Το έργο περιλαμβάνει την αποκατάσταση των βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευθεί από τα τέλη του 2015 έως σήμερα (προϋπολογισμός: 18,5 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ). 
Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Αναβάθμιση και ενίσχυσή του με έργα 24 εκατ. ευρώ
Eurokinissi / Θανάσης Καλλιάρας
Eurokinissi / Θανάσης Καλλιάρας

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Αναβάθμιση και ενίσχυσή του με έργα 24 εκατ. ευρώ

Το έργο περιλαμβάνει την αποκατάσταση των βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευθεί από τα τέλη του 2015 έως σήμερα (προϋπολογισμός: 18,5 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ). 

Στην ενίσχυση του ρόλου του λιμένος Αλεξανδρούπολης ως κόμβου μεταφορών και logistics, ενισχύοντας τον γεωπολιτικό του ρόλο, συμβάλλει η αναβάθμιση των υποδομών του με τον διαγωνισμό, συνολικού ύψους 23,65 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), που ξεκίνησε η ειδική μονάδα του ΤΑΙΠΕΔ για την ωρίμανση έργων, που προκηρύχθηκε με την δημοπράτηση να ορίζεται για τις 11 Ιανουαρίου 2024 και την αποσφράγιση των προσφορών να είναι προγραμματισμένη για τις 12 Ιανουαρίου 2024.

Το συγκεκριμένο έργο εντάσσεται στο συνολικό πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ στο οποίο τα λιμάνια πρωταγωνιστούν το τελευταίο διάστημα και αναμένεται να παραμείνει έτσι έως το τέλος της τρέχουσας χρονιάς καθώς αναμένονται επίσης η προκήρυξη και του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου, προχωρούν και οι υπογραφές.

Μετά την υπο-παραχώρηση του λιμένος «Φίλιππος Β» της Καβάλας στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Black Summit Financial Group-EFA Group, με εφάπαξ τίμημα 33,9 εκατ. ευρώ και δέσμευση για επενδύσεις 36 εκατ. Ευρώ. Στις υπογραφές τέλος, αναμένεται να ακολουθήσει το λιμάνι του Ηρακλείου με το 67% του λιμανιού να περνάει στον Όμιλο Grimaldi έναντι 80 εκατ. ευρώ.

Το έργο «Αναβάθμιση υποδομών λιμένος Αλεξανδρούπολης: Αποκατάσταση βαθών στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας – Οδική σύνδεση με νέα Περιφερειακή Οδό» που βρίσκεται εντός των διοικητικών ορίων του Nομού Έβρου, έχει ως αναθέτουσα αρχή το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ενώ διενεργούσα αρχή είναι το ΤΑΙΠΕΔ.

Το ΤΑΙΠΕΔ ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, μετά τη ματαίωση του διαγωνισμού τον Νοέμβριο του 2022,  μαζί με τη διοίκηση του ΟΛΑ είχε ξεκινήσει την υλοποίηση του σχεδιασμού ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητα του λιμανιού μέσω της ωρίμανσης έργων για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών του, τη σύναψη σημαντικών συνεργασιών με νέους χρήστες αλλά και την πρόσληψη Συμβούλου Επιχειρηματικής και Στρατηγικής Ανάπτυξης του λιμένα.

Το έργο διακρίνεται σε δύο τμήματα, για καθένα από τα οποία γίνεται λεπτομερής αναφορά κατωτέρω. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης –NextGenerationEU.

Το έργο περιλαμβάνει την αποκατάσταση των βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευθεί από τα τέλη του 2015 έως σήμερα (προϋπολογισμός: 18,5 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ). 

Επίσης την οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό που είναι ήδη υπό κατασκευή. Το έργο προβλέπει την κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μέτρων εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, σύμφωνα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του υφιστάμενου MasterPlan.

Η κατασκευή της οδικής σύνδεσης θα επιτρέψει την εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα προς την Εγνατία Οδό δια μέσου της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης, παρακάμπτοντας τον αστικό ιστό ώστε αφενός να διευκολύνεται η πρόσβαση των χρηστών στον λιμένα Αλεξανδρούπολης αφετέρου να αποσυμφορίζεται η κίνηση εντός της πόλης (προϋπολογισμός 5,5 εκατ. ευρώ δίχως ΦΠΑ). 

Μετά τη δημοπράτηση του ως άνω έργου επίκειται, στο πλαίσιο του επενδυτικού σχεδιασμού για τον εν λόγω Λιμένα να ξεκινήσουν διαγωνιστικές διαδικασίες για την ενίσχυση του ηλεκτροφωτισμού στο λιμάνι, έργο προϋπολογισμού 1,3 εκατ. ευρώ το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια του Οργανισμού. 

Παράλληλα, η μακροχρόνια μίσθωση της αποθήκης και τμήματος του λιμανιού στην Gastrade ενόψει της έναρξης εμπορικής λειτουργίας του πλωτού σταθμού αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου δημιουργεί νέα δεδομένα στο λιμάνι με την διοίκηση της ΟΛΑ Α.Ε. να έχει έρθει σε διαπραγματεύσεις για την αξιοποίηση χώρων εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα με δυνητικούς χρήστες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο logistics και έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την εγκατάστασή τους στο λιμάνι, ως πύλη εισόδου - εξόδου και υποδομή παράκαμψης των στενών του Βοσπόρου

Όπως έχει γίνει γνωστό, καθήκοντα Συμβούλου Στρατηγικής & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης ανέλαβε ο όμιλος Steer Group προκειμένου να συνδράμει το ΤΑΙΠΕΔ και την ΟΛΑ Α.Ε. στην εκπόνηση business plan και να μελετήσει τις δυνατότητες ανάπτυξης του Οργανισμού Λιμένος. Με βάση το business plan, θα ληφθούν και οι ανάλογες αποφάσεις για την υλοποίηση νέων επενδύσεων, όπως την προμήθεια εξοπλισμού φορτοεκφόρτωσης και την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών. Ο Σύμβουλος Στρατηγικής & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης θα εξετάσει, επίσης, το ενδεχόμενο συνεργασίας της ΟΛΑ Α.Ε. με ακόμα περισσότερους νέους χρήστες, ενώ αναμένεται να συνδράμουν στην εφαρμογή του νέου επιχειρηματικού σχεδίου εφόσον κριθεί απαραίτητο

Η ταυτότητα του έργου

Αντικείμενο του έργου είναι η αναβάθμιση των υποδομών λιμένος Αλεξανδρούπολης μέσω μελέτης και κατασκευής και διακρίνεται στα ακόλουθα δύο Τμήματα:

Τμήμα Α: αποκατάσταση των βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στο δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα, με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευθεί από τα τέλη του 2015 έως σήμερα.

Τμήμα Β: οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένα Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό που είναι ήδη υπό κατασκευή στο πλαίσιο της οποίας προβλέπεται η κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μέτρων εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού.

Το Τμήμα Α

  • Προϋπολογισμός: Το κόστος με Φ.Π.Α. είναι 18.449.881,30 ευρώ (αξία χωρίς Φ.Π.Α. 14.878.936,52 ευρώ).

  • Διάρκεια: Η διάρκεια του έργου έχει εκτιμηθεί σε 18 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.

Το Τμήμα Α αφορά στην αποκατάσταση βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα Αλεξανδρούπολης στις στάθμες της τελευταίας εργολαβίας (έτους 2015), με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευτεί από τα τέλη του 2015 έως και σήμερα (με βάση πρόσφατη βυθομετρική αποτύπωση του 2022, ο μέσος ετήσιος ρυθμός προσάμμωσης υπολογίζεται ότι είναι της τάξης των 190.000μ3). Δεδομένου ότι, ο μεγαλύτερος όγκος προσχώσεων εντοπίζεται στην περιοχή της εισόδου του λιμένα, προτείνεται τοπική υπερεκσκαφή Τμήματος της λιμενολεκάνης και Τμήματος του διαύλου στα -13,00μ. (ΜΣΘ), ώστε να δημιουργηθεί επιπλέον «αποθηκευτικός χώρος» συσσώρευσης των φερτών υλικών στην περιοχή της εισόδου του λιμένα.

Σημειώνεται ειδικότερα ότι:

(i) με την ολοκλήρωση του έργου εκβάθυνσης στα τέλη του 2015, η ανατολική λιμενολεκάνη του λιμένα Αλεξανδρούπολης απέκτησε βάθος -12.00 m (ΜΣΘ) σε επιφάνεια 500 στρεμμάτων περίπου, με κύκλο ελιγμών διαμέτρου περίπου 500 μέτρων. Η προσέγγιση των πλοίων σε αυτήν εξασφαλίστηκε με ταυτόχρονη εκσκαφή διαύλου ναυσιπλοΐας συνολικού μήκους 3.5 km, ελάχιστου (καθαρού) πλάτους 160.0 μ. και βάθους -12.50 μ. (ΜΣΘ).

(ii) Με βάση το εγκεκριμένο υφιστάμενο προγραμματικό σχέδιο του λιμένα (MasterPlan) προβλέπεται εκβάθυνση της ανατολικής λιμενολεκάνης σε συνολική επιφάνεια 667 στρεμμάτων περίπου, με κύκλο ελιγμών 730 μέτρων και τελικό βάθος στα -15,00 μέτρων (ΜΣΘ) (με αντίστοιχη προσαρμογή του μήκους και του τελικού βάθους του διαύλου ναυσιπλοΐας).

Το Τμήμα Β

  • Προϋπολογισμός: Το κόστος με Φ.Π.Α. είναι 5.200.490,81 ευρώ (αξία χωρίς Φ.Π.Α. 4.193.944,61 ευρώ).

  • Διάρκεια: Η διάρκεια του έργου έχει εκτιμηθεί σε 8 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.

Το Τμήμα Β αφορά την οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό (η οποία βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή) και συνίσταται στην κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μ εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με τη χάραξη, τις διατομές και τα λοιπά τεχνικά χαρακτηριστικά που προβλέπονται στο εγκεκριμένο MasterPlan. Η κατασκευή του συγκεκριμένου οδικού κλάδου αποτελεί την άμεσης προτεραιότητας απαιτούμενη οδική υποδομή για την εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα (δεδομένου ότι με τον τρόπο αυτό θα διασφαλίζεται η οδική ασφάλεια του αστικού ιστού που αυτή τη στιγμή εξυπηρετείται από το αστικό οδικό δίκτυο, με ότι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο οχλήσεων και ατυχημάτων) απ’ ευθείας προς την Εγνατία Οδό, δια μέσου του νέου, ανατολικού κλάδου της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης.