7ος χρόνος, ημέρα 2154η
Παρασκευή, 24 Σεπτεμβρίου 2021

Black Box: Ο ανασχηματισμός και η επιστροφή του Τάκη!

Ο επόμενος ανασχηματισμός και όποτε αυτός γίνει θα έχει και «τίτλο»: Η επιστροφή του Τάκη! Αν αλλάξουν και πάλι τα πράγματα και τα φεγγάρια, θα σας γελάσω. Αλλά ο μαυρισμένος από τις ακτίνες του ήλιου Μινώταυρος το άκουσα με τα αφτιά μου σε παραλία της Τήνου. Μεγάλη η Χάρη Της…
---
Προς το παρόν θα πρέπει να προετοιμάζονται για αλλαγές οι της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας. Για τη συνέχεια, αν με έλεγαν Μιχάλη και ήμουν υπουργός της Προστασίας του Πολίτη, δεν θα αισθανόμουνα και πολύ καλά…

---

Πότε θα γίνει ο ανασχηματισμός; Οι γνώμες εδώ διαφέρουν. Άλλοι λένε για τέλος Αυγούστου, άλλοι για τέλη Σεπτεμβρίου και άλλοι για το τέλος του χρόνου. Ο Μινώταυρος λέει ότι ο ανασχηματισμός θα γίνει όποτε ο Κυριάκος νιώσει σίγουρος ότι θα περάσει το μήνυμα της επανεκκίνησης της κυβέρνησης στην κοινωνία. Δεν θα θελήσει να κάψει ένα τόσο καλό χαρτί όπως αυτό του ανασχηματισμού για λόγους εντυπωσιασμού.

---
Δεν θα πλήξουμε ποτέ με τις εξελίξεις στην Ελλάκτωρ. H στήλη μαθαίνει ότι το μεγάλο αφεντικό στην Ολλανδία, αμέσως μετά τις διακοπές που δεν ήταν και τόσο ευχάριστες, σκέπτεται να αλλάξει πολλά. Οι τελικές αποφάσεις του δεν έγιναν γνωστές, αλλά από τη διάχυτη ανησυχία που βλέπω, αντιλαμβάνομαι ότι θα είναι σημαντικές. Κάποιοι φοβούνται ότι είναι αναλώσιμοι…

Η αθόρυβη οργή που σιγοβράζει ξέρετε που οφείλεται ; Στο ότι στην Ολλανδία πληροφορούνται για πράγματα που δεν γνώριζαν. Και επειδή δεν είναι άσχετοι καθώς διαθέτουν μεγάλη κατασκευαστική εταιρεία με έργα κυρίως στη Βόρεια Ευρώπη, σοκάρονται με όσα μαθαίνουν.

Στην ΑΚΤΩΡ υπήρχε σύστημα υποβολής μηνιαίων εκθέσεων ανά έργο προκειμένου η διοίκηση να παρακολουθεί την εξέλιξη των έργων και να παρεμβαίνει. Καταργήθηκε αμέσως από τη νέα διοίκηση με τη δικαιολογία ότι δεν χρειάζεται και προκαλεί περιττά έξοδα, γιατί όλα είναι στο μυαλό του προέδρου.

Χρησιμοποιούσαν το PRIMAVERA, ένα προηγμένο σύστημα χρονικού προγραμματισμού κατασκευαστικών έργων ώστε να διαχειρίζονται αποτελεσματικά προσωπικό, μηχανήματα και να επιβεβαιώνουν την αναγκαιότητα γενικών δαπανών των έργων κάθε στιγμή. Η στήλη μαθαίνει πως το τμήμα διαλύθηκε λες και δε θέλουν τον έλεγχο!

Αυτά είναι μερικά μόνον από όσα ανακάλυψε μια ανεπίσημη έρευνα που προκαλεί εκνευρισμό, για να το πούμε ευγενικά.

Αλλά το πρόβλημα, σύμφωνα με έγκυρες πηγές, είναι ευρύτερο. Οι Ολλανδοί αρχίζουν να αισθάνονται ότι υπάρχει έλλειμμα εμπιστοσύνης και αναζητούν νέο επιτελείο όχι απαραίτητα μόνον με Έλληνες αλλά σίγουρα με ανθρώπους που ξέρουν από μεγάλα έργα και όχι κατασκευαστές πολυκατοικιών.

Δεν ήταν καθόλου τυχαίο ότι την επομένη της αύξησης κεφαλαίου η Reggeborgh έσπευσε να πάρει πίσω τα 50 εκατ. ευρώ που είχε δανείσει στην εταιρεία, «Αυτοί είναι ικανοί να χάσουν κι αυτά», λένε ότι είπε ο Ολλανδός και έδωσε τη σχετική εντολή...

---

Για να μείνουμε στα της μεγάλης κατασκευαστικής, όσα έργα υπέγραψε η νέα διοίκηση της Ακτωρ ήταν έργα που είχαν ωριμάσει και δικαστικώς εκκαθαριστεί από την προηγούμενη διοίκηση. Εκτός από την Εγνατία, εκτός από έργα του Μετανάστευσης και των Μεταφορών και άγνωστο τι θα συμβεί με την Αττική Οδό. Το εντυπωσιακό είναι ότι ενώ μιλούν για έργα σε Ελλάδα και Ρουμανία, δεν συμμετέχουν σε διαγωνισμούς έργων που ταιριάζουν στο μέγεθος της Άκτωρ. Για να μην πούμε ότι και όσα έργα υλοποιούνται έχουν σχέση με το bussiness plan που είχε καταρτίσει η προηγούμενη διοίκηση. Κάτι νέο δε σκέφτηκαν άραγε όλο αυτό το διάστημα;

Το ερώτημα είναι πως η εταιρεία αυτή θα διατηρήσει τη σημερινή της μορφή αν τελικά στραφεί κατά κύριο λόγο σε κτιριακά ιδιωτικά έργα. Αν αυτό είναι αλήθεια (και γιατί να μην είναι από τη στιγμή που ακούγεται από τα πλέον επίσημα χείλη), αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να περιοριστεί το μέγεθος της εταιρείας! Κι αυτό θα γίνει αυτόματα. Η Ακτωρ καταφέρνει να προσφέρει σήμερα χαμηλές τιμές επειδή της προσφέρουν αντίστοιχα χαμηλές τιμές οι υπεργολάβοι. Οι οποίοι, υπεργολάβοι, θα συνεχίσουν να προσφέρουν τις καλές τους υπηρεσίες εκεί που βλέπουν προοπτική. Με άλλα λόγια, όσο η Ακτωρ απέχει από μεγάλα έργα τόσο απομακρύνεται και η πιθανότητα να επιστρέψει σε αυτά, αφού στο μεταξύ αυξάνονται τα κόστη της! Ίσως τα σημερινά ανώτατα διοικητικά στελέχη της εταιρείας να ωθούν εκεί τα πράγματα επειδή αυτή είναι και η εμπειρία τους. Αυτό έκαναν πάντα, αυτό ξέρουν να κάνουν καλύτερα απ’ οτιδήποτε άλλο.

Αυτός, πάντως, θα είναι ένας πρόσθετος πονοκέφαλος για την κυβέρνηση. Το να μετατραπεί ένας γίγαντας των κατασκευών σε κατασκευαστή κατοικιών.

---

Προσεκτικά σχεδιασμένη η κίνηση της ΔΕΗ να ξαναβγεί στις αγορές με πράσινο ομόλογο 300 εκατ. ευρώ μέσω της Alpha. Αφενός επειδή οι ευνοϊκές συνθήκες στις αγορές θα της επιτρέψουν να επιτύχει χαμηλότερο επιτόκιο και να βελτιώσει το προφίλ δανεισμού – ρευστότητας, αφετέρου επειδή η ρήτρα μείωσης των εκπομπών Co2 κατά 40% μέχρι τον Δεκέμβριο του 2022 (στόχος επιτεύξιμος μέσω του συνδυασμού νέων πράσινων επενδύσεων και κλεισίματος λιγνιτικών μονάδων) θα ενισχύσει σημαντικά τη βαθμολογία της στο ESG και θα προσελκύσει κεφάλαια ισχυρών θεσμικών χαρτοφυλακίων. Πάντως, η μετοχή της Επιχείρησης προσεγγίζει ταχύτατα τα προηγούμενα υψηλά της (9,9150 ευρώ) κλείνοντας χθες στα 9,72 ευρώ.

---

Εξελίξεις αναμένονται το προσεχές διάστημα για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Το αργότερο έως τις αρχές Σεπτεμβρίου αναμένεται να οριστικοποιηθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ η επιλογή του προσωρινού πλειοδότη που δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα είναι η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Egis. Μετά χρειάζονται άλλοι τέσσερις μήνες να οριστικοποιηθεί η σύμβαση που θα υπογραφεί, να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και έπειτα να πάρει το δρόμο της για τη Βουλή. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, το πρώτο τρίμηνο του 2022 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι απαιτούμενες διαδικασίες.

 ---

Η Αίγυπτος αποτελεί την Αχίλλειο πτέρνα της Τιτάν αλλά από ότι φαίνεται φέτος τα πράγματα θα έχουν διαφορετική πορεία. Μετά την επιβολή ποσοστώσεων στην παραγωγή από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Αιγύπτου και στους 23 παραγωγούς τσιμέντου η παραγωγική δυναμικότητα των εταιρειών θα διαμορφωθεί στο 70% οι τιμές ωστόσο έχουν αυξηθεί κατά 20 – 25% κατά μέσο όρο. Την ίδια στιγμή η Αιγυπτιακή λίρα έχει υποτιμηθεί κατά 6%, οι τιμές των καυσίμων στο γ’ τρίμηνο έχουν παρουσιάσει σταθερότητα  γεγονός το οποίο θα βελτιώσει τα περιθώρια κερδοφορίας στο πολύ σημαντικό γ’ τρίμηνο για την κερδοφορία της εταιρείας.

---

Μιλώντας για Αίγυπτο η εξαγορά της Coca-Cola Bottling Company of Egypt από τη «δική μας» 3Ε έχει παράλληλη ανάγνωση για τη Frigoglass. Στη λογιστική κατάσταση του φετινού εξαμήνου οι δαπάνες της Coca Cola προς τη Frigoglass ήταν 82,4 εκατ. ευρώ (2,5% επί του τζίρου). Μέχρι πρότινος η Αίγυπτος δεν έδινε πωλήσεις στη Frigoglass ωστόσο λόγω και της ανανέωσης της πενταετούς σύμβασης με την CCHBC με βάση τις πωλήσεις της Αιγύπτου (407 εκατ. ευρώ το 2020) εκτιμάται ότι ο τζίρος θα ενισχυθεί κατά 11 εκατ. ευρώ.

---

Θετικά αντιμετωπίζουν οι αναλυτές του οίκου Moody’s την πιστοληπτική αξιολόγηση της Intralot, καθώς η αναδιάρθρωση του χρέους της ανοίγει τον δρόμο για αναβάθμιση. Το «megadeal» με τους ομολογιούχους δίνει άλλη αναπτυξιακή ώθηση στην Intralot που επιχειρεί  comeback στις αγορές. Ο οίκος αξιολόγησης σημειώνει πως μετά τη συμφωνία βελτιώθηκε σημαντικά η ρευστότητα της εισηγμένης, από την επιμήκυνση των τίτλων και τη μείωση επιτοκίων ενώ θα προχωρήσει σε νέα αξιολόγηση για να εξετάσει τη βιωσιμότητα της νέας κεφαλαιακής δομής μετά την αναδιάρθρωση.

---

Η εξαγορά της Wind από την United Group αλλάζει τα δεδομένα στην εγχώρια αγορά τηλεπικοινωνιών, καθώς η United της BC Partners του Νίκου Σταθόπουλου, αποκτά πρόσβαση στην κινητή, τη σταθερή και ενισχύει την παρουσία της στη συνδρομητική τηλεόραση. H συμφωνία που προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ, άρχισε να συζητείται μεταξύ των στελεχών των δύο εταιρειών από τις αρχές Ιουλίου, όπου και στελέχη της United προσέλκυσαν τη διοίκηση Ζαρκαλή. Όλοι προσπαθούν να «μαντέψουν» το επόμενο χτύπημα του Νίκου Σταθόπουλου, με αρκετούς να κοιτoύν προς…media μεριά…

---

Πληρότητες που ξεπερνούν το 80% τον Ιούλιο και το 90% τον Αύγουστο κατέγραψε η Μεγάλη Βρεταννία της Λάμψα. Τα προ πανδημίας επίπεδα φαίνεται πως ήδη έχουν «πιαστεί», με την εισηγμένη το 2020 να βιώνει τις επιπτώσεις της πανδημίας, σημειώνοντας πτώση 77,12% στον κύκλο εργασιών της. Στα ίδια επίπεδα κινείται και το King George, ενώ γενικότερα η τουριστική κίνηση στη χώρα μας βαίνει ανοδικά. Όσο περνά ο καιρός, τόσο πιο εφικτός μοιάζει ο στόχος που έχει θέσει η κυβέρνηση για το 40-50% των εσόδων του 2019.

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.