Τι κερδίζουν οι Έλληνες φοιτητές από τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων

Τι κερδίζουν οι Έλληνες φοιτητές από τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων

Σπουδές μακριά από τα εγχώρια σύνορα, περιορισμός του braindrain, αυτοχρηματοδοτούμενα πανεπιστήμια και διεύρυνση των επιστημονικών αντικειμένων είναι μερικά μόνο από τα οφέλη που θα αποκομίσει η Ελλάδα με την διασύνδεση των ΑΕΙ με ξένα πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Σε μία πρώτη ανάγνωση, η σύμπραξη των ελληνικών πανεπιστημίων με αμερικανικά αποτελεί επέκταση του προγράμματος ανταλλαγής φοιτητών πέρα από τον Ατλαντικό.

Το γεγονός ότι ο Έλληνας φοιτητής θα έχει πλέον τη δυνατότητα να σπουδάσει για ένα ή δύο εξάμηνα σε πανεπιστήμιο των ΗΠΑ με μηδενικά δίδακτρα δεν είναι καθόλου αμελητέο, αν ληφθεί υπόψιν το αστρονομικό ποσό που θα χρειαζόταν για να φοιτήσει για ένα έτος σε ένα από τα κορυφαία αμερικανικά πανεπιστήμια, που συνεργάζονται πλέον με τα ελληνικά. Για παράδειγμα, ένας χρόνος σπουδών στο Yale θα κόστιζε περί τα 58.000 ευρώ και στο Columbia 61.500, ποσό που τώρα εκμηδενίζεται στο πλαίσιο της διμερούς συνεργασίας. 

Η συνεργασία με κορυφαία πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού, μπορεί να αποτελέσει έναν ισχυρό παράγοντα ανατροπής του φαινομένου του braindrain. Φοιτητές που θέλουν να αποκτήσουν εμπειρία σπουδών από τα κορυφαία πανεπιστήμια του πλανήτη, θα μπορούν πλέον να πραγματοποιήσουν την επιθυμία τους και μέσω του ελληνικού πανεπιστημίου και των συνεργασιών του.       

Ξενόγλωσσα τμήματα

Όπως τόνισε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως σε εκδήλωση για τον απολογισμό του υπουργείου, στο πλαίσιο της συνεργασίας των ελληνικών ΑΕΙ με διεθνή ιδρύματα εντάσσεται και η ίδρυση ξενόγλωσσων και αγγλόφωνων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

Μέχρι στιγμής στην Ελλάδα υπάρχουν δύο αγγλόφωνες σχολές Ιατρικής, με την μία από τις δύο -αυτή που λειτουργεί στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης- να αποφέρει έσοδα 4 εκατομμυρίων από την πρώτη φουρνιά φοιτητών.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, η ετήσια χρηματοδότηση του ΑΠΘ ανέρχεται στα 12 εκατομμύρια ευρώ. Από ένα μόνο πρόγραμμα αγγλόφωνων σπουδών, θα μπορούσε να καλυφθεί το 1/3 των οικονομικών αναγκών ενός εκ των μεγαλύτερων ιδρυμάτων της χώρας.

Γίνεται αντιληπτό ότι η λειτουργία ξενόγλωσσων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων όχι μόνο μπορεί να εξασφαλίσει την απαραίτητη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, αλλά και να δημιουργήσει πλεόνασμα που θα επαναξιοποιείται από τα ίδια τα ιδρύματα ενώ παράλληλα θα ενισχύει την εγχώρια οικονομία.

Σύμφωνα με το υπουργείο, σήμερα τα χρήματα παραμένουν στο ίδιο το πανεπιστήμιο, το οποίο δύναται να τα αξιοποιήσει με στόχο την περαιτέρω εξέλιξή του. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει πιο σύγχρονο εξοπλισμό, εργαστήρια με ολοκαίνουργια μηχανήματα και αναβάθμιση των υπαρχουσών υποδομών. 

Σε δεύτερο χρόνο, με την προϋπόθεση ότι τα συγκεκριμένα τμήματα θα αποτελέσουν δημοφιλή επιλογή για τους ξένους φοιτητές, τα έσοδα των σπουδών θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για νέες κτιριακές δομές με υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις και ανέγερση εστιών τόσο για τους ξένους όσο και για τους ομογενείς φοιτητές.

Ίσως το παραπάνω σκεπτικό να φαντάζει εξωπραγματικό για κάποιους, αλλά κρίνοντας από τα δεδομένα που υπάρχουν και τους στόχους που μπορούν να τεθούν και να επιτευχθούν, η αναβάθμιση του ελληνικού πανεπιστημίου δεν βρίσκεται τόσο μακριά.

Μόνο οφέλη

Επιπλέον, η δημιουργία ξενόγλωσσων μαθημάτων, προϋποθέτει ενίσχυση του διδακτικού προσωπικού των πανεπιστημίων. Ο σχεδιασμός για την επίλυση του εν λόγω ζητήματος προβλέπει την πρόσληψη ξένων ακαδημαϊκών στα ελληνικά ιδρύματα, με χρηματοδότηση από τα δίδακτρα των ξένων σπουδαστών. Με τον τρόπο αυτό θα δίνεται η δυνατότητα και στους ομογενείς φοιτητές να διδαχθούν από ξένους επιστήμονες, καθώς αποτελεί φυσικό ακόλουθο να ενταχθούν και σε ήδη υπάρχοντα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα.

Ο Έλληνας φοιτητής μόνο ωφελημένος μπορεί να βγει από την σύμπραξη των εγχώριων πανεπιστημίων με ξένα, τόσο στο σήμερα όσο και στο βραχυπρόθεσμο ή και μακροπρόθεσμο μέλλον. Σήμερα κερδίζεις την δυνατότητα να σπουδάσεις δωρεάν σε κορυφαία ιδρύματα του εξωτερικού, αύριο τη δυνατότητα να διδάσκεσαι από διεθνείς ακαδημαϊκούς εντός Ελλάδας και, ίσως κάποια στιγμή, τη δυνατότητα να σπουδάζεις σε ένα ΕΚΠΑ, ένα ΑΠΘ ή κάποιο άλλο ελληνικό ΑΕΙ, που θα είναι μεταξύ των 100 καλύτερων πανεπιστημίων παγκοσμίως.