζών, πιο φιλική πια και στενότερη, δημιουργεί συνθήκες πρόσθετης οδικής ασφάλειας, διασυνδέει λειτουργικά τις ροές πεζών. Φωτιστικά στο δάπεδο της ασφάλτου, συγχρονισμένα με τους σηματοδότες, δημιουργούν αίσθηση πρόσθετης ασφαλείας, κυρίως τις βραδινές ώρες.
  6. Η αποκλειστική λεωφορειολωρίδα και η χωροθέτηση πέντε στάσεων του ΟΑΣΑ, προσδίδει τον χαρακτήρα της βιώσιμης κινητικότητας με δημόσια μέσα μεταφοράς στα σημεία ακριβώς που επιζητούνται αυθόρμητα από τους πολίτες είτε στην άφιξη είτε στην αναχώρηση.
  7. Ο σχεδιασμός γίνεται με πλήρη πρόνοια ώστε να εξασφαλίζεται η καθολική πρόσβαση των ΑμεΑ, ενώ τα επιμέρους στοιχεία, όπως ράμπες και λωρίδες επισήμανσης ΑμεΑ εντάσσονται αισθητικά διατηρώντας στο ακέραιο τη λειτουργική τους αξία.
  8. Η δημιουργία του νέου δημόσιου χώρου διαμορφώνει μία φιλικότερη, λειτουργικότερη και ανάλογης αισθητικής απόληξη ή είσοδο στον πεζόδρομο της Ερμού. Το πιο πολυσύχναστο σημείο της πόλης με τους χιλιάδες πεζούς καθημερινά, πολλαπλασιάζει την προσφορά ενός βιώσιμου περιβάλλοντος στους πολίτες και επισκέπτες.
  9. Το έργο συνδέεται άμεσα και θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με παρόμοιες παρεμβάσεις που σχεδιάζονται και ολοκληρώνονται ήδη όπως η διαπλάτυνση της Ερμού στο κάτω τμήμα της, η εμβληματική ανάπλαση της Πανεπιστημίου, οι πεζοδρομήσεις και οδικές αναπλάσεις στο οδικό δίκτυο του εμπορικού τριγώνου
  10. Το έργο της ανάπλασης της Πλατείας Συντάγματος περικλείει με μοναδικό τρόπο, σημειολογικά και συμβολικά τη νέα φιλοσοφία της διοίκησης του Δήμου Αθηναίων: Σεβασμός και οικονομία στην αξιοποίηση του σπουδαίου αρχιτεκτονικού έργου, μεγάλη έμφαση στην αναδιανομή του δημοσίου χώρου, προσαρμογή της βιώσιμης κινητικότητας και της κυκλοφορίας στα σύγχρονα δεδομένα, ανάδειξη της πράσινη και αειφόρας προοπτικής.

Πιλοτική εφαρμογή και τελική μελέτη

 



Ο Δήμος Αθηναίων πριν από έναν χρόνο εφάρμοσε στο σημείο προσωρινή λύση, στα πρότυπα των ευρωπαϊκών πιλοτικών εφαρμογών, με την οποία καταργήθηκαν δύο από τις έξι λωρίδες της κυκλοφορίας, μετακινήθηκαν οι στάσεις των ΜΜΜ, αποδόθηκε δημόσιος χώρος στους πεζούς, εγκαταστάθηκαν μεγάλα και μικρά στοιχεία πρασίνου και αστικού εξοπλισμού.

Στο έναν χρόνο διαπιστώθηκε ότι υπήρξαν σημαντικές περιβαλλοντικές ωφέλειες, ότι η κατάσταση κυκλοφορίας ενσωματώθηκε στην καθημερινότητα της πόλης, ενώ οι δείκτες ατμοσφαιρικής ρύπανσης, θορύβου μειώθηκαν και ο δείκτης οδικής ασφαλείας αυξήθηκε.

Στην πραγματικότητα επιτεύχθηκε σημαντική περιβαλλοντική αναβάθμιση στην ευρύτερη περιοχή της πλατείας. Η προσωρινή εφαρμογή έδωσε χρήσιμα δεδομένα που αξιοποιήθηκαν για την εκπόνηση και την τεκμηρίωση των τελικών μελετών.