Στο πεδίο της «μάχης» για τη διεκδίκηση μεγαλύτερου μεριδίου τόσο από τις online αγορές όσο και από τον αυξημένο τζίρο σε τουριστικές περιοχές, λόγω της σημαντικής ανόδου του τουρισμού, τα τελευταία χρόνια μετατοπίζεται ο ανταγωνισμός των επιχειρήσεων σούπερ - μάρκετ.
Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Nielsen IQ οι online πωλήσεις των τεσσάρων μεγαλύτερων επιχειρήσεων, (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός) κατέγραψαν μέσα στο 2024 αύξηση 21%, τη στιγμή που οι πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα κατέγραψαν άνοδο 4,2%.
Συνολικά, ο κύκλος εργασιών των online σούπερ μάρκετ για το 2024 αυξήθηκε κατά 9% σε σχέση με το 2023 και ήταν 335 εκατ.ευρώ, έναντι 306 εκατ.ευρώ.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία, οι online πωλήσεις για το 2024 κινήθηκαν με πέντε φορές μεγαλύτερο ρυθμό ανόδου , σε σχέση με τις πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα . Η ανάπτυξη του online μεριδίου αγοράς, ήταν, περίπου, κατά μισή μονάδα και από το 2,7% διαμορφώθηκε στο 3,1%. Η τάση αυτή, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, θα συνεχιστεί και το 2025, καθώς οιι online πωλήσεις εξακολουθούν να «τρέχουν» πιο γρήγορα σε σχέση με τις πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα. Μάλιστα για φέτος η επιπλέον ανάπτυξη του τομέα online πωλήσεων εκτιμάται σε 0,2 μονάδες.
Το γεγονός της ταχύτερης ανάπτυξης του τομέα online πωλήσεων σε σχέση με τις παραδοσιακές πωλήσεις επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία πρόσφατης ανάλυσης της PwC που αφορούν τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
Tο e-grocery προβλέπεται να αυξάνεται στη Γερμανία με μέσο ρυθμό 9% -με ορίζοντα το 2027-, ενώ ο αντίστοιχος ρυθμός στο Ηνωμένο Βασίλειο εκτιμάται σε περίπου 8%, στην Ολλανδία σε 7% και στη Γαλλία σε 4%. Αντίθετα, η πρόβλεψη για την παραδοσιακή αγορά κυμαίνεται σε περίπου 3% στη Γερμανία, 2% στο Ηνωμένο Βασίλειο, 3% στην Ολλανδία και 2% στη Γαλλία.
Η διαφορά αυτή μεταξύ της Ελλάδας και των υπολοίπων ευρωπαϊκών χωρών δείχνει ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο για αύξηση των online πωλήσεων των ελληνικών αλυσίδων γεγονός που θα οδηγήσει σε νέα μάχη για διεκδίκηση μεγαλύτερου μεριδίου στα ηλεκτρονικά ψώνια και κατά συνέπεια και στη συνολική αγορά.
Επενδύσεις σε τουριστικές περιοχές
Πέρα από τις online πωλήσεις οι αλυσίδες, με συγκεκριμένες κινήσεις τους επενδύουν στο άνοιγμα καταστημάτων σε νησιά αλλά και σε άλλες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας με τουριστικό ενδιαφέρον.
Η πιο πρόσφατη κίνηση έγινε από την ΑΒ Βασιλόπουλος με την εξαγορά καταστήματος στη Μήλο, όπου δεν είχε παρουσία. Παράλληλα στο τέλος του 2024 εξαγόρασε την τοπικής αλυσίδα σούπερ μάρκετ Τερζής στην Πελοπόννησο, τα καταστήματα της οποίας εντάχθηκαν στο δίκτυο franchise της ΑΒ Βασιλόπουλος. Πρόκειται για δύο σούπερ μάρκετ, δύο convenience stores και ένα κατάστημα χονδρικής, εκ των οποίων τα τέσσερα βρίσκονται στην περιοχή του Πύργου και το ένα στην περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας.
Η πρόσφατη συμφωνία της Μασούτης - Κρητικός για την εξαγορά της δεύτερης από την πρώτη, βρίσκει την βορειοελλαδική αλυσίδα με ένα μεγάλο αποτύπωμα στην Κρήτη, στις Κυκλάδες στα νησιά του Αργοσαρωνικού, ακόμη και την Κέρκυρα, σε μέρη, δηλαδή με μεγάλη τουριστική κίνηση.
Κινούμενος στο ίδιο μήκος; κύματος ο όμιλος Σκλαβενίτης, που είναι και ο ο leader της αγοράς άνοιξε πριν το Πάσχα ένα νέο κατάστημα επί της Επαρχιακής οδού Κρανιδίου - Λυγουριού, αρκετά κοντά, δηλαδή σε Επίδαυρο και Πόρτο Χέλι, περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση. Το κατάστημα έχει έκταση 1.200 τ.μ. και διαθέτει συνολικά 114 υπαίθριες θέσεις στάθμευσης.
Ενδιαφέρον για καταστήματα σε τουριστικές περιοχές δείχνει και η Lidl Ελλάς, η οποία πριν λίγες ημέρες εγκαινίασε το πλήρως αναδιαμορφωμένο κατάστημα στη Χερσόνησο Κρήτης, επί της Παλαιάς Εθνικής Οδού Ηρακλείου – Αγίου Νικολάου. Η συνολική επένδυση αναμένεται να ξεπεράσει τα 5,9 εκατ. ευρώ.
H METRO ΑΕΒΕ κατασκευάζει ένα σούπερ μάρκετ, στο Ηράκλειο της Κρήτης ενώ ακόμη έχει αγοράσει και ένα οικόπεδο, στο οποίο θα κτιστεί και δεύτερο κατάστημα. Πιθανότατα και τα δύο θα λειτουργήσουν το 2026. Πρόκειται για τα πρώτα my market στην Κρήτη, αφού μέχρι τώρα ο όμιλος έχει παρουσία στο νησί μόνο μέσω τριών METRO Cash & Carry σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Παράλληλα, ο όμιλος δείχνει ενδιαφέρον και για άλλες τουριστικές περιοχές, όπως τα νησιά του Αιγαίου.