Ιδιοκτήτες ξενοδοχείων στην Ευρώπη ενώνονται σε μια ομαδική αγωγή κατά της διαδικτυακής πλατφόρμας Booking.com, με περισσότερα από 10.000 ξενοδοχεία να έχουν ήδη προσχωρήσει στη διεκδίκηση αποζημιώσεων.
Όπως αναφέρει η DW, σύμφωνα με την ένωση ξενοδοχείων, εστιατορίων και καφέ στην Ευρώπη (HOTREC), η οποία εκπροσωπεί τον κλάδο εντός της ΕΕ, οι ξενοδόχοι θα ζητήσουν αποζημιώσεις για ζημίες που υπέστησαν την περίοδο 2004-2024 λόγω των λεγόμενων ρητρών «καλύτερης τιμής», που δεν τους επέτρεπαν να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές για τα δωμάτιά τους μέσω των δικών τους ιστοσελίδων.
Η Booking.com, με έδρα την Ολλανδία, χρησιμοποιούσε τις εν λόγω ρήτρες ως μέσο αποτροπής των λεγόμενων κρατήσεων «τζαμπατζήδων», όπως αποκαλούσε τις περιπτώσεις όπου ένας πελάτης έβρισκε ένα ξενοδοχείο μέσω της πλατφόρμας αλλά στη συνέχεια προχωρούσε στην κράτηση απευθείας με το ξενοδοχείο και όχι μέσω της Booking.com.
Οι ρήτρες αυτές απαιτούσαν από τα ξενοδοχεία να μην προσφέρουν δωμάτια σε χαμηλότερες τιμές σε άλλες πλατφόρμες, περιλαμβανομένων και των δικών τους ιστοσελίδων.
Ποια είναι η νομική βάση των αξιώσεων;
Η αγωγή που θα κατατεθεί σε δικαστήριο του Άμστερνταμ από τη συμμαχία Hotel Claims Alliance — με τη στήριξη της HOTREC και ακόμη 30 ενώσεων ξενοδόχων — βασίζεται σε απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) της 19ης Σεπτεμβρίου 2024, σύμφωνα με την οποία οι ρήτρες καλύτερης τιμής κρίθηκαν παράνομες.
Η Booking.com κατήργησε τη σχετική ρήτρα το 2024 ως αποτέλεσμα της ισχύος του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τις Ψηφιακές Αγορές (Digital Markets Act).
«Οι Ευρωπαίοι ξενοδόχοι υπέφεραν για καιρό από άδικους όρους και υπέρογκα κόστη», δήλωσε ο πρόεδρος της HOTREC, Αλέξανδρος Βασιλικός.
«Αυτή η κοινή πρωτοβουλία στέλνει ένα σαφές μήνυμα: Καταχρηστικές πρακτικές στην ψηφιακή αγορά δεν θα γίνονται ανεκτές από τη βιομηχανία φιλοξενίας στην Ευρώπη», πρόσθεσε.
Η HOTREC ανακοίνωσε τη Δευτέρα την παράταση της προθεσμίας για συμμετοχή στην ομαδική αγωγή κατά της Booking.com μέχρι τις 29 Αυγούστου.
Τι λέει η Booking.com;
Η Booking.com δήλωσε ότι δεν έχει λάβει επίσημη ειδοποίηση για αγωγή, σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου DPA.
«Αυτή είναι μια δήλωση της HOTREC, όχι μια κατατεθειμένη ομαδική αγωγή», ανέφερε η εταιρεία ως απάντηση σε σχετικό ερώτημα.
Παράλληλα, απέρριψε τις αιτιάσεις των ενώσεων ξενοδόχων καθώς και τα νομικά επιχειρήματα που βασίζονται στην απόφαση του ΔΕΕ.