Προφυλακιστέος ο επιθεωρητής του ΟΣΕ - Τι είπε στην απολογία του

Προφυλακιστέος ο επιθεωρητής του ΟΣΕ - Τι είπε στην απολογία του

Προφυλακιστέος κρίθηκε ο επιθεωρητής κυκλοφορίας του ΟΣΕ Δημήτρης Νικολάου, μετά τη μαραθώνια απολογία του στον εφέτη ανακριτή για την τραγωδία στα Τέμπη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, φέρεται να υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι ο μοιραίος σταθμάρχης Λάρισας, που είναι επίσης προφυλακισμένος, μπορούσε να μείνει μόνος του σε βάρδια, ενώ επέρριψε ευθύνες και στον σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλου.

Επιρρίπτει ευθύνες στον σταθμάρχη Λάρισας

Σε απολογητικό υπόμνημα 100 σελίδων που κατέθεσε, ισχυρίζεται ότι αυτός απλά προτείνει τις βάρδιες του προσωπικού και οι ανώτεροί του, τις εγκρίνουν.

«Εγώ προτείνω τις βάρδιες αλλά εγκρίνονται από τους ανωτέρους μου» φέρεται να υποστήριξε.

Ο 63χρονος επιθεωρητής του ΟΣΕ επιρρίπτει τις ευθύνες για τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη στον προφυλακισμένο σταθμάρχη Λάρισας αλλά καταλογίζει ευθύνες και στους άλλους δύο σταθμάρχες που έφυγαν από το σταθμαρχείο πριν τη λήξη της βάρδιάς τους. Ακόμα βάζει στο κάδρο και τον σταθμάρχη στα Παλαιοφάρσαλα με το επιχείρημα ότι όφειλε να ενημερώσει για την καθυστέρηση του μοιραίου Intercity 62.

Αρχικά αναφέρεται στη διαδρομή του στον ΟΣΕ και σημειώνει ότι αυτός ήταν που έφερε τις αλλαγές στο ωράριο εργασίας ώστε να υπάρχουν πέραν του ενός στα σταθμαρχεία.

Μάλιστα αναφέρει χαρακτηριστικά ότι με δικές του ενέργειες στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων του και κατόπιν πρότασής του στη Διεύθυνση Κυκλοφορίας, πραγματοποιήθηκε αλλαγή των υφιστάμενων ωραρίων, ως εξής:

Από 06:00-14:30 Σε 06:00-15:00
Από 14:00-22:30 Σε 14:00-23:00
Από 22:00-06:30 Σε 22:00-07:00

Ακόμα ο επιθεωρητής του ΟΣΕ στο υπόμνημά του επισημαίνει, επίσης, ότι μετά την τοποθέτηση των νεποροσληφθέντων Σταθμαρχών – ανάμεσα στους οποίους και ο μοιραίος σταθμάρχης της Λάρισας – είχε ζητήσει στις 25 Ιανουαρίου, μεταξύ άλλων, την τήρηση του κανονισμού κυκλοφορίας, την ορθή επικοινωνία με τους μηχανοδηγούς και το πώς θα γίνεται η παράδοση και ανάληψη καθηκόντων ενώ σημειώνει ότι κανείς από τους κεντρικούς σταθμάρχες δεν του είπε κάτι για τους νεοπροσληφθέντες, ούτε και οι δεύτεροι ανέφεραν κάποιο κώλυμα. Κανείς, επίσης, δεν είπε κάτι όταν ενημέρωσε ότι ο μοιραίος σταθμάρχης θα αναλάμβανε νυχτερινές υπηρεσίες.

Ειδικά για τις βάρδιες και το πρόγραμμα εργασίας ο επιθεωρητής του ΟΣΕ αναφέρει ότι τις βγάζει η Διεύθυνση Κυκλοφορίας και Διαχείρισης Χωρητικότητας (ΔΚ).

Ξεχωριστό κεφάλαιο στο υπόμνημα του 63χρονου Επιθεωρητή αποτέλεσε η εκπαίδευση, τα ωράρια και η εργασία του μοιραίου σταθμάρχη Λάρισας ενώ για όσα συνέβησαν το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου ανέφερε ότι ουδέποτε μέχρι και την 23:40 ενημερώθηκε για την ύπαρξη έτερου προβλήματος και ότι όταν ανακύπτει το οιοδήποτε πρόβλημα στον εκάστοτε σταθμό, τότε ο αρμόδιος σταθμάρχης οφείλει να αναφέρει στην επιθεώρηση.

Το σκηνικό της τραγικής σύγκρουσης 

Στη συνέχεια περιγράφει το πρώτο τηλεφώνημα που είχε με τον σταθμάρχη Λάρισας μετά το δυστύχημα, στο οποίο του φάνηκε ότι βρίσκεται υπό ταραχή και σύγχυση. Όπως είπε του τηλεφώνησε στις 23:44 για να πάρει την απάντηση ότι δεν μπορούσε να προσδιορίσει από ποια γραμμή έχει διώξει την αμαξοστοιχία. Εν συνεχεία ο επιθεωρητής, όπως περιγράφει, μίλησε και με τον κλειδούχο της νυχτερινής βάρδιας στη Λάρισα αλλά και τον απογευματινό σταθμάρχη.

Λίγο μετά τις 1:15 τα ξημερώματα της 1ης Μαρτίου ο 63χρονος επιθεωρητής μεταβαίνει στο σταθμαρχείο Λάρισας και περιγράφει τη συνάντηση που είχε με τον μοιραίο σταθμάρχη.

Σε άλλο κεφάλαιο του απολογητικού υπομνήματος ο επιθεωρητής του ΟΣΕ παραθέτει στοιχεία για τη γραμμή Λάρισα-Θεσσαλονίκη και το πώς γίνεται η χάραξη. Όπως υποστηρίζει η γραμμή μεταξύ Λάρισας – Θεσσαλονίκης, είναι διπλή γραμμή, καθώς διαθέτει γραμμή ανόδου και γραμμή καθόδου.

Όταν δεν υπάρχει η οιαδήποτε βλάβη στην εκάστοτε αμαξοστοιχία, τότε η γραμμή ανόδου – καθόδου ευρίσκεται σε πλήρη λειτουργία. Όταν όμως λαμβάνουν χώρα εργασίες, τότε λειτουργεί μόνο μία γραμμή και ως εκ τούτου οι αμαξοστοιχίες κινούνται σε μονή γραμμή.

Στη συνέχεια ο επιθεωρητής του ΟΣΕ επισημαίνει ότι ο μοιραίος σταθμάρχης δεν έκανε ποτέ χάραξη πορείας για το Intercity 62 και ούτε γνώριζε ότι οι άλλοι δύο σταθμάρχες είχαν φύγει νωρίτερα.

Συμπερασματικά, ο 63χρονος Επιθεωρητής καταλήγει ότι ο χειρισμός του μοιραίου σταθμάρχη, η μη τήρηση του ωραρίου από τους έτερους δύο σταθμάρχες και η παράλειψη του πρώτου μηχανοδηγού, του δεύτερου μηχανοδηγού που βρισκόταν εκεί αλλά και του προϊστάμενου του τρένου να επικοινωνήσουν με τον σταθμάρχη της Λάρισας με την είσοδό τους στη γραμμή καθόδου, ως όφειλαν, σκιαγραφούν το σκηνικό της σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών.

Έρευνα για ευθύνες σε ανώτερο επίπεδο

Τόσο ο ίδιος όσο και οι υπόλοιποι κατηγορούμενοι διώκονται για τα αδικήματα της διατάραξης συγκοινωνιών σε βαθμό κακουργήματος και για ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες από αμέλεια κατά συρροή.

Σημειώνεται ότι ο συνήγορος του κατηγορουμένου είχε ζητήσει να καταθέσουν δέκα συνάδελφοί του, με τον ανακριτή να δέχεται να εξετάσει τους τρεις εξ αυτών.

Με την απολογία του επιθεωρητή κλείνει ο πρώτος κύκλος των ερευνών και των διώξεων για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.

Από την ερχόμενη εβδομάδα, νέα πρόσωπα μπαίνουν στο κάδρο των ερευνών και των ευθυνών σε ανώτερο επίπεδο.