Μοχλό πολύπλευρης ανάπτυξης αποτελεί για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο ενέργειας η επένδυση σε μια ολιστική προσέγγιση του προγράμματος ψηφιακού και ενεργειακού μετασχηματισμού τους. Τα οφέλη μάλιστα δεν περιορίζονται μόνο στη βελτίωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος, αλλά επεκτείνονται στην εξισορρόπηση του χαρτοφυλακίου τους, στον εκσυγχρονισμό των λειτουργικών τους δραστηριοτήτων, και κατά συνέπεια στην ενίσχυση των οικονομικών τους μεγεθών και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους.
Στρατηγική ολιστικής προσέγγισης στο πρόγραμμα του ψηφιακού και ενεργειακού μετασχηματισμού της σχεδίασε και ακολουθεί η HELLENiQ ENERGY. Μέσω του Προγράμματος Horizon το οποίο εντάσσεται στο ευρύτερο, φιλόδοξο σχέδιο μετασχηματισμού του, ο ενεργειακός Όμιλος στοχεύει στην ασφάλεια προσωπικού και εγκαταστάσεων, στην πρόληψη και στην αποτελεσματικότερη διαχείριση κινδύνων και στη βελτίωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος.
Παράλληλα η αξιοποίηση καινοτόμων ψηφιακών τεχνολογιών και της Τεχνητής Νοημοσύνης σε κάθε επιχειρησιακή δραστηριότητα του Ομίλου οικοδομεί ένα νέο μοντέλο λειτουργίας και αποδοτικότητας σε όλους τους τομείς.
Δομικά συστατικά του προγράμματος αυτού αποτελούν η αυτοματοποίηση των εργασιών για τη βελτίωση της παραγωγικής δραστηριότητας, σε συνδυασμό με την ενδυνάμωση του ανθρώπινου κεφαλαίου, μέσω της καλλιέργειας νέων δεξιοτήτων και γνώσεων, και την υιοθέτηση σύγχρονων μεθόδων υποστήριξης του συνόλου των επιχειρησιακών τομέων, καθιστώντας το πολύπλευρο αυτό πρόγραμμα εταιρικού μετασχηματισμού μοχλό για την περαιτέρω ανάπτυξη του Ομίλου.
Οι επιδόσεις του Προγράμματος Horizon σε αριθμούς και ουσία
Το Horizon αποτελεί βασικό πυλώνα του ψηφιακού μετασχηματισμού του Ομίλου με περισσότερες από 120 ψηφιακές πρωτοβουλίες να υλοποιούνται σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας του.
Περισσότεροι από 500 εργαζόμενοι συμμετέχουν ενεργά στο Πρόγραμμα, ενώ έχουν καταγραφεί πάνω από 2.500 ώρες εκπαίδευσης για την ανάδειξη νέων δεξιοτήτων στις τάξεις του προσωπικού.
Βασικός άξονας του προγράμματος της HELLENiQ ENERGY είναι να επενδύει όχι μόνο σε συστήματα και τεχνολογίες, αλλά και στους ανθρώπους της, καλλιεργώντας ψηφιακές δεξιότητες και ενδυναμώνοντας το ανθρώπινο κεφάλαιο με γνώσεις αιχμής.
Αναβαθμίζει τον τρόπο εργασίας, συντελώντας στη βελτίωση των εταιρικών επιδόσεων με έμφαση κυρίως στη βελτίωση της λειτουργικής απόδοσης, στην ασφάλεια προσωπικού και εγκαταστάσεων, στην πρόληψη, καθώς και στην αποτελεσματικότερη διαχείριση κινδύνων.
Η υλοποίηση του προγράμματος ψηφιακού μετασχηματισμού ξεκίνησε πριν από 5 χρόνια διαπνέοντας όλες τις δραστηριότητες του Ομίλου. Με τις σωρευτικές επενδύσεις να ανέρχονται στα 50 εκατ. ευρώ, έχει αρχίσει να αποδίδει ήδη από το 2024 με εκτιμώμενο ετήσιο όφελος να ανέρχεται σε περίπου 40 εκατ. ευρώ. Το όφελος αυτό αναμένεται να φτάσει τα 160 εκατ. ευρώ αθροιστικά ως το τέλος του 2025, και έκτοτε να υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης.
Το όραμα και ο σκοπός του Προγράμματος Horizon αντικατοπτρίζονται σε τέσσερις βασικούς πυλώνες, για τη δημιουργία ψηφιακής κουλτούρας με θετικό αντίκτυπο στο εργασιακό περιβάλλον και την κοινωνία ευρύτερα.
Ψηφιακές Βιομηχανικές Δραστηριότητες: Η καρδιά της τεχνολογικής μετάβασης
Από τις βασικότερες πτυχές του Προγράμματος Horizon είναι η μετεξέλιξη των διυλιστηρίων της HELLENiQ ENERGY σε ένα πλήρως συνεργατικό, συνδεδεμένο και ψηφιακό μοντέλο με έμφαση στην ασφάλεια των εργαζομένων, που θα προσδίδει κίνητρο και αξία στους εργαζόμενους και θα δημιουργεί πρόσθετο οικονομικό όφελος για όλο τον οργανισμό.
Το Ψηφιακό Διυλιστήριο της HELLENiQ ENERGY επαναπροσδιορίζει τη λειτουργία των παραγωγικών μονάδων μέσα από πέντε άξονες. Η Εφοδιαστική Αλυσίδα Υδρογονανθράκων βελτιστοποιείται συνολικά (end-to-end), αξιοποιώντας δεδομένα από τα τρία διυλιστήρια. Στο πεδίο της Διαχείρισης Εξοπλισμού, εφαρμόζονται κοινές πρακτικές συντήρησης και προγραμματισμός εργασιών με στόχο τη μείωση διακοπών λειτουργίας.
Στο κομμάτι που αφορά στη Διαχείριση Ενέργειας ενισχύονται οι δραστηριότητες που βελτιστοποιούν τα δίκτυα καυσίμου και ατμού με καθημερινή παρακολούθηση του ενεργοβόρου εξοπλισμού.
Τέλος, η Παραγωγή βελτιώνεται με την αποδοτικότερη λειτουργία και τροφοδοσία των διυλιστηρίων και των μονάδων, αξιοποιώντας μοντέλα συνεχούς παρακολούθησης και ανάλυσης για τυχόν αποκλίσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι όλες οι επιχειρησιακές λειτουργίες διασυνδέονται με έμφαση την περιβαλλοντική ευθύνη και την πρόληψη και αποτελεσματικότερη διαχείριση κινδύνων.
Οργανωτική ευελιξία και απόδοση μέσω ψηφιοποίησης
Ο δεύτερος πυλώνας εστιάζει στις Ψηφιακές Ομιλικές Λειτουργίες με στόχο τη δημιουργία ενός πρωτοπόρου, διασυνδεδεμένου και ψηφιακού οργανισμού. Η αξιοποίηση της τεχνολογίας και τα αποτελέσματα από την ανάλυση ενός μεγάλου εύρους δεδομένων ενισχύουν τη διαφάνεια, την αποτελεσματικότητα και την ευελιξία των λειτουργιών του Ομίλου, διαμορφώνοντας ένα σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον όπου η καινοτομία, η συνεργασία και η συνεχής βελτίωση αποτελούν βασικούς άξονες.
Το πλάνο πρωτοβουλιών για το συγκεκριμένο κομμάτι βασίζεται σε τέσσερις κατευθύνσεις: Πρώτον, στην αξιοποίηση δεδομένων, μέσω της συλλογής, τυποποίησης και ανάλυσής τους, για την υποστήριξη γρήγορης και τεκμηριωμένης λήψης αποφάσεων. Δεύτερον, στην αυτοματοποίηση διαδικασιών, με στόχο την εξοικονόμηση χρόνου και πόρων από επαναλαμβανόμενες και χρονοβόρες εργασίες. Τρίτον, στη δημιουργία ευέλικτων ομάδων εργασίας (squads) που ακολουθούν agile μεθοδολογίες και επιταχύνουν την επίλυση προβλημάτων και την εισαγωγή καινοτομιών. Τέταρτον, στην υιοθέτηση προηγμένων ψηφιακών εργαλείων που ενισχύουν την εξ αποστάσεως και διατμηματική συνεργασία, χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς.
Τα πρατήρια του μέλλοντος
Η HELLENiQ ENERGY επενδύει στην Ψηφιοποίηση της Λιανικής Εμπορίας, δημιουργώντας τα «πρατήρια του μέλλοντος». Στόχος του τρίτου αυτού πυλώνα του Προγράμματος Horizon της είναι η ολοκληρωμένη προσέγγιση και εξυπηρέτηση των συνεργατών και πελατών μέσω του Loyalty Πρoγράμματος EKO Smile, προσφέροντας νέες ψηφιακές δυνατότητες, βελτιωμένη πρόσβαση σε πληροφορίες και αναβαθμισμένες υπηρεσίες.
Ενισχύει την αποτελεσματικότητα της εξυπηρέτησης μέσω του ΕΚΟ App ως κύρια πλατφόρμα αλληλεπίδρασης, καθιστώντας τα πρατήρια ψηφιακά hubs που προσφέρουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία και προσωποποιημένες λύσεις, ανταποκρινόμενα στις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή.
Αναβάθμιση του Ψηφιακού Πυρήνα
Ο τελευταίος πυλώνας εστιάζει στις ψηφιακές υποδομές (cloud) και στον εκσυγχρονισμό του κεντρικού συστήματος διαχείρισης επιχειρησιακών πόρων (ERP) μέσω SAP S/4HANA, αξιοποιώντας τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις. Μέσω αυτής της εξέλιξης, ενισχύεται η αποδοτικότητα των επιχειρησιακών διαδικασιών, με στόχο την καλύτερη διαχείριση και ενοποίηση των πόρων της εταιρείας, διασφαλίζοντας έναν πιο ευέλικτο και σύγχρονο ψηφιακό πυρήνα.
Η θυγατρική - όχημα καινοτομίας και αξιοποίησης της ΑΙ
Η HELLENiQ ENERGY για να επιταχύνει την τεχνολογική καινοτομία, την ανάλυση δεδομένων και την συνεργασία Τεχνητής Νοημοσύνης προσφέροντας καινοτόμες λύσεις ίδρυσε τον Δεκέμβριο του 2021 την HELLENiQ ENERGY DIGITAL, θυγατρική της εταιρεία στον τομέα Πληροφορικής και Ψηφιακού μετασχηματισμού.
Η θυγατρική λειτουργεί ως Κόμβος Ψηφιακής Καινοτομίας, υλοποιώντας προηγμένες λύσεις σε συνεργασία με το σύγχρονο τεχνολογικό οικοσύστημα και πυρήνες καινοτομίας που προέρχονται από τον χώρο της ακαδημίας.
Παρέχει ενοποιημένες υπηρεσίες τεχνολογίας σε όλες τις εταιρείες του Ομίλου εφαρμόζοντας ταυτόχρονα κεντρικές πρακτικές διαχείρισης πόρων για τη μείωση κόστους και την επιχειρησιακή αποδοτικότητα. Αξιοποιεί εξωτερικές πηγές χρηματοδότησης και προωθεί ενεργά την κουλτούρα καινοτομίας, ενισχύοντας την εξωστρέφεια και την εταιρική εικόνα.
Με έμφαση στην Ανάλυση Δεδομένων και στην Τεχνητή Νοημοσύνη, η HELLENiQ ENERGY Digital διαμορφώνει ένα σύγχρονο, διασυνδεδεμένο και αποτελεσματικό ψηφιακό περιβάλλον για τον Όμιλο.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη καταλύτης εταιρικού μετασχηματισμού
Η Τεχνητή Νοημοσύνη κατέχει κομβικό ρόλο στην ψηφιακή στρατηγική της HELLENiQ ENERGY, εισάγοντας νέες πρακτικές σε όλες τις επιχειρησιακές λειτουργίες. Από τη χρήση προβλεπτικών μοντέλων και την ανάπτυξη λύσεων μηχανικής μάθησης μέχρι την υιοθέτηση του Agentic AI, o Όμιλος αναβαθμίζει την αποδοτικότητα, την αυτοματοποίηση και τη λήψη αποφάσεων.
Προχωρά με γοργά βήματα στην ενσωμάτωση της ΤΝ στην καθημερινότητα, μέσω πιλοτικών λύσεων για τη βελτίωση της παραγωγικότητας και αναπτύσσοντας ένα καινοτόμο πρόγραμμα επιχειρησιακής χρήσης του Generative AI, ενισχύοντας τις δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού.
Επιπλέον, δημιουργήθηκαν Κέντρα Αριστείας Ψηφιακών Τεχνολογιών (CoEs) στους τομείς των Δεδομένων, του Intelligent Automation και της Παραγωγικότητας, προάγοντας την καινοτομία, την εσωτερική τεχνογνωσία και την σύμπραξη με φορείς του ευρύτερου οικοσυστήματος.
Παράλληλα, επενδύει στη διαμόρφωση σύγχρονων διαδικασιών διακυβέρνησης της ΤΝ σε συνεργασία με τεχνολογικούς εταίρους και την ακαδημαϊκή κοινότητα, ώστε να διασφαλίζει την υπεύθυνη και βιώσιμη αξιοποίηση των τεχνολογιών σε πλήρη συμμόρφωση με το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο του AI Act.
Το Πρόγραμμα Horizon της HELLENiQ ENERGY αποτελεί ένα από τα πλέον πολυδιάστατα προγράμματα ψηφιακού εταιρικού μετασχηματισμού με εφαρμογές σε όλες τις πτυχές της επιχειρησιακής δραστηριότητας του Ομίλου. Τα οφέλη από την στοχευμένη και μεθοδική επένδυση στις προηγμένες τεχνολογίες και την τεχνητή νοημοσύνη έχουν αρχίσει ήδη και διαφαίνονται, δείχνοντας το δρόμο στην επιχειρηματική κοινότητα προς την ασφαλή και αποδοτική τους αξιοποίηση εντός ενός πλαισίου συνετής διακυβέρνησης για ένα ανταγωνιστικό, βιώσιμο μέλλον.