Από τις δεύτερες σκέψεις και το άγχος για την αντοχή και την «υγεία» των μπαταριών υπόσχεται να απαλλάξει τους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων μια νέα μπαταρία με πρωτοποριακή τεχνολογία από κινεζικό «γίγαντα», που υπόσχεται διάρκεια ζωής για 1.000.000 χιλιόμετρα, κορυφαία ασφάλεια και γρήγορη ταχυφόρτιση.
Όλο το παιχνίδι με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παίζεται γύρω από τις μπαταρίες. Όχι μόνο γιατί είναι το ακριβότερο στοιχείο ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αλλά γιατί από αυτές και την «υγεία» τους εξαρτάται η αυτονομία, η χωρίς άγχος ηλεκτροκίνηση, αλλά και η ασφάλεια.
Η χωρητικότητα της μπαταρίας μειώνεται στο 70 με 80% με την πάροδο του χρόνου, ανάλογα με τον τύπο φόρτισης, τον αριθμό των κύκλων φόρτισης ή το στιλ οδήγησης, ενώ κατά μέσο όρο οι μπαταρίες ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου χάνουν κατά μέσο όρο το 2,3% της χωρητικότητάς τους κάθε έτος. Οι κατασκευαστές καλύπτουν με εγγύηση τις μπαταρίες των ηλεκτρικών τους οχημάτων συνήθως για 8 χρόνια ή για 160.000 χιλιόμετρα κάτι που σημαίνει πως αν η χωρητικότητα των στοιχείων τους έχει μειωθεί σε ποσοστό 30% επί της αρχικής τιμής τους, αντικαθίστανται.
Ωστόσο, η κινεζική Geely (ο όμιλος Geely Auto Group είναι ένας τεράστιος όμιλος που πλέον ελέγχει μεταξύ άλλων εταιρείες όπως η Volvo, η Lotus, η Polestar και η smart) έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα χάρη σε μια τελευταίας γενιάς μπαταρίας φωσφορικού σιδήρου λιθίου με τεχνολογία Short Blade (κοντής λεπίδας) που υπόσχεται διάρκεια ζωής 1.000.000 χιλιόμετρα. Είναι προφανές πως αυτό το νούμερο ξεπερνά κατά πολύ τον μέσο όρο κύκλου ζωής ενός αυτοκινήτου. Πέρα από την τεράστια διάρκεια ζωής, η νέα μπαταρία της Geely φέρνει υψηλότερη ταχύτητα φόρτισης, αλλά και κορυφαία ασφάλεια.
Η τεχνολογία Short Blade, που ήδη εφαρμόζεται στο νέο Geely ΕΧ5, κάνει χρήση υλικών με πρόσμιξη πολλαπλών στοιχείων στα ηλεκτρόδια. Έτσι σε συνδυασμό με το μικρότερο μέγεθος της μπαταρίας και τη χαμηλή εσωτερική αντίσταση, έχει δώσει μειωμένο ρυθμό εσωτερικής χημικής αντίδρασης, παρατείνοντας σημαντικά τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Σύμφωνα με τις δοκιμές της Geely, η διάρκεια ζωής της μπαταρίας με τεχνολογία Short Blade μπορεί να φτάσει τους 3.500 κύκλους φόρτισης, που ισοδυναμούν με φόρτιση και οδήγηση για 1.000.000 χιλιόμετρα, με ελάχιστη επίδραση στην αυτονομία της μπαταρίας. Με μέσο όρο οδήγησης 20.000 χλμ. το χρόνο, μιλάμε για μια μπαταρία που αντέχει έως και 50 χρόνια, στοιχείο που βελτιώνει την υπολειμματική αξία των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων και μειώνοντας τις εκπομπές άνθρακα κατά περισσότερο από 80.000 τόνους ετησίως.
Η νέα τεχνολογία Short Blade χρησιμοποιεί ένα διάφραγμα υψηλής θερμικής σταθερότητας και αντοχής, οπότε σε συνδυασμό με ασφαλή ηλεκτρόδια προσφέρει υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα, αλλά και ασφάλεια. Επιπλέον, η τεχνολογία αυτο-τήξης στις επιφάνειες των ηλεκτροδίων εμποδίζει βραχυκυκλώματα σε περίπτωση ατυχημάτων. Συγκεκριμένα, σε περίπτωση που το στοιχείο της μπαταρίας τρυπηθεί λόγω κάποιου ατυχήματος, ένα φύλλο αλουμινίου λιώνει στο διάφραγμα της μπαταρίας για να δημιουργήσει ένα μονωτικό στρώμα, αποτρέποντας βραχυκυκλώματα και θερμικές διαφυγές (ανάφλεξη).
Μέχρι σήμερα, η τυπική διαδικασία για την πιστοποίηση ασφάλειας των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων, είναι η δοκιμή διάτρησης ένα μία μόνο καρφί. Ωστόσο, η Geely, με την νέα τεχνολογία Short Blade πραγματοποιεί δοκιμές διάτρησης με οκτώ καρφιά ταυτόχρονα, τα οποία προσομοιώνουν ένα σημαντικά αυξημένο μέγεθος ζημιάς που προκαλείται σε ακραίες καταστάσεις σύγκρουσης. Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια των δοκιμών, η μπαταρία Short Blade τρυπήθηκε ταυτόχρονα από οκτώ χαλύβδινα καρφιά, το καθένα με διάμετρο 5 χιλιοστών, χωρίς αρνητικές επιπτώσεις.
Χάρη στο σχεδιασμό grid-frame design των μπαταριών Short Blade (κατοχυρωμένο με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας), στην κοιλότητα απορρόφησης ενέργειας, στην προστατευτική πλάκα τριών στρώσεων τύπου σάντουιτς, στην ενσωμάτωση τεχνολογίας Cell-to-Body (με την μπαταρία να αποτελεί δομικό στοιχείο του αμαξώματος), στο σύστημα ελέγχου θερμικής διαφυγής και πολλά άλλα χαρακτηριστικά ασφαλείας, η μπαταρία πέρασε με επιτυχία -και την πρώτη στην αυτοκινητοβιομηχανία- σειριακή δοκιμή «Ακραίων Συνθηκών». Μιλάμε για έξι δοκιμές που περιλαμβάνουν βύθιση σε θαλασσινό νερό, παραμονή σε ακραίο περιβάλλον ψύχους, χτύπημα του κελύφους της μπαταρίας με μεγάλη πίεση, αντοχή σε πίεση βάρους 26 τόνων, πλευρική σύγκρουση και έκθεση στη φωτιά.
Επιπλέον, η νέα τεχνολογία Short Blade της Geely έχει λύσει αποτελεσματικά το πρόβλημα της υψηλής εσωτερικής αντίστασης που υπάρχει στις μπαταρίες Long Blade (μακριάς λεπίδας) που διατίθενται στην αγορά. Η νεότερη μπαταρία χρησιμοποιεί μακριούς, λεπτούς νανοσωλήνες άνθρακα για να δημιουργήσει μια «λεωφόρο» για τη μετάδοση ιόντων, καθώς και πρόσθετα για τη βελτίωση της διαπερατότητας του φιλμ, διευκολύνοντας τα ιόντα λιθίου να «ταξιδεύουν» μεταξύ των ηλεκτροδίων. Έτσι βελτιώνεται η απόδοση της ταχείας φόρτισης.
Σύμφωνα με τη Geely, τα δεδομένα δοκιμών δείχνουν ότι σε μπαταρίες blade με την ίδια χωρητικότητα, ο μέσος χρόνος φόρτισης 10%-80% της μπαταρίας Long Blade είναι 26 λεπτά, ενώ με την τεχνολογία Short Blade, ο μέσος χρόνος ήταν 17 λεπτά και 4 δευτερόλεπτα. Επιπλέον, σε συνθήκες ιδιαίτερα χαμηλών θερμοκρασιών, η τεχνολογία Short Blade έχει ισχυρή αντίσταση στην αποφόρτιση και μεγαλύτερη αυτονομία οδήγησης σε σχέση με τις τις μπαταρίες Long Blade. Σε θερμοκρασίες περιβάλλοντος -30°C, ο ρυθμός διατήρησης χωρητικότητας της μπαταρίας Long Blade μειώθηκε κατά μέσο όρο στο 78,96%, ενώ η τεχνολογία Short Blade της Geely διατήρησε το 90,54% της χωρητικότητάς της.
Κλείνοντας, θυμίζουμε πως επίσημος εισαγωγέας των αυτοκινήτων Geely στην Ελλάδα είναι η GEO Mobility Hellas, θυγατρική της πολυεθνικής Union Group.