Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2019, 00:02
Τελευταία ενημέρωση: 01:02

-A +A

Γιατί ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζητά μειώσεις στις χρεώσεις των data

Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2019, 00:02
Τελευταία ενημέρωση: 01:02
Γιατί ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζητά μειώσεις στις χρεώσεις των data
-A +A

Του Γιάννη Παλιούρη

Μιλώντας τη Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου, στο συνέδριο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών, ο πρωθυπουργός κάλεσε τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους να αναπροσαρμόσουν την τιμολογιακή πολιτική τους, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι το κόστος των δεδομένων στη χώρα μας παραμένει πολύ υψηλό. 

Σήμερα ο Κυριάκος Μητσοτάκης συναντάται στο Μέγαρο Μαξίμου με τους επικεφαλής των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας με αντικείμενο τη βελτίωση των επιδόσεων της Ελλάδας στους δείκτες ευρυζωνικότητας και ψηφιακής οικονομίας.

Η ψηφιακή πολιτική βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης, κάτι άλλωστε που αποδεικνύεται τόσο από δηλώσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, όσο και του αρμόδιου υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη. Και αυτό γιατί στο κυβερνητικό επιτελείο θεωρούν κομβικό τον ρόλο της τεχνολογίας στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Με δεδομένο, μάλιστα, ότι σε όλο τον κόσμο αναδύεται η λεγόμενη «Οικονομία των Δεδομένων», η τιμή των προσφερόμενων data θα συνδεθεί άρρηκτα όχι μόνο με τους καταναλωτές, αλλά με την ίδια την υφή του επιχειρείν τα επόμενα χρόνια.

Συνεπώς η αναφορά του πρωθυπουργού άνοιξε μια γενικότερη συζήτηση για τα data και το πόσο ακριβά τα πληρώνουμε στην Ελλάδα. Κυρίως, όμως, έθεσε το ζήτημα αν με τις υφιστάμενες τιμές μπορεί η Ελλάδα να είναι ανταγωνιστική στην επερχόμενη «Οικονομία των Δεδομένων».

Έρευνα της Κομισιόν, που δημοσιεύτηκε τον Φεβρουάριο του 2019 υπό τον τίτλο «Mobile Data Prices in Europe 2018», αναφέρει ότι το 2018 η Ελλάδα βρισκόταν στην κατηγορία των ακριβών χωρών μαζί με την Κύπρο, την Τσεχία και τη Σλοβακία. Για ένα τυπικό «πακέτο» με 1 GB, 300 κλήσεις και 225 SMS ο Έλληνας καταναλωτής θα πλήρωνε 53,46 ευρώ, τη δεύτερη υψηλότερη τιμή στην ΕΕ, πίσω μόνο από τη Βουλγαρία, ενώ η μέση τιμή μεταξύ των 28 στην Ευρώπη ήταν μόλις 22,32 ευρώ. Αν μάλιστα το πακέτο ανέβαινε στα 2 GB, 900 κλήσεις και 350 SMS, η τιμή εκτοξευόταν στα 111, 02 ευρώ, η ακριβότερη στην Ευρώπη, που είχε μέσο όρο τα 29,87 ευρώ.

Η δεύτερη σχετική έκθεση δημοσιεύτηκε τον περασμένο Μάρτιο και πραγματοποιήθηκε από την Cable.co.uk, η οποία συγκέντρωσε δεδομένα από 6.313 πακέτα σε 230 χώρες, μεταξύ 23 Οκτωβρίου και 28 Νοεμβρίου 2018. Σύμφωνα με αυτή, ο μέσος όρος κόστους 1GB mobile data στην Ελλάδα έχει την υψηλότερη τιμή εν συγκρίσει με την υπόλοιπη Ευρώπη φτάνοντας τα 28,77 ευρώ, με την τότε ισοτιμία ευρώ δολαρίου. Την ίδια ακριβώς περίοδο και πιο συγκεκριμένα στις 18 Νοεμβρίου 2018, το 1GB στις ΗΠΑ κόστιζε 12,37 δολάρια ή 10,88 ευρώ και στην Κίνα 9,89 δολάρια ή 8,7 ευρώ.

Ωστόσο μια τρίτη έρευνα της εταιρείας συμβούλων Ovum που είχε πραγματοποιηθεί επίσης το 2018 για λογαριασμό της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ) έδινε διαφορετική εικόνα και ανέφερε πως η Ελλάδα βρίσκεται στη μέση της κλίμακας τιμών στην ΕΕ. Με βάση τους υπολογισμούς της Ovum, στην ελληνική αγορά, προ φόρων, ο μέσος χρήστης πληρώνει 10,7 ευρώ ανά μήνα, χαμηλότερα από τον μέσο όρο της ΕΕ, που είναι 12,1 ευρώ. Μετά φόρων, η τιμή για τον μέσο χρήση κινητής τηλεφωνίας ανεβαίνει στα 14,8 ευρώ τον μήνα, με τον μέσο όρο της ΕΕ στα 14,9 ευρώ. Το γενικό συμπέρασμα της εν λόγω έρευνας ήταν ότι η Ελλάδα κατατάσσεται κοντά στον μέσο όρο της ΕΕ με βάση το κόστος (για τον μέσο χρήστη) τόσο για τα SMS όσο και για τα data.

Θα πέσουν οι τιμές;

Το ζήτημα της τιμής που πληρώνει ο Έλληνας καταναλωτής για τα δεδομένα που χρησιμοποιεί στο κινητό του δεν είναι νέο. Ούτε και άγνωστο στους παρόχους, αφού σύμφωνα με πληροφορίες εισπράττουν τη σχετική δυσαρέσκεια. Σε κάθε περίπτωση οι πάροχοι επισημαίνουν ότι τα παραπάνω στοιχεία αφορούν τις «ονομαστικές» και όχι τις πραγματικές τιμές, καθώς με τα αλλεπάλληλα πακέτα προσφορών έχει διαμορφωθεί ένα περιβάλλον όπου πρακτικά κάθε πελάτης έχει και το δικό του συμβόλαιο με τιμές χαμηλότερες από αυτές που προκύπτουν μέσω των διάφορων ερευνών. Μάλιστα, στελέχη της αγοράς σημειώνουν ότι σε βάθος δεκαετίας και λαμβάνοντας υπόψη τη χρήση data σε σχέση με τα μακροοικονομικά μεγέθη της χώρας, προκύπτει ότι, ενώ το ΑΕΠ της Ελλάδας έχει μειωθεί κατά 25%, το έσοδο από τους πελάτες της μειώθηκε σημαντικά περισσότερο, την ώρα που η χρήση data αναπτύσσεται με εκθετικούς ρυθμούς.

Σε αυτό το σκηνικό πάντως, τις τελευταίες ημέρες αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες υποστηρίζουν ότι η προτροπή του πρωθυπουργού θα πιάσει τόπο και ότι επίκεινται «κινήσεις» όσον αφορά το κόστος ή τον όγκο των data που προσφέρονται στους καταναλωτές. Κάτι ωστόσο που οι εταιρείες δεν επιβεβαιώνουν.

-A +A

Ροή Ειδήσεων

Παρασκευή, 24 Ιανουαρίου 2020
Σελίδα με όλες τις ειδήσεις

Δημοφιλέστερα Άρθρα