Του Γιάννη Ματζίκου
Την ώρα που οι σινο-αμερικανικές εμπορικές διαπραγματεύσεις έχουν μπει στον «πάγο», ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ απειλεί ότι, εάν ο Κινέζος ομόλογός του Σι Τζινπίνγκ δεν δεχθεί να τον συναντήσει στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής του G20 στην Ιαπωνία στα τέλη του μήνα, τότε θα επιβάλλει δασμούς σε επιπλέον κινεζικές εισαγωγές αξίας 300 δισ. Παράλληλα όμως όλο και περισσότερες εταιρείες κρούουν τον κώδωνα του κίνδυνου και προετοιμάζονται παράλληλα για τα «χειρότερα».
Η Airbus κατασκευάστρια εταιρεία αεροσκαφών, προ ημερών προειδοποίησε πως εάν οι απειλές των δασμών γίνουν πραγματικότητα, θα προκληθούν σοβαρά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τελικά θα πλήξουν τον καταναλωτή. Μιλώντας στο CNBC o εμπορικός διευθυντής της εταιρείας, Κρίστιαν Σέρερ, τόνισε πως οι προτεινόμενοι δασμοί «είναι ενάντια στην κοινή λογική». Ο Γουόρεν Μπάφετ της Berkshire Hathaway η οποία έχει παρουσία στην Κίνα, έχοντας επενδύσει σε πολλές επιχειρήσεις με δραστηριότητα στην κινεζική αγορά, μεταξύ των οποίων η Apple, έλεγε τον περασμένο Μάιο ότι «Εάν έχουμε πράγματι εμπορικό πόλεμο σε πλήρη εξέλιξη, αυτό θα ήταν πολύ άσχημο για οτιδήποτε ανήκει στην Berkshire».
Την ίδια ώρα, φαίνεται πως το εμπόριο θα παραμένει στο επίκεντρο αντιπαραθέσεων και συμμαχιών καθώς οι σχέσεις των δυο δυνάμεων αλλάζουν. Αυτό επισημαίνει τουλάχιστον η επενδυτική τράπεζα JPMorgan, που εκτιμά ότι η σινό-αμερικανική διαμάχη ήταν η αρχή μόνο μίας ευρύτερης διαδικασίας ανακατατάξεων στην παγκόσμια σκηνή.
Μπορεί λοιπόν κάποιες εταιρείες να προειδοποιούν, ήδη κάποιες άλλες έχουν αντιληφθεί πως η εποχή «Made in China» τελειώνει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η Giant Manufacturing, η μεγαλύτερη κατασκευάστρια ποδηλάτων στον κόσμο η οποία με φόντο τα παραπάνω έχει αρχίσει να μεταφέρει την παραγωγή της εκτός Κίνας, στην έδρα της, την Ταϊβάν. «Όταν ο Τραμπ ανακοίνωσε το σχέδιο για δασμούς 25%, το πήραμε πολύ σοβαρά» σημειώνει η πρόεδρος, Μπόνι Του, σε συνέντευξή της στο Bloomberg. «Αρχίσαμε να μεταφέρουμε δραστηριότητες πριν ακόμη κλείσει το στόμα του» συμπληρώνει χαρακτηριστικά. «Πέρυσι κατάλαβα ότι η εποχή του Made in China και του παγκόσμιου προμηθευτή για την Κίνα τελείωσε» είπε η Tου, εξηγώντας πως η εταιρεία έκλεισε ένα κινεζικό εργοστάσιο στα τέλη του 2018 και μετέφερε την παραγωγή για την πλειονότητα των παραγγελιών της από τις ΗΠΑ εκτός χώρας.
Πέραν της Giant, η εταιρεία τεχνολογίας Intel πρόσφατα ανακοίνωσε ότι επανεξετάζει την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα της, ενώ η Li & Fung, κορυφαίος προμηθευτής καταναλωτικών αγαθών, σημείωσε πως ο εμπορικός πόλεμος την αναγκάζει να περιορίσει την εξάρτησή της από την Κίνα.
Του λόγου το αληθές επιβεβαίωνε και ο γνωστός οικονομολόγος Μοχάμεντ Ελ Ριαν ο οποίος σε άρθρο του στο Bloomberg επεσήμανε το μακροπρόθεσμο πλήγμα για την δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη ενδεχομένως να είναι πολύ ισχυρότερο. Οι Κινέζοι ηγέτες γνωρίζουν εδώ και καιρό ότι χρειάζεται να αλλάξουν το αναπτυξιακό μοντέλο τους και να ολοκληρώσουν μία δύσκολη μετάβαση προκειμένου να αποφύγουν την παγίδα του μεσαίου εισοδήματος, στην οποία έχουν πέσει τόσες και τόσες αναπτυσσόμενες χώρες, αναφέρει ο Ελ Εριάν,