Το Ελσίνκι δεν κατέγραψε ούτε ένα θανατηφόρο τροχαίο τον τελευταίο χρόνο - Το σχέδιο πίσω από την επιτυχία
AP Newsroom
AP Newsroom
Politico

Το Ελσίνκι δεν κατέγραψε ούτε ένα θανατηφόρο τροχαίο τον τελευταίο χρόνο - Το σχέδιο πίσω από την επιτυχία

Το Ελσίνκι δεν κατέγραψε ούτε έναν θάνατο από τροχαίο ατύχημα τον περασμένο χρόνο, όπως αποκάλυψαν αυτήν την εβδομάδα αξιωματούχοι της πόλης.

Παρόλο που οι θάνατοι από τροχαία μειώνονται σε όλη την ΕΕ, με μείωση 3% το 2024, τα ατυχήματα με τραγικά αποτελέσματα παραμένουν συχνά στα μητροπολιτικά κέντρα.

Το να περάσει μια ολόκληρη χρονιά χωρίς κανέναν θάνατο είναι ένα αξιοσημείωτο επίτευγμα για τις περισσότερες πόλεις - πόσο μάλλον για μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα.

Το 2023, 7.807 Ευρωπαίοι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα σε πόλεις της ΕΕ. Πενήντα πέντε άνθρωποι πέθαναν σε τροχαία ατυχήματα στο Βερολίνο πέρυσι, και εννέα άτομα έχασαν τη ζωή τους σε συγκρούσεις στην περιοχή των Βρυξελλών τους τελευταίους 12 μήνες.

Το Ελσίνκι, αν και είναι μία από τις μικρότερες πρωτεύουσες της ΕΕ, με λίγο λιγότερο από 690.000 κατοίκους, έχει περίπου 1,5 εκατομμύριο ανθρώπους που ζουν και μετακινούνται σε όλη τη μητροπολιτική περιοχή.

Ο Ρόνι Ουτριάινεν, μηχανικός κυκλοφορίας στην Υπηρεσία Αστικού Περιβάλλοντος της πόλης, δήλωσε στον φινλανδικό Τύπο ότι το επίτευγμα οφείλεται σε «πολλούς παράγοντες … αλλά τα όρια ταχύτητας είναι ένας από τους πιο σημαντικούς.»

Αναφερόμενοι σε δεδομένα που δείχνουν ότι ο κίνδυνος θανάτου πεζού μειώνεται στο μισό όταν η ταχύτητα σύγκρουσης ενός αυτοκινήτου μειώνεται από 40 σε 30 χιλιόμετρα την ώρα, οι αξιωματούχοι της πόλης επέβαλαν το χαμηλότερο όριο στις περισσότερες κατοικημένες περιοχές και στο κέντρο της Ελσίνκι το 2021.

Τα όρια επιβλήθηκαν με 70 νέες κάμερες ταχύτητας και μια αστυνόμευση βασισμένη στην εθνική πολιτική «Vision Zero», με στόχο την επίτευξη μηδενικών τραυματισμών ή θανάτων από τροχαία. Τα δεδομένα που συγκεντρώνει η Liikenneturva, η φινλανδική υπηρεσία οδικής ασφάλειας, δείχνουν ότι οι θάνατοι από τροχαία στην Ελσίνκι μειώνονται συνεχώς από τότε.

Ευρωπαϊκό πρότυπο

Οι αρχές της Ελσίνκι έχουν περάσει τα τελευταία πέντε χρόνια προσπαθώντας να αναπαράγουν το θαύμα που πέτυχαν πρώτη φορά το 2019, όταν δεν σκοτώθηκε κανένας πεζός ή ποδηλάτης σε τροχαία ατυχήματα.

Ο Ουτριάινεν τόνισε ότι η επιτυχία της αποστολής βασίζεται σε πολιτικές κινητικότητας και στρατηγικές αστικής ανάπτυξης που στηρίζονται σε δεδομένα και μακροπρόθεσμο ορίζοντα, οι οποίες έχουν μεταμορφώσει την πρωτεύουσα που κάποτε ήταν επικεντρωμένη στα αυτοκίνητα.

Σε πολλά μέρη της πόλης, οι δρόμοι έχουν στενέψει και έχουν φυτευτεί δέντρα με τη σκόπιμη πρόθεση να κάνουν τους οδηγούς να αισθάνονται άβολα - με τη λογική ότι οι πολύπλοκες αστικές δομές αναγκάζουν τους οδηγούς να κινούνται πιο προσεκτικά σε κατοικημένες περιοχές.