Θρίλερ για γερά νεύρα με το Ιρανικό τάνκερ – Στο επίκεντρο η Ελλάδα

Θρίλερ για γερά νεύρα με το Ιρανικό τάνκερ – Στο επίκεντρο η Ελλάδα

Της Οντίν Λιναρδάτου

Σε θρίλερ για γερά νεύρα εξελίσσεται η υπόθεση του ιρανικού δεξαμενόπλοιου Adrian Darya 1 που σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters και άλλα διεθνή Μέσα Ενημέρωσης κατευθύνεται προς την Ελλάδα και συγκεκριμένα στο λιμάνι της Καλαμάτας.

Στην Ελλάδα έχει σημάνει «συναγερμός»  με τα συναρμόδια υπουργεία να παρακολουθούν τις εξελίξεις χωρίς όμως να έχει ενημερωθεί οποιαδήποτε επίσημη αρχή της χώρας για την άφιξη του τάνκερ που υπολογίζεται να γίνει στις 25 Αυγούστου (σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης των πλοίων Marine Traffic).

Το ενδεχόμενο να τεθεί θέμα κράτησης του πλοίου από την Ουάσινγκτον, όπως έγινε και στην περίπτωση του Γιβραλτάρ είναι ανοιχτό. Και μπορεί η Ελλάδα νομικά να επικαλεστεί την ευρωπαική νομοθεσία που επιτρέπει εμπορικές σχέσεις με το Ιράν εν τούτοις η δημιουργία αρνητικών εντυπώσεων την ώρα που οι διμερείς σχέσεις με τις ΗΠΑ διάγουν μια από τις καλύτερες περιόδους προβληματίζει.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο προορισμός του τάνκερ που σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία είναι το λιμάνι της Καλαμάτας, όπως αναφέρει και το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας δεν μπορεί να εξυπηρετήσει, λόγω μεγέθους, τον ελλιμενισμό του. Εν τούτοις στο παρελθόν έχουν υπάρξει περιπτώσεις που δεξαμενόπλοια έχουν αγκυροβολήσει αρόδου. 

Το Ιρανικό τάνκερ

Το ιρανικό αυτό τάνκερ είναι ο πρωταγωνιστής της κρίσης που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ιράν εδώ και εβδομάδες . Οι βρετανικές δυνάμεις είχαν προχωρήσει στην κατάσχεση του πλοίου στις αρχές Ιουλίου κοντά στο Γιβραλτάρ επειδή υπήρχαν βάσιμες υποψίες πως το πετρέλαιο που μετέφερε προοριζόταν για τη Συρία.

Σε αυτή την περίπτωση θα παραβίαζε τις κυρώσεις που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση και που απαγορεύουν την πώληση αργού πετρελαίου στη Δαμασκό. Το Ιράν παραμένει ένας από τους πιο στενούς συμμάχους της Συρίας.

Η Τεχεράνη αρνείται  πως τα 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου που μεταφέρει το τάνκερ, αξίας 120 εκατομμυρίων δολαρίων, προορίζονται για τη Συρία. Μετά την κατάσχεση του ιρανικού δεξαμενόπλοιου η Τεχεράνη είχε προχωρήσει σε αντίποινα κατάσχοντας με τη σειρά της το υπό βρετανική σημαία τάνκερ Stena Impero που έπλεε στον Περσικό Κόλπο.

Στις αρχές της εβδομάδας όμως οι αρχές του Γιβραλτάρ. που είναι υπερπόντιο έδαφος του Ηνωμένου Βασιλείου άφησαν ελεύθερο να αποπλεύσει το δεξαμενόπλοιο γιατί έλαβαν γραπτές διαβεβαιώσεις από την ιρανική κυβέρνηση ότι το πλοίο δεν θα πάει στη Συρία ούτε σε άλλη περιοχή που εμπίπτει στις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αμέσως μετά την απόφαση του Λονδίνου όμως η Ουάσινγκτον προχώρησε στην έκδοση εντάλματος κατάσχεσης του δεξαμενόπλοιου και ζήτησε από το Γιβραλτάρ να απαγορεύσει τον απόπλου. Οι Ηνωμένες Πολιτείες υποστηρίζουν πως οι Φρουροί της Επανάστασης, τους οποίους έχει χαρακτηρίσει τρομοκράτες, ελέγχουν το τάνκερ και το φορτίο του και για αυτό πρέπει να κρατηθεί. Το Γιβραλτάρ όμως που παραμένει μέχρι το Brexit βρετανικό – ευρωπαϊκό έδαφος απάντησε στους Αμερικανούς πως το αίτημα τους δεν μπορεί να ικανοποιηθεί γιατί το απαγορεύει η νομοθεσία της ΕΕ.

Η Ουάσινγκτον υπό την προεδρία του Ντόναλντ Τραμπ έχει προχωρήσει σε επιθετική πολιτική απέναντι στο Ιράν. Απέσυρε το 2015 τις Ηνωμένες Πολιτείες από τη συμφωνία που είχε πετύχει ο Μπαράκ Ομπάμα με την Τεχεράνη και την Ευρώπη και τώρα αυτό που θέλει είναι να μηδενίσει τις εξαγωγές του Ιράν σε αργό πετρέλαιο. Για αυτό άλλωστε επιβάλλει αυστηρές κυρώσεις και σε μη αμερικανούς πολίτες και σε ξένες εταιρείες αν τολμήσουν να συνεργαστούν με την Τεχεράνη.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση όμως κινείται σε τελείως διαφορετικό μήκος κύματος και επιτρέπει στους πολίτες της και στις εταιρείες της να έχουν εμπορικές σχέσεις με το Ιράν.

Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι τo Iράν δεν έχει ανακοινώσει ακόμα που πάει το πλοίο φοβούμενο τις αμερικανικές ενέργειες. Η Τεχεράνη έχει προειδοποιήσει την Ουάσινγκτον αλλά και την πρεσβεία της Ελβετίας που εκπροσωπεί διπλωματικά τις Ηνωμένες Πολιτείες στο Ιράν να μην προχωρήσει σε καμία άλλη απόπειρα κατάσχεσης του πλοίου γιατί θα θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην ανοικτή θάλασσα.