Διώρυγα του Σουέζ: Η Αίγυπτος μελετά την περαιτέρω επέκταση της θαλάσσιας οδού
Shutterstock
Shutterstock

Διώρυγα του Σουέζ: Η Αίγυπτος μελετά την περαιτέρω επέκταση της θαλάσσιας οδού

Η Αίγυπτος μελετά περαιτέρω επεκτάσεις της Διώρυγας του Σουέζ για την ολοκλήρωση ενός δεύτερου καναλιού της υδάτινης οδού, δήλωσε τη Δευτέρα ο επικεφαλής της Διώρυγας. Εάν επιτευχθεί, πρόκειται για μια κίνηση που θα μπορούσε να επιτρέψει τη διέλευση μεγαλύτερου όγκου πλοίων και να αποτρέψει την ανακοπή της κυκλοφορίας από ενδεχόμενα «μποτιλιαρίσματα» ή «μπλοκαρίσματα».

Τα σχόλια έρχονται καθώς η Διώρυγα αντιμετωπίζει μια απότομη πτώση των εσόδων της λόγω τις αναταραχής στην Ερυθρά Θάλασσα και την απόφαση των ναυτιλιακών να αποφύγουν τη διαδρομή του Σουέζ, επιλέγοντας αυτή της Νότιας Αφρικής, έπειτα από την κλιμάκωση των επιθέσεων των Χούθι στην Υεμένη.

Οποιαδήποτε νέα επέκταση θα προστεθεί στις τρέχουσες εργασίες για την επέκταση του δεύτερου καναλιού κατά 10 χιλιόμετρα και για την εμβάθυνση και διεύρυνση ενός τμήματος της Διώρυγας.

Οι εργασίες αυτές επιταχύνθηκαν μετά την προσάραξη του Ever Given, πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σε τμήμα της Διώρυγας τον Μάρτιο του 2021, με αποτέλεσμα να διακοπεί η κυκλοφορία για έξι ημέρες.

Το Σουέζ αποτελεί βασική πηγή ξένου συναλλάγματος για την υπερχρεωμένη Αίγυπτο, η οποία δαπάνησε περίπου 8,2 δισ. δολάρια για την επέκταση της Διώρυγας το 2015 και περιελάμβανε τη δημιουργία μιας παράλληλης υδάτινης οδού μήκους 35 χιλιομέτρων.

Τα έσοδα της Διώρυγας αυξήθηκαν σταδιακά, αλλά λιγότερο από ό,τι είχαν προβλέψει οι αξιωματούχοι, φθάνοντας στο ποσό ρεκόρ των 9,4 δισ. δολαρίων κατά το οικονομικό έτος που έληξε τον Ιούνιο του 2023, πριν μειωθούν κατά τουλάχιστον 40% στις αρχές του τρέχοντος έτους λόγω των επιθέσεων των Χούθι.

Οι αρχικές μελέτες για μια πρόσθετη επέκταση θα διαρκέσουν περίπου 16 μήνες, ανέφερε σε δήλωσή του ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) Οσάμα Ράμπι.

Το έργο θα χρειαστεί κυβερνητικές εγκρίσεις και θα χρηματοδοτηθεί μέσω του προϋπολογισμού επενδύσεων της SCA, ώστε να αποφευχθεί «η επιβάρυνση του γενικού προϋπολογισμού του κράτους με πρόσθετα βάρη», προστίθεται στη δήλωση.

Ο Ράμπι δήλωσε ότι θα μπορούσε να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα της Διώρυγας και να της επιτρέψει να δέχεται περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία.