Ξεκίνημα για την έκθεση της Κικής Κολυμπάρη στη Δεξαμενή

Ξεκίνημα για την έκθεση της Κικής Κολυμπάρη στη Δεξαμενή

Μια εικόνα, ένα κείμενο ή ένα συμβάν μπορούν να πυροδοτήσουν τη σπίθα που θα καθορίσει τα σχήματα και τα χρώματα, δουλεμένα με ακρυλικά ή κάρβουνο, επάνω στο τελάρο ή στο χαρτί. Η Κική Κολυμπάρη έπειτα από τρία χρόνια που είχε πρωτοεκθέσει στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, επιστρέφει στην κεντρική γκαλερί με τα «ΑFTERIMAGES», τη νέα ενότητα έργων της στο εξπρεσιονιστικό κλίμα με το οποίο συστήθηκε. Κύριο χαρακτηριστικό των έργων της είναι η αποδόμηση της ορατής πραγματικότητας, μια εσωτερική προσέγγιση αναγνωρίσιμων μορφών και η ανασύνθεσή τους σε μια νέα συνθήκη που αποσκοπεί στο να αποδεσμεύσει το βλέμμα από το συγκεκριμένο και να αναχθεί σε κάτι ευρύτερο.

Ο επιμελητής της έκθεσης J. Benschop εξηγεί ότι τα μοτίβα στη δουλειά της Κολυμπάρη έχουν γνώριμα στοιχεία, ωστόσο δεν είναι δυνατό να αναγνωρίσει κανείς πλήρως ποια ακριβώς αντικείμενα και ποιες καταστάσεις είχε κατά νου όταν ξεκινούσε το έργο. «Κάποια από αυτά συμπεριφέρονται σαν τη λέξη που τριγυρίζει στον νου σου αλλά δεν σου έρχεται τελικά» θα πει ωραία για να δείξει περισσότερο την πρόθεση της καλλιτέχνιδος: αυτό που δεν μπορεί να εκ-φράσει η λέξη, νοηματοδοτεί η εικόνα.

Kiki Kolympari - Up to where the marshmallows grow, 2022, 120x100cm, acrylic on canvas

«Εκείνο που μπορεί κανείς να διαπιστώσει στην προσέγγισή της είναι το πώς “αλλάζει ταχύτητες” μέσα στον ίδιο πίνακα» περιγράφει ο Benschop τη χρωματική διαχείριση του έργου, επισημαίνοντας τις «στιβαρές, αποφασιστικές πινελιές που αναπτύσσουν ταχύτητα για να συγκρουστούν με πεδία όπου το χρώμα απλώνεται αραιό και παραμένει ήρεμο. Τολμηρές χειρονομίες δίνουν στα έργα ένα γενικό πλαίσιο, ένα αίσθημα σταθερότητας, ενώ πράες περιοχές ενδυναμώνουν ακόμα περισσότερο τις χρωματικές διαβαθμίσεις. Τα έργα της Κικής Κολυμπάρη παρουσιάζονται τελικά σαν ένα παιχνίδι ισόρροπων δυνάμεων».

Και καταλήγει ο Ολλανδός επιμελητής: «Με τα έργα αυτά η καλλιτέχνιδα δεν επιχειρεί να νουθετήσει ούτε να καταδείξει την κατάσταση του κόσμου, την επόμενη κρίση ή τη σωστή λύση. Περισσότερο, παρουσιάζει μια σειρά εικαστικών καταστάσεων που έχουν τις ρίζες τους στην καθημερινότητα αλλά πλέον μετασχηματίστηκαν σε κάτι άλλο. Μια ζωγραφική παρουσία που είναι τόσο ψευδαίσθηση όσο και πραγματικό γεγονός».

Kiki Kolympari - Un Tipi sous l'eiffel, 2020, 100x100cm, acrylic on linen

Η Κολυμπάρη αρέσκεται στα μεγάλα μεγέθη, τα οποία μοιάζει να αντιμετωπίζει με τη λογική του κολάζ. Αυτό της επιτρέπει να εργάζεται με μεγαλύτερο στυλιζάρισμα σε σημεία, χωρίς όμως το έργο να χάνει την ισορροπία του. Το χάρισμά της δηλαδή είναι αυτό: μπορεί να αποσπάσει το βλέμμα σε κομμάτια «διαφυγής», αλλά πατά στέρεα στη συνολική αντιμετώπιση του θέματος. Δεν είναι μόνο το χρώμα της χορταστικό, αλλά και οι «ραφές» του, εκεί όπου δοκιμάζεται στη μετάβαση από το ένα στο άλλο ή «παίζει» με χρωματικές υφές. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το κάρβουνο, υλικό στο οποίο βγάζει επίσης αξίες χρωματικές. Η Κολυμπάρη προχωρά με συνέπεια στην εγχώρια καλλιτεχνική σκηνή και με αυτή τη δεύτερη δουλειά της κατοχυρώνει την παρθενική της εμφάνιση, δείχνοντας πως δεν ήταν τυχαία.

Kiki Kolympari - Versions of a Departure, 2020, 70x50 cm, charcoal on paper

Γεννημένη στη Γερμανία, αποφοίτησε από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας (τμήμα Εικαστικών Τεχνών), όπου παρακολούθησε παράλληλα τα τμήματα βυζαντινής εικονογραφίας (αγιογραφία, εγκαυστική, νωπογραφία) καθώς και γλυπτική. Το στοιχείο αυτό φαίνεται στη δουλειά της, καθώς της επιτρέπει να τολμά μνημειακές συνθέσεις. Zει και εργάζεται στην Αθήνα.

Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, Γλύκωνος 4, Δεξαμενή, έως 18 Ιουνίου. Ώρες λειτουργίας: Τρ - Παρ 11:00 – 14:30 & 18:00 - 21:00, Σαβ 11:00 - 14:30.