ΕΛΤΑ: Η επιστροφή σε κέρδη, τα drones, ο ηλεκτρονικός ταχυδρόμος και η ακίνητη περιουσία

ΕΛΤΑ: Η επιστροφή σε κέρδη, τα drones, ο ηλεκτρονικός ταχυδρόμος και η ακίνητη περιουσία

Πλάνο αναδιοργάνωσης και μετασχηματισμού που εστιάζει στον ψηφιακό μετασχηματισμό, στην αναβάθμιση των συστημάτων, στην αυτοματοποίηση των κέντρων διαλογής και στην παροχή καλύτερων και περισσότερων ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες, με στόχο την επάνοδο σε κερδοφόρο τροχιά από το 2024, τρέχει η διοίκηση των ΕΛΤΑ υπό το Γρηγόρη Σκλήκα.

Πλάνο το οποίο αναμένεται να ξυπνήσει τον «κοιμώμενο γίγαντα» του Δημοσίου καθώς τα ΕΛΤΑ είναι η αρχαιότερη εταιρεία του ευρύτερου δημόσιου τομέα που μετρά 200 χρόνια ζωής, μετατρέποντας τον σε πρωταγωνιστή με την εισαγωγή νέων προϊόντων και ψηφιακών υπηρεσιών, ενίσχυση του ήδη εκτεταμένου δικτύου μέσα από τη συνεργασία με καταστήματα και τοποθέτηση boxes.

Παράλληλα η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού που με βάση αποτίμηση που έχει γίνει το 2000, ανέρχεται σε 200 εκατ. ευρώ, και περιλαμβάνει 5.000 ακίνητα πολλά από τα οποία, όπως συμβαίνει με αρκετά ακίνητα του Δημοσίου, βρίσκονται σε περίοπτη θέση στην Αθήνα αλλά και άλλες μεγαλουπόλεις, αναμένεται να βρεθεί στο επίκεντρο αυτού του μετασχηματισμού που μοιάζει δύσκολος αλλά όπως δηλώνουν στελέχη της διοίκησης είναι εφικτός και παράλληλα αποτελεί πρόκληση.

Για την αξιοποίηση αυτής της περιουσίας θα υπάρξει εκ νέου αποτίμηση αλλά και συνεργασία με το Υπερταμείο το οποίο τρέχει αντίστοιχη διαδικασία για το σύνολο της ακίνητης περιουσίας των θυγατρικών της.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΤΑ κ. Γρηγόρη Σκλήκα υπάρχουν ακίνητα με τεράστιο ενδιαφέρον όπως το επταόροφο ακίνητο στην Αγίου Γεωργίου στην Πάτρα που χρησιμοποιείται μόνο το ισόγειο ως κατάστημα των ΕΛΤΑ με το υπόλοιπο να παραμένει κλειστό και θα μπορούσε να γίνει Airbnb ή τα γραφεία των ΕΛΤΑ στην Καισαριανή που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν ως φοιτητικές εστίες αποφέροντας το χρόνο τεράστια έσοδα για τον Οργανισμό. Κινήσεις οι οποίες δείχνουν ότι ο Οργανισμός θα προχωρήσει και σε αντίστοιχες συμφωνίες με εγχώριες ΑΕΕΑΠ που αναλαμβάνουν τέτοια project.

Σημαντικό κομμάτι του μετασχηματισμού που έχει σχεδιάσει η διοίκηση του Οργανισμού και εκτείνεται σε βάθος 18 μήνου έχοντας ξεκινήσει από τον προηγούμενο Ιούλιο είναι η συγχώνευση με τη θυγατρική ΕΛΤΑ Courier με στόχο μέσα στο έτος να ολοκληρωθεί, αλλά και η μετεγκατάσταση - συγκέντρωση όλων των διοικητικών και βασικών λειτουργιών σε ένα από τα κτήρια που διαθέτει ο οργανισμός σε κεντρικούς κόμβους.

Βασικός στόχος των ανωτέρω κινήσεων είναι η εξοικονόμηση  κόστους η οποία τρέχει το τελευταίο διάστημα και σε αυτήν εντάσσεται και η εθελουσία έξοδος 2.000 εργαζομένων που προηγήθηκε, η διακοπή της ζημιογόνας δραστηριότητας στην εμπορία ρεύματος και το κλείσιμο 143 καταστημάτων που διαχρονικά εμφάνιζαν ισχνά έσοδα και υψηλά έξοδα.

Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ κ. Γρηγόρης Σκλήκας,  η εθελουσία κόστισε 140 εκατ ευρώ και είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί το προσωπικό στα 5.500 άτομα μαζί με τους εργολαβικούς και τους εποχικούς υπαλλήλους. Σύμφωνα με τον κ. Σκλήκα, «ο σημερινός αριθμός των εργαζομένων είναι υπερπληθείς αλλά όχι περιττός και η διοίκηση θα προσπαθήσει να μετατρέψει σε πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού την επάρκεια σε ανθρώπινους πόρους».

Για τα καταστήματα που έκλεισαν ο κ. Σκλήκας επισήμανε πως κάποια είχαν ετήσια έσοδα 5.000 ευρώ και έξοδα 70.000 ευρώ. Σήμερα το δίκτυο των ΕΛΤΑ αριθμεί 1.000 σημεία εξυπηρέτησης.

Όλα τα παραπάνω θα γίνουν μέσα από συνεργασίες καθώς πλέον τα ΕΛΤΑ επικεντρώνονται μόνο στο κομμάτι των ταχυδρομικών μεταφορών. Μάλιστα αποκάλυψε ότι βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με κινεζικούς «παίκτες» του ηλεκτρονικού εμπορίου με σκοπό τη σύναψη συμφωνιών αντίστοιχες με αυτή που έχει ήδη με την Amazon.

«Στόχος είναι να γίνουν τα ΕΛΤΑ ο κρίσιμος παίκτης στην αγορά των υπηρεσιών από σημείο σε σημείο που θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει συνδέοντας σημεία και παρέχοντας αποκλειστικές δραστηριότητες» είπε ο επικεφαλής του ομίλου και συνέχισε: «Οργανική κερδοφορία αναμένουμε το 2025 καθώς το όφελος από όλες τις αλλαγές που υλοποιούμε αναμένεται να φανεί μόνο πέντε μήνες μέσα στο 2024».

Ξεκαθάρισε ότι θα δοθεί τέλος στη χρήση από τους διανομείς των δικών τους αυτοκινήτων και πως εξετάζει τη λύση του leasing από διεθνείς οίκους που μπορούν να παρέχουν συνολικά υπηρεσίες στα ΕΛΤΑ με τη λειτουργία ενός μοντέλου που δεν έχει εφαρμοστεί στην ελληνική αγορά και θα περιλαμβάνει όχι μόνο το κομμάτι του αυτοκινήτου αλλά και των υπηρεσιών, περιγράφοντας ουσιαστικά μια tailor made  λύση η οποία θα σχεδιαστεί και θα εφαρμοστεί αποκλειστικά για τα ΕΛΤΑ.

Αναφερόμενος στο κόστος της κυβερνοεπίθεσης το χαρακτήρισε τεράστιο, καθώς δεν είχε να κάνει μόνο με την αποκατάσταση αλλά και τα διαφυγόντα κέρδη από την τεράστια διακοπή σημαντικών λειτουργιών.

Παράλληλα ανέφερε: «Το νέο επιχειρησιακό πλάνο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη από τον Ιούλιο και ξεδιπλώνεται σταδιακά σε βάθος 18 μηνών σε όλο το εύρος των λειτουργιών του οργανισμού, με τα πρώτα αποτελέσματα να δείχνουν ήδη τη μεγάλη δυναμική των ΕΛΤΑ. Εκσυγχρονίζοντας παραγωγικές λειτουργίες και δομές που έχουν σχεδιαστεί 30 χρόνια πριν και δεν έχουν επικαιροποιηθεί έκτοτε, μετατρέπουμε σταδιακά τα ΕΛΤΑ από ένα δυσκίνητο και κοστοβόρο οργανισμό σε μια σύγχρονη, εξωστρεφή και πλήρως ανταγωνιστική δύναμη ταχυδρομικών υπηρεσιών που ανταποκρίνεται στα νέα δεδομένα και το "παράδειγμα" της αγοράς».

 «Στον σχεδιασμό του πλάνου αναδιοργάνωσης του δικτύου μας λάβαμε υπόψιν μας τις ανάγκες της περιφέρειας και φροντίσαμε να ενισχύσουμε την υπηρεσία αγροτικής διανομής, με σκοπό την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των πελατών μας σε κάθε γωνιά της χώρας. Παράλληλα, ενισχύσαμε τους ταχυδρόμους της γειτονιάς με ψηφιακά εργαλεία, ώστε, εκτός από τη διαχείριση της ταχυδρομικής αποστολής, να μπορούν να εισπράττουν αντικαταβολές με κάρτα, να διανέμουν συντάξεις και να εξοφλούν εκ μέρους των πελατών οποιοδήποτε λογαριασμό. Να φέρνουν, με λίγα λόγια, μία σειρά από σύγχρονες υπηρεσίες στην πόρτα των πελατών, διευκολύνοντας την καθημερινότητά τους» τόνισε.

Όπερ σημαίνει ότι προβλέπεται η ενίσχυση της υπηρεσίας αγροτικής διανομής, με σκοπό την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των πελατών  σε κάθε γωνιά της χώρας. Παράλληλα, η εταιρεία εφοδίασε τους ταχυδρόμους της γειτονιάς με ψηφιακά εργαλεία, ώστε, εκτός από τη διαχείριση της ταχυδρομικής αποστολής, να μπορούν να εισπράττουν αντικαταβολές με κάρτα, να διανέμουν συντάξεις και να εξοφλούν εκ μέρους των πελατών οποιοδήποτε λογαριασμό πάντα με ηλεκτρονικό τρόπο ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος και να επιτευχθεί αμεσότητα. Στα όσα έχουν γίνει έως σήμερα προσμετράται και η αναβάθμιση της λειτουργίας έξι κεντρικών καταστημάτων σε Γλυφάδα, Κηφισιά, Περιστέρι, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα με την εφαρμογή διευρυμένου ωραρίου και την κάλυψη κενών στη στελέχωση.

Επίσης, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς, συγκαταλέγεται η ανασύσταση του δικτύου διαβιβάσεων, διαλογής και διανομής των ΕΛΤΑ, με στόχο τη δημιουργία δυο ισχυρών κεντρικών κόμβων διαλογής στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη καθώς και τοπικών σημείων διαμετακόμισης που καλύπτουν όλη τη χώρα.

Στο πλαίσιο αυτό, έχει ήδη μεταφερθεί η διαλογή Κρήτης και άλλων νησιών από το Διαμετακομιστικό Κέντρο Πειραιά στο Κέντρο Διαλογής της Αττικής, όπου ενισχύθηκε η επένδυση  σε ρομποτικά συστήματα διαλογής.

Στο πλαίσιο καινοτομιών, επίσης, τα ΕΛΤΑ συμμαχούν με την πρώτη αεροπορική εταιρεία cargo drone παγκοσμίως, την Dronamics, με την οποία εξετάζουμε από κοινού τη δυνατότητα αξιοποίησης cargo drone (απομακρυσμένα χειριζόμενων μικρών αεροπλάνων) για μεταφορά αλληλογραφίας και δεμάτων, σε περιοχές απομακρυσμένες και μη επαρκώς εξυπηρετούμενες από συμβατικές αεροπορικές μεταφορές.

Ταυτόχρονα με την ενίσχυση των ψηφιακών της συστημάτων και υπηρεσιών, έχει λάβει μέτρα προστασίας για τη διασφάλιση του υψηλότερου δυνατού επιπέδου κυβερνοασφάλειας και τη θωράκιση των υποδομών της.

«Η αναβάθμιση των ΕΛΤΑ, τεχνολογικά και οργανωτικά, θα βοηθήσει την εταιρεία να αποκτήσει εξωστρεφή προσανατολισμό εκτός των συνόρων της χώρας. Στρατηγικός στόχος της είναι να αναδειχθεί σε έναν έμπιστο και ανταγωνιστικό διεθνή φορέα για τις διασυνοριακές συναλλαγές εμπορίου, στον οποίο βασίζονται οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο, όπως η Amazon.De και άλλοι που είμαστε οι βασικοί συνεργάτες επιδόσεων. Σε αυτή την κατεύθυνση, έχουμε ήδη εξασφαλίσει μειωμένες και ανταγωνιστικές τιμές στην αποστολή δεμάτων ιδιωτών και επιχειρήσεων στην Ευρώπη αλλά και σε άλλα μέρη του κόσμου», τόνισε ο κ. Σκλήκας.